"hieman yli 100 A"...mun arvaushan oli ihan esihistoriaa. Dieselautoissa alkaa olla pian 200A voimalaitoksia.
Mittasuhteet alkavat siis olla sellaiset, että nimellisesti tarvittava 71 A jatkuva virta 14 voltin jännitteellä yli muun kulutuksen hehkuttaisi kilowatin vastusta akkua tyhjentämättä jatkuvasti.
Ikiliikkujahan tämä ei tietenkään ole, vaan laturia pyörittävä moottori ottaa tankista paljon enemmän kuin sen vastuksen lämmittämiseen menevän kilowatin.
Ja kun taas miettii noita kylmäkäynnistyksiä, niin silloinhan esim. akku syö enemmän kuin pitäisi (toisaalta jännitehäviöt ovat pienemmät, hehheh).
Jos tulevaisuus on hybridiautojen, lämmitysongelma ratkeaa siis parhaiten tuolla Toyotan tekniikalla. Sen sijaan perinteisiin polttomoottoriautoihin on vaikeampi keksiä mistä sitä lämpöä saa lisää koppiin.
Ellei jatkuva sähkövermeiden kasvu tuota uudenlaista generaattoriratkaisua ja akkupakettia myös tavanomaisiin autoihin. Samalla suurella akkukapasiteetillahan voisi käyttää ilmastointia vastaavasti ennen starttia kuumina kesäpäivinä. Ns. "kaukosäädin"ilmastointi webaston tapaan.