Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Lankku - 03.11.2021, 23:39:27

Otsikko: 965 -95 huoltopäiväkirja, myyty
Kirjoitti: Lankku - 03.11.2021, 23:39:27
Elo-syyskuun vaihteessa(joko siitä on 2kk ???) Tico otti yhteyttä josko olisin käynyt katsomassa/hakemassa pari osaa ehjän näköisestä autosta. Enemmän haastellessa tuli puheeksi josko kävisin katsomassa koko autoa, koska vaikutti sen verran hyväkuntoiselta. Soitin omistajalle ja syy osina myyntiin oli öljypohjan ajaminen kiville. Oli ottanut tietysti katin talteen sen jälkeen ::) Penkit sekä takavalot oli irrottanut ja kattoluukun oli joku jo ostanut. Tekniikkana B6304 ja automaatti. Lasikattoluukku, ilmastointi, nahkapenkit, nivot, jne. perusvarusteet. Mittarissa reilu 399tkm.

Käytiin kaverin kanssa trailerin kera katsomassa tilannetta ja autohan olikin sama joka oli keväällä myynnissä suht kohtuulliseen hintaan. Oli itselläkin harkinnassa josko olisi ostanut, muttei viitsinyt Länsirannikolle lähteä. Siinä ilmoituksessa oli maininta öljynkärystä ja näkyihän se konehuoneessa. Joku oli silloin ostanut ja myyjä oli ostanut siltä. Kattoluukkua lukuunottamatta osat vaikutti olevan tallella. Penkit pienen ehostuksen tarpeessa mutta hyvät ja koppa hyvinkin siistissä kunnossa. Kuskinovessa ja etulokasuojassa vähän lommoja, muttei sen kummempaa. Ylimaalattu ainakin osittain. Ei mitään syytä purkaa tämän kuntoista laitetta ja katsastuskin on voimassa ensi kesäkuulle. Hyvä ajella talvi ja katsella sen jälkeen mitä tekee :) Monesta paikasta näkee, että on pidetty hyvin, jotkut paikat puolestaan on jo aika selkeitä viitteitä tulevasta rappiosta.

Alkuunsa vedin epoksia öljypohjan halkeamiin jotta sai öljyn pysymään sisällä ja koekäytettyä sekä vähän koeajettua. Kone ja loota tuntui pelaavan. Takavalojen kontakteja rassasin ja laitoin ne paikalleen.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/1.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/4.jpg?img=medium)

Vähän oli halki vaan.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/1.jpg?img=medium)

Tuulilasin yläreunaan on tursittu aika rumasti liimamassaa, jätetty listankiinnikkeetkin alle :(
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/5.jpg?img=medium)

Renkaita oli taidettu kiusata ihan urakalla:
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/16.jpg?img=medium)

Käsijarrussa ollut pientä säätöä. Yksi lisää löytyi kahvan luota. Toimii kuitenkin :o
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/14.jpg?img=medium)

Xenonit asennettu sumareihin hyvin taidokkaasti. Ei ne kyllä näytä yhtään mihinkään.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/17.jpg?img=medium)

Pohja on paria pintaruostepaikkaa lukuunottamatta asiallisessa kuosissa. Hiekkapuhallus odottaa tulevaisuudessa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/9.jpg?img=medium)

Viime perjantaina aloitin sitten huoltopuolen eli vanhan tekniikan tilalle valkean 245:n vanha vaparikone M90 kera. Vaihdoin jousittamattoman sintterin uuteen jousitettuun jottei loota romise niin mahdottomasti. Tehostimenpumppu jäi toistaiseksi pois koska uudempaa ei ollut nurkissa. Pitää pyöritellä tilannetta ilmastoinnin suhteen. Uudemman kompuran kanssa pitäisi tehdä linjojen väliin adapterit, koska etuvedon linjat on rautaa ja vanhempien alumiinia. Vaihtoehtona on rakennella vanhanmallin apulaiteteline paikalleen.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/2.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/3.jpg?img=medium)

