Elekma  Autoracing

Ajokorttiasiaa

  • 41 Vastauksia
  • 10877 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Ajokorttiasiaa
« : 01.03.2019, 20:14:41 »
Tullut aika ajoin varmaan monille muillekin ratinkääntäjille esiin, millaisia kulkuneuvoja on oikeesti lupa ohjastaa halussaan olevalla lisenssillä.
Tuolla sivuilla on kylläkin aika selkeästi esitetty asiat, mutta jotenkin jää hiukan epäselväksi kuitenkin, mitä oma lappu oikeuttaa eritoten, kun
se on saatu muinaisuuden alkuaikoina ja nuo lait & asetukset ovat muuttuneet jo moneen kertaan sen jälkeen..
Löytyisiköhän netin syövereistä esim. selkeää taulukkoa, josta bongaamalla omassa kortissa oleva yhdistelmä kertoisi yksiselitteisesti vaikka
ajoneuvotyyppi kerrallaan, mitä saa ohjastaa vai löytyykö kenties lukijoista alan tietäjiä, joilla nämä hallussa:
Taustaa:
Nuorella miehellämme on yhdessä opettelemamme B-kortti (alla oli mopokortti AM 120 sekä kevarikortti A1) ja nyt aloittelee suorittamaan C:tä ja sitten E:tä
-mitähän kaikkea tuon E:n alle tulee mahtumaan, sillä ainakin tuo olemassa oleva "A-puoli" ei tietenkään tule muuttumaan miksikään ?

Minulla lukee lapussa A BE C
-muistelen vaan aikoinaan, kun ajoin autokoulussa silloista kuorma-autokorttia opetetun, että saisin siirtää (?) yhdistelmää (rekkaa) tyhjänä
paikasta a paikkaan b sekä ohjastaa linja-autoa tyhjänä, mutta en saa ajaa yhdistelmällä rahtia enkä kuljettaa L-autolla matkustajia.
-tuolta kun koitin tulkita noita, tukitsin saavani ohjastaa varsin rankkaa 3500+3500 yhdistelmää, mutta kuorma-auton perään en saisi laittaa
kuin kevytperävaunun tasoa olevan rillan..meneeköhän noin ?

Vaimolla samalta aikakaudelta A BE
-tuon "E":n sai aikonaan, kun kortin uusimalla tuli silloinen "pikku e" (kevytperävaunu) bonuksena
-saa hypätä raskaan motarin selkään milloin vaan, vaikkei ajokokemusta ole kuin aikoinaan ajokerta tyttären skodella  :o

Mitenhän nuo mahtavat nykyisin oikeesti olla, olisiko alussa kaipaamaani taulukkoa tms. saatavilla ?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2019, 12:16:54 kirjoittanut 311 »

Paikalla Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #1 : 01.03.2019, 20:24:50 »
Tuolla on aika selkeä tietoa korttiluokista
https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa

Tuo kuorma-autolla tyhjän täysperän siirto C kortilla oli aikanaan mahdollista, mutta ei enää nykyään.

Edit:
Toimiva linkki
« Viimeksi muokattu: 01.03.2019, 20:28:35 kirjoittanut Ossi66 »
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #2 : 01.03.2019, 20:38:09 »
Tuolla on aika selkeä tietoa korttiluokista
https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa

Tuo kuorma-autolla tyhjän täysperän siirto C kortilla oli aikanaan mahdollista, mutta ei enää nykyään.

Edit:
Toimiva linkki
Samoin linjaauton siirto oli ennen luvallista c-kortilla,ei enää muutamaan vuoteen
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #3 : 02.03.2019, 09:59:43 »
Samaten mistä monesti kuulee kinattavan on että saako ilman BE:tä siirtää tyhjää jarrullista kärryä. Ilmeisesti joskus sai muttei nykyään. Joskus muistan uutisen kun joku häiskä oli ostanut kerralla 2 peräkärryä, jarrullisen (olisko ollu joku traileri) ja jarruttoman.
Hepulla ei ollut E:tä B:n perässä, joten poliisithan sen liputti sakolle kun tällä oli se jarrullinen kärry koukussa ja pikkukärry kuormana.

Jos en väärin muista niin toisinpäin tuo yhdistelmä olisi ollut juuri lain sallimissa rajoissa  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Kankikari

  • Vieras
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #4 : 02.03.2019, 10:24:26 »
Tuon ajokortti infon mukaan moni vanhempi patu ja pirkko joutuu suorittamaan moottoripyöräkortin. Vai ymmärsinkö väärin jotain.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #5 : 02.03.2019, 10:54:13 »
Tuon ajokortti infon mukaan moni vanhempi patu ja pirkko joutuu suorittamaan moottoripyöräkortin. Vai ymmärsinkö väärin jotain.
Määrittele vanha ;) :

"Moottoripyöräkortin eli A-kortin suorittaminen erikseen on 1.10.1990 lähtien ollut välttämättömyys. Tätä aikaisemmin autokortin eli B-kortin yhteydessä myönnettiin automaattisesti ajo-oikeus myös moottoripyörille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 1972 jälkeen syntyneet eivät voi hiukan myöhäisen neljänkympin kriisin tai pahasti etuaikaisen viidenkympin villityksen iskiessä vain kävellä liikkeeseen ostamaan itselleen moottoripyörää."

