Autoracing  KL-varaosat

Vaihteiston ohjausyksikön päivityksen vaikutus vaihteiston toimintaan

  • 27 Vastauksia
  • 5825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Tuohon kierrosten heijaukseen auttaa myös tuo sopetusajo. Ihme että eivät tuota tee kun vaan nollailevat noita vaihteistoja, ilmeisesti vaan eivät osaa / viitsi. Itse olen muutamia laatikkoa pelastanut tuolla sopetusajolla jotka olivat jo tuhoon tuomittuja, noh jokainen tekee tyylillään..

Eli sopeutusajo vaikuttaa, kai luonnollisesti, myös tuohon lukitukseen... Aiheen aloittajalla on käytössä uusi laatikko, joten eikai se ole vielä tuhoon tuomittu, koska ongelma tuli uuden päivitetyn softan vuoksi? - Mutta juu, tajuan kyllä, että sille pitäisi suorittaa tuo sopeutusajo niin alkaisi mahdollisesti toimimaan kuten pitää...

Oikea sopeutus vaatii siis Vida+Dicen, joten semmoinen täytyy tehdä aina kun loota/softa vaihtuu... Näinhän se meni?

Se @KariL :n mainitsema "brittiläinen R-N-D vemputus 5 sekunnin välein * 20" auttaa kyllä mahdollisiin koviin vaihtoihin. Kerran kokeilin. Mutta tuohon turbiinin lukitukseen moinen ei kyllä auta...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Tuossa 5-vaihteisessa lootassa ei juuri ole kyllä epäselvyyttä. Turbiini joko on lukossa tai ei ole. Lukon kytkeytymiskierroksille ainakaan tuo pelkkä nollaus ei tee yhtään mitään. Vaihtojen pehmeyteen mahtaa vaikuttaa jos kulumaa alkaa olla venttiilikoneistossa mutta ehjässä lootassa ei kyllä eroa huomannut.

Ihmetyttää miksi tuo täydellinen resettikään/sopeutusajo muuttaisi lukitusajankohtaa. Jos esim. uutena olisi toiminut erilailla niin miksi olisi muuttunut ja jäänyt juuri näin toimimaan. Tämä laatikko on aina toiminut näin ja edellinen vastaava laatikko toimi paremmin itsellä. Tuntuis että vaatii ohjauksen parametrien muuttamista
D5244T

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Hmmm. Alkuperäisen kysyjän laatikko on ensimmäisen viestin perusteella 6 lovinen...
"If I die... I die..." <- joku

Poissa sikalintta

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 256
  • Kun järki loppuu niin lisätään voimaa
Hmmm. Alkuperäisen kysyjän laatikko on ensimmäisen viestin perusteella 6 lovinen...

Juu niin on, oon vaan avautunu vastaavasta aiemminkin ja tulin tänne jatkamaan ulinaa kun osuu suunnilleen otsikon alle ja jotain keskustelua aiheen ympärillä on :D
D5244T

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Tuota... Mikäli nyt oikein tulkitsen aloitusviestiä niin laatikon käytös ja vaihdot itsessään ovat jouheita ja toimii paremmin mitä ennen päivitystä... Ongelma on nyt siis tuo turbiinin lukitus, joka liian "herkällä" verrattuna aikasempaan?

Omassa kulkineessa on samaa "ongelmaa", eli loota toimii hienosti mutta vienoa lukittumisongelmaa selkeästi eli ei mene täysin lukkoon kuin vasta kierrosten ollessa yli 1900 (jolloin 6 vaihteella mittari n. 100km/h).

Mikäli ajan mittarin mukaan 85 (oikea 80) niin kiekat vaihtelee 1700-1800 välillä satunnaisen epäsatunnaisesti, eli ei ole lukossa... Myötätuulessa ja loivassa alamäessä saattaa "napata" kiinni ja kiekat silloin 1600 ja takapuolessa tuntuu veto "kiinteältä" (eikä sitten ajatella kaksimielisesti ;) ).

@tuomaril voisi varmaan "yhtyä" tähän kirjoitukseen? Eli Lukituksen ongelma, ei vaihtojen...
Juurikin näin. Laatikko pelaa muuten kuin unelma, mutta tuo lukitus on tosiaan aivan liian herkällä, joka on raivostuttavaa. Pitää laittaa pajalle viestiä ja kysellä tuosta sopeutusajosta, että ovatko innokkaita tekemään sen.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Tuossa 5-vaihteisessa lootassa ei juuri ole kyllä epäselvyyttä. Turbiini joko on lukossa tai ei ole. Lukon kytkeytymiskierroksille ainakaan tuo pelkkä nollaus ei tee yhtään mitään. Vaihtojen pehmeyteen mahtaa vaikuttaa jos kulumaa alkaa olla venttiilikoneistossa mutta ehjässä lootassa ei kyllä eroa huomannut.

Ihmetyttää miksi tuo täydellinen resettikään/sopeutusajo muuttaisi lukitusajankohtaa. Jos esim. uutena olisi toiminut erilailla niin miksi olisi muuttunut ja jäänyt juuri näin toimimaan. Tämä laatikko on aina toiminut näin ja edellinen vastaava laatikko toimi paremmin itsellä. Tuntuis että vaatii ohjauksen parametrien muuttamista
Vanha 5-vaihteinen loota olikin tuossa asiassa paljon parempi. Siinä ei ollut epäselvyyttä, että onko lukossa vaiko ei.

