Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: timo70 - 02.02.2015, 18:48:59

Otsikko: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 02.02.2015, 18:48:59
Taitaapi tosiaan olla niin että kun näissä 250tkm lähestyy niin alkaapi tapahtua...  >:(

Jakohihnarempan aika kohta käsillä. Ei siinä mitään, mutta.

Kurkkasin remmin kuntoa  ja samalla huomasin että pientä öljyhikoilua on kummassakin VVT-pyörässä. Ei kuitenkaan varsinaista vuotoa.
Myös jonkin verran päittäisvälystä on kummassakin.
Onkos nämä teidän mielestä vaihtokunnossa? Rempan hinta alkaa olla kohta jo iso % auton hinnasta...
Nuo perkuleen rattaat lienevät noin 350€/kpl
 
On jo monta vuotta kuulunut melko ikävä “korahdus” kesäkuumalla startatessa, liittyneekö näihin?

(http://www.saunalahti.fi/~pekkoti/vvt.jpg)


Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: iisakki889 - 02.02.2015, 19:55:05
Itellä jouduttiin kanssa vaihtamaan tuo imupuolen nokkapyörä, siniseltä piti ostaa kun ei varaosana saanut ja hintaa sen 350€. Hihna seilasi pyörällä ja oli siirtynyt jo lähelle reunaa. Onkos tuossa kummatkin pyörät säätyviä?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 02.02.2015, 20:03:49
Joo, Turbokone niin kummatkin nokat VVT:llä.

Tsekkasin käynnissä että alle millin hihna vaeltaa mikä ei liene vielä kauhean akuutti korjaukselle.
Pitäs tonni pari päästä ennen remppaa toivottavasti?

On nää "nyky"ajan koneet kummia kulutusosiltaan.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 02.02.2015, 20:05:48
Niin juu, varotteleekohan tuo mitenkään ennen hajoamista?
Enpä ois tuotakaan huomannu ellen ois uteliaisuudesta kurkannut.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: iisakki889 - 02.02.2015, 20:50:45
Eiköhän tuolla uskalla ajella, itellä seilasi kuitenkin 2mm ainakin sivuttain. Ajettu ei ollu kuin 206tkm.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jiivee666 - 02.02.2015, 21:24:05
Mullon 2,4 turbo ja siinä on vaan toisessa nokassa vvt joten ei vissiin päde kaikkiin vai vaan 2,5t?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 02.02.2015, 21:30:44
Hmm, selasin juuri vanhaa Vadista, ja sielläkin kuvassa vain yksi VVT, ja vielä pakonokassa.
Noh, vm2004 B5254T2 koneessa niitä on kaksi :) Pakonokkaan kaiketi pari kymppiä halvempi. Jihuu.
Eipä uskois että näillä metreillä tollasia jo vaihellaan mutta ei kai muuta voi. (243tkm)

Näköjään on useampaa versiota näistä T-koneista.

Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: apa75 - 03.02.2015, 18:12:18
Omassa 2.5T vm 2004 ajettu 350tkm, vaihdettiin jakopää remontin yhteydessä pakonokan vvt pyörä uuteen. Hihnasta kun katsoi, niin se vaelsi käydessä muutaman ( 2-3mm), mutta kun hihnan otti pois, niin välystä oli varmaan 10mm. Asentaja sanoi, että olisi porsinut hetken päästä totaalisesti. Ennen vaihtoa alkoi jakopäähän ilmestyä öljyroiskeita ja ne oli tullut sieltä vvt pyörän juuresta. Omasta kokemuksesta siis kehotan vaihtamaan väljistyneen pyörän pikapuoliin, ettei tule suurempaa vahinkoa. Omaani tuo osa maksoi 300e.

t. apa75
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 03.02.2015, 18:32:43
Okei, onneksi ehdit pajalle ennen tuhoa.

Varasinkin jo ensi tiistaille vaihtoaikaa.. toivotaan että menee sinne asti.
Kummatkin menee vaihtoon, eli remelihomma n. 400€ ja nuo pyörät vajaa 700€.
+ pari stefaa yms.

Nice.

Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: iisakki889 - 03.02.2015, 19:42:38
Suosittelen kyllä kaikkien ketkä tämän lukee niin tarkastamaan nuo pyörät, näyttäs olevan hyvinkin yleistä.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 03.02.2015, 20:03:35
Viime hihnanvaihto tehtiin sinisellä n. 50tkm sitten ja startatessa kuulunutta "korahdusta" yritin kertoa jo silloin asentajalle.
Oli aivan ymmällään että mistä voi johtua ja ei tuota kuulukkaan kuin aivan kuumasta koneesta kun seissyt hetken ja sitten käynnistää.
Parissa es-huollossakin kysellyt tuosta, ei mitään hajua...

En oikein keksi muutakaan mekanismia mistä tuommoinen 1-2 sekunnin "diesel" ääni voisi tulla.
Olettaisin että väljää oli jo silloin noissa.

Tänään kysyin piruuttani rempan tarjousta Biliasta ja arvio n. 1400€ ja että ääni viittaa VVT pyörien uusimistarpeeseen.  :o

Noh, nyt ei ole kuitenkaan menossa siniselle tällä kertaa.

Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: arska11 - 03.02.2015, 21:38:43
Tänään kysyin piruuttani rempan tarjousta Biliasta ja arvio n. 1400€ ja että ääni viittaa VVT pyörien uusimistarpeeseen.  :o


Kyllähän tuo VVT-pyörien vialta vaikuttaisi...
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 10.02.2015, 19:07:06
Noniin, nyt vähän köyhempänä VVT:t ja jakohihna vaihdettu, ainakaan tänään ei ylimääräisiä ääniä kuulunut, seurataan tilannetta.
Imupuolen pyörä oli kuulemma selvästi väljä, pako olis vielä mennyt, mutta samalla sekin sit vaihdettiin.
Ilmeisesti tuo vihreä o-rengas alkaa olla ensimmäinen syyllinen öljyn räkimiseen, myös nokan stefa on kuluttanut reilun uran tuohon ulkopuolelle.
Uusissa ei tunnu mitään välystä käsin ja hihna kulkee hienosti.

Muutama kuva, jos joku haluaa nähdä millaisista kimpaleista on kyse.

(http://www.saunalahti.fi/~pekkoti/vvt1.jpg)

(http://www.saunalahti.fi/~pekkoti/vvt2.jpg)

(http://www.saunalahti.fi/~pekkoti/vvt3.jpg)

Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jakri - 11.02.2015, 17:04:39
Jouduin kans vaihtamaan imupuolen vvt pyörän ku alko vuotamaan niinpaljon öljyä.. mitään muuta oiretta ei ollu mutta loppu ainaki öljyvuodot. Oli kyllä jo ajettu 380tkm
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 11.02.2015, 19:48:32
Rälläköinpä uteliaisuuttani tuon imuVVT:n niittaukset auki ja onkin sisuskaluiltaan paljon monimutkaisempi kuin luulin.
Alan ymmärtää tuon hinnankin nyt.
Mitään massiivista kulumaa ei silmällä erota mutta klappia oli selvästi ja äänteli kuumilla ölpillä.

Eli tuon sinisen kupin takana on yksi iso hydraulimäntä joka liikkuessaan (n.1cm) pyöräyttää hammaspyörien avulla nokan asentoa arviolta jopa ~30 astetta.
Öljynpaine syötetään siis nokka-akselin päästä, painetta ohjaa solenoidi joka on siinä venakopan päällä.

Tässä teille hieman harvinaisempi räjäytyskuva VVT:stä  ;)

(http://www.saunalahti.fi/~pekkoti/vvt4.jpg)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 11.02.2015, 21:19:43
Tulipa semmoinenkin villi ajatus tästä mieleen että kun jotkut ovat ihmetelleet öljynpaineiden katoamista koneen lämmettyä.
Ok, mahiksia on öljysihti, o-renkaat imuputkessa tai jopa runkolaakerit jne.

Mutta, voisiko esim tuo tarpeeksi vikaantunut VVT tehdä tuon?
Jos vaikka tuo metallinen "männänrengas" katkeaa tai kuluu tarpeeksi, niin sehän kusasee paineet ohi takaisin paluupuolelle.
Toki silloin pitäisi näkyä myös vikakoodi nokan väärästä ajoituksesta..

Meni vähän off topic, mut mitä mieltä olette?

Kuvassa näkyy hyvin kiillottunut n. 10mm alue jonka "mäntä" liikkuu.

(http://www.saunalahti.fi/~pekkoti/vvt5.jpg)

Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Fact0ry - 11.02.2015, 22:02:44
Pisteet tuon purkamisesta ja kuvaamisesta!
Satutko sinä tai joku muu tietämään millä kierroksilla tuo VVT aktivoituu? Ts. kuluuko mahdollisesti nopeammin kaupunkiajossa kun sahaa auki-kiinni vai miten?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 11.02.2015, 22:08:41
Sama kysymys pyörii itelläki mielessä. Oletan että "elää" jatkuvasti tehontarpeen/kierroksien mukaan.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 11.02.2015, 22:35:35
Pisteet tuon purkamisesta ja kuvaamisesta!
Satutko sinä tai joku muu tietämään millä kierroksilla tuo VVT aktivoituu? Ts. kuluuko mahdollisesti nopeammin kaupunkiajossa kun sahaa auki-kiinni vai miten?
Kyllähän ne tarpeen mukaan muuttuu eli luonnollisesti jatkuvasti muuttuvassa kaupunkikuormituksessa kuluu hieman nopeammin, kuin ns staattisemmassa maantieajossa.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Curtiswolfe - 08.03.2015, 20:31:29
Tyhmäkyselee. Saako noissa vvt pyörissä näkyä siellä juurella yhtään öljyä? Itsellä olisi 266tkm ja tulis nokkahihnanvaihto syksyllä vastaan (vuodet tynnä).
lisäksi huomaako tuota heittoa jos vain kurkkaa jakohihnoja ja kokeilee käsillä että onko vvt pyörässä väljyyttä vai pitääkö ottaa suojakoppa pois ja lykätä kone tulille?.
tietäisi vähän varautua myös noiden pyörien vaihtoon nokkahihnan kanssa. koneena B5254T2
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: timo70 - 08.03.2015, 20:44:38
Jos siellä on näkyvissä että öljy on päässyt hihnan kanssa tekemisiin, niin sitten pitäisi tehdä jotain. Hihna ei pidä öljystä.
Välys kyllä tuntuu kun ottaa reippaan otteen pyörästä ja heiluttaa. Snadisti varmaan saa ollakin väljää.
Tarkista hihnan kulku käydessä, jos näyttää että vaeltaa jo pyörän reunan yli niin sitten vaihtoon.
Koppahan sulla on jo irti jos kurkkaat hihnaa  :)
Tosiaan purin tuon ja mitään nopeaa katastrofia tuskin olisi tullut rakenteesta päätellen. Öljyvuoto kaiketi pahin juttu, jos olisi lisääntynyt.

Kallis homma, mutta jos meinaa autoa pitää niin ehkäpä sitten uusiksi...

Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Curtiswolfe - 08.03.2015, 20:58:29
täytyypä huomenna tarkistaa valosalla että miltä se näyttää.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Curtiswolfe - 09.03.2015, 16:42:40
Öljyähän siellä oli... :(
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Inke - 09.03.2015, 19:09:42
Pahoittelen jos on tyhmä kysymys mutta onkos turbottomassa sama nokkasysteemi?

Oma kikotin on siis s60 2.4 -01 ja alkoi vähän mietityttämään koska matkaa on kertynyt jo 290t mittariin  :-X


edit:

Tuli tänään ziigattua, edelleen ole hajua onko sama systeemi mutta kuivalta näytti eikä hihnakaan vaeltanut yhtään.. 
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: kaitsu - 28.08.2015, 18:18:19
Voisko joku opastaa tuon vvt pyörien vaihdon mulle? kun ois edessä molempien uusinta ja ikinä en ole näitä vvt pyöriä vaihtanut. miten ajoitetaan ja pitääkö nokat lukita jollakin tiettyyn asentoon? eli kaikki apu olisi tarpeen. :)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: SirBBa - 28.08.2015, 19:32:25
Voisko joku opastaa tuon vvt pyörien vaihdon mulle? kun ois edessä molempien uusinta ja ikinä en ole näitä vvt pyöriä vaihtanut. miten ajoitetaan ja pitääkö nokat lukita jollakin tiettyyn asentoon? eli kaikki apu olisi tarpeen. :)

Tarvii, ja lukitus tapahtuu kannen takapäästä erikoistyökaluilla.

Yks vinkki on, jos ei mitään käryä hommaan ole niin älä siihen ryhdy. :)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: kaitsu - 31.08.2015, 16:22:31
oon mää nyt nuita jakoremmejä vaihellu, en vaan oo nähny ikkään tuota vvt pyörä systeemiä miten se toimii. eipä auta sitte muu ku rueta harjottelemmaan jos sitä ei kukaan kerta osaa.  ;)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: cobra - 19.10.2015, 17:24:29
ittellä menee kans vaihtoon vvt.t, mukava ylläri huomata renkaanvaihdon yhteydessä et jakopäästä vuotanut öljyä. hinta-arvio oli noin 1000e
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: kenppi - 19.10.2015, 18:58:42
Vaihtakaahan sitten samaan syssyyn vvt-solenoidin/solenoidien tiivisteet uusiin, jos ei ole jo päivitettyihin versioihin vaihdettu.

Uusissa tiivisteissä on nykyään öljynpaine kanavassa sihti, joka estää lian pääsemisen solenoidin sisään ja öljynpaineen putoamisen.
Suurin syy on lienee tuossa, jos kestoikä vvt-pyörällä on lyhyt. Noiden tiivisteiden vaihto on kuitenkin pikku juttu tuon remontin yhteydessä  :)

Nimim. vvt-pyöriä vaihtanut, vaikka edellisessä hihnan vaihdossa viimeksi uusittu  >:(
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Ryde85 - 27.10.2015, 11:50:24
Omaan 2.5T-koneelliseen volvoon, on tullut vuoden aikana muutaman kerran vikakoodi pakopuolen nokka-akselin säädöstä. Olen katsonut koodeja aina välillä Vidalla, mittaristoon ei ole syttynyt vikavaloja.

Ajattelin sitten kurkata sen tiivisteen sihdin, ku vikakoodi selvityksessä yksi mahdollinen aiheuttaja on alhainen öljynpaine. 80% tukossa!! Karstaa oli myös tiivisteen pinnassa. Imupuolen tiivisteen sihti oli puhdas. Vaihdoin kuitenkin molemmat ja puhdistin vtt-solenoidit myös ja öljysin moottoriöljyllä.

Helppo homma vaihtaa ja kannattaa kurkata sen sihdin kunto, tosiaan saattaa pelastaa kalliin nokka-akselinsäätöpyörä rempan. T30 ja 8mm hylsy ja tiivisteen varaosanumero 30731212.

https://www.dropbox.com/s/2nau4st5md5f7e2/IMG-20151027-WA0002.jpeg?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/2nau4st5md5f7e2/IMG-20151027-WA0002.jpeg?dl=0)