Kankikari

  • Vieras
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #6 : 02.03.2019, 11:54:57 »
Määrittele vanha ;) :

"Moottoripyöräkortin eli A-kortin suorittaminen erikseen on 1.10.1990 lähtien ollut välttämättömyys. Tätä aikaisemmin autokortin eli B-kortin yhteydessä myönnettiin automaattisesti ajo-oikeus myös moottoripyörille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 1972 jälkeen syntyneet eivät voi hiukan myöhäisen neljänkympin kriisin tai pahasti etuaikaisen viidenkympin villityksen iskiessä vain kävellä liikkeeseen ostamaan itselleen moottoripyörää."

Pikkusen pisti tuolloin meikän vihaseks.. kaikki kaverit sai pärrällä ajaa luvallisesti kun minä en...

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #7 : 02.03.2019, 11:57:48 »
Samaten mistä monesti kuulee kinattavan on että saako ilman BE:tä siirtää tyhjää jarrullista kärryä. Ilmeisesti joskus sai muttei nykyään. Joskus muistan uutisen kun joku häiskä oli ostanut kerralla 2 peräkärryä, jarrullisen (olisko ollu joku traileri) ja jarruttoman.
Hepulla ei ollut E:tä B:n perässä, joten poliisithan sen liputti sakolle kun tällä oli se jarrullinen kärry koukussa ja pikkukärry kuormana.

Jos en väärin muista niin toisinpäin tuo yhdistelmä olisi ollut juuri lain sallimissa rajoissa  :D

B

Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

Riippuen tottakai siitä että ylittyykö se 3500kg kokonaispaino? Vai ymmärsinkö nyt väärin?

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #8 : 02.03.2019, 13:22:24 »
Joo, ihan oikein sitten ilmeisesti muistinkin:
Aikoinaan siis sain siirrellä, mutta enää en saa tällä A BE C - lapulla liikutella rekkaa enkä linja-autoa.
Näin ne ovat joskus sallitut ja hallitut toiminnat riistetty ja todettu siis kyvyttömäksi aiemmin osattuihin toimintoihin  ;)

Tuostapa sitten mieleen tulikin:
Aikoinaan kun sain tuon kuorma-autokortin - tuolloin ABC - ajelin joskus firaabelina erästä keikkabussia ympäri Suomea.
Vanha linja-auto oli muutettu & rekisteröity silloiseksi "erikoisautoksi" eli 1 +8 hengelle ja sisustettu 4:llä vuoteella niihin
tarpeisiin. Sitä vaan sitten tuolla silloisella ABC-lapulla tyyräsin ja matkassa aina vähintään tuo 8 matkustajaa, usein kyllä
hiukan enemmänkin, tunnustettakoon...
Eipä se sitten henkilökuljetusta tainnut ollakaan, vaikka täysmittainen linjuri sentään alla...

Mitenhän nykyisin:
Jos vanhasta bussista on tehty vastaava rekisteröity erikoisauto 1+8, saankohan sitä ajella nykyisellä A BE C -lapulla
kuten aikoinaan vai en, kun en nykyään saisi edes siirtää vastaavan kokoista bussia ?
Eihän erikoisautossa (=lähes tyhjä bussi) ainakaan painorajat tule vastaan, tuleekohan joku muu rajoitus ?

Moottoripyöräkorttiin:
Tuo s.1972/1990=18v. tuli minulle kyllä ihan uutena tietona, kiitos siitä.
Tarkoittaa siis valitettavasti sitä, että me vieläkin vanhemmat kansalaiset (>47v.) voimme tepastella mp-liikkeeseen
ja osoittaa sitä suurinta & kalleinta menopeliä, tunkea turvonnut nuppimme sinne uuteen hienoon kypärään ja
poistua baanalle niillä kyvyillä & ominaisuuksilla, jotka itse kullakin on enää jäljellä... ???
Vaikka omakohtaisesti tulivat nuo 2-pyöräiset elämään takaisin hiukan vanhemmalla iällä, olen kyllä koittanut pitää
aktiivisesti mielessäni, että kyllä nämä elämän käyttötunnit vaan tavalla jos toisellakin vaikuttavat varsin kaikkeen
liikehdintään & aistintaan liikenteessä ja se vaan pitää hyväksyä/muistaa tuolla liikennevirrassa liikkuessa.
Valitettavasti omassa lähipiirisänikin on tapauksia, kun ne kyvyt ja vaatimukset eivät kohtaa, surullisia tapauksia...

