Kulkukoira  Proturbo

Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?

  • 10 Vastauksia
  • 1295 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vuosimalli 2000 kyseessä. Minkä aikaa menee moottorin sammuttamisen jälkeen, että virrankäyttö laskee minimiin ja paljonkohan lepovirta suurin piirtein on? Pitäisi vähän mittailla.

Nyt kovempina pakkasaamuina (-15C) Ardic ei ole lähtenyt käyntiin mikäli akku ei ole ylläpitolatauksessa. Ajotietokone ilmoittaa liian alhaisesta akku jännitteestä. Autossa Defan 10A:n ylläpitolaturi.

Tänä aamuna testasin akun vanhanajan akkutesterillä jossa akkua kuormitetaan 5sec jona aikana viisarin tulisi jäädä vihreälle alueelle. Näin kävikin, mutta tunti myöhemmin kun laitoin lämmittimen pakkokäytölle niin eipä lähtenytkään käyntiin vaan ilmoitti alhaista akkujännitettä. Ylläpitolataukseen laitettua lähti heti päälle. Mittasin napajännitteen akulta samalla kun lämmitin käynnisteli niin se oli pudonnut alle 11.2 voltin kunnes siitä pikku hiljaa nousi päälle 12.5 voltin Defan laturin työntämänä. Auton oma laturi työntää käynnissä ollessa akulta mitattuna heti startin jälkeen 14.1V.

Onko tuo akku vaan kypsä vai jääkö väyläliikenne päälle ja kuormittaa akkua tyhjentäen sitä? Akku ei näytä vanhalta, mutta ikää en tiedä ja Exiden 100ah:n akku.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2020, 15:35:05 kirjoittanut Puatsio »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #1 : 29.02.2020, 16:13:38 »
Itse en ajon jälkeen pariin tuntiin laita ylläpitolaturia koska ne yleensä ei lataa kunnolla kun auton akkujännite näkyy pienenkin ajon jälkeen lähempänä 13v. Niin epäilisin jos nyt kilsaa pidempää ajat että akku olisi finaalissa.

Vartti kai menee väylän sammumisen about jos auto on lukittu kaukosäätimellä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #2 : 29.02.2020, 17:07:29 »
Aamun kauppareissujen jälkeen päivän seisoneena mittailin uudelleen jännitteitä. Akun napajännite kun lämmittimen laittoi pakkokäytölle laski 11.42V Ardicin hehkuttaessa ja päälle lähdettyään napajännite nousi 11.65 volttiin takaluukku auki ja ovia ei ollut lukittu kaukosäädöllä.
Lämmitin kesti päällä, mutta sisäpuhallusta ei ollut ollenkaan, tämä lienee joku automaattinen virransäästöjuttu mikäli jännite on liian alhainen. Tätä puhallushommaa olen välillä ihmetellytkin, mutta syy taisi nyt selvitä tuon matalan jännitteen tiimoilta.

Eikös tuon akkujännitteen kuuluisi olla selkeästi yli 12V Ardicin käynnissä ollessa? Ja lepojännite akussa ajon jälkeen jonkin aikaa seisottuaan jossain vähintään 12.5V tienoilla?

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #3 : 29.02.2020, 21:31:02 »
Lepovirtaa menee liikaa, keskimäärin 0,7A. Siitäpä tuo akku purkaantuu. Täytyy huomenna jatkaa tutkintaa. Jotain 0,02A pitäisi olla normaalimpi virranotto.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6051
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #4 : 29.02.2020, 21:41:58 »
Lukitsit itsesi autoon vartiksi pihtimittarin kanssa? Menee ainakin aika sitten huomenna sulakkeita irrotellessa ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #5 : 29.02.2020, 22:38:27 »
Lukitsit itsesi autoon vartiksi pihtimittarin kanssa? Menee ainakin aika sitten huomenna sulakkeita irrotellessa ;)
Juu, ovet lukossa ja takaluukun lukkosalpa meisselillä kiinni. Pihtimittari plus-kaapelin ympärillä. Onneksi alkoi loma...  :)

Edittiä sen verran, että ulkopuolella oleskelin.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2020, 22:51:48 kirjoittanut Puatsio »

Poissa juhal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #6 : 01.03.2020, 15:01:16 »
Oon omasta s60 yrittäny kans paikallistaa vikaa, mutta en täysin ymmärrä tota autoa vielä. Eli ovet lukossa, kontti auki ja lukkosalpa kiinni ilmeisesti kannattaa virrankulutusta mittailla? Akkujännite putoo yös 12.7v --> 12v. jotain tos tutkin ja mittasin virrankulutusta niin näytti 4a ja vain peräluukun valot palo eli mittaustyylis pakostaki jotain väärää, tyhjensihän tuo huomattavasti enemmän jos kokoajan noin paljo menis. Kiinnostas kans kauanko ton pitää antaa olla koskematta, että virrankulutus putoaa normaaliin?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2925
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #7 : 01.03.2020, 15:25:51 »
Sekuntikellon kanssa en ole kellottanut, mutta jotain vartin ja puolen tunnin väliltä menee siihem että virrankulutus tippuu minimiin. Lähempänä puolta tuntia se on kyllä.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #8 : 01.03.2020, 19:44:47 »
No niin. Etuovien oviohjaimien sulakkeen kun poistaa niin lepovirta tippuu 16-20mA:n välille.
Kuskin ohjaimesta ei peilien säätö olekaan toiminut joten siinä saattaisi olla vika. Laitoin väliaikaisesti kytkimen väliin jolla saan etuovien oviohjaimien virrat pois päältä ja akun olemaan purkautumatta.

Havaintona se, että kun oviohjaimet on virrattomat niin mittaristo ei näytä ulkoilman lämpötilaa ollenkaan, pelkät viivat.

Väylät sammuu tuossa autossa muutamassa minuutissa. Ovien takalukituksen jälkeen taitaa vielä polttoaineluukun solenoidi naksahtaa ja sen jälkeen ylläpitovirta tippuu alas.
Mittailin niin, että konepelti, kuskin ovi sekä takaluukku oli auki ja ovesta sekä luukusta salvat meisselillä kiinni asentoon. Pihtiampeerimittarilla tarkastin ensin konehuoneen sulakerasian virrat jotka 0A eli tuumailin vuodon olevan takapaksin puolella tai kojelaudan päädyssä olevissa rasioissa.

Virrat oli helpompi mitata yleismittarin kanssa. Mittarin sai ihan viereen kun veteli kojetaulun päädystä sulakkeita irti. Otin akun miinusnavan irti ja käytin akkukaapeleita jatkoroikkina. Näin ei tarvinnut joka sulakkeen poiston jälkeen nousta katsomaan kontista pihtiampeerimittarin lukemaa.

Kakella kun aukaisee ovet ja sisävalot syttyy niin virtaa menee noin 4.6A hetkisen aikaa.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #9 : 01.03.2020, 19:50:41 »
Oon omasta s60 yrittäny kans paikallistaa vikaa, mutta en täysin ymmärrä tota autoa vielä. Eli ovet lukossa, kontti auki ja lukkosalpa kiinni ilmeisesti kannattaa virrankulutusta mittailla? Akkujännite putoo yös 12.7v --> 12v. jotain tos tutkin ja mittasin virrankulutusta niin näytti 4a ja vain peräluukun valot palo eli mittaustyylis pakostaki jotain väärää, tyhjensihän tuo huomattavasti enemmän jos kokoajan noin paljo menis. Kiinnostas kans kauanko ton pitää antaa olla koskematta, että virrankulutus putoaa normaaliin?
Minulla sammuu kontin valot heti kun salvan napsauttaa kiinni.

Poissa Puatsio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo S80 2.5tdi, missä ajassa väylät sammuu?
« Vastaus #10 : 03.03.2020, 15:20:22 »
Nyt on "uusi" eli purkaamolta haettu käytetty V70:n oviohjain paikoillaan. Peilien säädöt alkoi toimia ja ylläpitövirrat tippui 0.7A>0,02A.

Ohjain ei ollut täysin samalla numerolla kuin entinen eli 9452959 vs. 9452939. Ystävällinen varaosamyyjä sinisen tiskillä katsoi auton tietojen perusteella mitkä versiot voisivat sopia. Nuo molemmat onneksi ja tuo 39-loppuinen löytyi paikallisesta purkaamosta.

Päällismuovit saa vaihdettua vanhasta, on vain klipsuilla kiinni. Muutoinhan tuo V70 ohjain ei käy paikoilleen.

 

Elekma  Autoracing