Taitaa olla nämä pitkät öljynvaihtovälit huono homma...itse kyllä vaihdan 10tkm välein...mutta 30tkm???menee varmaan takuuajan..vähän OT  ;)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: tonokki - 10.11.2015, 02:44:00
jakohihnaa aloin vaihtamaan niin olihan se pakopuolen vvt pyörä n. 0.5 cm väljä. hihna päällä ei väljää ollut yhtään. hihna tosin oli jo pyörältä n.3mm reunan yli..öljyä kopassa aika reilusti..noh imupuolen hajoamista odotellessa. kilsoja on nyt 299600. 403 euroa oli vvt, keskipultti,stefa ja turhaan ostetut tulpat toiseenpäähän...
 2.5t v70
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: kaitsu - 24.05.2016, 14:18:04
Käytin joulukuussa tuon volvon vvt pyörien vaihdossa. No nytpä kun katsastuksessa käytin niin löytyi vikakoodi p0017 ja tulee heti takaisin kun käynnistää. eikä auto oireile mitenkään eikä näytölle tule ilmoituksia. voisko olla että ois sihti tässäkin tukkeutunut? Pitää ottaa yhteyttä liikkeeseen jossa osat vaihdatin.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: JayRay - 24.05.2016, 21:30:34
Sen suuremmin tajuamatta, mutta mielenkiinnosta... Mistä tuo väljistyy ja miten päin väljyys siis on?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Lankku - 26.05.2016, 17:08:57
Sen suuremmin tajuamatta, mutta mielenkiinnosta... Mistä tuo väljistyy ja miten päin väljyys siis on?
Sisäisesti. Välys on koneen suuntaisesti päittäistä ja tulee esiin vetämällä/työntämällä. Voi vaatia samalla kiertoliikkeen.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: JayRay - 27.05.2016, 23:09:52
Mikä osa siellä siis kuluu olisi ollut tarkempi kysymys... Onko tätä mahdollista ehkäistä millään tavalla, öljyn vaihtoväli lyhemmäksi?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Lucifer - 06.06.2016, 13:22:48
Itsellä -05 2.5T V70 ajettu 258tkm ja viimeiset 2kk on auto merkannut reviirinsä >:(  pakopuolen vvt selvä 2-3mm välys ja ruikkii öljyä vähän hihnallekin pari milliä hihnan molemmin puolin.
Kerran viikkoon kun pyyhkii roiskeet on pärjätty auto kuitenkin päivittäisessä käytössä 8) Huoltoaika on tilattu parin viikon päästä samalla remminvaihto & muut releet..eikä siinä vielä kaikki >:(apparin puolen abs kehän vaihto ja etujarrupalat :2funny:
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: tuomaril - 06.06.2016, 14:36:50
Tyhmä pää kaipaa vastausta...Miten noiden VVT:teiden terveydentilan voi siis tarkistaa? :idiot2: Välillä kuuluu kuumana käynnistäessä juurikin sellainen pieni korahdus... :-[ Kilsoja takana 297 000.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: RAS_ - 06.06.2016, 15:35:57
Kaksi kappaletta imupuolen VVT-pyöriä(2.4 125kw) olen uteliaisuudesta purkanut ja mittaillut ja tässä vähän omia havaintoja.
Siinä VVT-pyörässä on keskiholkin(josta kiinnitetään nokka-akseliin) ja ulkokehän välissä 2 mm paksu aluslevy "laakerina", keskiholkissa ja ulkokehässä olevat vastinpinnat ovat pehmeitä(ei karkaistu) ja ne kuluvat, josta johtuu VVT-pyörän päittäisvälys. Käynnissä ollessa öljynpaine painaa hihnapyörää koko ajan ulospäin ja nuo pinnat hankaa toisiaan vasten aina kun ajoitusta säädetään ja pehmeämmät pinnat tietysti kuluu, kun kunnollisia laakeripintoja ei ole. Muuten pyörän sisällä olevat hammaspyörät ovat pintakarkaistuja ja niissä ei ollut juurikaan mitään kulumaa.
Ainakin tämmöinen imu puolen VVT-pyörä olisi aika helposti kunnostettavissa, riittäisi vastinpintojen oikaisu sorvissa ja uusi paksumpi tai lisä aluslevy(ulkohalkaisijaltaan pari mm pienempi) alkuperäisen "laakeri"aluslevyn lisäksi. Omaanikin olisin korjannut(ja säästänyt 350e), jos olisin aiemmin älynnyt tutkia rakennetta.

Kun tuota päittäisvälystä tulee, menee myös nokka-akselin asento samaa tahtia pieleen, jossain vaiheessa voi tästä johtuen tulla vikakoodi väärästä nokka-akselin asennosta.

Öljyähän se alkaa vuotaa kun välyksen takia VVT-pyörä ei pysy enää stefan kohdalla. Sitä stefaa ei siis kannata asentaa kovin syvälle, jos/kun sen VVT-pyörän vaihdon yhteydessä vaihtaa.

Välyksen pystyy toteamaan myös esim. pyörittämällä konetta kampiakselin päästä hiukan edestakaisin, hihnapyörä liikkuu silloin akselin suuntaan välyksen verran. Välys pitäisi kyllä tuntua ihan käsivoimin hihnapyörästä edestakas liikuttamalla. Myös hihna kulkee "sivussa" pyörältä tai oikeammin hihnapyörä ei ole hihnan linjalla.

Ei tuon kulumiselle mahda paljoa päästä vaikuttamaan öljynvaihdoilla tai öljynlaadulla, rakenne kun on tehty kestämään "sopivasti". Voi olla, että tästä johtuu myös ne solenoidien jumittelut, kun tuolta sisältä lähtee kiertoon metallipartikkeleita enemän tai vähemmän ja kulkevat sieltä solenoidin kautta pois.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: tuomaril - 31.05.2017, 00:01:57
Täälläkin meni tänään vihdoin vaihtoon nyt nuo VVT-pyörät. Noin 1250€ taisi olla noiden osuus laskusta, koko lasku oli tuon 1410€, koska vetarin napapultti laitettiin kuntoon sekä nelipyöräsuuntaus. :) Molemmat VVT:t olivat ihan vaihtokunnossa, varsinkin pakopuolen VVT oli jo todella pahasti väljä ja se päästikin runsaasti jo öljyä ulos koneesta, jolloin maahankin jäi paikoitellen pieniä öljyläikkiä. Ei kuulu enää korahduksia kuumalla koneella startatessa sekä kulutus tuntui pienentyvän tuon toimenpiteen ansiosta jonkin verran. Kilometrejä mittarissa tosiaan nyt vajaa 320tkm.
(https://thumb.ibb.co/b0Em3F/bilia.jpg) (https://ibb.co/b0Em3F)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: 850AWD - 12.02.2018, 19:26:00
Huomasin että v70 on alkanut tiputtaa öljyä alleen ja vuotokohdaksi paljastui pakopuolen vvt-pyörä. Uudet osat ajattelin tilata scandixilta ja kysyisin onko tässä kaikki mitä remonttiin tarvitsee?
8642284 Imupuolen vvt
9497786 Pakopuolen vvt
980734 Nokkapyörän pultti 2kpl
9458309 Nokkien stefat 2kpl
1397381 Päätytulpppa
8627484 Jakohihna
30731212 Solenoidin tiiviste 2kpl

Onko muuta huomioitavaa?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: TerMer - 12.02.2018, 20:22:36
Männä viikolla vaihdettiin molemmat VVT pyörät, solenoidit ja jakopää hilut. 1960€ Kuopion Avain Vaunussa. Vaihtotarve tuli ilmi jakopääremontin yhteydessä, hihnakotelo oli sisäpuolelta öljyssä, maahan ei vielä tiputtanut. Solenoidien öljykanavissa oli sen varran karstaa kertynyt että vaihdettiin sitten nekin. Ajettu reilut 340000 km
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: at-5 - 29.04.2018, 22:16:06
Jaahas se olis aika viedä 2.5t vvt pyörien vaihtoon, jakoremmi tietty samalla sekä tuulilasin vaihto.. onko tampereella mitään paikkaa, joka hoitais homman alta kahdentonnin?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Koso - 12.08.2018, 23:05:47
Onko kenelläkään käytännön kokemuksia tai vinkkejä vtt rullien korjaamiseksi. Mitä ja miten? Vai pitääkö luopua euroista suosiolla ja hankkia uudet?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: V70T5AWD - 08.10.2018, 19:32:27
Piti kaivaa tämä vanha aihe esille, kun molemmissa talouden B5254T2 koneisissa kulkineissa olisi tämä homma edessä. Voi elämä, miten kallista tämä on solenoideineen kaikkineen. Reilu pari tonnia töineen pitäisi taas kaivaa jostain. Nettiä on nyt tutkittu ja mistään ei toisaan saa tarvikkeena. Laadukas OEM-vaihtoehto on valmistettu luotettavasti Romaniassa (?!). Jotain korjausehdotusta tuossa yllä oli, mutta ilmeisesti mitään isompaa etenemistä ei ole asiassa tapahtunut? Laitoin juuri kyselyyn kaverille Itä-Eurooppaan, jos siellä olisi OEM-osat edes vähän halvempia. Kiinnostuksella kuuntelen hinnat.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: harald - 08.10.2018, 20:25:06
Hi
minun mielipide on
Ainoa oikea vaihtoehto tässä tapauksessa on vaihdattaa nuo vvt pyörät+jakopään tarvikkeet+apulaitehihna Volvon merkkiliikkeessä ja mielummin Suomessa niin saa selvän takuun jos tulee ongelmia,tämä tietysti maksaa mutta miten nuo halpis firmat ja takuu?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: V70T5AWD - 08.10.2018, 20:45:42
Niin, oma ajatus oli yrittää säästää OEM osien hankintahinnassa, kun mitään muuta keinoa ei näytä olevan. Halpisfirmaa ei käytönnössä ole, koska osat tässä suurin kustannuserä.

Rouvan S60 (340tkm, arvo n. 4k€) sai uudet tarvikeumpiot/sumuvalot minun asentamama, perushuollon ja jakopään huoltoliikkeen toimesta, yhteensä n. 1200€ ja siihen päälle olisi pitänyt laittaa vielä toinen mokoma VVT-hommiin. Ööh, jäi sillä kertaaa lupa antamatta sille työlle... Haluan ensin tutkia osien saatavuuden ja hinnat. Tilannearvio ei ollut niin kriittinen, että olisi ollut ihan must laittaa sillä sekunnilla nuo VVT-osat.

Kyllähän sitä nyt ensin itse kukin varmaan selvittää kustannukset pohjiaan myöden ennen kuin luvat työlle antaa? Vai...?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: harald - 08.10.2018, 21:14:28
Hi
On kinkkinen juttu kyllä että kannattaakko kunnostaa vai ei,mutta kun  sen kunnostaa
niin saattaapi kestää enempi kuin se vaihtoauto jota ei ole kunnostettu,rahaahan tuohon
vvt ym hommaan palaa,mutta jos kärry on muuten ok niin miksi ei muutamaa tonnia maksaisi ja ajelisi vielä muutaman vuoden ennenkuin vaihtaisi?

