Carcom Oy  Elekma

Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.

  • 10 Vastauksia
  • 2362 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Oskupik

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Tällainen jännittävä oikkuilu bifueli -07 kanssa alkoi toissa iltana.
Auto käynnistyi ihan normaalisti ja lähden liikkeelle. Ajelen muutaman kilometrin ja valoihin saapuessa moottori pätkii ja kierrokset tippuu, eikä anna kierroksia. Samaan aikaan häviää(alkaa pätkimään) myös toiminta ilmastoinnin säädöistä, radiosta ja siitä napista millä vaihdetaan kaasulta bensalle. Auto sammuu ja sitten ei starttaa... ei anna virtaa edes startille mutta mittaristoon tulee valot normaalisti. No työnnän auton tienlaitaan ja 15min ihmettelyn jälkeen auto taas starttaa ja kierrokset ihan normaalit mutta radio, ilmast. Ja kaasu/bensa nappulat mykkänä ja ikkunatkaan ei aukea. Ajan tienlaitaan ja sammutan käynnistääkseni uudelleen mutta nyt ei auto taas starttaa. Käyn kävelyllä, tulen takaisin 30min jälkeen, auto starttaa ja ajan normaalisti kotiin viim. 30km ilman oireita.
Seuraavan aamuna on taas lähdettävä liikenteeseen. Ajelen oireetta 25km kunnes auto jättää valoihin samalla tapaa. Auto tienlaitaan ja apuvirralla saan auton taas käyntiin.
Nyt kierrokset pätkii ajossa ja mittaristo pimeni, edes vilkkuvalon ääni ei kuulu.
Akku on uusittu marraskuussa ja kengät on kunnolla kiinni.
Muita oireita tässä talven aikana ja akun vaihdon jälkeen on peruutustutkan toimimattomuus ja ajoittain ilmastointi ja peilit ei reagoi/toimi.

Mistähän sitä lähtis paikantamaan vikaa..
Sulakkeet ajattelin nyt ensimmäisenä vaihtaa :buck2:
Työkaluja ei nyt tässä ole edes sen vertaa että akun irrottaisin ja kattoisin sen liitännät.


Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5133
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #1 : 31.03.2019, 10:44:53 »
Ensin mitaten laturin toimintakyky.
Saattaa potea virran vähyyttä..

Mahdollinen vikakohde voi olla startin päässä oleva herätevirtajohdon liittimen heikko kosketus jos ei halua startata.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Badman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #2 : 31.03.2019, 12:41:51 »
Vikakoodit kannattaa lukea ihan ensimmäiseksi. Pääset vähemmällä arpomisella.
Volvo S80 2003 2.4T
edellinen: Volvo V70 2001(B5244S)

Poissa Oskupik

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #3 : 31.03.2019, 12:43:34 »
Nyt se vaan naksuttaa ku starttaa eli voisi olla vika vaikkapa antenni renkaassa... vaihdoin bensapumpun sulakkeen ja jotain muitaki mitä oli käsillä. Startin herätevirtajohto mielestäni oli ihan jämäkästi kiinni.
Täytyy nyt vissiin vaan hinauttaa käyttöautolle (onneksi on osakasko!) ja luettaa vikakoodit.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #4 : 31.03.2019, 15:30:31 »
Laturi vaihtoon, bensakone ei toimi ilman hyvää jatkuvaa virtaa, samat oireet ollivat omassani, täällä latausta ja akkua jo ehdotettukin  :-\

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 796
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #5 : 31.03.2019, 18:51:47 »
Tällainen jännittävä oikkuilu bifueli -07 kanssa alkoi toissa iltana.
Auto käynnistyi ihan normaalisti ja lähden liikkeelle. Ajelen muutaman kilometrin ja valoihin saapuessa moottori pätkii ja kierrokset tippuu, eikä anna kierroksia. Samaan aikaan häviää(alkaa pätkimään) myös toiminta ilmastoinnin säädöistä, radiosta ja siitä napista millä vaihdetaan kaasulta bensalle. Auto sammuu ja sitten ei starttaa... ei anna virtaa edes startille mutta mittaristoon tulee valot normaalisti. No työnnän auton tienlaitaan ja 15min ihmettelyn jälkeen auto taas starttaa ja kierrokset ihan normaalit mutta radio, ilmast. Ja kaasu/bensa nappulat mykkänä ja ikkunatkaan ei aukea. Ajan tienlaitaan ja sammutan käynnistääkseni uudelleen mutta nyt ei auto taas starttaa. Käyn kävelyllä, tulen takaisin 30min jälkeen, auto starttaa ja ajan normaalisti kotiin viim. 30km ilman oireita.
Seuraavan aamuna on taas lähdettävä liikenteeseen. Ajelen oireetta 25km kunnes auto jättää valoihin samalla tapaa. Auto tienlaitaan ja apuvirralla saan auton taas käyntiin.
Nyt kierrokset pätkii ajossa ja mittaristo pimeni, edes vilkkuvalon ääni ei kuulu.
Akku on uusittu marraskuussa ja kengät on kunnolla kiinni.
Muita oireita tässä talven aikana ja akun vaihdon jälkeen on peruutustutkan toimimattomuus ja ajoittain ilmastointi ja peilit ei reagoi/toimi.

Mistähän sitä lähtis paikantamaan vikaa..
Sulakkeet ajattelin nyt ensimmäisenä vaihtaa :buck2:
Työkaluja ei nyt tässä ole edes sen vertaa että akun irrottaisin ja kattoisin sen liitännät.


Mittaa akun lepojännite, kun auto on seissyt jokusen tunnin. Jos vaikka akku olisi viallinen. Itelläkin menossa tutkinta tässä omalla pihalla, kun lepojännite on 15 tunnin jälkeen aamulla 11,75V konehuoneesta mitattuna. Akku on snaider silver 75 A ja motonetti on aika nihkeä takuun kanssa(vielä voimassa). Lataus 14,3V. Luulen siis, että mullakin on akku sökö, se on n. 1,5v vanha.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #6 : 01.04.2019, 20:12:39 »

Mittaa akun lepojännite, kun auto on seissyt jokusen tunnin. Jos vaikka akku olisi viallinen. Itelläkin menossa tutkinta tässä omalla pihalla, kun lepojännite on 15 tunnin jälkeen aamulla 11,75V konehuoneesta mitattuna. Akku on snaider silver 75 A ja motonetti on aika nihkeä takuun kanssa(vielä voimassa). Lataus 14,3V. Luulen siis, että mullakin on akku sökö, se on n. 1,5v vanha.

Ainoastaan tuo kertoo haamuvirran kulutuksen, siitä paljon täälläkin kerrottu, akunkenkä illalla irti niin näet aamulla todellisemman akunkunnon/purkautumisen  ;)

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 796
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #7 : 01.04.2019, 22:51:22 »
Mulla oli akunkenkä irti sen 15 tuntia ja lepojännite oli 12,54V akusta suoraan. Kenkä kiinni 11,75V. Autossa pitäisi olla joku lamppu koko yön palamassa, että kulutus olisi edes lähellekkään tuota lukua. Toinen juttu on se, että laturilla, jossa on amppeerimittari, lataus on 15,5V ja se on liikaa, eli akku ei toimi oikein. Ei ota virtaa vastaan oikein. Motonetin mittauksessa näyttää kaikki olevan kunnossa, mutta aamulla startatessa vaivoin vääntää käyntiin. Snaider silver 75Ah siis akku.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #8 : 01.04.2019, 23:52:29 »
Mulla oli akunkenkä irti sen 15 tuntia ja lepojännite oli 12,54V akusta suoraan. Kenkä kiinni 11,75V. Autossa pitäisi olla joku lamppu koko yön palamassa, että kulutus olisi edes lähellekkään tuota lukua. Toinen juttu on se, että laturilla, jossa on amppeerimittari, lataus on 15,5V ja se on liikaa, eli akku ei toimi oikein. Ei ota virtaa vastaan oikein. Motonetin mittauksessa näyttää kaikki olevan kunnossa, mutta aamulla startatessa vaivoin vääntää käyntiin. Snaider silver 75Ah siis akku.

Jokin haamuvirta kyseessä, jos laturi vanha ja hiilet/säädin lisäksi loppu niin siitä aloitat ensin.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 796
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #9 : 02.04.2019, 09:07:18 »
Joo pitääkin ottaa hiilet irti ja kattoa miltä näyttää.

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 796
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 bifuel. Mittaristo sekoilee ja moottori sammuu.
« Vastaus #10 : 03.04.2019, 21:45:06 »
Otin jännitteensäätäjän irti ja hiilet lopussa. Latasi silti 14,3v. Kuitenkin oli hiilipölyä jonkinverran ja puhaltelin enimmät pois ja laitoin toisen käytetyn säätäjän niin alkoi pysyä akun jännite paremmin. Nyt on lepokulutus 0,012A. eli ei ainakaan syö akkua sen takia. Kollektori on aika kuopalle kulunut, mutta laitan silti uuden säätäjän. Pitänee tutkia, joutuuko vähän viilaamaan hiilien nurkkia, että menee pohjaan asti. Onko kellään tietoa, miten paksut ovat liukupunnat, ennenkuin menee puhki ? Niitäkin on jotkut vaihtaneet, mutta ei kai maksa vaivaa.?

 

Proturbo  Autodiagnoosi