Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tuomaril - 17.11.2019, 14:36:38

Otsikko: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 17.11.2019, 14:36:38
Auto on tosiaan tämä meikäläisen 2006 vuoden XC70 D5 tuolla 6-lovisella lootalla. Vaihteiston ohjausyksikkö päivitettiin uusimpaan softaan torstaina ja eilen huomasin motarilla ajaessani että laatikon toiminta on todella muuttunut, huonompaan suuntaan...

- Turbiinin lukitus on todella vajaavaista nyt tämän uusimman päivityksen jälkeen. Käytännössä millään vaihteella turbiininlukko ei kytkeydy täysin ennenkuin kierrokset ovat minimissään 2200rpm. Esimerkiksi jos ajelen tyytyväisenä 100km/h nopeudella D-vaihteella ja pesässä on 6. vaihde, kierrokset ovat siellä 1800rpm kieppeillä. Turbiini ei ole tällöinkään täysin lukossa, pieni hipaisu kaasuun nostaa kierroksia samantien sen 100-200rpm, sama toiseen suuntaan jos kaasusta päästää irti.

Toinen esimerkki, itselläni on ollut tapana tökätä manuaalipuolelta vitonen pesään jos tiedän että nopeus sahaa siinä 80km/h tuntuman molemmin puolin +/- 5km/h. Tällöin turbiini on pysynyt täysin lukossa tuossa tilanteessa. Nyt uusimman päivityksen jälkeen ei toivoakaan, osalukituksella mennään... :facepalm:

Nappasin myös  tämän (https://www.youtube.com/watch?v=MxjomxbfJa8) videon eilen ajossa, missä näkyy hyvin miten turbiininlukko häröilee. Humppaa todella raivostuttavasti tuota turbiininlukkoa 5. vaihteella eikä se sitä kutostakaan kovin lukossa pitänyt D-vaihteen puolella.

Edellä mainitut muutokset ovat 100% varmuudella lähtöisin tuosta softapäivityksestä, koska ennen sitä laatikko toimi omaan makuuni ihan kohtuullisesti. Tuota turbiinin "osalukitusta" ei juurikaan näkynyt motarinopeuksissa ennen päivitystä, vaan turbiini oli oikeasti lukossa. Varsinkin manuaalipuolella ajaessa.

Kysymys kuuluukin, että voiko softapäivitys muuttaa laatikon toiminnan noin raivostuttavan huonoksi? Vai olisiko tuon päivityksen jälkeen pitänyt sopeuttaa/adaptoida vaihteisto uudelleen VIDAn avulla?

Tuohon turbiininlukon häröilyyn ei vaikuta se, että ajanko D:llä vai manuaalipuolella, eikä myöskään tuo vakionopeudensäädin tunnu siihen merkittävästi vaikuttavan. Olen lukenut tuon "D5 ja kierrosten heijaaminen ajossa" -ketjun läpi, mutta se ei antanut vastauksia. Tähän autoon on vaihdettu juuri muutama tuhat kilsaa sitten tehdasuusi vaihteisto, joten mekaaninen vika on luultavasti poissuljettu vaihtoehto. Painotan, että nämä "ominaisuudet" tulivat tuon softapäivityksen jälkeen.