Tsemppiä
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: merkku - 09.10.2018, 08:21:42
Törmäsin linkin ohjeeseen, miten tarkastaa VVT:n kuntoa. Eli VTT-solonoidin piuhan irroitus ja jos ääni lakkaa niin VTT todennäköisesti viallinen. Ja tietty jos sen lisäksi tarkastaa sen välyksen.

http://www.volvohowto.com/how-to-check-if-the-vvt-pulley-has-failed-on-1996-2004-volvo-s40-and-v40/
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: V70T5AWD - 09.10.2018, 09:25:57
Ei minua vielä tämän yksilön kohdalla kilometrit huoleta. Se on ollut meillä nyt n. 4,5 vuotta ja kertaalleen toinen VVT-pyörä vaihdettu. Sekä lukematon määrä jumittuneita takasatuloita... ::) Tein ison huollon (2,5ke) kun auto meille tuli ja nyt alkaisi olla seuraavat isot laskut edessä. Muilta osin auto täyttää edelleen paikkansa ja kunnoltaan on hyvin kelpo. Ruosteenkukka pysynyt pois ja autoon uutena asennetu Eberikin toimii edelleen. Käyttöarvoa siis kovasti suhteessa hintaansa nähden. Ei ehkä ekologisin vaihtoehto kulutukseltaan, mutta kokonaiselinkaaren kannalta erittäin kannattavaa edelleen ajaa tällä.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: 95e - 20.03.2019, 18:26:22
Moi, 211t ajettu ja alkuperäiset VVT:t. Jakohihna vaihdettiin syksyllä ja annoin vapaat kädet vaihtaa vvt-pyörätkin. Eivät vaihtaneet, tosin ei ainakaan ruiki öljyä vvt-pyöriltä. Mut hihna seilaa hieman ja kun päivän ajoken päätteeks katsoo, niin hihna tulee koneen puolelta millin yli ( eka kuva ). Kun on hetken jäähtynyt ja starttaan ja sammuttaa, niin hihna on siirtynyt vähän keskemmälle. Pitäiskö olla huolissaan..? En tiedä miks ne ei vaihtaneet pyöriä näillä kilsoilla vaikka lupa oli.

Mika
(https://i.ibb.co/Y2LcJLz/20190320-175829.jpg) (https://ibb.co/Y2LcJLz)

(https://i.ibb.co/qsSNSQc/20190320-180152.jpg) (https://ibb.co/qsSNSQc)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: vikki - 21.03.2019, 09:05:59
Tarkistaisin ekana kiristimen kunnon.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: 95e - 21.03.2019, 19:12:26
”Jakohihnasarja” vaihdettu, luulis sisältävän kiristimen? Pitää käydä varmaan kysymässä.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: vikki - 21.03.2019, 19:19:47
Tajusin kyllä että"jakohihnasarja", mutta monenlaista remppaa on nähty. Kysy myös vaihtoivatko vesipumpun.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Lankku - 21.03.2019, 19:46:53
Moi, 211t ajettu ja alkuperäiset VVT:t. Jakohihna vaihdettiin syksyllä ja annoin vapaat kädet vaihtaa vvt-pyörätkin. Eivät vaihtaneet, tosin ei ainakaan ruiki öljyä vvt-pyöriltä. Mut hihna seilaa hieman ja kun päivän ajoken päätteeks katsoo, niin hihna tulee koneen puolelta millin yli ( eka kuva ). Kun on hetken jäähtynyt ja starttaan ja sammuttaa, niin hihna on siirtynyt vähän keskemmälle. Pitäiskö olla huolissaan..? En tiedä miks ne ei vaihtaneet pyöriä näillä kilsoilla vaikka lupa oli.
Vaikuttaisi kuluneelta VVT:ltä. Varmuuden saa ilman isompaa purkamista mittaamalla hihnapyörän etäisyyden kannesta silloin kun hihna on eri kohdalla hihnapyörää. Vaihtoehtoisesti hihna pois ja liikuttaa pyörää käsin. Tilanne ei ole kovin paha mikäli ei vuoda öljyä välistä, muttei varmaan enää pitkään mene ennen kuin vuotaa. Hihnapyörän huuli tulee ohi stefasta joka kerran kun pyörä käy tarpeeksi ulkona.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: 95e - 21.03.2019, 19:48:49
Laskun mukaan myös vesipumppu, nesteet olivat ainakin uudet. Apulaitehihnakin vaihdettu,  mutta sen kiristimestä ei eri mainintaa tai riviä laskulla.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: vikki - 21.03.2019, 20:10:57
Ylemmässä kuvassa hihna näyttää olevan lähenpänä konetta, eli joko VVT tai kiristin väljä. Eräälle kaverille tekivät jakohihnarempan ja viikon päästä remmissä muutaman hampaan heitto. Selvisi, että vaihtoivat pelkän hihnan ja kiristin oli leikannut kiinni. kannen remonttihan siitä tuli ja maksoi mansikoita. Kaverille tuli meksettavaa puolet remontin hinnasta. Tämä siis yksi esimerkki monista.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: 95e - 21.03.2019, 21:06:04
Onks muuten hajua kuinka paljon hihna saa painua vvt pyörien välistä alaspäin, kun painaa sormella. Eli kuinka kireä hihnan pitäis olla? Tai vaikea se on kai sanoa paljonko, mutta kuuluuko se kumminkin painua suht helposti alas? Ei kai se sentään kuulu olla kuin viulun kieli?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: vikki - 21.03.2019, 21:49:46
Kahden VVT pyörän välistä se ei painu juuri mitään, on se senverran tiukka. Kai aika vaikea sanoa mitään tarkenpaa.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: 95e - 23.03.2019, 20:32:35
Vaikuttaisi kuluneelta VVT:ltä. Varmuuden saa ilman isompaa purkamista mittaamalla hihnapyörän etäisyyden kannesta silloin kun hihna on eri kohdalla hihnapyörää. Vaihtoehtoisesti hihna pois ja liikuttaa pyörää käsin. Tilanne ei ole kovin paha mikäli ei vuoda öljyä välistä, muttei varmaan enää pitkään mene ennen kuin vuotaa. Hihnapyörän huuli tulee ohi stefasta joka kerran kun pyörä käy tarpeeksi ulkona.
Hihnapyörät olivat molemmat n.1mm ulompana koneesta hetken jäähdyttelyn ja käyntiinlaiton jälkeen versus kun mittasin etäisyydet suoraan ajon jälkeen. Ei liene akuuttia ongelmaa vielä. Hihna kyl hieman vaeltaa edes takas auton käydessä, voiko se edes olla luotisuora liike?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: vikki - 23.03.2019, 22:31:49
Tarkistin omasta syksyllä ja kyllä se oli ihan luotisuora ja keskellä. Ei sen kuulu vaeltaa yhtään ja kannattaa ajatuksen kanssa tutkia missä vika.
Eli siis tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 27.08.2019, 11:13:43
Ostin keväällä S80 2.4 125kw ja tutkin jakohihnan kuntoa, huomasin hihnan menevän 1 mm imupuolen VVT-pyörän yli.
Ei näköjään ollut ihan ensimmäinen kone jossa sama vaiva.

Neljän sadan hihnapyörän ostaminen ei oikein houkutellut tonnnin volvoon, joten ajattelin kunnostaa vanhasta.
Tinkasin käytetyn pyörän kohtuu hintaan, koska romuttamon mukaan pyörässä oli noin 2 mm välystä.
Kun se saapui niin kellolla katsoin että tosiaan on 2,5 mm välystä, purettuani sen ihmetys oli suuri koska liukupinnoissa ei ole käytännössä  mitään kulumaa. No ehkä 0,05-0,1mm on saattanut kapea hammaskehän päässä oleva liukupinta kiillottua.

Joten heräsi kysymys:

Onko kukaan mitannut paljonko uuden irrallisen 1275362 hihnapyörän navassa on päittäisvälystä?

Joku välyshän siinä on oltava, koska sisäänpäin liike rajoittuu siihen pellistä prässättyyn kuppiin.
Joten ei siitä voi välyksetöntä tehdä koneistamatonta pintaa vasten.
(https://i.ibb.co/2nRNJjC/volvo-1275362-disassemble.jpg) (https://ibb.co/2nRNJjC)

volvo vvt 1275362 disassemble
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: sp69 - 30.08.2019, 11:08:51
kuinka tarkka noitten pyörien asennus itellä b5244t3 ja kansirempan yhteydessä käytin nokka pyörät pois nokista ja pakonokassa on vvti pyörä ja imunokassa normi pyörä mutta soikeat reiät, remontin jälkeen asensin pyörän hahlot keskelle ja vvti pyörästä tyhjät pois ja kaikki myötäpäivään ja merkit kohilleen ja nyt valittaa nokka akselin asento tunnistin vikaa vaikka sekin vaihdettiin uuteen.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Lankku - 30.08.2019, 11:15:17
Asetitko työkalun kanssa pakonokan asennon ennen VVT:n kiristystä? Nokassa oleva ura on oltava vaakatasossa koneen asentoon nähden, päälikopan ja kannen saumaa voi käyttää linjaukseen. Asteen-kahden heitto menee. Kiristyksen jälkeen pyörittää koneen ympäri, kampiakselin merkki kohdalleen ja katsoo nokan asennon.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: sp69 - 30.08.2019, 12:16:38
juu kyllä se näin oli... :-[ täytyy vielä tarkistaa kolmannen kerran
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: sp69 - 08.09.2019, 17:39:20
joo pielessähän se hiukan oli tein nokka akselin uriin lukitus työkalun ja sit kaikki löysät vvt pyörästä oikealle ja kolme pulttia auki ulko kehältä ja merkit kohilleen ja nyt auto pelaa hienosti. kyllä se vaan niin on että tuo työkalu on hyvä omistaa helpottaa kummasti jakopää remontteja.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 21.10.2019, 01:13:58
Onko kukaan mitannut paljonko uuden irrallisen 1275362 hihnapyörän navassa on päittäisvälystä?
Taitaa olla juuri tuo sama 2.5 mm uuden navassa irrallaan, koska nokkaan kiristettynä tuosta tuli välyksetön ja hyvin pelaa. Eli jos on käytettyä irrallista ostamassa, niin tuosta tiedosta on hyötyä.

Vanhassa oli paikallaan noin 2.5 mm välystä ja irallaan 5 mm.

Meinasin kunnostaa vanhan pyörän, sillä näitä välyksiä pohdin...
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Chili - 22.10.2019, 09:56:14
Miten tuon välyksen mittaus tapahtuu, kun hihna on paikoillaan ja oissa on vain se pieni kotelon osa?

Ohessa video - ei ole öljyvuotoia, kilometrejä on 220.000 km ja matapaine turbo 2,5 l.  Käsin en saa rattaita ainakaan liikkumaan pitkittäisesti. Hihna on aivan laidassa, jopa millin verran yli.

https://drive.google.com/file/d/1AhXo_aHQscMzfffahEEkHk_Ohulf7OHH/view?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/1AhXo_aHQscMzfffahEEkHk_Ohulf7OHH/view?usp=sharing)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 22.10.2019, 16:48:39
Itseltä lähti B5244S se suojan toinenkin puoli aika helposti irti, niin sai pyörästä kunnon otteen.
Yksi 10mm pultti nestesäiliöiden välissä keskellä noin nokkapyörien alla syvennyksessä ja samat pelti klipsut irti kun siinä pikku palassa, sitten lähti ylös nostamalla.

Seilaako remmi kun antaa kierroksia?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Chili - 23.10.2019, 10:19:00
Itseltä lähti B5244S se suojan toinenkin puoli aika helposti irti, niin sai pyörästä kunnon otteen.
Yksi 10mm pultti nestesäiliöiden välissä keskellä noin nokkapyörien alla syvennyksessä ja samat pelti klipsut irti kun siinä pikku palassa, sitten lähti ylös nostamalla.

Seilaako remmi kun antaa kierroksia?

Remmi ei seilaa yhtään. Videolla saattaa siltä näyttää, mutta se johtuu käsivaraisesta valon näyttämisestä - heiluu -  ja kameran heilumisesta.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 23.10.2019, 11:13:51
Purin sen kiinni olleen 2.5mm välyksellisen pyörän.
Sisemmän hammaspyörän prikkaan vastaavasta pinnasta lähtenyt reilu 2mm ja vähän prikasta ja ulommasta osasta.

(https://i.ibb.co/HrcmYk3/Volvo-1275362-vvt-2-5mm-play.jpg) (https://ibb.co/HrcmYk3)
Volvo 1275362 vvt 2.5mm play

Tässä vielä kuva ehjästä osasta vertailun vuoksi.
(https://i.ibb.co/T8Z1ctc/Volvo-1275362-vvt-no-wear.jpg) (https://ibb.co/T8Z1ctc)
Volvo 1275362 vvt no wear

Pronssiholkin meinasin tehdä kiinteäksi puristussovitteella tuohon sisempään osaan ja jättää uriutuneen prikan pois niin holkille saa vähän enemmän paksuutta lisäämään tukevuutta. Ulompaan osaan vastinpinnalle oikaisu.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: harald - 24.10.2019, 19:11:14
Hi
Mielnkiintoinen vvt  projekti
,,,ota huomioon voitelu jos vaihdat materiaalia kulutukseen/voitelua vaattiviin pintoihin
moottorin alkuperainen  voiteluaine suositus kattaa myös vvt voitelun,mutta jos materiaali siellä muuttu niin onko voitelu riittävä vaikkapa em pronssiholkkiin?

tsemppiä
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: vikki - 24.10.2019, 19:26:14
Hi
Mielnkiintoinen vvt  projekti
,,,ota huomioon voitelu jos vaihdat materiaalia kulutukseen/voitelua vaattiviin pintoihin
moottorin alkuperainen  voiteluaine suositus kattaa myös vvt voitelun,mutta jos materiaali siellä muuttu niin onko voitelu riittävä vaikkapa em pronssiholkkiin?

tsemppiä






Hyvä pointti. Tuo pronssihela nimittäin kuluu huomattavan nopeasti verrattuna alkuperäiseen. Öljyn seassa saattaa alkaa näkyä kimalletta. En tekisi itse. Nimim. kokemusta näistä riittää. Tässäkohtaa vois mainostaa myös sitä öljyn laatua, jolla merkitystä myös ko. osaan.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 25.10.2019, 16:20:01
Hi
Mielnkiintoinen vvt  projekti
,,,ota huomioon voitelu jos vaihdat materiaalia kulutukseen/voitelua vaattiviin pintoihin
moottorin alkuperainen  voiteluaine suositus kattaa myös vvt voitelun,mutta jos materiaali siellä muuttu niin onko voitelu riittävä vaikkapa em pronssiholkkiin?

tsemppiä
Oma arvio on että pronssiholkki menestyy tuossa paikassa hyvin voitelun suhteen.
Pehmeitä liukulaakereita käytetään moottoreiden akseleissa samalla öljyllä ja ne kestävät yleensä koko moottorin eliniän.
Niin kauanhan ne eivät juurikaan kulu kun välissä on öljykalvo.

Hyvä pointti. Tuo pronssihela nimittäin kuluu huomattavan nopeasti verrattuna alkuperäiseen. Öljyn seassa saattaa alkaa näkyä kimalletta. En tekisi itse. Nimim. kokemusta näistä riittää. Tässäkohtaa vois mainostaa myös sitä öljyn laatua, jolla merkitystä myös ko. osaan.
Kerrotko lisää noista kokemuksistasi, niin voin yrittää välttää samoja ongelmia.
Omat kokemukset pronssiholkeista on ollut hyviä, mutta ne on lähinnä vaihteistojen korjauksesta. (Vaihteistohan se on vvt pyöräkin)

Ei tuo ihan optimi tilanne ole noilla alkuperäisillä materiaaleillakaan, 2,5 mm edestä terästä on lähtenyt hippuina öljyn mukaan.
Jos pitää valita teräs tai pronssi hipuista öljyn seassa, niin päädyn ehkä jälkimmäiseen. ;)

Alkuperäisessä rakenteessa ongelmana saattaisi olla sisäosan liian pieni liukupinta-ala, se kun on jouduttu jättämään hammastuksen jyrsinnän takia alle puoleen vastinpinnan pinta-alasta. Liukuprikka kun olisi tehty krymppiliitoksella kiinteäksi sisäosaan, niin liukupinta-alasta olisi saatu yli puolet suurempi ja pintapaine vastaavasti olisi alle puolet pienempi. Veikkaan että noin tehtynä pyörisi vieläkin koneessa, kun öljykalvo pysyisi pintojen välissä pienemmän pintapaineen takia.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: vikki - 25.10.2019, 18:35:50
Joo niitä pronssin laatujahan tosin on aika paljon ja jos sen aikoo tehdä, niin ehkä kovempi laatu sopisi paremmin, eli esim. alumiinipronssi, josta kerran tein autonosturiin uudet kierreholkit. Se vaikutti aika hyvältä siihen tarkoitukseen ja hyvä tuli. Siinähän on pahinta kaikenmaailman rälläköinti, jonka metallipöly menee joka paikkaan ja on tehokas hiomatahna rasvan kanssa.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 09.11.2019, 13:55:49
Nyt on vvt kunnostus kasausta vaille valmis. Oikaisin ulkokehän liukupinnan ja sisäakselin kuluneet pinnat. Sorvasin JM3 pronssiholkin (CuSn12) ja se tuli sisäakseliin kiinni 0.03mm lämpökrympillä.

Jätin nokkaa vastaaviin pintoihin 0,07mm välyksen säätölikkeelle. Tuolla välyksellä sisemmässä akselissa on 2,7mm klappi irtopyörässä.
(https://i.ibb.co/x2hRV6B/IMG-20191104-121730.jpg) (https://ibb.co/x2hRV6B)

(https://i.ibb.co/sKkKQVm/IMG-20191107-191334.jpg) (https://ibb.co/sKkKQVm)

(https://i.ibb.co/2F2zsHz/IMG-20191108-120527.jpg) (https://ibb.co/2F2zsHz)

(https://i.ibb.co/YW6TwdF/IMG-20191108-120653.jpg) (https://ibb.co/YW6TwdF)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: janne81 - 09.11.2019, 15:33:11
 8)
Kiitos vinkistä, mulla on pari risaa vvt-pyörää pajalla niin täytyypä kunnostaa ne.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 20.11.2019, 13:07:04
Kasasin kunnostetun vvt:n uusilla o-renkailla ja laitoin niittien tilalle 12 mm pitkät M5 kuusiokoloruuvit ja lukko mutterit.
Juuri mahtuu kannat hihnapyörän sisään.

Tarvittavat o-renkaat:
78x2,5
45x2
25x2
Ainakin kaksi viimeistä mieluiten FPM kumia.

(https://i.ibb.co/z4dSZsc/Volvo-1275362-vvt-rebuild-assembly1.jpg) (https://ibb.co/z4dSZsc)

(https://i.ibb.co/dW3dQqj/Volvo-1275362-vvt-rebuild-assembly2.jpg) (https://ibb.co/dW3dQqj)

Imunokan stefa 9458309 kannattaa vaihtaa asennuksen yhteydessä. (51x65x7, FPM materiaali lienee kestävämpi)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Mutatasku - 24.11.2019, 08:43:10
Vasta rekisteröidyin foorumiin, joten saattaa alkuun, (ja myöhemminkin), esiintyä näppihäiriöitä ym. sekoilua  :)
Hommasin V70 2.5T vm. 2006, 212 tkm ja tulppien vaihdon yhteydessä kurkin vvt-pyörien tilannetta. Kosteutta ihan nimeksi, mutta aattelin tehdä homman piakkoin pois.
Jakopääremontista on n. 40tkm/reilu 2 vuotta, joten hihnan vaihdan samalla mutta vesipumppu ja pyörät saa jäädä.
Onko kokemuksia INA:n valmistamista murikoista? Niitä on saatavilla +200e sis. uudet ruuvit ja nokkien akselitiivisteet.
Onko tuo Bilteman lukituspaketti toimiva? Ilman sitä ei varmaankaan hommassa pärjää?
Entä ruuvien momentit, onko jollain tietoa/linkkiä mistä löytyy. Hihnapyörä 130Nm.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Mustalaatikko - 24.11.2019, 08:59:02
Suosittelen momentteihin korjausopasta. Alfamerista (30e Motonetista tai lainaan kirjastosta) nuo löytyy, englanninkielinen alkuperäislaitos Haynes on vielä laajempi (pari kymppiä Amazonista).
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 24.11.2019, 13:16:01
Ei noita muut taida tehdä kun ina, eli ovat alkuperäisiä.

Varmasti pärjää Bilteman lukitussarjalla, siinä on puolet liikaa tavaraa pelkkien pyörien vaihtoon. Itse tein tällaisen latasta.
(https://i.ibb.co/x8w9KGJ/IMG-20191012-182413.jpg) (https://ibb.co/x8w9KGJ)

Korjaamo ohjeesta löytynee momentit, ainakin B5244S koneelle oli.
https://workshop-manuals.com/volvo/v70_2.5t/l5-2.5l_turbo_vin_59_b5254t2/engine_cooling_and_exhaust/engine/timing_components/variable_valve_timing/variable_valve_timing_actuator/component_information/service_and_repair/camshaft_seal/variable_valve_timing_(vvt)_unit_replacing/
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Mutatasku - 24.11.2019, 17:46:06
Hyvä kuva tuosta topparista.
Taidan silti laiskotella ja ostaa valmiin kun tallista puuttuu VIELÄKIN 3-vaihe pistoke ja Kemppi 3200 hylättynä nurkassa  :idiot2:
Ei viitti puikolla tuikkia.
Pylväskone, mankeli ja pelligiljotiini on kyllä käytössä.

Lukitaanko kampura startin alta työkalulla, vai kannattako viritellä kampurapyörään stoppari? Mulla olisi sellainen aseteltava haaravekotin, tehty johonkin Ducaton tms CR-pumppuun.
Mitäs ne tulpat on joita on vaihdettu tätä tehdessä? Hitto eihän tässä ole tulppia kun asentoanturit on molemmissa!

Jos on hyviä vinkkejä ja kuvia tästä hommasta niin mieluusti niitä katselisi. Ensimmäinen kosketus Volvoon, öljyt ja tulpat ehdin vaihtaa ja siinä huomasin katsoa noita vipottimia.
Otin tänään toisen solenoidin irti, oli ihmeen puhdas ja runko irtosi nätisti ja sihtikin täysin puhdas. Kirjan mukaan on kyllä vaihdettu öljyjä aika taajaan.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 24.11.2019, 19:34:17
Oletko muuten koittanut onko niissä vvt-pyörissä päittäisvälystä? Voihan se olla että ne on vielä ihan hyvät, silloin voisi selvitä stefojen ja o-renkaiden vaihdolla.

En ole ihan varma onko näissä uudemmissa tuota lukitussokan paikkaa startin alla. Vaikka olisikin niin ei ehkä maksa vaivaa alkaa starttia irroittamaan, ei se kampura ihan helpolla liiku ja näkeehän sen merkistä pysyykö se paikallaan hihnan kiristyksen jälkeen.

Apulaitehihnapyörän irroituksen jälkeen merkit näkee alakautta suoraan linjalta, möykky edessä ja pienet lovet hampaissa.

(https://i.ibb.co/SVHS6H7/IMG-20191011-202223.jpg) (https://ibb.co/SVHS6H7)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Mutatasku - 24.11.2019, 20:13:37
Koitin retkuttaa pyöriä, mutta ei ne oikein antaneet myöten. Pyörittelin ja sammuttelin kylmänä sekä lämpöisenä.
Käydessä pyörät ei vaella juurikaan, mutta sammutuksen jälkeen voi olla hiukan eri linjalla. Ei kuitenkaan pyörä pakene remmin alta. Noista saisi ehkä ihan käypäset sadalle tonnille vielä O-renkaiden vaihdolla?
Tilasin Autodocista uudet mutiaiset, jakohihnan, ö-suodattimia, solenoidien tiivisteet, tehostinöljyä ja ö-ropun tiivisteitä. Hinta alle 500e.
Mukavampi kun romppeet on kotona sitten kun alkaa huiskia kotelosuojaa jakokoppaan ja kuseksii ympäri tonttia.
Venakopan huohotinletkua ei ollut saatavilla, tarttee katsella muualta.

Onko tuohon uuden viestin varmistukseen mitään fiksumpaa konstia, ei meinaa saada tolkkua noista hieroglyfeistä?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 24.11.2019, 22:27:19
Olisi ne varmaan stefojen vaihdolla asettuneet, jollei kerran välystä tunnu pyörissä. Voihan se tietysti olla että stefat on jo hanganneet vvt pyörässä olevan vastinpinnan uralle.

Sittenhän tuo irroituksessa selviää. Jätä vanhat varalle. :)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Mutatasku - 24.11.2019, 23:11:28
Aukaisen ne kyllä sitten kunhan posteljooni ens vuoden puolella tuo uudet lelut.
Jos ne on kelvollisessa kunnossa niin vaihdan tiivisteet ja joku saa niistä sopuhintaan vaihtarit.
Puolisko ei ole vielä ajanut tuolla lehmällä, joten ei voi tietää vaikka joskus tulisi toinen ruotsalainen tontille.
Ruottin rajalle kun on matkaa vain muutama sata metriä  :)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Mutatasku - 25.11.2019, 06:52:48
Olit kuvan mukaan purkanut ruiskukamppeet pois. Ei ilmeisesti välttämätöntä, tosin jos löydän sen huohotusletkun niin helpottaisi sen vaihtoa.
Muistatko minkä levyinen ura on nokkien päässä eli lattaraudan paksuus ja kulmaraudan koko suunnilleen? Katson vielä jos on sopivia tarpeita kotosalla.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 25.11.2019, 14:05:36
Olit kuvan mukaan purkanut ruiskukamppeet pois. Ei ilmeisesti välttämätöntä, tosin jos löydän sen huohotusletkun niin helpottaisi sen vaihtoa.
Muistatko minkä levyinen ura on nokkien päässä eli lattaraudan paksuus ja kulmaraudan koko suunnilleen? Katson vielä jos on sopivia tarpeita kotosalla.
Purin ruiskukamppeet pois tieltä, kun irroitin venttiilikannen ja nokat venttiilivarren tiivisteiden vaihtoa varten tuossa yhteydessä.

Nokkien urat on 4,4 mm, ohensin 35x5 mm latasta sopivat.
Omassa kulmarauta on 30x30x3, mutta tuohon ei mahtunut kiinnitysreiät kokonaan piti hitsata jatkoa reikien kohdalle. :)
40x40x4 jos löytyy, niin mahtuu reiät ilman kikkailua.

Sellainen huomio vielä että nokkien urat ei ole keskellä akselia, imunokassa noin 1,5 mm keskilinjan yläpuolella ja pakonokassa noin 1,5 mm alapuolella.
Että jos meinaa irrallaan hitsata lukitusraudan valmiiksi, niin täytyy laittaa esim. imunokan latan alle 3 mm latta lisäksi. Itse säädin nokat suoraan kannen sauman mukaan ja kulmarauta ruuvilla kanteen kiinni. Sitten hitsasin latat pisteillä heftiin konehuoneessa ja irrallaan sitten paremmin.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Mutatasku - 25.11.2019, 14:27:34
Katsoinkin kuvissa että urat ei ole keskilinjalla.
Kävi niin sopivasti että naapuri on tulossa huomenna etelämpää ja tuo mukanaan Bilteman työkalussarjan ja korjauskirjan.
Kaikkea sitä tulee vielä vanhoilla päivillä riesaksi hankittua. Luulis että kaikkien romujen kanssa on peuhannut jo riittävästi.
O.T. Taannoin tein 40-vuotishuollon Dextan nostolaitteisiin, kyllä oli velliä perämurikassa, säätövivustot viutilossa ja kaikki tiivisteet/O-renkaat vaihtokunnossa. Mitenhän nykytraktorit, tuskin ovat enää hengissä v. 2079...  ;D
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: JesseV - 26.06.2020, 11:52:20
Tuli ostettua 2.5t 2004 v70 mitään tinakoneista tietävänä. Kattelin, että joo nokka-akselin stefa/stefat varmaan vähän vuotaa kun näkyi öljyä jakopääpuolella moottoria yläreunoissa jakopään suojamuovin nurkilla. Vinokoneen öljyvuotoihin tottuneena kohautin vain olkapäitä ja totesin, että tähän hintaan ei täydellistä saakaan.

Sitten aloin toki googlettelemaan ja päädyin tänne lukemaan kauhutarinoita.  8)

Jotta saan mielenrauhaa, mitä kannattaa nyt tarkistaa? Hihnan mahdollinen vaellus toki helpoin, sen kun katsoo käynnissä. Saako vvt-pyörien välyksiä hihna päällä tsekattua tai edes osviittaa siitä?

Käynnissä en ole varma huomaanko mitään outoa, tehotkin tuntuu olevan tallessa, ehkä jossain 4krpm jälkeen jotain nykäsyä tai räminää tai muutoin äänen muuttumista havaittavissa hetkellisesti.

Vikavalojakaan ei pala. Solenoidin sihtin putsaus ja moottoriöljyjen vaihto lienee hyvät varmistelut. Pienemmistä remonteista ei merkintöjä, mutta isommista kyllä. Jakohihna vaihdettu 2016 vuonna, mutta vain 40tkm sitten.

Kiitos etukäteen vastauksista.  :)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.06.2020, 14:00:04
Voiko tulla öljykorkin tiivisteen kautta. Omassa se piti vaihtaa 300tkm kohdalla.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: tuomaril - 26.06.2020, 15:25:06
Itsellänikin vaihtui tuo korkin tiiviste 300tkm kohdalla. Tosin niin vaihtui myös molemmat VVT-pyörät.  :D Jos kuumaa konetta käynnistäessä ei kuulu ihmeellisiä ”korahduksia” niin VVT lienee OK.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: JesseV - 26.06.2020, 15:59:07
Voiko tulla öljykorkin tiivisteen kautta. Omassa se piti vaihtaa 300tkm kohdalla.
On itseasiassa siitäkin vuotanu, mutta aattelin ettei siitä valuis niin runsaasti sinne jakopään puoleiseen päätyyn asti. Vois melkeen putsailla nuo märät kohdat ja kattella sit jonkun ajan päästä uusiks.   :)

Kuuntelin tyhjäkäynnillä ollessa ja ainoastaan kompuran kytkeytyessä päälle, kuuluu kompurasta ikävä sivuääni. Mutta se on sitten eri murhe se. Ehkä mää kurkkaan kuitenkin sinne muovin alle pyöriin. Vähän helpotusta jo sai nämä vinkit.

Eiköhän se oo sit aika selkee kun alkaa ne pyörät väljistyyn.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: TKG - 26.06.2020, 19:01:48
Mulle sanoi korjaaja: "Voidaan vaihtaa pelkät stefat ja vähän ajan päästä stefat ja vvt-pyörät niin tulee myös kuntoon, ota huomioon että käytännössä vaatii saman työmäärän".
Arvatkaa vaihdettiinko vain stefat...
Ei muuten korahdellut käynnistäessä, pelkästään hiukan stefat vuotivat.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: svolvo40 - 24.02.2022, 13:47:51
Uutta aihetta tuskin kannattanee aloittaa tämän vuoksi, niin jatketaan tähän, jos tästä olisi vaikka kohtalontovereille apua.

Olen muutaman päivän selvitellyt tätä VVT asiaa, ja asia on nyt niiltä osin avoin, etten tiedä kuka vetää nenästä. Jakohihnan vaellus siis kyseessä, eli toiselta puolelta linjassa ja toisella puolella melkein ulkoreunalla, tosin ei kurahtele ja kuulemma stefat on jo vaihdettu, mutta pyörät todennäköisin syy vaellukselle. No, lähdin kyselemään vaihtoehtoja: Volvolla 374€/kpl ja sieltä todettiin että pyöriä ei saa muualta kuin heiltä, ja S/V40 sarjan Volvoihin ei enää VVT pyöriä ole saatavilla. Selasin kuitenkin Motonetin sivuja ja siellä huomasin imu ja pakopyörät 249€/kpl. Kävin kysymässä ovatko varmasti sopivat, kaveri tiskin takana sanojensa mukaan selvitti asian ja varmasti ovat käypäset Volvon 5 sylinterisiin. INA valmistaja Motonetin pyörissä.

Eli näin vanhojen autojen kanssa tuskin tarvitsee kahdesti miettiä, kummatko autoon ostaa. -99 eteenpäin nuo Motonetin pyörät pitäisi käydä kaikkiin Volvon 5 sylinterisiin. Ongelma on siinä, että ovatko oikeasti käypäset, vai pitääkö Sinisen kertomus paikkaansa. Kuitenkin noilla motonetin pyörillä säästäisi melkein 200, mutta toisaalta aikakin on rahaa eli ei kiinnostaisi edes takaisin kuskailla vääriä osia.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/255758/Nokka-akselin-VVT-pyora-Volvo-5syl-IMU
https://www.motonet.fi/fi/tuote/255759/Nokka-akselin-VVT-pyora-Volvo-5syl-PAKO
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Lankku - 24.02.2022, 14:14:51
Ina on alkuperäisvalmistaja eli samaa tavaraa ja on olleet saatavilla jo muutaman vuoden. Mutta käy vasta 2003 eteenpäin kun turboihinkin tuli tupla-VVT. Sitä ennen oli erilaiset.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: svolvo40 - 24.02.2022, 14:37:21
Ina on alkuperäisvalmistaja eli samaa tavaraa ja on olleet saatavilla jo muutaman vuoden. Mutta käy vasta 2003 eteenpäin kun turboihinkin tuli tupla-VVT. Sitä ennen oli erilaiset.
Kiitos paljon avustasi ja oikeasta tiedosta, tästä varmasti hyötyä monelle
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: laatikkovika - 24.02.2022, 14:48:54
Jep. Ainakin vielä viime kesänä sai volvolta, tosin vm oli 2005 S40 T-5.
Noihin alle 2003 voi olla vaikee löytää muualta.

INA noita tekee alunperin niinkuin mulla ohjainrullankin joka leikkas kiinni n. 30tkm jälkeen...
Onneks huomasin ylimääräsen kuminkäryn joka paikantu jakopäähän ennenkuin mitään hajos. :buck2:
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: svolvo40 - 26.02.2022, 14:54:01
Ajattelin kuitenkin teiltä paremmin tietäviltä kysyä, että onko Volvo hengenvaarassa. On huonot pätkät, ja olis pitänyt koko suoja ottaa pois, mutta autolla oli kiire palvelukseen niin piti hätäisesti katsoa, pitänee taas ottaa vastaanotolle kun saapuu kotiin. Mutta tosiaan syksyllä auto oli vuotanut jakopäähän öljyä noiden vuoksi, vaihtoivat sitten stefat (luulisi että pyörät olis vaihdettu, jos paljon välystä, tai en tiedä onko ajatus ollut, että vahinko vaan eteenpäin..) ja tietenkin jakohihnan kun oli öljyssä. Nyt ei vuoda, ei kurahtele eikä hihna päällä sen mitä käsin pystyi kokeilemaan älytöntä välystä tuntunut. Mutta huolettaa kun ei mene ihan linjassa, koitin päältä päin kuvata lopussa.. lähinnä että onko haitaksi.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: arska11 - 26.02.2022, 17:11:17
Ajattelin kuitenkin teiltä paremmin tietäviltä kysyä, että onko Volvo hengenvaarassa. On huonot pätkät, ja olis pitänyt koko suoja ottaa pois, mutta autolla oli kiire palvelukseen niin piti hätäisesti katsoa, pitänee taas ottaa vastaanotolle kun saapuu kotiin. Mutta tosiaan syksyllä auto oli vuotanut jakopäähän öljyä noiden vuoksi, vaihtoivat sitten stefat (luulisi että pyörät olis vaihdettu, jos paljon välystä, tai en tiedä onko ajatus ollut, että vahinko vaan eteenpäin..) ja tietenkin jakohihnan kun oli öljyssä. Nyt ei vuoda, ei kurahtele eikä hihna päällä sen mitä käsin pystyi kokeilemaan älytöntä välystä tuntunut. Mutta huolettaa kun ei mene ihan linjassa, koitin päältä päin kuvata lopussa.. lähinnä että onko haitaksi.

https://www.youtube.com/watch?v=h83EU7DdaM8
https://www.youtube.com/watch?v=RfeXfkcqZOk


Kyllä tuo aika normaalilta näyttää , eli kovaa ajoa.
Aina noissa pikkuisen hihna liikkuu..
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: laatikkovika - 26.02.2022, 19:26:35
Samat sanat
Ekassa pätkässä näkyy remmissä tummempi vilahdus joka kierroksella, onko vaan joku merkintä vai mitä siinä on?
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: svolvo40 - 26.02.2022, 20:11:11

Kyllä tuo aika normaalilta näyttää , eli kovaa ajoa.
Aina noissa pikkuisen hihna liikkuu..
Samat sanat
Ekassa pätkässä näkyy remmissä tummempi vilahdus joka kierroksella, onko vaan joku merkintä vai mitä siinä on?
Kiitos molemmille. Tuosta en tiedä, eipä pistänyt silmään kun autoa tutkin  :o lieneekö jokin merkintä sitten, tosin edellinen oli säästänyt vesipumpussa niin vaihdettava kumminkin :2funny:
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: laatikkovika - 26.02.2022, 22:40:19
Kiitos molemmille. Tuosta en tiedä, eipä pistänyt silmään kun autoa tutkin  :o lieneekö jokin merkintä sitten, tosin edellinen oli säästänyt vesipumpussa niin vaihdettava kumminkin :2funny:
Onko tietoa koska v-pumppu vaihdettu? Lampun ja peilin kanssa vois nähdä mikä pumppu siellä on.Jos on Aisin tai volvo merkinnällä niin kyllä sillä pitäis mennä tosi pitkään 200-300 tkm. Remmi irrallaan sen pyörimistä pääsis kokeileen mutta siinä vaiheessa vaihtaa kyllä jo uuden.

Jos pumpussa ei ole mitään selkeää valmistajan nimeä niin sitten mennään kyllä ihan tuurilla.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: pikkis60 - 27.02.2022, 12:09:43
Ja sitten kun vaihdat vesipumpun niin varmista että se on mettalli siipipyörällä.Mulla oli joku laittanut muovisella siipipyörällä olevan pumpun niin se halkesi siitä akselin juuresta.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: svolvo40 - 27.02.2022, 15:41:19
Onko tietoa koska v-pumppu vaihdettu? Lampun ja peilin kanssa vois nähdä mikä pumppu siellä on.Jos on Aisin tai volvo merkinnällä niin kyllä sillä pitäis mennä tosi pitkään 200-300 tkm. Remmi irrallaan sen pyörimistä pääsis kokeileen mutta siinä vaiheessa vaihtaa kyllä jo uuden.

Jos pumpussa ei ole mitään selkeää valmistajan nimeä niin sitten mennään kyllä ihan tuurilla.
Olivat nyt syksyllä kun vaihtoivat remmin katsoneet että pumppu hyvässä kunnossa, mutta eipä lisää luottamusta kun tuskin on Volvo pumppu.  :idiot2:
Ja sitten kun vaihdat vesipumpun niin varmista että se on mettalli siipipyörällä.Mulla oli joku laittanut muovisella siipipyörällä olevan pumpun niin se halkesi siitä akselin juuresta.
Arvelin käydä Volvolta vesipumppusarjan, maksaa 152€, ja Fixukselta INA jakohihnasarjan niin luulisi ettei kovin metsään mene, kun aikomus kuitenkin pitää autoa mahdollisimman hyvällä kädellä. Motonetistä tosin saisi 120€ koko sarjan, mutta aina ollut periaate että jakopää väärä paikka säästää.
Sori offtopic   ::)
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: laatikkovika - 27.02.2022, 15:55:56
Osta tarvikeliikkeestä Aisinin pumppu niin saat saman pumpun kuin volvolta murto-osalla hinnasta.
Eikä oo kyllä volvon pumpussa muovisiipiä, niillä on moni särkenyt koneensa.

Kato kans ostit minkä tahansa hihnasarjan että remmi on contitech tai gates niin ei tule ylläreitä..

Mun mielipide, jokainen tekee mitä tykkää.

Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: jamseil - 28.02.2022, 22:31:38
Nyt ei vuoda, ei kurahtele eikä hihna päällä sen mitä käsin pystyi kokeilemaan älytöntä välystä tuntunut. Mutta huolettaa kun ei mene ihan linjassa, koitin päältä päin kuvata lopussa.. lähinnä että onko haitaksi.
Jos päittäisvälystä on alle 2mm, niin anna mennä vaan.

2,5-3mm paikkeilla alkaa tiivistepinta tulemaan stefasta yli ja öljyt tulee jakopäähän.

Pari tuollaista purkaneena ja kunnostaneena laittaisin kyllä 0,5mm välyksen jälkeen seurantaan. Kun liukulaakerin pinta on jurmuilla niin kuluminen on nopeaa.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: arska11 - 06.03.2022, 20:19:02
Osta tarvikeliikkeestä Aisinin pumppu niin saat saman pumpun kuin volvolta murto-osalla hinnasta.
Eikä oo kyllä volvon pumpussa muovisiipiä, niillä on moni särkenyt koneensa.

Kato kans ostit minkä tahansa hihnasarjan että remmi on contitech tai gates niin ei tule ylläreitä..

Mun mielipide, jokainen tekee mitä tykkää.

Gatesin hihnoja en voi suositella, kun hammasvikaisia on ollut jo uutena paketissa...
Ina, Dayco tai Contitech niin hyvä tulee.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: laatikkovika - 06.03.2022, 21:07:33
Gatesin hihnoja en voi suositella, kun hammasvikaisia on ollut jo uutena paketissa...
Ina, Dayco tai Contitech niin hyvä tulee.
Oho, mulla varmaan käyny sitten tuuri kun noita oon pääsääntöisesti laittanut n.30v.+
Mulla on semmonen käsitys että gates tekee volvolle hihnat ja conti ja dayco bmv+ mese

No, mun mieltä ei helpolla käännetä, tosin contitechistä myös hyvät vibat. P>

Ot.
Otsikko: Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
Kirjoitti: Lankku - 07.03.2022, 10:44:17
Oho, mulla varmaan käyny sitten tuuri
Vähän sama homma. Muutamia kymmeniä Gatesin jakopäänsarjoja on tullut laitettua vuosittain, eikä niissä ole ollut vielä mitään ongelmia.