Carcom Oy  Elekma

Aktiivinen turvallisuusteknologia

  • 70 Vastauksia
  • 20119 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13600
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #60 : 22.01.2015, 14:36:59 »
Piti ihan asioikseen mennä kokeilemaan tuota ajon vakautusta joka on tuossa 2004 XC90:ssä ja kas perhana isolla aukealla ja perhanan liukkaalla pihalla polkasin auton luisuun ja koitin luisutella niin suoraanse sitä vaan oli kääntämässä melkonen ilon tappaja laite mutta varmana hyvä apu jollekkin joka vain matkustaa kuskinpaikalla... ajonvakautus poiskytkettynä saa viedä autoa luistossa mutta yli 45% luistot se alkaa vääntää takasin ettei mene katolleen...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa eerok

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #61 : 22.01.2015, 16:50:07 »
Mun vanhassa MV6 Omegassa oli TC eli sutimisenesto. Sillä olikin hauska ajaa talvella, kun mutkassa alkoi auto puskea ja koitit kaasulla saada autoa yliohjautumaan, niin moottorinohjaus ei antanut nostaa kierroksia yli kahden tonnin. Siinähän ajat nelipyöräluisussa suoraan tangentin suuntaan ;D Samainen TC myös toisinaan sekoili kuivalla asfaltilla kääntyessä, pitoa ei menetetty missään vaiheessa, mutta auto ei kiihtynyt mihinkään kun laite päätti puuttua peliin. Se tosin taisi olla vain Opelin "ominaisuuksia". Se Omega tulikin sitten paalattua pelleilystä johtuneen ajovirheen takia. :D

Taitaa olla ihan kiistaton asia, että se turva lähtee ensisijaisesti ratin ja penkin välistä. Kun jaksaa vähän ennakoida, pitää turvavälejä ja ajaa sopivilla tilannenopeuksilla, niin eipä noille aktiivisille laitteille suurta tarvetta ole. Tietysti hyviähän ne on, jos eteen tulee joku itsestä riippumaton vaaratilanne. Oman Volvon sutimisenesto on yhtä kuin koon 44 tennarin nostaminen konehuoneesta poispäin.

850R, V70 mk2 2.5T
Ex: 850 2.0 T5, 850 2.5 10V, 940 2.3T, 745 2.0

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #62 : 22.01.2015, 17:18:40 »
Sutimisen esto oli jo 123-korisessa 200D Mersussa: ei sutinut edes peilijäällä. Eriasia oliko se turvallista, kun auto kiihtyi 0-100:n jopa puolessa minuutissa.
Samaten 6volttisessa kuplassa oli: ei käynnistynyt yli 13 asteen pakkasella, ei sillä olisi edes tarjennut ajaa. :D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #63 : 22.01.2015, 17:27:36 »
Tänään pääsin helkutin liukkaalla asfaltilla kiihdyttämään noin 2004-2006 vuosimallin mursua vastaan (en mersuja tarkkaan tunne, ei ollut uusi muttei kivikautinenkaan semmonen 940:iä vähän pienempi farkku). Mulla Nokian hkpl5 joista puuttuu taka-akselilta parikymmentä nastaa, mursussa nastarenkaat mutten merkkiä/mallia saanut selville. Hyväkuntoisen näköiset kuitenkin...

Kahdet valot otettiin "matsia" 0-60km/h ja voitin. Ensimmäisissä valoissa mentiin 0-30 aika tasatahtiin, senjälkeen sain pienellä sutimisella noin autonmitan eroa.
Seuraavissa valoissa melkein sama, mutta tälläkertaa vain noin puoli autonmittaa eroa. Kolmansissa valoissa pysähdyttiin jonoissa rinnakkain, näytettiin peukut kuskin kanssa ja naurettiin. :D

Oli tosiaan liukasta ja lähtö oli ihan mallia "etana". Oma volvo alkoi tyhjäkäynnillä sutimaan samointein kun kytkimen nosti. Heti kakkonen ja tunnustelua. Mersussa teki sutimisen esto töitä varmaan hartiavoimin, ikkunan läpi kuuli lipsuvat, muttei sutivat renkaat.