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Juurikin näin. Laatikko pelaa muuten kuin unelma, mutta tuo lukitus on tosiaan aivan liian herkällä, joka on raivostuttavaa. Pitää laittaa pajalle viestiä ja kysellä tuosta sopeutusajosta, että ovatko innokkaita tekemään sen.

Kokeile ensin itse, tosin tuo olisi hyvä heti nollauksen jälkeen tehdä ja sen jälkeen vielä rauhallista ajoa jonkin aikaa.

Vaihteiston ohjausyksikön (TCM) mukautus
 
Uuden ohjelmiston latauksen jälkeen tai jos vaihteiston ohjausyksikkö (TCM) tai vaihteisto on uusittu, vaihteiston ohjausyksikkö (TCM) pitää mukauttaa hyvän vaihtamislaadun varmistamiseksi.
HUOM! Jos ohjausyksikön mukautustoiminto on kohdassa VIANETSINTÄ/AUTON TIEDONSIIRTO/TCM/Lisätiedot, tätä menettelyä pitää noudattaa!
 
 Mukautuksen aikana vaihteistoöljyn lämpötilan pitää olla 65 - 110°C (150 - 230°F). Öljyn lämpötilaa voidaan tarvittaessa nostaa nopeammin kiihdyttämällä autoa talvitilassa. Seisontakäyntinopeuden testiä ei saa käyttää lämpötilan nostamiseen. Lue lämpötila VIDAlla. Mukautusta ei suoriteta loppuun, ellei lämpötila ole tällä alueella.
Aja autolla noin 15 % kaasulla ja pidä poljin samassa asennossa kaikilla vaihteilla 4. vaihteelle saakka. Et pääse 5. vaihteelle tällä poljinasennolla. Toista tämä, kunnes kaikkien vaihtamisten laatu on hyvä.
Toista vaihe 2 25 % kaasulla. Pidä poljin samassa asennossa kaikilla vaihteilla 5. vaihteelle saakka.
Kiihdytä noin 72 km/h (45 mph) ja laske nopeutta painamalla kevyesti jarrua, kunnes auto pysähtyy. Tämän tulisi kestää noin 7 sekuntia. Toista tämä, kunnes kaikkien alasvaihtamisten laatu on hyvä.
Pidä jarrupoljin painettuna ja vaihda P-asentoon. Siirrä vaihteenvalitsin asentoon R ja odota 5 sekunnin ajan. Siirrä vaihteenvalitsin takaisin asentoon P ja odota 5 sekunnin ajan. Toista tämä, kunnes vaihtaminen R-asentoon on OK.
Toista vaihe 5, mutta siirrä vaihteenvalitsin asentojen N ja D välillä, kunnes vaihto D-asentoon on OK.
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Siis tuonko toi tehdä ilman Vidaa itse ja laatikko älyää oppia tuosta?  :idiot2:

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
...ja vaikuttaako tuo lukitukseen?

edit: nyt kun luin uudelleen niin tuo auttaa niihin vaihtokohtiin ylös ja alaspäin sekä lähdettäessä liikkeelle joko eteen- tahi taaksepäin... Eli ei vaikutusta isojen vaihteiden lukitukseen (6).

Muistaakseni mm. Kulmiksella siinä 950 -projektissa oli se suprastick, jossa sai itse "ohjelmoida", miten loota lukitsee, joten oletan tämän olevan hyvin samankaltainen ongelma. Uuteen softaan on, syystä tai toisesta (ehkä turbiinin keston kannalta) määritelty ettei täyslukitusta tule kuin tietyillä kierrosalueilla ja vääntömomenteilla... Mutu(tm).

Viisaammat jatkakoot...

Odotan volvotdi:n kommentteja, koska hän on kuulemma näitä 6-lovisia lootia softannut.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2019, 00:13:55 kirjoittanut vemppu »
"If I die... I die..." <- joku

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2890
Volvotdin kommentteja odotan itsekin, laitoin hänelle viestiä jo tästä aiheesta FBn puolella ja vastausta odottelen...  ;)

Nyt kun on tuo turbiinin kesto mainittu, niin onko tosiaan niin että tuo jatkuva vajaalla lukituksella humppaaminen on turbiinin kannalta ystävällisempi tapahtuma kuin täysin lukossa oleminen? Kuten todettu, niin minä en näistä mitään ymmärrä mutta itse olen kokoajan elänyt uskossa että nimenomaan tuo vajaalukitus kuormittaa enemmän turbiinia.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 27.11.2019, 00:27:15 kirjoittanut tuomaril »

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Siis tuonko toi tehdä ilman Vidaa itse ja laatikko älyää oppia tuosta?  :idiot2:

Ei voi, vaatii Vidan + disen, sieltä sopeutus moodi päälle ajon ajaksi.

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 251
  • www.vrcf.fi
Ei voi, vaatii Vidan + disen, sieltä sopeutus moodi päälle ajon ajaksi.

Kyllä sanoin väärin, jos ohjelma vaihdetaan tuo ohjausyksikkö tarvii vidan avulla mukauttaa.
Jos esim. öljyt vaihetaan pitäisi riittää öljynlaadun laskuri ja mukautuvuuden nollaus. Tuonkin jälkeen pitää "opettaa"  laatikkoa omaan ajoon totuttaen. Eikö näin?
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014, Volvo V50 1.6D DRIVe 2012, S60 2.4D Summum 2008

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Öljylaskurin ja nollauksen jälkeen ihan normi ajoa. Sopeutuksen voi tehdä koska vain, ei tarvitse olla komponentteja vaihdettuna. Sopeutuksella opetetaan laatikkolle oikea toiminta ja vaihdot eri tilanteissa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi