Carcom Oy  Ateho

V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä

  • 17 Vastauksia
  • 6927 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mabbis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Moi,

2006 V70 2.4D automaatti lonksahtaa etupäästä. Eli kolahdus kuuluu parhaiten, kun ensin nostaa jalan kaasulta ja rullailee, minkä jälkeen kaasua antaessa kolahtaa. Joskus myös jarruttaessa eli aina kun veto menee päälle tai pois. Aluksi luultiin tämän johtuneen moottorin tukikumeista, mutta ylätukikumin + vaihdelaatikon/moottorin "vääntövarren" vaihtaminen ei tuonut toivottua tulosta. Nyt paikannettiin kolina selkeästi tuonne vetoakseliin vasemmalle eteen, ja enemmänkin sinne vaihdelaatikon päähän eli siellä sisemmässä nivelessä tai vetoakselin päässä on väljyyttä.

Kolinoita ei kuitenkaan kuulu, kun parkkipaikalla ajelee ratti ääriasennoissa eteen tai taakse. Eräs entinen volvomekaanikko oli sitä mieltä, että ei kannata alkaa korjailemaan ennen kuin alkaa selkeästi kääntäessä oireileen. Volvolla ajettu pian 400tkm. Rattia käännellessä rivakasti puolelta toiselle kuuluu pieniä kolinoita, mutta en osaa sanoa onko se normaalia vai ei. Auton ollessa paikallaan P-vaihteella ja tönäilemällä autoa edes takas saa myös pienen kolinan aikaan vasemmalle eteen, oikealla samaa ääntä ei kuulu.

Kysymys kuuluu, annanko mennä vaan ajellen ja pistän radioo kovemmalle vai kannattaako tuolle alkaa mitään tekemään tässä vaiheessa? Voiko siellä vaihdelaatikon päässä olla väljyyttä jo niin paljon, että vetoakselin vaihtaminen ei paranna tilannetta?

Kiitos jo etukäteen!

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #1 : 29.09.2019, 16:13:35 »
Onhan napapultit kiinni? Minulla klaksahteli juuri tollai ja pultti löysällä. Ne on "kertakäyttöpultit" eli venyy kun vedetään oikeaan momenttiin. Laita uusi jossain välissä mut ens hätään tietysti kiristä vanhat (jos löysällä)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #2 : 29.09.2019, 17:47:00 »
koko lailla samat oireet ku aloittajalla XC70:ssä, napapulteiksi/tukikumeiksi luulin eka itekin mutta eipä ollu.
D5244T

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #3 : 29.09.2019, 18:24:29 »
koko lailla samat oireet ku aloittajalla XC70:ssä, napapulteiksi/tukikumeiksi luulin eka itekin mutta eipä ollu.

Onko vika löytynyt vai vielä päällä?

Omassa kulkineessa myös kuuluu satunnaisen epäsatunnaisesti yksittäinen "klak" -ääni. Taisi tulla laakerinvaihdon jälkeen esille... ja napapultti "pitäisi" olla kyllä momentissa jnpp...
 
"If I die... I die..." <- joku

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #4 : 29.09.2019, 19:38:22 »
Onko vika löytynyt vai vielä päällä?

Omassa kulkineessa myös kuuluu satunnaisen epäsatunnaisesti yksittäinen "klak" -ääni. Taisi tulla laakerinvaihdon jälkeen esille... ja napapultti "pitäisi" olla kyllä momentissa jnpp...

Päällä on edelleen, en ole hirveästi tehnyt mitään asialle.

Ajossa sen huomaa hyvin kun veto ja turbiinilukko päällä nostaa jalan kaasulta, n. puolen sekunnin viiveellä joku välys vaihtuu toiseen reunaan. Ei se varsinaisesti kolise vielä. Rattia kääntelemällä myös jotain rutinaa lähinnä kylmänä esiintyy, epäillyt kyllä hammastanko-ongelmia tässä.

Vaihdettu on laatikon/moottorin alatuki ja napapultit tarkistettu. Ei mitään vaikutusta, ylätuki näytti ehjältä.
D5244T

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #5 : 29.09.2019, 19:49:46 »
Saattas olla murrosnivel väljä.

Poissa Mabbis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #6 : 06.10.2019, 14:39:34 »
Päällä on edelleen, en ole hirveästi tehnyt mitään asialle.

Ajossa sen huomaa hyvin kun veto ja turbiinilukko päällä nostaa jalan kaasulta, n. puolen sekunnin viiveellä joku välys vaihtuu toiseen reunaan. Ei se varsinaisesti kolise vielä. Rattia kääntelemällä myös jotain rutinaa lähinnä kylmänä esiintyy, epäillyt kyllä hammastanko-ongelmia tässä.

Vaihdettu on laatikon/moottorin alatuki ja napapultit tarkistettu. Ei mitään vaikutusta, ylätuki näytti ehjältä.

Hyvin samanlaiset oireet siis sinullakin. Ilmoita, jos jotain selviää joskus :)

Onhan napapultit kiinni? Minulla klaksahteli juuri tollai ja pultti löysällä. Ne on "kertakäyttöpultit" eli venyy kun vedetään oikeaan momenttiin. Laita uusi jossain välissä mut ens hätään tietysti kiristä vanhat (jos löysällä)

Mitenkäs tämän napapultin tarkistus on helpoin tehdä?