Eronahan tässä tilanteessa oli se, että minä jouduin oikeasti todella kovasti keskittymään kiihdyttämiseen. Mursun kuljettaja todennäköisesti vain painoi kaasua ja ihmetteli muuta liikennettä.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #64 : 22.01.2015, 17:57:12 »
Joskus on kyllä huvittanut, miten voikin ottaa kanssa-autoilijaa luonnon päälle, että vanha, laiska takapotku-Volvon rohjo voi liukkaalla lähteä sujuvammin liikkeelle kuin se tekniikanihme kaasu pohjassa. Tilanne on usein syytä korjata ohittamalla reilulla ylinopeudella tavoitenopeuden saavutettua.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #65 : 22.01.2015, 19:08:17 »
Joskus on kyllä huvittanut, miten voikin ottaa kanssa-autoilijaa luonnon päälle, että vanha, laiska takapotku-Volvon rohjo voi liukkaalla lähteä sujuvammin liikkeelle kuin se tekniikanihme kaasu pohjassa. Tilanne on usein syytä korjata ohittamalla reilulla ylinopeudella tavoitenopeuden saavutettua.

Tästä omakohtainen huvittava tapaus kun eräs talvi ajoin 20-v vanhalla Chevy Caprice farkulla. Liikennevaloissa viereen tuli uudehko Golf GTI. Läksin normaalilla rivakalla tavalla, takarenkaat (nastat) ei sutinut yhtään ja kuuntelin kun Golfin kuski kaasutti ja kuului vaan hirmu suhinaa :D  Se jäi ainakin 50 metriä kun olin jo 50km/h nopeudessa. Toki se piti kostaa ettei jäänyt epäselväksi kellä on menevä kauppakassi alla ;)
Tesla S75D '17

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #66 : 22.01.2015, 19:32:32 »
Tästä omakohtainen huvittava tapaus kun eräs talvi ajoin 20-v vanhalla Chevy Caprice farkulla. Liikennevaloissa viereen tuli uudehko Golf GTI. Läksin normaalilla rivakalla tavalla, takarenkaat (nastat) ei sutinut yhtään ja kuuntelin kun Golfin kuski kaasutti ja kuului vaan hirmu suhinaa :D  Se jäi ainakin 50 metriä kun olin jo 50km/h nopeudessa. Toki se piti kostaa ettei jäänyt epäselväksi kellä on menevä kauppakassi alla ;)
Meinasin itsekkin lisätä että tilanne on vastaava kuin olisi millä tahansa jenkillä liikenteessä, aina löytyy liisinkejä, lintulautoja ja lippalakkeja viereen kaasuttelemaan. Sitten kun täysimoottorinen lotja liikahtaa jo pelkän automaatinkin turvin yllättävän liukkaasti sinne viiteenkymppiin, loppukorttelissa mennään sitten miljoonaa ohi. Eihän siinä jos saa paremman mielen, on vaan taajamassa aika riskaabelia.

Sori taas OT. :)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1632
  • It's Hip To Be Square
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #67 : 03.02.2015, 18:59:20 »
Eilen piti käydä kirkonkylällä -06 Sportagella. Tuntui että ei kulje niin mihinkään vaikka kohtuuvääntöinen turbodiesel ja neliveto, ja joka käänteessä vänkäsi vastaan. Kerrassaan rasittava auto ajaa.

Ei tuolla nyt omallakaan juuri pitoja ole, mutta eipähän koko ajan soosaile omiaan...
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Viking

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #68 : 04.02.2015, 19:44:08 »
ABS ESP TC ym. naurettavat systeemit ovat ratkaisuja ongelmaan jota ei ole.

