Race.fi  Puotilan autokorjaamo

V70 2.5T VVT Vianhakua...

  • 5 Vastauksia
  • 1385 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ekmanjon

  • Vieras
V70 2.5T VVT Vianhakua...
« : 24.11.2019, 17:15:19 »
Potilaana 2007 V70 2.5T AWD Automaatti (P2) ajettu 330 000km luultavasti alkuperäisillä VVT pyörillä. Eivät vuoda öljyä lainkaan eivätkä käsitunnolla ole väljiä myöskään.

Vaihdoin Lokakuussa öljyt Neste Pro C3 5w40 -> Castrol Magnatec C3 5w40 ja minun iloikseni kuulosti siltä että koneen käyntiäänet jopa hiljenivät hieman. Voi olla että kuvittelen vaan. Joka tapauksessa, olin ajanut noin viikon näillä öljyillä kun yhtäkkiä huomasin risteyksestä lähtiessäni että pakoäänet "patpattavat" hieman, ei sellainen patpatus kuin D5 jossa väsyneet nostajat, vaan tietty möreä epätasainen pakoääni. Autossa on eri putkisto kuin vakiona joten pakoäänet kuuluvat hyvin. Ääni kuuluu hyvin kun ajaa pintakaasulla 1200-2500rpm välillä kevyellä vastuksella. Jos antaa kaasua koneelle niin äänet ovat täysin normaalit.

Ajattelin että tämä voisi johtua VVTstä sillä näillä pyörillä on jo ajettu niin paljon ja kun kuuluvat vaan alhaisilla kierroksilla kevyillä väännöillä.

Elikkäs, oireet:
- Pakoäänet patpattaa hieman
- Mahdollisesti vähän korkeampi kulutus mielestäni
- Kun antaa tyhjäkäynnillä kierroksia, putkessa paukkuu helposti
- Oikein pieni tärinä koko autossa tyhjäkäynnillä, katoaa kun hieman nostaa kierrokset

- Ei sentään kurnuta lämpimänä startattessa
- Ei vuoda öljyä eikä klappaa

Tässä nopeita kuvia jonka otin Vida:sta missä voi seurata VVT säätöjen toimintaa:   (Voin ottaa kunnon kuvankaappauksia joku päivä)

Ensin imupuolen käyrä:


Vaikuttaisi olevan aika tasaista ja seuraa suht hyvin vihreää käyrää joka siis on se kulma mihin se pyrkii säätämään.

Tässä taas pakopuolen käyrä:


Tyhjäkäynnillä hyppää koko ajan ylös/alas +-1.5 astetta ja kun antaa kaasua niin kulma jää aina noin 1-1.5 astetta vaille haluttua vihreää käyrää. Onko tämä normaalia?

Lisäksi olen putsannut molemmat VVT Solenoidit sekä pienet öljysihdit niiden tiivisteissä. Pakopuolella oli jonkin verran roskaa mutta ei vaikuttanut asiaan mitenkään kun putsasi.
Vida ei anna mitään koodeja asiaan liittyen.
Ainoa moottoriin suunnattu koodi on ollut nopea "Ilmamassamittari, signaali matala" kauan sitten joka ei ole aiheuttanut mitään erityisiä toimenpiteitä autossa.
Nyt talvella tulee vastaan jakohihnan vaihto joten jos tämä liittyy VVThen niin haluaisin saada sen tehtyä samalla.

Onko asia kenellekkään tuttu?

P.S. Video jossa annan reilusti kierroksia niin että paukkuu, ei ole ennen tehnyt näin.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2019, 21:07:25 kirjoittanut Ekmanjon »

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T VVT Vianhakua...
« Vastaus #1 : 24.11.2019, 19:34:19 »
Aloita maffin puhdistuksella siihen tarkoitetulla pesusprayllä.

Kuulostaa että käy rikkaalla. Myös pakoputkessa voi olla vuotoa (papatus) ja lambda säätää väärin sen takia tai muuten vain vanhana sekoilee. Lambda-arvot voisi tutkia maffin puhdistuksen jälkeen.

Ekmanjon

  • Vieras
Vs: V70 2.5T VVT Vianhakua...
« Vastaus #2 : 25.11.2019, 20:37:38 »
MAF on melkein ihan uusi, ostettu syyskuussa. Vanha pisti joka toinen startti päälle vikavaloa ja että signaali liian matala. En halunnut mennä koskemaan uuteen, vaikka maf spray löytyisi kyllä.
Vidassa kaikki lambda arvot ovat 0.98 - 1.02 joten uskoisin senkin olevan ihan kunnossa.

Tarkistin tänään tulpat ja näyttävät muuten normaaleille mutta niissä oli ihan vähän öljyhikeä pinnalla. Mistäköhän johtuu? Huomasin samalla että koneen päällä on pikkasen öljyä. Luultavasti tullut ajan myötä kun oli vanha korkin tiiviste (vaihdettu kesällä). Samalla laitoin tilaukseen uudet tiivisteet solenoideille, nekin olivat vähän hikiset öljystä ulkopuolella. Saa nähdä milloin posti tuo ne jos ollenkaan...


Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T VVT Vianhakua...
« Vastaus #3 : 25.11.2019, 20:49:57 »
Hi
voipi olla nuo vvt pyörät kypsiä
myös moottorin huohotinsysteemi voi olla toimimaton (on huolto/vaihtokohde)
S60 v2001 103kw B5244 S2

Ekmanjon

  • Vieras
Vs: V70 2.5T VVT Vianhakua...
« Vastaus #4 : 25.11.2019, 20:57:58 »
myös moottorin huohotinsysteemi voi olla toimimaton (on huolto/vaihtokohde)

Öljy koneen päällä olisi voinut johtua huohottimesta mutta kumihanskatesti ainakin näytti että toimisi. Ja eikös sitä öljyä silloin yleensä ole ympäri moottoritilaa myös? Tämä kone ei ainakaan vuoda öljyä mistään.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 450
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5T VVT Vianhakua...
« Vastaus #5 : 25.11.2019, 21:25:59 »
Öljy koneen päällä olisi voinut johtua huohottimesta mutta kumihanskatesti ainakin näytti että toimisi. Ja eikös sitä öljyä silloin yleensä ole ympäri moottoritilaa myös? Tämä kone ei ainakaan vuoda öljyä mistään.
[/qu

Hi
tuosta huohottimesta vielä,että kai testasit sen niin,että öljyntäyttökorkki oli kiinni ja tiivis kun katsoit imeekö vai puhaltaako öljyn mittatikun reijästä kun tikku on pois 
,vikahan voi myös olla muuallakin,mutta ei tuo tukkeutunut huohotin kyllä vaikuta muuhun kuin stefojen pullahtamiseen kampikammion liian suuren  paineen vaikutuksesta.

tsemppiä
S60 v2001 103kw B5244 S2

 

Elekma  Autoracing