Paikalla Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #9 : 02.03.2019, 22:52:13 »

Tuostapa sitten mieleen tulikin:
Aikoinaan kun sain tuon kuorma-autokortin - tuolloin ABC - ajelin joskus firaabelina erästä keikkabussia ympäri Suomea.
Vanha linja-auto oli muutettu & rekisteröity silloiseksi "erikoisautoksi" eli 1 +8 hengelle ja sisustettu 4:llä vuoteella niihin
tarpeisiin. Sitä vaan sitten tuolla silloisella ABC-lapulla tyyräsin ja matkassa aina vähintään tuo 8 matkustajaa, usein kyllä
hiukan enemmänkin, tunnustettakoon...
Eipä se sitten henkilökuljetusta tainnut ollakaan, vaikka täysmittainen linjuri sentään alla...

Mitenhän nykyisin:
Jos vanhasta bussista on tehty vastaava rekisteröity erikoisauto 1+8, saankohan sitä ajella nykyisellä A BE C -lapulla
kuten aikoinaan vai en, kun en nykyään saisi edes siirtää vastaavan kokoista bussia ?
Eihän erikoisautossa (=lähes tyhjä bussi) ainakaan painorajat tule vastaan, tuleekohan joku muu rajoitus ?

Näitä suomen järjettömyyksiä. Otat bussin ja lisäät sinne keittiön, säilytystiloja ja makuupaikkoja.
Tarviit jonku D-kortin omaavan siirtämään sen konttorille ja katsastuksen jälkeen voit ajaa sitä 1+8 matkailuautoa C kortilla — mutta bussina ei edes tyhjänä.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Paikalla Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #10 : 02.03.2019, 22:55:53 »
B

Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.

Riippuen tottakai siitä että ylittyykö se 3500kg kokonaispaino? Vai ymmärsinkö nyt väärin?

Kortin riittävyys katsotaan paperien kokonaispainoista. Todellisilla painoilla ei ole merkitystä.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #11 : 03.03.2019, 09:31:21 »
Kortin riittävyys katsotaan paperien kokonaispainoista. Todellisilla painoilla ei ole merkitystä.

Juu kyllä sitä ymmärrän. Mutta otetaan esim. pienen jarrulisen henkilönosturin veto mitä itekin joskus vedän V50sen perässä. Itellä BC kortti. Volvossa muistaakseni 1900kg kokonaispaino, nosturi muistaakseni painaa 1150 ja volvolla saa vetää 1200 jarrullista. Ei ylity 3500kg niin pitäis olla laillista vetää? Mutta jos laitan perään 3500kg kokonaispainosen TYHJÄN trailerin niin sit menee jo yli ja laitonta.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2277
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #12 : 03.03.2019, 09:35:58 »
Näinhän se menee että vetoauton "riittämisen" määrää sen hetkinen todellinen paino, ajokortin taas rekisteriotteiden kokonaismassat.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #13 : 03.03.2019, 10:35:42 »
Katselin ihan mielenkiinnosta uusia määräyksiä. Itsella A BE CE DE ja töikseni toistakymmentävuotta olen yhdistelmää sekä linja-autoa pyörittänyt. Ennen joo sai C kortilla ajaa tyhjää yhdistelmää ja E kortilla tyhjää bussia (en puhu bikkubussista jota sai ajaa max 8 henk).
Kirjainyhdistelmia on paljon mutta kyllä niistä hyvin käy ilmi mitä luokkia ja painoja voi olla, tosin ennen oli selkeämpää :)
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajokorttiasiaa
« Vastaus #14 : 03.03.2019, 13:31:22 »
Mites, kysyn taas ehkä tyhmiä, mutta tuosta ajoneuvon "siirtämisestä" vielä:

Saako esim. ns. rekkakortilla CE ohjastaa/siirtää linja-autoa edes tyhjänä vai tarviiko siihenkin tuo DE-lisenssi
vai miten nuo nyt sitten nykyisin menevät ?
Voiko olla, että jos henkilö rahtaa ammatikseen luokkaa 50t yhdistelmää ja eteen tulee tilanne, että pitää siirtää
vaikkapa bussi paikasta a paikkaan b, on paikalle etsittävä joku linja-auton kuljettamiseen oikeuttava henkilö ?
Arvelisin vaan noin yleisesti, että eiköhän tuommoinen bussikin olisi varsin hyvissä käsissä tuon CE-rahtarinkin käsissä ?

 

Autoracing  KL-varaosat