EDIT: Unohtui mainita, että mitään vikakoodeja ei ole VIDAlla luettuna ja tuota turbiininlukitukseen liittyvää häröilyä lukuunottamatta vaihteisto toimii jopa paremmin kuin ennen päivitystä. Itse vaihtotapahtumat 1-2-3-4-5 ovat selvästi sulavampia päivityksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: vikki - 17.11.2019, 20:39:50
Yksi veikkaus, että ajossa laatikko oppii ensin ajotyylin ja tasaisella menolla aikanaan lyö kiinni ? Ihan täysin hatusta sitten tuo edellinen, mutta en ymmärrä muutakaan syytä.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.11.2019, 21:40:22
Itse ainakin teettäisin sen sopeutusajon ja nollaus toki kuuluu aina öljynvaihdossa asiaan,  jotkut foorumilla kun on sitä mieltä että sopeutusajokin pitäisi tehdä joka laatikon öljynvaihdon jälkeen vaikka öljynvaihto-faq on kirjoitettu ajalla kun harvalla vielä oli Vida kotona.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 18.11.2019, 00:26:10
Pitänee laittaa Debiliin viestiä ja kysyä heidän näkemys asiasta. Jotenkin vain hankala uskoa, että pelkässä päivityksessä laatikon ohjaus olisi mennyt noin tehokkaasti päin pyllyä. Noh, muistaakseni Volvotdi on mainostanut että hän pystyy tuota laatikkoa ohjelmoimaan, joten vihon viimeistään sieltä löytyy apu...
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: jak900 - 18.11.2019, 12:22:18
Sopeutus ajolla tuo todennäköisesti hoituu.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 20.11.2019, 15:40:27
Auto menee perjantaina Debiliin ja tekevät sitten ilmeisesti tuon sopeutuksen. Päivittelen sitten, että auttoiko.  ???
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: sikalintta - 20.11.2019, 20:16:18
Samantyylisestä asiasta avauduin aiemmin. Laatikkona tosin vanhempi 5-vaihteinen Aisin XC70 D5:n jatkona. Edellisessä V70:ssä sama laatikko toimi paljon miellyttävämmin koska lukko kytkeytyi alemmilla kierroksilla.

Tuo sopeutuksen nollauskin koitettiin, en huomannut minkäänlaista vaikutusta lootan toiminnassa, ei tuo ehjälle laatikolle taida ihmeitä tehdä.

En tiedä oliko siinä aiemmassa autossa virisofta joka vaikutti laatikon toimintaan. Pitäisi vielä tuota asiaa selvitellä softapajoilta olisiko niillä jippoja lukon säätämiseen.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: jak900 - 22.11.2019, 16:27:29
Ei se sopeutuksien nollaus kummoisia muuta. Sopeutus ajo vidalla tehtynä on aivan eri asia.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: vemppu - 25.11.2019, 17:10:38
Mitenköhän tässä kävi? Auttoiko @tuomaril sopeutus?
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 26.11.2019, 02:56:51
Mitenköhän tässä kävi? Auttoiko @tuomaril sopeutus?
Vahvaa mielikuvitusta käyttäen, voisin sanoa että hiukan parantui, mutta ei mitään maata mullistavaa eroa. Jahka se tuosta paranisin hieman kilometrien myötä. Jos ei, niin katsotaan sitten mitä asialle voi tehdä..
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.11.2019, 07:46:11
Tekikö ne sopeutusajon siellä vai pelkän nollauksen?
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 26.11.2019, 12:56:40
Nollasivat vain.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: wolmari - 26.11.2019, 14:17:43
Osa on sitä mieltä, ettei oikea sopeutusajo vaikuta juuri mihinkään, mutta muutaman kerran itse tehtynä olen eri mieltä. Todellakin.
Suosittelen sen tekemään/teetättämään.
Ja se tapa miten Wetteri ja SAH ainakin täällä oulun seudulla tekee, ei ole hyvä; loota sopeutusmoodiin ja sen verran ajoa että kaikki vaihteet vilauttavat valoa hyväksynnän merkiksi JOSSAKIN ajotilanteessa.

Vaihdot saa huomattavasti jouhevammiksi, kun toistaa eri momenteilla joka vaihtoa niin kauan, että hyväksyntä tulee tai jos ei  hyväksy jotain vaihdetta, niin 6-8 kertaa ainakin toistoa.

Noh, tämä on oma kokemus noin 10x opetuskerrasta..
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: vemppu - 26.11.2019, 17:26:27
Tuota... Mikäli nyt oikein tulkitsen aloitusviestiä niin laatikon käytös ja vaihdot itsessään ovat jouheita ja toimii paremmin mitä ennen päivitystä... Ongelma on nyt siis tuo turbiinin lukitus, joka liian "herkällä" verrattuna aikasempaan?

Omassa kulkineessa on samaa "ongelmaa", eli loota toimii hienosti mutta vienoa lukittumisongelmaa selkeästi eli ei mene täysin lukkoon kuin vasta kierrosten ollessa yli 1900 (jolloin 6 vaihteella mittari n. 100km/h).

Mikäli ajan mittarin mukaan 85 (oikea 80) niin kiekat vaihtelee 1700-1800 välillä satunnaisen epäsatunnaisesti, eli ei ole lukossa... Myötätuulessa ja loivassa alamäessä saattaa "napata" kiinni ja kiekat silloin 1600 ja takapuolessa tuntuu veto "kiinteältä" (eikä sitten ajatella kaksimielisesti ;) ).

@tuomaril voisi varmaan "yhtyä" tähän kirjoitukseen? Eli Lukituksen ongelma, ei vaihtojen...
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: jak900 - 26.11.2019, 18:38:27
Tuohon kierrosten heijaukseen auttaa myös tuo sopetusajo. Ihme että eivät tuota tee kun vaan nollailevat noita vaihteistoja, ilmeisesti vaan eivät osaa / viitsi. Itse olen muutamia laatikkoa pelastanut tuolla sopetusajolla jotka olivat jo tuhoon tuomittuja, noh jokainen tekee tyylillään..
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: vemppu - 26.11.2019, 19:02:16
Tuohon kierrosten heijaukseen auttaa myös tuo sopetusajo. Ihme että eivät tuota tee kun vaan nollailevat noita vaihteistoja, ilmeisesti vaan eivät osaa / viitsi. Itse olen muutamia laatikkoa pelastanut tuolla sopetusajolla jotka olivat jo tuhoon tuomittuja, noh jokainen tekee tyylillään..

Eli sopeutusajo vaikuttaa, kai luonnollisesti, myös tuohon lukitukseen... Aiheen aloittajalla on käytössä uusi laatikko, joten eikai se ole vielä tuhoon tuomittu, koska ongelma tuli uuden päivitetyn softan vuoksi? - Mutta juu, tajuan kyllä, että sille pitäisi suorittaa tuo sopeutusajo niin alkaisi mahdollisesti toimimaan kuten pitää...

Oikea sopeutus vaatii siis Vida+Dicen, joten semmoinen täytyy tehdä aina kun loota/softa vaihtuu... Näinhän se meni?

Se @KariL :n mainitsema "brittiläinen R-N-D vemputus 5 sekunnin välein * 20" auttaa kyllä mahdollisiin koviin vaihtoihin. Kerran kokeilin. Mutta tuohon turbiinin lukitukseen moinen ei kyllä auta...
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: sikalintta - 26.11.2019, 19:14:28
Tuossa 5-vaihteisessa lootassa ei juuri ole kyllä epäselvyyttä. Turbiini joko on lukossa tai ei ole. Lukon kytkeytymiskierroksille ainakaan tuo pelkkä nollaus ei tee yhtään mitään. Vaihtojen pehmeyteen mahtaa vaikuttaa jos kulumaa alkaa olla venttiilikoneistossa mutta ehjässä lootassa ei kyllä eroa huomannut.

Ihmetyttää miksi tuo täydellinen resettikään/sopeutusajo muuttaisi lukitusajankohtaa. Jos esim. uutena olisi toiminut erilailla niin miksi olisi muuttunut ja jäänyt juuri näin toimimaan. Tämä laatikko on aina toiminut näin ja edellinen vastaava laatikko toimi paremmin itsellä. Tuntuis että vaatii ohjauksen parametrien muuttamista
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: vemppu - 26.11.2019, 19:20:20
Hmmm. Alkuperäisen kysyjän laatikko on ensimmäisen viestin perusteella 6 lovinen...
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: sikalintta - 26.11.2019, 19:26:44
Hmmm. Alkuperäisen kysyjän laatikko on ensimmäisen viestin perusteella 6 lovinen...

Juu niin on, oon vaan avautunu vastaavasta aiemminkin ja tulin tänne jatkamaan ulinaa kun osuu suunnilleen otsikon alle ja jotain keskustelua aiheen ympärillä on :D
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 26.11.2019, 20:05:55
Tuota... Mikäli nyt oikein tulkitsen aloitusviestiä niin laatikon käytös ja vaihdot itsessään ovat jouheita ja toimii paremmin mitä ennen päivitystä... Ongelma on nyt siis tuo turbiinin lukitus, joka liian "herkällä" verrattuna aikasempaan?

Omassa kulkineessa on samaa "ongelmaa", eli loota toimii hienosti mutta vienoa lukittumisongelmaa selkeästi eli ei mene täysin lukkoon kuin vasta kierrosten ollessa yli 1900 (jolloin 6 vaihteella mittari n. 100km/h).

Mikäli ajan mittarin mukaan 85 (oikea 80) niin kiekat vaihtelee 1700-1800 välillä satunnaisen epäsatunnaisesti, eli ei ole lukossa... Myötätuulessa ja loivassa alamäessä saattaa "napata" kiinni ja kiekat silloin 1600 ja takapuolessa tuntuu veto "kiinteältä" (eikä sitten ajatella kaksimielisesti ;) ).

@tuomaril voisi varmaan "yhtyä" tähän kirjoitukseen? Eli Lukituksen ongelma, ei vaihtojen...
Juurikin näin. Laatikko pelaa muuten kuin unelma, mutta tuo lukitus on tosiaan aivan liian herkällä, joka on raivostuttavaa. Pitää laittaa pajalle viestiä ja kysellä tuosta sopeutusajosta, että ovatko innokkaita tekemään sen.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 26.11.2019, 20:06:44
Tuossa 5-vaihteisessa lootassa ei juuri ole kyllä epäselvyyttä. Turbiini joko on lukossa tai ei ole. Lukon kytkeytymiskierroksille ainakaan tuo pelkkä nollaus ei tee yhtään mitään. Vaihtojen pehmeyteen mahtaa vaikuttaa jos kulumaa alkaa olla venttiilikoneistossa mutta ehjässä lootassa ei kyllä eroa huomannut.

Ihmetyttää miksi tuo täydellinen resettikään/sopeutusajo muuttaisi lukitusajankohtaa. Jos esim. uutena olisi toiminut erilailla niin miksi olisi muuttunut ja jäänyt juuri näin toimimaan. Tämä laatikko on aina toiminut näin ja edellinen vastaava laatikko toimi paremmin itsellä. Tuntuis että vaatii ohjauksen parametrien muuttamista
Vanha 5-vaihteinen loota olikin tuossa asiassa paljon parempi. Siinä ei ollut epäselvyyttä, että onko lukossa vaiko ei.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: petriko - 26.11.2019, 21:40:54
Juurikin näin. Laatikko pelaa muuten kuin unelma, mutta tuo lukitus on tosiaan aivan liian herkällä, joka on raivostuttavaa. Pitää laittaa pajalle viestiä ja kysellä tuosta sopeutusajosta, että ovatko innokkaita tekemään sen.

Kokeile ensin itse, tosin tuo olisi hyvä heti nollauksen jälkeen tehdä ja sen jälkeen vielä rauhallista ajoa jonkin aikaa.

Vaihteiston ohjausyksikön (TCM) mukautus
 
Uuden ohjelmiston latauksen jälkeen tai jos vaihteiston ohjausyksikkö (TCM) tai vaihteisto on uusittu, vaihteiston ohjausyksikkö (TCM) pitää mukauttaa hyvän vaihtamislaadun varmistamiseksi.
HUOM! Jos ohjausyksikön mukautustoiminto on kohdassa VIANETSINTÄ/AUTON TIEDONSIIRTO/TCM/Lisätiedot, tätä menettelyä pitää noudattaa!
 
 Mukautuksen aikana vaihteistoöljyn lämpötilan pitää olla 65 - 110°C (150 - 230°F). Öljyn lämpötilaa voidaan tarvittaessa nostaa nopeammin kiihdyttämällä autoa talvitilassa. Seisontakäyntinopeuden testiä ei saa käyttää lämpötilan nostamiseen. Lue lämpötila VIDAlla. Mukautusta ei suoriteta loppuun, ellei lämpötila ole tällä alueella.
Aja autolla noin 15 % kaasulla ja pidä poljin samassa asennossa kaikilla vaihteilla 4. vaihteelle saakka. Et pääse 5. vaihteelle tällä poljinasennolla. Toista tämä, kunnes kaikkien vaihtamisten laatu on hyvä.
Toista vaihe 2 25 % kaasulla. Pidä poljin samassa asennossa kaikilla vaihteilla 5. vaihteelle saakka.
Kiihdytä noin 72 km/h (45 mph) ja laske nopeutta painamalla kevyesti jarrua, kunnes auto pysähtyy. Tämän tulisi kestää noin 7 sekuntia. Toista tämä, kunnes kaikkien alasvaihtamisten laatu on hyvä.
Pidä jarrupoljin painettuna ja vaihda P-asentoon. Siirrä vaihteenvalitsin asentoon R ja odota 5 sekunnin ajan. Siirrä vaihteenvalitsin takaisin asentoon P ja odota 5 sekunnin ajan. Toista tämä, kunnes vaihtaminen R-asentoon on OK.
Toista vaihe 5, mutta siirrä vaihteenvalitsin asentojen N ja D välillä, kunnes vaihto D-asentoon on OK.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 26.11.2019, 22:27:46
Siis tuonko toi tehdä ilman Vidaa itse ja laatikko älyää oppia tuosta?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: vemppu - 26.11.2019, 23:35:06
...ja vaikuttaako tuo lukitukseen?

edit: nyt kun luin uudelleen niin tuo auttaa niihin vaihtokohtiin ylös ja alaspäin sekä lähdettäessä liikkeelle joko eteen- tahi taaksepäin... Eli ei vaikutusta isojen vaihteiden lukitukseen (6).

Muistaakseni mm. Kulmiksella siinä 950 -projektissa oli se suprastick, jossa sai itse "ohjelmoida", miten loota lukitsee, joten oletan tämän olevan hyvin samankaltainen ongelma. Uuteen softaan on, syystä tai toisesta (ehkä turbiinin keston kannalta) määritelty ettei täyslukitusta tule kuin tietyillä kierrosalueilla ja vääntömomenteilla... Mutu(tm).

Viisaammat jatkakoot...

Odotan volvotdi:n kommentteja, koska hän on kuulemma näitä 6-lovisia lootia softannut.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: tuomaril - 27.11.2019, 00:23:59
Volvotdin kommentteja odotan itsekin, laitoin hänelle viestiä jo tästä aiheesta FBn puolella ja vastausta odottelen...  ;)

Nyt kun on tuo turbiinin kesto mainittu, niin onko tosiaan niin että tuo jatkuva vajaalla lukituksella humppaaminen on turbiinin kannalta ystävällisempi tapahtuma kuin täysin lukossa oleminen? Kuten todettu, niin minä en näistä mitään ymmärrä mutta itse olen kokoajan elänyt uskossa että nimenomaan tuo vajaalukitus kuormittaa enemmän turbiinia.  :idiot2:
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: jak900 - 27.11.2019, 08:07:54
Siis tuonko toi tehdä ilman Vidaa itse ja laatikko älyää oppia tuosta?  :idiot2:

Ei voi, vaatii Vidan + disen, sieltä sopeutus moodi päälle ajon ajaksi.
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: petriko - 27.11.2019, 18:47:01
Ei voi, vaatii Vidan + disen, sieltä sopeutus moodi päälle ajon ajaksi.

Kyllä sanoin väärin, jos ohjelma vaihdetaan tuo ohjausyksikkö tarvii vidan avulla mukauttaa.
Jos esim. öljyt vaihetaan pitäisi riittää öljynlaadun laskuri ja mukautuvuuden nollaus. Tuonkin jälkeen pitää "opettaa"  laatikkoa omaan ajoon totuttaen. Eikö näin?
Otsikko: Vs: Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan
Kirjoitti: jak900 - 27.11.2019, 21:08:29
Öljylaskurin ja nollauksen jälkeen ihan normi ajoa. Sopeutuksen voi tehdä koska vain, ei tarvitse olla komponentteja vaihdettuna. Sopeutuksella opetetaan laatikkolle oikea toiminta ja vaihdot eri tilanteissa.