Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ejmas - 20.09.2013, 09:59:00
-
Yritin etsiä haulla, kun muistan lukeneni jostain mutta kun ei nyt tähän hätään löytynyt.
Eli kiihdytettäessä auto kulkee suoraan, mutta kun nostaa jalan kaasulta tai ajaa tasakaasulla, niin alkaa vetämään oikealle.
Tarkistin rengaspaineet, jarrut (menee suoraan jarrutettaessa) ja kokeilin eri alustoilla ajamista (asvaltti, sora, parkkihalli).
Onko tässä nyt vikaa alatukivarressa, vai raidetangon päästä vai missä?
-
Yritin etsiä haulla, kun muistan lukeneni jostain mutta kun ei nyt tähän hätään löytynyt.
Eli kiihdytettäessä auto kulkee suoraan, mutta kun nostaa jalan kaasulta tai ajaa tasakaasulla, niin alkaa vetämään oikealle.
Tarkistin rengaspaineet, jarrut (menee suoraan jarrutettaessa) ja kokeilin eri alustoilla ajamista (asvaltti, sora, parkkihalli).
Onko tässä nyt vikaa alatukivarressa, vai raidetangon päästä vai missä?
Kuten mainitsit; raidetangon pää, alapallonivel, alatukivarren puslat. Itsellä selkein vika oli tukivarren taaempi pusla/hela. Veteli nimen omaan kiihdytys/jarrutusosastolla samaan malliin.
Vian pääset toteamaan nostamalla auton ylös ja kitkuttamalla pyörää eri suuntiin. Sen kyllä huomaa mistä antaa periksi.
-
kiitos infosta! Pitää yrittää ensi viikolla käännellä ja väännellä ja katsoa missä olisi väljää.
Pystyyköhän tuon alatukivarren / alapallon tarvittaessa vaihtamaan itse, ja pitääkö vetoakseli irrottaa navasta?
Haynesin oppaan mukaan ei tarvitse, mutta joidenkin foorumipostausten mukaan pitää. Mitä voi tapahtua jos ei irroita?
Ja vielä; kun kone on T6, niin saako tuota alatukivartta irti nostamatta konetta (johon en kyllä enää sitten itse ryhdy, vaan vien pajalle), joissakin malleissa ilmeisesti on ahdasta juuri oikealla?
-
Jos vika on puslissa (tuo taaemman vika on ehkä todennäköisempi) niin tarvitset sen vaihtamiseksi prässiä joten..
Konetta ei kuitenkaan tarvi nostella tukivarren irroittamiseksi.
-
Vetari pitää irroittaa tai muuten ne kuulat tulee pois paikaltaan, on kokemusta tuosta. Prässillä voi irrota mutta itellä halkasi alumiini. Kannattaa vaihtaa koko tukivarsi kerralla. Autona tosin V70
-
Kiitos taas vinkeistä! Taidan tarvittaessa vaihtaa koko alatukivarren, noita näytti saavan alkuperäisenäkin suht edullisesti.
Jostain luin että geartroniclaatikon takia pitäisi kuitenkin konetta nostaa ja avata moottorin tukikumin pultit, mutta joskus ns "oikeat" ohjeet ei ota huomioon sitkeää yrittämistä, eli mahtuisiko työkalut siis sittenkin väliin ilman nostamista?
-
Ihan hiljan käytin vastaavasta alatukivartta irti ja en nostanut laatikkoa / konetta.
-
Loistavaa, kiitos!