Kulkukoira  Proturbo

S60 2001, MAF/ETM Ongelma

  • 4 Vastauksia
  • 3771 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vesitiivis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
S60 2001, MAF/ETM Ongelma
« : 26.09.2013, 14:48:19 »
Elikkä, ongelmana on se mikä on varmasti monella muillakin ollut ainakin sen perusteella mitä olen lukenut. Riippuen päivästä (säästä todennäköisesti) niin auto pätkii siin 1700-2200 kierros alueella missä tahansa vauhdissa, välillä pätkiminen on hyvin ärsyttävä ja joinain päivinä sitä ei huomaa ollenkaan. Olen lukenut kaikki mitä tost ETM ongelmast ja mitkä sen oireet ja minua ihmetyttää juuri se että välillä pätkii ja välillä ei.
Noh nyt olen alkanut epäillä MAFia juuri siistä syystä, et tuntuisi olevan säästä kiinni miten paljon toi pätkii. Tänää kytkin OBD mittaria kiinni ja kokeilin tyhjäkäynnillä mitä Throttle % ja MAF g/s arvot oli eri kierros alueilla kun seisoo paikallaan. Huomasin että juuri siinä alueella missä auto pätkii ajossa niin sekä MAF arvo että throttle % heittivät edes takaisin, maf arvo heitteli +/- 4-5 g/s ja poljin % suunnilleen saman verran. Ihmettelin että voiko MAF olla sillä tavalla rikki että pelkästään yhdessä alueessa rupee heittää vääriä lukemia ECMlle koska kaikissa muissa kierrosalueissa ne pysyivät molemmat tasan samoissa lukemissa kun piti kierrokset esimerkiksi 2500. En haluaisi vaihtaa sekä etm että maffi turhaan jos vaan yksi niistä on rikki.

Ideoita ?

Ja autohan oli siis S60 2001 2.4T

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 2001, MAF/ETM Ongelma
« Vastaus #1 : 26.09.2013, 18:07:12 »
Jos kierrokset heittelee jostain syystä, niin ilman muuta sisään imetyn ilman määräkin silloin muuttuu, se ei kerro ilmamassamittariviasta.
Volvon vida:ssa on etm:lle asentotunnistintesti, sillä näkisi, että tuleeko jossain kohtaa läpän liikettä katkos asentotunnistimessa, tuo testi löytyy vai, mikäli etm:ssä on riittävän uusi ohjelmistoversio, kyseinen versio on julkaistu joskus vuonna 2006

Poissa Vesitiivis

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2001, MAF/ETM Ongelma
« Vastaus #2 : 26.09.2013, 18:17:00 »
Okeei tota en tiennykkään että löytyy semmonen, onks tietoa et mistäköhän tommosen VIDAn saisi ?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S60 2001, MAF/ETM Ongelma
« Vastaus #3 : 26.09.2013, 18:29:07 »
Okeei tota en tiennykkään että löytyy semmonen, onks tietoa et mistäköhän tommosen VIDAn saisi ?

VIDA on volvon tehtaan tekemä testeri volvoja varten, hintaa on niin paljon, että tuskin yhtä käyttökertaa varten kannattaa mistään hommat.
Jokaisella merkkiliikkeellä on se ja myös esim. meillä carcom:lla

Poissa timAntt1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2001, MAF/ETM Ongelma
« Vastaus #4 : 26.09.2013, 19:43:15 »
Topikia lainatekseni minulla on samallaista nykimistä( tismalleen sama auto ja vm)

olen huomannut että kostealla ilmalla vakkaripäällä "nykii" kaasuläppäkotelu vaihdettu 20tkm sitten

 

Kulkukoira  Proturbo