En halunnut käyttää vanhan koneen johtosarjaa, koska se näyttää niin huonolta. Nurkista ei toki löytynyt kuin uudemman 4.4 Motronicin moottorinjohtosarjoja eli pääsi muuttamaan pinnien paikkoja sähkökeskuksen liittimessä. Sunnuntai päivä meni muissa jutuissa ja ilta meni raapiessa miksi tulee vain satunnainen yksinäinen kipinä, eikä bensaa ollenkaan. Lopulta aloin miettimään näinkö pintaruostetta triggerikehässä. Laatikkoa irti ja pyyhkäisin kehän hiomapaperilla puhtaaksi. Yhteen kohtaan oli ehtinyt ~puolen vuoden säilytyksen myötä tulemaan kondenssista sen verran, ettei tainnut anturi vaan pystyä lukemaan :idiot2:

Pääsin toteamaan myös ettei pakosarjan etupuolikas käy oikein sinnepäinkään alkumutkien jälkeen. Moottorintuki tulee sen verran leveälle. Hetken jo ajattelin vakiosarjojen käyttöä, mutta kumminkin tein maanantaina töiden jälkeen etupuolikkaan uusiksi. Oli vähän mallailua. Tokihan olin jo hiekkapuhalluttanut sarjan ja maalannut VHT:lla :P
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/6.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/8.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/9.jpg?img=medium)

Eilen kattoluukun asennuksen yhteydessä korvasin paikalleen roiskastun takapöntön 2,5" ovaalilla ja äänetkin on ihan siedettävät. Etupöntöstä tosin taitaa olla sisäputki irti, koska pärisee siihen malliin.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/13.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/10.jpg?img=medium)

Kattoluukun sisäpaneeliin kokeilin vinyylimaalia. Kevyellä pyyhkäisyllä tuntui tarttuvan hyvin. Ei tarvitse kovin usein liikutellakaan ja värikin riittää kunhan on tumma. Oli jonkinlainen akrobaattinen operaatio laittaa yksinään paikalleen :D Etureunaan taittelin sinkitystä pellistä tukipellin, koska reunuksessa oli pari halkeamaa.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/4.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/5.jpg?img=medium)

Kattoverhoilu on vielä pois ja vaihdekepin juuressa on vain haitarikumi joten ekstramelua riittää. Joku aiempi omistaja on kumminkin laittanut esim. takapenkin alle äänieristemattoa. Lisääkin voisi laittaa.

Tänään koukkasin töissä ja kulkeehan se ihan hyvin maantielläkin. Perässä on välys jonka huomaa moottorijarrulle siirtyessä. Töiden jälkeen lorotin tankin melkein tyhjäksi ja otin täyteen E85:ttä jotta kulkee vähän järkevämmillä seoksilla(T6 suuttimet ja korkeampi bensanpaine) kuin bensalla ::) Kaikenlaista joutavaa jäi kirjottamattakin :idiot2:
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Tico - 04.11.2021, 10:21:25
Mahtava juttu, että pelastit tämän :) (...vaikka toki hyväkuntoiset osatkin olisivat kelvanneet  ::) )

Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 05.11.2021, 18:07:42
Eilen laitoin kattoverhoilun paikalleen ja poistin listalta muutamia puutteita. Sai siinäkin taiteilla hetken kun tottakai verhoilun taustapahvi oli murtunut etuosasta useammasta kohtaa ja roikkuvat nurkat otti tietysti joka paikkaan kiinni sisään laittaessa. Onneksi eivät näy kovin pahasti. Vasemmasta A-pilarin paneelista oli alkanut pinta irtoamaan ja vaihdoin siihen paremman. Melutasokin laski jo siedettäväksi. Mukitelineellinen kyynärnoja oli viety ennen ostoa, laitoin toisen paikalleen jotta kärsii nojailla. Kontin suojaverho oli aika heikossa kunnossa ja sen vaihdoin parempaan.

Etupuskurin peitelevyt puuttuivat, ne laittelin kiinni. Vasemmalle puolelle toisen sai tosin vasta sen jälkeen kun tänään käänsin hinauslenkin suoraan. Auraus epäilytti ja tarkastin sen. Ei ollut kuin sentin aurauksella ::) Kulkee vähän paremmin ja nyt on rattikin suorassa.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 11.11.2021, 23:00:27
750km tullut lisää mittariin päivää päälle viikossa, eli ajeleehan sillä ::)

Tässä välissä tehnyt kaikkea pikkujuttuja kuten kävin vähän jarruja läpi. Oikealla edessä oli alempi liukutappi jumissa ja vasen etusatula kaipaa kumisarjaa, jää hyvin vähän laahaamaan. Sisustan kasailun jälkeen kuulee suhinan tuulilasin vasemmasta ylänurkasta. Kädellä nostamalla näkee miten lasi on irti liimauksesta. Lasinirrotus tiedossa lähitulevaisuudessa, ei kuitenkaan vuoda vettä sisälle koska yläreuna on tursittu liimamassalla.

Alusta on aika letku mikä nyt ei sinällänsä yllätä. Nivot ovat suht viimeisillään, etuiskarit perusrennot ja etujousiksi laitettu 700/940 katkaistut. Lisäksi jätetty pohjauskumit lyhentämättä eli isommissa joustoissa ottaa liian aikaisin kiinni. Takapään puslissa on sen verran väljää, että kaasua antaessa ja löysätessä tuntee pienen suunnanmuutoksen. Teki mieli kokeilla jäykempiä puslia joten vajaa kaksi viikkoa sitten tilasin Puolasta setin uretaaneja (https://mpbs.pl/Kompletny-zestaw-zawieszenia-MPBS-6602001-p2383) jossa on suurin osa. Joitain takapään puslia siitä puuttuu.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/12.jpg?img=medium)

Tänään vaihdoin uudet puslat etutukivarsiin. Mutta ennen kuin sinne asti pääsi huomasin, että oikeaan etutukivarteen oli laskettu rälläkällä suht syvälle linnunluuta irrottaessa. Siinä samalla totesin huonosti paikallaan olevan alapallonsuojakumin ja pallossa pieni pystyvälys. Ei muuta kuin penkomaan toinen tukivarsi tilalle jossa olikin pallo paikallaan.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/13.jpg?img=medium)

Vaihtovarressa oli kevyttä ruostetta takahelan pesässä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/14.jpg?img=medium)

Uudet puslat meni paikoilleen sen kuin työnteli vaan. Niissä on teräskuori eli maalia päälle jos meinaa pitää siistin näköisenä.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/15.jpg?img=medium)

Tukivarsien asennuksen jälkeen katsoin keulan välykset uudestaan ja molemmissa alapalloissa tuntui raudalla pystyvälys. Ei muuta kuin hakemaan uudet pallot, ne paikalleen ja aurauksen tarkastus. Liekö kuvitelmaa, mutta keula tuntuu paremmalta :P

Ajovalojen lasit on niin kivenpiiskaamat ja muutenkin kuluneet, että kaivelin esiin muuten huonommat umpiot joissa on hyvät orkkislasit. Samalla kun ne vaihtaa, kokeiltava saisko etupuskurin asentoa kohennettua. Lämppärinkenno on vaihdettu muoviseen, lähdöistä näki konetta vaihtaessa. Saapa nähdä miten lämpöä riittää pakkasilla. Kojelaudan sisäänkin pääsee sukeltamaan. Jostain kohtaa on jäänyt jotain pois, koska radion ympärystästä tulee viileää ilmaa.

Kytkinlevyn kitkamateriaali taitaa olla hieman erilaista kuin vanhassa jäykässä levyssä. Ulisee aina alaspäin vaihtaessa jos luistattaa yhtään, eikä ole muuttunut mihinkään ajon myötä. Vanhalla levyllä ei ollut minkäänlaisia ääntelyitä. Bensamittari seikkailee omiaan, useimmiten näyttää pääpiirteittäin sinnepäin.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: janne81 - 12.11.2021, 05:18:15
Kaunako kesti puslasetti tulla Puolasta?
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: -late - 12.11.2021, 10:37:55
Kytkinlevyn kitkamateriaali taitaa olla hieman erilaista kuin vanhassa jäykässä levyssä. Ulisee aina alaspäin vaihtaessa jos luistattaa yhtään, eikä ole muuttunut mihinkään ajon myötä.

Sama huomio omassa Tenacin 6- lapasessa jousitetussa sintterissä. Ei ole muuttunut pariin vuoteen mihinkään suuntaan.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 12.11.2021, 11:18:54
Kaunako kesti puslasetti tulla Puolasta?
Vajaa kaks viikkoa. Pari päivää oli viive tilauksesta lähettämiseen, 8 päivää siitä kun lähti. Maarahtina ja kiersi Tanskan kautta.

Sama huomio omassa Tenacin 6- lapasessa jousitetussa sintterissä. Ei ole muuttunut pariin vuoteen mihinkään suuntaan.
Mukavuustekijähän se lähinnä on, muttei haittais jos ois hiljaa.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 12.11.2021, 20:41:36
Vaihdoin ajovalojen lasit, putsasin heijastimet ja maalasin kehykset samalla mustaksi. Muuttui ilme ja näkyvyys kummasti paremmaksi. Kuvassa oikealla alkuperäinen ja vasemmalla "uusi". Ei ole likaa pinnassa vaan mennyt noin sameaksi.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/17.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/18.jpg?img=medium)

Puskuri istuu vähän paremmin. Vasemman pään ja korikiinnikkeen välissä on pientä välystä ja sen poistamalla saisi linjauksen vielä paremmaksi. Oikeanpuoleista korkeudensäätömoottoria ei saanut aiemminkaan ruuvattua ihan tarpeeksi alas eikä sähkötkään toimineet, joten vaihdoin toisen. Xenonit poistin sumareista ja siellähän on painettu heijastimet irti eli polttimonlaiton yhteydessä yrittäis koukkia ne paikalleen tai vaihdettava toiset.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Juho_ - 13.11.2021, 15:28:54
Kyllähän tämmösellä kelpaa ajella varmasti. :)
Onks muuten mitään hajuu kulutuksesta manuaaliaskin kanssa, kun tässä lienee pidempi välitys mitä 245:ssa oli?
 Automaattina näille kyllä tuntuu aika reippaasti tuo bensa (tai etanoli) maistuvan.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 13.11.2021, 20:33:53
Suht samoissa pyörii kulutus vaikka tässähän on vielä vakio ruisku. Välitys on sama kuin valkeassa. Painavampi koppa, tietysti pikkaisen virtaviivaisempi, mutta keulasta puuttuu kaikki pohjamuovit.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 17.11.2021, 22:57:22
Eilen lisäsin mukavuustasoa pari pykälää asentamalla ohjaustehostimenpumpun. Etuvedon säiliö löysi ainakin toistaiseksi(eli pysyvästi :D) paikkansa iskaritolpan kyljestä, muualle ei ois oikein mahtunutkaan.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/19.jpg?img=medium)

Tänään laitoin keulaan pohjamuovit, josko ilma kulkis oikeaa reittiä. Taakse menin tilaamaan Rallyracelta Gazin tolpat 200lbs "apujousella" ja ne tuli tänään. Suojakumejahan niissä ei ole, muttei ole esim. Classic Swedeltä tilatessakaan. Kokeilen sovittaa BC Racingin takaiskarinsuojakumeja kunhan ne saapuvat.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/20.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Tico - 18.11.2021, 11:59:35
Paljon oli päivän hinta coileille RallyRacelta? Onko tuo yläpään uniball välyksetön?
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 18.11.2021, 14:18:00
520e. Onhan se välyksetön ainakin uutena. Taitaa vaan olla ainoa tolppa jossa yläpään saa oikeaan kulmaan. Pari vuotta sitten Mamasanilla ei ollut edes kuullut, että yläpään pitäisi olla kulmassa. En tiedä onko BC muuttanut rakennetta sen jälkeen ja Classic Sweden kuvissa näyttäisi olevan myös suorassa. Molemmat uretaanihelalla.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 19.11.2021, 23:56:14
BC:n takaiskarinsuojakumit tuli ja haitari on liian iso jousen sisään. Saahan ne sinne tungettua, muttei varmasti kestä pitkään. Mallattava jos BC:n etutolpan suojapussukasta sais tehtyä, olisi kierrekin suojassa. 850 tai V70II takaiskarin suojan halkaisijan vois mitata, mutta tuskin mahtuu iskarin päälle. Muuten se vois toimia.