Saattas olla murrosnivel väljä.

Mikä osa tarkalleen tuo murrosnivel on?

Onko vika löytynyt vai vielä päällä?

Omassa kulkineessa myös kuuluu satunnaisen epäsatunnaisesti yksittäinen "klak" -ääni. Taisi tulla laakerinvaihdon jälkeen esille... ja napapultti "pitäisi" olla kyllä momentissa jnpp...
 

Jeps, "Klak"-ääni kuvaa juuri hyvin tuota minunkin Volvon kolahdusta. Tosin mulla se kuuluu hyvinkin usein 30-60km/h nopeuksissa, kun vaan kaasun päästää ja taas antaa. Olisikohan ollut niin, että ylämäessä se kolahtaa harvemmin.

Joka tapauksessa ajattelin ajella nyt niin kauan kunnes enemmän alkaa oireilemaan tai jos ensi kesän katsastuksessa siitä huomautetaan. "Mukava" kuulla, että täällä on muitakin, joilla vastaavanlaista oiretta. Vertaistuki kelpaa aina!  ;D

Poissa modsman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 747
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #7 : 06.10.2019, 17:21:53 »
Vetoakselin renkaanpään boori kulunut tai kuiva. Joskus kuulin sanottavan että boorissa kuuluu olla jotain jäykkää vaseliinin tapaista. Viisaat korjatkoon kun nämä ovat autoliikkeessä kuultua.
Kolahtelu hävisi kun autokauppa rasvasi boorit.. Mut tiedä sitten mitä oikeasti tekivät.

Edit: Ei ollut merkkiliike.

Erikoinen paikka kolahtelulle voi olla myös iskaritolppa jossa jousi ei ole aivan yläpäästään oikeassa paikassa. Väärin ollessaan pääsee jousi koskettamaan auton runkoon peltipoteroon. Tätä on ilmennyt iskariremonttien jälkeen..
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 17:27:01 kirjoittanut modsman »
240 d6 -81.
850 10v -94.
V70 t5 -01.
V70 2.4d - 07. (Käyttis)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #8 : 07.10.2019, 18:31:14 »
Mitenkäs tämän napapultin tarkistus on helpoin tehdä?

Pyörä pois ja vääntämään. Momentti ei ole suurensuuri, kannattaa tarkistaa korjausoppaasta. Varsinaisesti pultti kuuluis uusia joka kerta. Löytyy ihan motonetistä niitä pultteja. Uusi pultti vedetään tiettyyn momenttiin ja sitten muistaakseni 90 astetta. Aika yleinen vaiva tuo että pultti löysällä. Jos epäilyttää niin tarkista hyvän sään aikana se kireys
« Viimeksi muokattu: 07.10.2019, 18:33:14 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #9 : 07.10.2019, 20:50:27 »
Ei tarvi ottaa ku keskiökuppi vanteesta pois niin pultti on siinä. momentti 35 Nm + 90ast. Ja pitäs tosiaan aina uusia pultti
D5244T

Poissa ratkori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #10 : 26.11.2019, 11:25:52 »
Onko kukaan kokeillut napapultin kestoa. Itse kokeilin yhtä käytöstä poistettua pulttia vanhassa nivelessä. Seitsemän kertaa kesti kiristää arvoonsa, kaheksannella kerralla antoi pultti periksi. Tämä siis vain yhdellä pultilla.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #11 : 26.11.2019, 15:51:04 »
Ei ole vielä omassa volvossa vaivannut, mutta muissa etuvedoissa olen tälläiseen törmännyt.
Jos on napapultti kiinni, niin voisi olla sisempi vetonivel kulunut väljäksi. Väljä ulompi nivel yleensä naputtaa ohjaus tapissa peruuttaessa, sisempi nykäisee inhottavasti kun antaa kaasua rullauksesta. Varmaan jos on kunnolla väljää, niin kolahtaakin.

Sisemmän väljyys voi olla hankala todeta, koska kuulat/lieriöt siirtyy kulumattomalle kohdalle nivelen urassa kun renkaan nostaa ilmaan pyöriteltäväksi. Sitten irto vetarissa tuon kuluneen "ajokohdan" löytää suunnilleen keskialueelta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #12 : 26.11.2019, 16:38:52 »
Siellä tasauspyörästön päässä on muuten yllättävän paljon väljää. Facelift V70 vetaria kun liikutteli ylös-alas niin klak-klak. Asentaja tuumas että normaalia.. Tiedä sitten millainen kuuluu oikeasti olla
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Tokke77

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #13 : 03.09.2020, 17:38:17 »
tervehdys. joko aiheen aloittajalle on selvinnyt kolauksen syy? itsellä s80 vasta sisään ajettu 524th automaattilaatikolla tekee samaa.

Poissa msmsalminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 vetoakseli kolahtaa vaihdelaatikon päästä
« Vastaus #14 : 21.09.2020, 19:52:46 »
Täällä myös samat oireet. Ärsyttävä palata kaasulle, "rullauksen" jälkeen. Tarvii silleen varovasti ottaa kaasulla veto ensin päälle ja sit vasta kiihdyttää, muuten kolahtaa. Todella ikävän kuulonen vika ja toivottavasti tosiaan johtuu laatikon ulkopuolella olevasta voimansiirron väljästä...

 

Futurez  Kulkukoira