Proturbo  Autodiagnoosi

Pakkasmaski

  • 48 Vastauksia
  • 17482 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkasmaski
« Vastaus #45 : 22.01.2016, 08:41:07 »
Onhan varmasti termari ehjä?

Kyllä D5 pitäisi ainakin maantiellä pitää sen verran lämpöjä ettei sentään varpaita palella. Pari vuotta sitten muistan kun ajelin Hämeenlinnaan töihin ilman maskia napakalla pakkasella, niin lisälämmitin käynnistyi työpaikan pihalla kun olin ensin ajanut taajamaa kolme kilometriä motarin jälkeen. Sitten laitoin maskin niin ei käynnitysnyt typerästi just ennen auton sammuttamista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Pakkasmaski
« Vastaus #46 : 22.01.2016, 20:54:08 »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kaapeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • Voi miksi taas?
Vs: Pakkasmaski
« Vastaus #47 : 24.01.2016, 03:34:14 »
Onko tosiaan tuo D5 noin kylmä? Ei sama paska TDI:llä niin kauheen vilu oo vaikka Ardicin se on nähnyt pajalla viererssä pöydällä..

Tuntuisi olevan. Aikaisemmin mulla oli työajossa VW Transporter 2.5TDI, niin siinä kyllä koneen lämmöt nousi tappiin, mutta kabiiniin ei saanut -30 asteessa enää lämpöä juuri ollenkaan. Pisteet täytyy tosin antaa Volkkarille, koska se ei jättänyt julmallakaan kelillä käynnistymättä ja sen takia se on vara-autona edelleen.

Onhan varmasti termari ehjä?

Termari ei varmastikaan ole ehjä (=toivottavasti), koska lämmöt laskee mittarin asteikolla aivan ala-asentoon. Sama vika oli / on vanhempieni S80 D5:ssä, jossa ei pystynyt matkustamaan takana -30 pakkasella ilman toppahousuja ardicin lakattua toimimasta. Jotenkin tuntuu oudolta, että termari pettää V70:ssä alle 170tkm ja S80:ssä alle 230tkm, kun 940 (510tkm) ja 740 (41Xtkm) menee edelleen alkuperäisillä... Ardicin toimiessa ei tietenkään ongelmia ole, vaan t-paita riittää talvellakin.
Volvot: V70 D5 '05, 940 Turbo '98,  240 "Drifter" '88
Autot: Pontiac Tempest 2D HT '67, Pontiac Bonneville '79, VW Kupla '65, VW T1 '62
"Itsellä ei ole kokemusta, mutta olen lukenut..."

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Pakkasmaski
« Vastaus #48 : 24.01.2016, 09:00:38 »
Muistan että 2001 tuulilasi testasi volvon uutta diesel moottoria (D5) lapissa S80 korissa. Pakkasta oli kolmekymmentä ja alle. Totesivat silloin lisälämmittimen sijoituksen ongelmalliseksi, konehuoneen uloin nurkka etulokasuojassa. Talvilaadullakin niillä ardic hyytyi ajoviiman takia pikkusen alle -30. Sen jälkeen kylmeni myös auto kun moottorin neste taisi kiertää sen hyytyneen lämmittimen kautta. Samassa testissä oli mukana toisena autona uusi Saab 9-5 V6 diesel. Siinä lämmitin oli moottorin ja tulipellin välissä tai jossain vastaavassa raossa. Siinä moottori lämmitti ja suojasi lämmitintä ajoviimalta joten ei ollu mitään ongelmia.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

 

Elekma  Autoracing