Jo aiemmin katselin miten oikea kaukovalo valaisi tien vasemmalle puolella olevien oravien kulkua. Vasta umpion irrottamisen ja toiseen vertaamisen jälkeen huomasin, että kaukovalopolttimon kiinnitys on säädettävissä. Pohja on kahdella ruuvilla kiinni heijastimessa ja toinen reikä on ovaali. Käänsin toiseen laitaan kuten verrokissakin ja nyt näyttää oikeaan suuntaan.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 24.11.2021, 22:05:29
850/x70I takaiskarinsuojakumi mahtui jousen sisään sekä iskarin päälle ja pienellä sovituksella sai kiinnikin. Löysin vain yhden iskarin romuläjästä joten toinen puoli jäi toistaiseksi ilman. Yläpään kiinnitys lukitteen kanssa kuten olikin, kunnollinen kiristäminen vaati pientä vääntöä.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/21.jpg?img=medium)

Eilen vaihdoin tolpat paikalleen ja nakkasin vanhat Nivot roskiin. Vasemmassa ei ollut tehoa enää ollenkaan ja oikealla tyhjä liike joustossa. Yläpään holkkien mitoitus on todella tarkka, ei haittaisi jos yläpää olisi vaikka millin kapeampi. Nyt holkit piti viistää yläreunasta ja silti sai yrittää pari kertaa ennen kuin nousi paikalleen. Jousi voisi olla vähän lyhyempi. Perä jää ylemmäs silloin kun jousesta on tyhjät pois auto nostettuna. Nyt nostettuna jää vähän irti ylälautasesta. Toinen juttu on, ettei tilaa jousen ympärillä ole yhtään liikaa apurungon yläjousilautasten kohdalla(jäänne vanhakorisen kierrejousista). Oikealla jousi ottikin kiinni jousilautasen sisällä olevaan kanttiin ja sitä piti hioa.

Arviolta käänsin iskaria kahdeksan naksua ja ensiajojen perusteella takapää toimii todella nätisti. Hidastetöyssyt ja satasen alueellakin isommat heitot menee hyvin eleettömästi.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/24.jpg?img=medium)

Tänään meinasin vaihtaa T6 jouset eteen, mutta mittauksen perusteella siellä onkin jo ne. Lyhensin vasemman pohjauskumin ja vaihdoin oikealle toisen koska siellä pohjauskumi oli niin tohjona ettei suojakumia saanut kiinni. Iskarit on perus lötköt vaikka ulkonäön perusteella ne ei ole kovin vanhat ja ovat orkkikset. Kait eteenkin on tilattava tolpat kunhan budjetti sallii :D Jollei viimeinkin saa aikaiseksi avata irtoiskaria jotta näkee mitkä sinne sisään menee.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 28.11.2021, 22:54:57
Perjantaina pesu sekä vanhan tekniikan(kone apulaitteineen ja laatikko) ja vähän muunkin tavaran lastaus konttiin. Perä ui aika syvällä, tuskin oli kaukana pohjauskumeista. Toisaalta keulakin on sen verran matalalla että valojen korkeudensäätöä ei tarvinnut kääntää alle puolenvälin. Tuollaista kuormaa varten tolppien jouset saisi olla jäykemmät, eikä sitä tiedä jos vaikka kokeiliskin jäykempiä. Hyvin se silti kulki heitoissakin, eikä ole tyhjiltään yhtään liian jäykkä.

Eilisen ja tämän päivän ajelusaldo noin 950km ilman mitään isompaa moitetta. Vaikka kilsoja tuli niin koppa on silti vielä suht puhdas, saiskohan siitä otettua kuvan päivänvalossa ennen kuin likaantuu uudestaan :P Lämppärin säädöissä on ehostamisvaraa. Tuulilasille ja jaloille puhaltaessa tuulilasille tulee viileämpää ilmaa. Vastaavasti keskelle ja jaloille käännettynä jaloille tulee viileämpää.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 29.11.2021, 20:18:40
Sain jopa jonkinlaisen kuvan otettua. Onhan siinä kevyt lika päällä, jne. ::)

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/26.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: -late - 29.11.2021, 20:51:42
Hyvältä näyttää. Hienosti sattuu nuo etuvetonallin pölärit :)
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 30.11.2021, 11:16:27
Etuvedon pölärit on näihin aika varma valinta, myös 700 koppaan.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: R70AWD - 30.11.2021, 19:57:09
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/26.jpg?img=medium)

On se vaan nätti auto, ei yllä 2000-luvun tai uudemmat lähellekään 8)

Hauskasti näyttää kaksiväriseltä että alaosa olisi vähän vaaleampi. Kapselit sopii hyvin joo, näyttää niiltä orkkis 17" vanteilta joita tuohon sai uutena, reikiä vaan vähän useampi.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 30.11.2021, 22:21:18
Ainakin puskurit on maalattu uusiksi, saattoi olla myös listojen alapuolet. Sävyeroa ei näe niin hyvin ilman kameraa ja lumi vielä vähän heijastaa jotain alapuolelle.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Dave - 05.12.2021, 18:54:44
On se vaan nätti auto, ei yllä 2000-luvun tai uudemmat lähellekään 8)

Mukavan piristävää kommentointia, varsinkin tällä foorumilla 8) Farkkuna 960 on kuin iso jenkkifarkku pienemmässä koossa ja kahdella eri asennossa olevalla sylinterillä vähemmän.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 05.12.2021, 20:46:04
Torstaina -20 ja kolmella lyhyellä startilla kylmiltään käyntiin. Aluksi käynnissä pysyminen vaatii vähän kaasulla lirputtelua, koska eihän polttoainemäärä ole ihan oikein. Tänään kylmän aamun ja aamupäivän jälkeen(alimmillaan noin -28) auto oli sen verran kohmeessa, ettei -23:ssa edes hörähtänyt. Vajaa 1,5h sisätilanlämppärin puhallusta pakosarjan puolelle ja ensimmäisellä käyntiin. Nyt on ainakin kylmäkäynnistyksen rajat tiedossa :P

Voisin väittää, ettei tällä ole ainakaan liian vähän tullut ajoa. Käyttöönoton jälkeen eli kuukausi ja kaksi päivää päälle ~3600km mittarivirhe huomioiden ja valkealla 245:lläkin ajanut siinä välissä muutaman siirtymän :D
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 13.12.2021, 22:36:41
Vaikka ajovalonlasien vaihdon ja heijastimien putsauksen jälkeen valoteho olikin aika hyvä Philips Xtremeillä, laitoin viime viikolla lisäpitkän keulaan. En tietenkään näkyville vaan maskin taakse. Kilpitelineestä kanttasin toisen sivun ja ruuvasin suoraan kiinni puskurinrunkoon. Yllättävän hyvin tuommonen halpisvalo näyttää tuosta paikasta ja tänään parani vaan kun ohensin maskin pinnoja takapuolelta reilulla kädellä.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/28.jpg?img=medium)

Releen laitoin sähkökeskuksen sisään ja virransyöttö tulee sumarinreleeltä(25A sulake). Vakiosumarithan on lähinnä koristeet :D Jos olisin huomannut heti, että sumarinkytkin maadottaa releen, niin olisin käyttänyt sitä suoraan kaukovalonreleen maadotukselle katkomaan syttyykö kaukovalo vai ei. Asennuksen jälkeen meni hetki raapiessa miksi valo palaa hetken ja sammuu sitten. Olikin nappi rikki ja jännite-ero oli vain 5V. Toinen nappi ja toimii.

Eilen aloitin helaoperaation takapäähän ja olihan siinä näpräämistä. Alatukivarsien etummaisten helojen vaihto jäi tulevaisuuteen ajanpuutteen takia, mutta muuten ne sai paikalleen. Muutamissa heloissa olisi varaa kasvattaa ulkohalkaisijaa vaikka 0,2mm jotta ovat kunnolla tiukat paikalleen. Esim. vakaajanpään ja ylätukivarren takahela. Vaihdoin peräöljyt samalla kun se oli vähän normaalia helpompaa. Ylätukivarren molemmat helat oli aivan loppu ja siinä pääsyy peräpään elämiseen kaasuttaessa/löysätessä. Nyt kulkee hyvin ja jämäköityi selvästi joustoissa. Pikku miinuksena perä nousi noin 1,5-2cm ylöspäin, varmaankin sen takia kun apurungon helat ei enää painu kasaan.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/27.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202021/26.jpg?img=medium)

Käsijarruvaijeri oli sössitty auton sisällä ihan täysin. Ei ihme, että alla on tuollainen klemmari/u-pulttiviritelmä. Uutta tilalle heti kun ehtii, onneksi pyörävaijerit on ehjät.

Tänään vaihdoin jäykemmät(225lbs) ja lyhemmät jouset takaiskareihin. Säädin perän takaisin entiseen korkoon ja tiukkasin iskareita yhden naksun. Niitä voisi tiukata vielä naksun tai kaksi. Muuten perän jäykkyys on vielä itselle ihan kohillaan. Rallyracelta kertoi, että näihin on normaalisti otettu huomattavasti löysempiä jousia kuin mitä minä alunperin valkkasin. Tosin pääasiassa ilmeisesti sedaneihin. Silti kertonee jotain omasta mausta alustan jäykkyyden suhteen ::)
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: bolinder - 14.12.2021, 14:37:56
Miten muuten noi helat istuu siinä murikan mikkihiiri tapeissa. Kun meinaa yleensä olla vähän hapeehtuneita ne tapit
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 14.12.2021, 19:16:06
Siihen kävi hyvin. Keskireikä on sen verran pieni, että tuskin jää väljäksi jollei tappi ole mennyt kovin ohkaiseksi. Kevyesti voideltuna piti vähän nytkytellä jotta sai käsin paikalleen. Vanhat tipahti melkein itsestään pois kuten joskus käy. Ja olihan ne keskeltä halkikin.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 16.12.2021, 20:51:32
Töiden jälkeen tuumasin kurkata onko lämppärin alipaineenjakopalikan piirilevyn tinauksissa murtumia, pääasiassa virtaliittimen reunimmaisissa pinneissä. Ne olikin tinattu jo, mutta kävin vielä kaikki läpi. Löytyi lähde ilmavirralle radion ympäriltä ja sehän oli huonosti tiivistetty ja vähän huonosti paikallaan oleva keskisuulakkeiden lähtö lämppärinkotelossa. Taittelin sen pois paikaltaan, vedin vaahtomuovinauhaa ympärille ja vedin pikkuruuvin läpi sopivasta paikasta jolla lähdön sai tiukalle. Sekin osasto ainakin paremmassa kuosissa :)

Kiristin takaiskareita yhden naksun ja nyt toimii paremmin jäykempien jousien kanssa.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 23.12.2021, 23:08:34
Takapää on asettunut sen verran, että nostin pikkaisen ylöspäin ja otin kumminkin yhden naksun pois iskareista ihan vaan ajomukavuuden nimissä. Kesällä voisi ollakin tiukemmalla.

Tuulilasi napsahti eilen aamulla siihen malliin, että tuumasin sen varmaan olevan nyt kokonaan irti. Töiden jälkeen puukotin yläreunaan ja oikealle sivulle vedetyt liimamassat ja nostin lasin pois. Arvelinkin ettei lasiin oltu laitettu ollenkaan primeria ja niinhän se puuttui. Lasi vain lepäsi liiman päällä :D Vai oliko se kuitenkin tiiviisti paikallaan? ::) https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965+-95+B6304/Laitot+2021/30.mp4 (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965+-95+B6304/Laitot+2021/30.mp4)
Primeri lasiin, kevyt liima koriin ja lasi paikalleen.

Korjaillessa keskisuulakkeiden liitosta lämppärinkoteloon katsoin, että lämppärinmoottori oli vaihdettu tarvikkeeseen ja siitä puuttui vakiossa moottorissa oleva muovikoppa. Sehän tietysti tarkoittaa sitä, että kotelossa moottorin vieressä oleva sormenmentävä aukko oli auki. Otin muovikopan yhdestä vanhasta vakiomoottorista ja hyvin pienellä sovittelulla sai sen paikalleen. Saa loputkin ilmat pysymään kotelon sisällä.

Sisämelu on nyt mukavasti paremmalla tasolla. Takaovista tulee jonkin verran, osin sen takia ettei esim. vasen takaovipaneeli istu yläreunasta kunnolla paikalleen. Saattaa olla myös lämpimämpi ;D
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 03.01.2022, 18:21:41
Tasan 2kk käyttöönotosta ja mittariin on tullut "vain" 6328km :D Onhan siinä, vaikka vähentäis Google mapsiin verrattuna 1-2% mittarivirheen. Toistaiseksi takaiskarit ja uretaanit on selvinneet myös -25-30 asteen pakkasistakin.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 02.03.2022, 21:32:25
V70 hankinta hetkeksi hidasti kilsojen kertymistä, mutta sattuneesta syystä tällä on tullut taas ajeltua. Päivää vaille 4kk käyttöönotosta ja ajosuorite noin 9000km, joten tänään oli aika vaihtaa öljyt koneeseen. Muuten ei olekaan tarvinnut tehdä mitään.
Otsikko: Vs: 965 -95 "huoltopäiväkirja"
Kirjoitti: Lankku - 27.03.2022, 19:40:59
Maanantaina tuttu puhalsi takatunkinkorvien ympärykset ja vähän kontinpohjaakin. Samalla veti pohjamaalin. Vasemmalle tunkinkorvan takapuolelle kaivelin reiän jo aiemmin.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/1.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/2.jpg?img=medium)

Eilen korjasin reiän ja sipasin pohjamaalia päälle. Tänään sitten vähän uretaania lisäksi ja kohta koteloaineet perään.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/3.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/4.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/5.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/6.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/7.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/8.jpg?img=medium)

Tekniikanvaihdosta asti käytössä on ollut kiinni M47 keppi. Viimeinkin vaihdoin tilalle M90 kepin ja tein siihen vaihdevälinlyhentimen.
Otsikko: Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
Kirjoitti: Lankku - 10.04.2022, 23:44:02
Viikko sitten vaihdoin päävaijerin käsijarruun, totesin oikeanpuolen pyörän vaijerin jumettavan ja vaihdoin sen eilen. Eilen tuli myös hiottua pieni kupru oikean helman kantista ja pohjamaalattua se. Tänään pintaväri päälle ja sen lisäksi putsasin ja töpöttelin maalit kouralliseen kiveniskemiä ympäri autoa sekä etupuskurissa. Löysin varastonnurkista manuaalin käsijarrukahvan ja vaihdekepin kehysmuovin. Vaikka onkin musta niin paremmin se istuu kuin automaatin. Vielä tarvitsisi harmaan tai mustan nahkapussin vaihdekeppiin nykyisen beigen tilalle.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/9.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/10.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/Laitot%202022/12.jpg?img=medium)

Myyntiäkin olen miettinyt jo hetken ja alustavasti pientä kaupantekoa on ollut erään foorumilaisen kanssa :idiot2:
Otsikko: Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
Kirjoitti: Lankku - 17.04.2022, 16:15:22
Pesin eilen irtoliat pois ja vaihdoin kesäpyörät alle. Onhan ne vähän tylsän malliset :P Thoreja olisi sarja ne käy ulkonäöllisesti paremmin, josko vaihtaisi alle.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/965%20-95%20B6304/28.jpg?img=medium)

Kaivelin esiin siedettävän kuntoisen sarjan tuulilasilistoja ja ne voisi laittaa paikalleen.
Otsikko: Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
Kirjoitti: Lankku - 23.04.2022, 17:03:12
Asentelin tuulilasilistat, putsailin vähän ja tyrkkäsin myyntiin. https://www.nettiauto.com/volvo/960/12832947
Otsikko: Vs: 965 -95 huoltopäiväkirja
Kirjoitti: Lankku - 28.04.2022, 00:09:26
Sehän lähtikin pihasta äkkiä :o Kävin sunnuntaina läpsimässä vaimennusmattoa tutun 142:een ja samalla sanoin auton olevan kaupan. Sillä suunnalla innostuttiin niin kovasti, että maanantaina oli jo kaupat sovittu ja tänään hakivat pois.

Tässä välissä oli hyvä tehdä pikku juttuja jotka on häirinneet itseä, muttei niin paljoa että niille olisi viitsinyt tehdä jotain :D Kuskin ovitiivisteestä puuttui pala B-pilarin kohdalta ja vaihdoin sen. Molemmista etujalkatilanvaloista puuttui polttimot joten laitoin ne. Vaihdoin vilkkuviiksen koska se ei palauttanut oikealta. Ulkolämpömittarista oli näyttö rikki ja sen vaihdon jälkeen piti siirtyä anturin suuntaan. Anturin pinnit oli hieman hapettuneet ja molemmat liittimien johdot katkesivat vetäessä. "Uusi" liitin sekä anturin pinnien putsaus ja mittari näyttää taas oikeita lukemia. Jo ennen myyntikuvien ottamista vaihdoin apparin jalkatilan paneelin reiättömään. Ennen luovutusta nappasin vielä toisen lisäpitkän pois keulalta. Se olikin vähän liikaa telineelle, koska valo väpätti epätasaisemmalla tiellä.

Siinäpä se tältä erää tämän osalta ^-^