Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jalluvaari1 - 31.10.2018, 19:32:44
-
Onkohan kuinka kova homma vaihtaa laturi kyseiseen autoon.
-
Muistaakseni jotenkin seuraavan kaavan mukaan vaihdoin omaani ex_D5:seen joskus vuonna kivi ja miekka:
-Apulaitehihna pois laturin kohdalta, ei kokonaan ja muista hihnan reitti..
-Ohjaustehostin irti telineestä.
-Laturista piuhat irti ja laturin irroitus..
Laturi on kiinni ohjaustehostimen ja ilmastoinnin kompuran kanssa samassa telineessä koneen kyljessä..
Tuossa youtuubasta löydettyjä:
https://www.youtube.com/watch?v=U0NFwpkTVR8
https://www.youtube.com/watch?v=ifxxxbvUuno
-
Minusta oheislaitteita tai hihnaa ei tarvitse irrottaa. Hihnapyörässä on reiät jotta hylsyn saa laturin kiinnikkeisiin. Tästä oli juttua jokin aika sitten.
-
Minusta oheislaitteita tai hihnaa ei tarvitse irrottaa. Hihnapyörässä on reiät jotta hylsyn saa laturin kiinnikkeisiin. Tästä oli juttua jokin aika sitten.
Voihan sen tehdä millä tavalla haluaa, mutta ilman apulaitehihnan löysäämistä en edes yrittäisi..
-
Apulaitehihnan irroittamisen kun kerran opettelee niin se on kiva ja helppo homma sen jälkeen ja auttaa erilaisten rullakitinöiden lähteen selvittämisessä kun nämä on herkkiä rullavioille.
-
Iteltäni tuossa hävis ylimääräiset äänet, kun vaihdatin ilmastoinnin kompressorin ja laturin vapaakytkimen.
Nyt jäi kuulumaan vaan nätti, dieselin tasainen raklatus.
-
Meinasin lähestyä asiaa nyt tällä reseptillä https://www.youtube.com/watch?v=kWHWrRbpCuc (https://www.youtube.com/watch?v=kWHWrRbpCuc)
EDIT: tein tämän ja minä kyllä suosiolla irroitin ne ohjaustehostimen pumpun 3 pulttia, letkuja en irroittanut. Laturi oli ahdas saada ulos siitä apulaitetelineestä mutta vielä hankalampi oli saada tehdaskunnostettu vaihtolaturi sinne koloon takaisin ja vielä pultinreiät kohdilleen, kumivasaralla sovitin sen laturin jalan kompuran kiinnityspulttien koloon. Muuten tuo reitti oli toimiva ja nesteitä ei tarvinnut keräillä talteen. Laturiksi meni alkuperäisen Bosch 140A:n tilalle Motonetin mainostama Bosch 160A joka oli tehdaskunnostettu härveli Lucaksen laatikossa.
-
Dodii, mulla olis laturin vaihto ja laatikossa Lucaksen 140A josta mitattu maksimi 170A.
Laturin vapaakytkin pitää hirveää meteliä ja melkein uusi hihna mennyt pilalle. Autolla tuskin kannattaa ajaa metriäkään.
Kyselen alustavasti mistä noi laturin pultit löytyvät ja tartteeko erikoistyökaluja? Jos joku muistais minkä kokoisia avaimia tarvitaan vaihdossa voisin ostaa ne valmiiksi ennen kuin alan purkamaan.
Auto V70 2.4D -07.
-
Noita en ulkomuistista muista mutta kannattaa jälkiviisaana irroittaa ohjaustehostimen pumppu(helppo rasti) ja löysyttää kompuran tai apulaitetelineen pultteja niin ei ole niin ahdas se laturin sovitus että tarttee kumivasaralla ja rasvalla auttaa sisään. Laturin pultit löytyy käsikopelolla oisko pari alhaalla ja pari tehostimen pyörän läpi ruuvattavia jos oikein muistan. Laturi ui pois moottorin ja jäähdyttimen välistä kun ottaa ahtoputken pois. Youtubessa on bensakoneen laturinvaihtovideoita, homma on aikas sama D5:ssä.
-
Tuosta löytyy pari videon muodossa:
https://www.youtube.com/watch?v=lnzDzYtuPl8
https://www.youtube.com/watch?v=zlp6qvYBJMU
Avaimina taisi olla 12/13mm hylsyjä tai lenkkejä, räikkää..
Kannattaa tosiaankin löysätä kaikki pultit, mitkä on tuossa apulaitetelineen etupuolella, koska laturin jalka menee sinne väliin..
-
Laturi vaihdettu ja nyt kuulostaa kuin ompelukoneelta. Kiitos paljon neuvojille! :)
-
Hyvä aika vaihtaa ennenkuin hihnat katkeaa ja sormet kylmenee liikaa O0
-
Jeps, kuinkas kävikään..
Auto sylkäisi tien päällä turbon ahtoputken pois.. Tyhjäkäynnillä pystyi ajamaan rynkyttäen pienen matkan. Aivan käsittämätön haju tuli putkesta. ;D
Lumipyryssä ja tuulessa sitten sain rikkinäisen tiivisteen survottua paikoilleen mut oli erittäin työläs. Onnistui vain kun putken ottaa irti toisestakin päästä.
Onneksi oli työkalut mukana.
Nyt auto lämpimässä tallissa. Hommasin uuden tiivisteen turbolle ja seuraavalle mutkaputkelle. Pitäiskö putkistossa olla joku tuenta kun sellaisia ei ole?
-
En osaa tuohon tukeen ottaa kantaa, mutta itse vaihdoin alkuperäiseen laturiin (noin 450tkm ajettuun) kollektorin, hiilet ja laakerit. Vapaakytkin on vaihdettu noin 250tkm kohdalla, en vaihtanut sitä. Homma ei ole mikään mäkaiver juttu, eikä tarvita tutkintoa mekaniikasta tai sähköstä. Vaihtolaturi olisi maksanut reilut 200e, osat noin 60e. Tämä sellaisiin tapauksiin, että itse ottaa laturin irti ja aikoo asentaa vaihtolaturin.
-
Mulla se sylkäs 2 kertaa kun en kiristänyt vaihdon jälkeen kunnolla mut ei näkynyt kuin alitehoina, hommasin uuden kiristimen, kirrasin työpaikan pihassa ja kovaa ajoa. Ois kyllä vanha laturi tallessa, sisäiset laakerit finaalissa, pitäis ehkä joskus tutkia miten ne vaihdetaan ja mistä niitä saa ja pistää toi volvoon tai kuntopyörään tai briggstrattoniin :)
Ei siinä syylarin yläpäässä lähtevässä mulla tukea ainakaan ole, se moottorin alta menevähän on kyllä kiinni matkalta.
-
Ei siinä syylarin yläpäässä lähtevässä mulla tukea ainakaan ole, se moottorin alta menevähän on kyllä kiinni matkalta.
Kiitos tiedosta, mulla on pelkästään putkien varassa. Pitää kehitellä etupäähän jokin rautalanka kiinnitys.
Tässä kuva ahtoputken tiivisteestä: https://drive.google.com/file/d/1tiDoE8ouYKNj5meFYzftc1mUVd_b9qaG/view?usp=sharing
Liekkö vanhuuttaan hajonnut vai voisko olla jotain vakavampaa?
Pahoittelen Offtopic..
-
Mä en tottapuhuen muista tota osaa edes nähneeni vaikka putki on ollut molemmista päistä irti, missä päässä tuo oli?
-
Mä en tottapuhuen muista tota osaa edes nähneeni vaikka putki on ollut molemmista päistä irti, missä päässä tuo oli?
Toi oli turbon päässä, toinen mokoma seuraavassa liitoksessa.
Tuossa uudet siniseltä: https://drive.google.com/file/d/1N0YY4HdaBWu6OXykPJu9O1u8KNghE3jb/view?usp=sharing
Ei hinnalla pilattu, jotain 5€/kpl. Lieneekö nämä vain harmaakopassa?
-
Älkää nyt hyvät ihmiset ostako lucaksen sähkövimpeleitä koska ovat täyttä ..skaa.
Edison keksi hehkulampun ja Lucas pimeyden.
-
Älkää nyt hyvät ihmiset ostako lucaksen sähkövimpeleitä koska ovat täyttä ..skaa.
Edison keksi hehkulampun ja Lucas pimeyden.
No boschia menin ostamaan mutta motonet sanoi että boschin järjestelmä vaan lucaksen laatikossa. Muuten toi on vuoden toiminut mutta kuuluu hidas lähtemään käyntiin ja pysähtymään.
-
Lieneekö nämä vain harmaakopassa?
Näin on. Mustakoppaisessa on silikoniletku, harmaakoppaiseen tilalle tuli muovimutka ja tiivisteet molemmissa päissä.
Huohotuksen kautta tuleva öljy liottaa tiivisteen ja sen takia repeää turbon päästä.
-
Itse jouduin kanssa laturin omaan V70 D5:een vaihtamaan. Hommaan meni ulkona talvella tehtäessä kaikkiaan noin 1,5 tuntia. Työkaluina pikku räikkä, 12 ja 13 mm hylsyt, n. 5 cm jatkovarsi räikkään, 55 tai 60 torx ja varsi tähän. Apulaitehihna laturilta pois (hihnankiristin oli itsellä 55 tai 60 torxilla), turbon putki irti (se koneen alta turbolta tuleva, välijäähylle menevä kumiputki), ohjaustehostimen pumppu irti (kiinni kolmella 12 tai 13 mm pultilla, en muista enää kummalla ;D), laturin kiinnityspultit irti (3 kpl) sekä laturin johdot ja alhaalta löysätä ilmastoinnin kompuran kahta pulttia kanssa. Laturi mahtui hyvin tulemaan sieltä yläkautta. Muistaa akun kaapeli vain irroittaa ennen homman aloittamista. Kaiken kaikkiaan suhteellisen helppo homma tehdä.