Elekma  Autoracing

Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan

  • 27 Vastauksia
  • 5808 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Auto on tosiaan tämä meikäläisen 2006 vuoden XC70 D5 tuolla 6-lovisella lootalla. Vaihteiston ohjausyksikkö päivitettiin uusimpaan softaan torstaina ja eilen huomasin motarilla ajaessani että laatikon toiminta on todella muuttunut, huonompaan suuntaan...

- Turbiinin lukitus on todella vajaavaista nyt tämän uusimman päivityksen jälkeen. Käytännössä millään vaihteella turbiininlukko ei kytkeydy täysin ennenkuin kierrokset ovat minimissään 2200rpm. Esimerkiksi jos ajelen tyytyväisenä 100km/h nopeudella D-vaihteella ja pesässä on 6. vaihde, kierrokset ovat siellä 1800rpm kieppeillä. Turbiini ei ole tällöinkään täysin lukossa, pieni hipaisu kaasuun nostaa kierroksia samantien sen 100-200rpm, sama toiseen suuntaan jos kaasusta päästää irti.

Toinen esimerkki, itselläni on ollut tapana tökätä manuaalipuolelta vitonen pesään jos tiedän että nopeus sahaa siinä 80km/h tuntuman molemmin puolin +/- 5km/h. Tällöin turbiini on pysynyt täysin lukossa tuossa tilanteessa. Nyt uusimman päivityksen jälkeen ei toivoakaan, osalukituksella mennään... :facepalm:

Nappasin myös tämän videon eilen ajossa, missä näkyy hyvin miten turbiininlukko häröilee. Humppaa todella raivostuttavasti tuota turbiininlukkoa 5. vaihteella eikä se sitä kutostakaan kovin lukossa pitänyt D-vaihteen puolella.

Edellä mainitut muutokset ovat 100% varmuudella lähtöisin tuosta softapäivityksestä, koska ennen sitä laatikko toimi omaan makuuni ihan kohtuullisesti. Tuota turbiinin "osalukitusta" ei juurikaan näkynyt motarinopeuksissa ennen päivitystä, vaan turbiini oli oikeasti lukossa. Varsinkin manuaalipuolella ajaessa.

Kysymys kuuluukin, että voiko softapäivitys muuttaa laatikon toiminnan noin raivostuttavan huonoksi? Vai olisiko tuon päivityksen jälkeen pitänyt sopeuttaa/adaptoida vaihteisto uudelleen VIDAn avulla?

Tuohon turbiininlukon häröilyyn ei vaikuta se, että ajanko D:llä vai manuaalipuolella, eikä myöskään tuo vakionopeudensäädin tunnu siihen merkittävästi vaikuttavan. Olen lukenut tuon "D5 ja kierrosten heijaaminen ajossa" -ketjun läpi, mutta se ei antanut vastauksia. Tähän autoon on vaihdettu juuri muutama tuhat kilsaa sitten tehdasuusi vaihteisto, joten mekaaninen vika on luultavasti poissuljettu vaihtoehto. Painotan, että nämä "ominaisuudet" tulivat tuon softapäivityksen jälkeen.

EDIT: Unohtui mainita, että mitään vikakoodeja ei ole VIDAlla luettuna ja tuota turbiininlukitukseen liittyvää häröilyä lukuunottamatta vaihteisto toimii jopa paremmin kuin ennen päivitystä. Itse vaihtotapahtumat 1-2-3-4-5 ovat selvästi sulavampia päivityksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2019, 16:40:59 kirjoittanut tuomaril »

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
  • www.vrcf.fi
Yksi veikkaus, että ajossa laatikko oppii ensin ajotyylin ja tasaisella menolla aikanaan lyö kiinni ? Ihan täysin hatusta sitten tuo edellinen, mutta en ymmärrä muutakaan syytä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Itse ainakin teettäisin sen sopeutusajon ja nollaus toki kuuluu aina öljynvaihdossa asiaan,  jotkut foorumilla kun on sitä mieltä että sopeutusajokin pitäisi tehdä joka laatikon öljynvaihdon jälkeen vaikka öljynvaihto-faq on kirjoitettu ajalla kun harvalla vielä oli Vida kotona.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Pitänee laittaa Debiliin viestiä ja kysyä heidän näkemys asiasta. Jotenkin vain hankala uskoa, että pelkässä päivityksessä laatikon ohjaus olisi mennyt noin tehokkaasti päin pyllyä. Noh, muistaakseni Volvotdi on mainostanut että hän pystyy tuota laatikkoa ohjelmoimaan, joten vihon viimeistään sieltä löytyy apu...

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2224
  • www.vrcf.fi
Sopeutus ajolla tuo todennäköisesti hoituu.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Auto menee perjantaina Debiliin ja tekevät sitten ilmeisesti tuon sopeutuksen. Päivittelen sitten, että auttoiko.  ???

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Samantyylisestä asiasta avauduin aiemmin. Laatikkona tosin vanhempi 5-vaihteinen Aisin XC70 D5:n jatkona. Edellisessä V70:ssä sama laatikko toimi paljon miellyttävämmin koska lukko kytkeytyi alemmilla kierroksilla.

Tuo sopeutuksen nollauskin koitettiin, en huomannut minkäänlaista vaikutusta lootan toiminnassa, ei tuo ehjälle laatikolle taida ihmeitä tehdä.

En tiedä oliko siinä aiemmassa autossa virisofta joka vaikutti laatikon toimintaan. Pitäisi vielä tuota asiaa selvitellä softapajoilta olisiko niillä jippoja lukon säätämiseen.
D5244T

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2224
  • www.vrcf.fi
Ei se sopeutuksien nollaus kummoisia muuta. Sopeutus ajo vidalla tehtynä on aivan eri asia.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Mitenköhän tässä kävi? Auttoiko @tuomaril sopeutus?
"If I die... I die..." <- joku

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873
Mitenköhän tässä kävi? Auttoiko @tuomaril sopeutus?
Vahvaa mielikuvitusta käyttäen, voisin sanoa että hiukan parantui, mutta ei mitään maata mullistavaa eroa. Jahka se tuosta paranisin hieman kilometrien myötä. Jos ei, niin katsotaan sitten mitä asialle voi tehdä..

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Tekikö ne sopeutusajon siellä vai pelkän nollauksen?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2873

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Osa on sitä mieltä, ettei oikea sopeutusajo vaikuta juuri mihinkään, mutta muutaman kerran itse tehtynä olen eri mieltä. Todellakin.
Suosittelen sen tekemään/teetättämään.
Ja se tapa miten Wetteri ja SAH ainakin täällä oulun seudulla tekee, ei ole hyvä; loota sopeutusmoodiin ja sen verran ajoa että kaikki vaihteet vilauttavat valoa hyväksynnän merkiksi JOSSAKIN ajotilanteessa.

Vaihdot saa huomattavasti jouhevammiksi, kun toistaa eri momenteilla joka vaihtoa niin kauan, että hyväksyntä tulee tai jos ei  hyväksy jotain vaihdetta, niin 6-8 kertaa ainakin toistoa.

Noh, tämä on oma kokemus noin 10x opetuskerrasta..
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Tuota... Mikäli nyt oikein tulkitsen aloitusviestiä niin laatikon käytös ja vaihdot itsessään ovat jouheita ja toimii paremmin mitä ennen päivitystä... Ongelma on nyt siis tuo turbiinin lukitus, joka liian "herkällä" verrattuna aikasempaan?

Omassa kulkineessa on samaa "ongelmaa", eli loota toimii hienosti mutta vienoa lukittumisongelmaa selkeästi eli ei mene täysin lukkoon kuin vasta kierrosten ollessa yli 1900 (jolloin 6 vaihteella mittari n. 100km/h).

Mikäli ajan mittarin mukaan 85 (oikea 80) niin kiekat vaihtelee 1700-1800 välillä satunnaisen epäsatunnaisesti, eli ei ole lukossa... Myötätuulessa ja loivassa alamäessä saattaa "napata" kiinni ja kiekat silloin 1600 ja takapuolessa tuntuu veto "kiinteältä" (eikä sitten ajatella kaksimielisesti ;) ).

@tuomaril voisi varmaan "yhtyä" tähän kirjoitukseen? Eli Lukituksen ongelma, ei vaihtojen...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2224
  • www.vrcf.fi
Tuohon kierrosten heijaukseen auttaa myös tuo sopetusajo. Ihme että eivät tuota tee kun vaan nollailevat noita vaihteistoja, ilmeisesti vaan eivät osaa / viitsi. Itse olen muutamia laatikkoa pelastanut tuolla sopetusajolla jotka olivat jo tuhoon tuomittuja, noh jokainen tekee tyylillään..

 

RallyBaron  Samppasport