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #69 : 07.02.2015, 13:23:15 »
ABS ESP TC ym. naurettavat systeemit ovat ratkaisuja ongelmaan jota ei ole.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Vaikka tällä foorumilla käyttäjät olisikin keskivertoa parempia kuljettajia harrastuneisuutensa johdosta, niin liikenteessä on myös paljon näitä vähän ajavia tai muuten keskivertoa huonompia kuskeja.

Varsinkin kun pointti näissä ei ole se, että kuka lähtee kovinta vauhtia liikennevaloista, vaan se että silloin kun tilanne on päällä niin vahingot saadaan vältettyä tai ainakin minimoitua. Ajovirheen kun ei välttämättä tarvitse olla edes oma, jotta siihen voi kuolla. Tämän lisäksi onnettomuustilanteessa on tärkeää saada minimoitua lisävahingot, niin jos edelläajava ajaa hirvikolarin, niin voi olla että sinä turvalaitteidesi takia pystyt väistämään tämän kolarin, tai ehkäpä jopa koko hirven. Tällä ei oo mitään tekemistä sen kanssa, että vähemmän tekniikkaa sisältävällä autolla on kiva luistatella talvella hallitusti. Ja itse ainakin elän paljon mielummin sen tiedon kanssa, että olin lähes ajaa kadulle yllättäen juoksevan lapsen päälle mutta CitySafetyn sekä jarru- ja ohjaustehostimen ansiosta auto pysähtyi ajoissa ja sain lapsen väistettyä, kuin että ilman turvallisuustekniikkaa olevalla autolla ajoin renkaat lukossa pulkkana kekaran yli. Kaikkia tilanteita kun tosiaan ei ihan aina voi ennakoida.

Tärkein turvavaruste sijaitsee kuitenkin aina kuljettajien korvienvälissä. Välillä tuntuu, että joillakin se on tosiaan rikki, poiskytketty, tai tekniikka on niin yksinkertaista ettei sellaista ole asennettu ollenkaan  ::)
« Viimeksi muokattu: 07.02.2015, 13:26:39 kirjoittanut desire. »
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1698
  • www.vrcf.fi
Vs: Aktiivinen turvallisuusteknologia
« Vastaus #70 : 07.02.2015, 15:41:46 »
Tästä olen kyllä eri mieltä. Vaikka tällä foorumilla käyttäjät olisikin keskivertoa parempia kuljettajia harrastuneisuutensa johdosta, niin liikenteessä on myös paljon näitä vähän ajavia tai muuten keskivertoa huonompia kuskeja.

Varsinkin kun pointti näissä ei ole se, että kuka lähtee kovinta vauhtia liikennevaloista, vaan se että silloin kun tilanne on päällä niin vahingot saadaan vältettyä tai ainakin minimoitua. Ajovirheen kun ei välttämättä tarvitse olla edes oma, jotta siihen voi kuolla. Tämän lisäksi onnettomuustilanteessa on tärkeää saada minimoitua lisävahingot, niin jos edelläajava ajaa hirvikolarin, niin voi olla että sinä turvalaitteidesi takia pystyt väistämään tämän kolarin, tai ehkäpä jopa koko hirven. Tällä ei oo mitään tekemistä sen kanssa, että vähemmän tekniikkaa sisältävällä autolla on kiva luistatella talvella hallitusti. Ja itse ainakin elän paljon mielummin sen tiedon kanssa, että olin lähes ajaa kadulle yllättäen juoksevan lapsen päälle mutta CitySafetyn sekä jarru- ja ohjaustehostimen ansiosta auto pysähtyi ajoissa ja sain lapsen väistettyä, kuin että ilman turvallisuustekniikkaa olevalla autolla ajoin renkaat lukossa pulkkana kekaran yli. Kaikkia tilanteita kun tosiaan ei ihan aina voi ennakoida.

Tärkein turvavaruste sijaitsee kuitenkin aina kuljettajien korvienvälissä. Välillä tuntuu, että joillakin se on tosiaan rikki, poiskytketty, tai tekniikka on niin yksinkertaista ettei sellaista ole asennettu ollenkaan  ::)

+1
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron