Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 2,5T jakohihna ja VVT:t

  • 108 Vastauksia
  • 53618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #15 : 11.02.2015, 21:19:43 »
Tulipa semmoinenkin villi ajatus tästä mieleen että kun jotkut ovat ihmetelleet öljynpaineiden katoamista koneen lämmettyä.
Ok, mahiksia on öljysihti, o-renkaat imuputkessa tai jopa runkolaakerit jne.

Mutta, voisiko esim tuo tarpeeksi vikaantunut VVT tehdä tuon?
Jos vaikka tuo metallinen "männänrengas" katkeaa tai kuluu tarpeeksi, niin sehän kusasee paineet ohi takaisin paluupuolelle.
Toki silloin pitäisi näkyä myös vikakoodi nokan väärästä ajoituksesta..

Meni vähän off topic, mut mitä mieltä olette?

Kuvassa näkyy hyvin kiillottunut n. 10mm alue jonka "mäntä" liikkuu.




Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #16 : 11.02.2015, 22:02:44 »
Pisteet tuon purkamisesta ja kuvaamisesta!
Satutko sinä tai joku muu tietämään millä kierroksilla tuo VVT aktivoituu? Ts. kuluuko mahdollisesti nopeammin kaupunkiajossa kun sahaa auki-kiinni vai miten?

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #17 : 11.02.2015, 22:08:41 »
Sama kysymys pyörii itelläki mielessä. Oletan että "elää" jatkuvasti tehontarpeen/kierroksien mukaan.

Poissa AWD_hybrid_drive

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #18 : 11.02.2015, 22:35:35 »
Pisteet tuon purkamisesta ja kuvaamisesta!
Satutko sinä tai joku muu tietämään millä kierroksilla tuo VVT aktivoituu? Ts. kuluuko mahdollisesti nopeammin kaupunkiajossa kun sahaa auki-kiinni vai miten?
Kyllähän ne tarpeen mukaan muuttuu eli luonnollisesti jatkuvasti muuttuvassa kaupunkikuormituksessa kuluu hieman nopeammin, kuin ns staattisemmassa maantieajossa.

Poissa Curtiswolfe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #19 : 08.03.2015, 20:31:29 »
Tyhmäkyselee. Saako noissa vvt pyörissä näkyä siellä juurella yhtään öljyä? Itsellä olisi 266tkm ja tulis nokkahihnanvaihto syksyllä vastaan (vuodet tynnä).
lisäksi huomaako tuota heittoa jos vain kurkkaa jakohihnoja ja kokeilee käsillä että onko vvt pyörässä väljyyttä vai pitääkö ottaa suojakoppa pois ja lykätä kone tulille?.
tietäisi vähän varautua myös noiden pyörien vaihtoon nokkahihnan kanssa. koneena B5254T2

Poissa timo70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #20 : 08.03.2015, 20:44:38 »
Jos siellä on näkyvissä että öljy on päässyt hihnan kanssa tekemisiin, niin sitten pitäisi tehdä jotain. Hihna ei pidä öljystä.
Välys kyllä tuntuu kun ottaa reippaan otteen pyörästä ja heiluttaa. Snadisti varmaan saa ollakin väljää.
Tarkista hihnan kulku käydessä, jos näyttää että vaeltaa jo pyörän reunan yli niin sitten vaihtoon.
Koppahan sulla on jo irti jos kurkkaat hihnaa  :)
Tosiaan purin tuon ja mitään nopeaa katastrofia tuskin olisi tullut rakenteesta päätellen. Öljyvuoto kaiketi pahin juttu, jos olisi lisääntynyt.

Kallis homma, mutta jos meinaa autoa pitää niin ehkäpä sitten uusiksi...


Poissa Curtiswolfe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #21 : 08.03.2015, 20:58:29 »
täytyypä huomenna tarkistaa valosalla että miltä se näyttää.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2015, 16:41:59 kirjoittanut Curtiswolfe »

Poissa Curtiswolfe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #22 : 09.03.2015, 16:42:40 »
Öljyähän siellä oli... :(

Poissa Inke

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #23 : 09.03.2015, 19:09:42 »
Pahoittelen jos on tyhmä kysymys mutta onkos turbottomassa sama nokkasysteemi?

Oma kikotin on siis s60 2.4 -01 ja alkoi vähän mietityttämään koska matkaa on kertynyt jo 290t mittariin  :-X


edit:

Tuli tänään ziigattua, edelleen ole hajua onko sama systeemi mutta kuivalta näytti eikä hihnakaan vaeltanut yhtään.. 
« Viimeksi muokattu: 10.03.2015, 15:08:07 kirjoittanut Inke »
S60 2.4 -01

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #24 : 28.08.2015, 18:18:19 »
Voisko joku opastaa tuon vvt pyörien vaihdon mulle? kun ois edessä molempien uusinta ja ikinä en ole näitä vvt pyöriä vaihtanut. miten ajoitetaan ja pitääkö nokat lukita jollakin tiettyyn asentoon? eli kaikki apu olisi tarpeen. :)
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 991
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #25 : 28.08.2015, 19:32:25 »
Voisko joku opastaa tuon vvt pyörien vaihdon mulle? kun ois edessä molempien uusinta ja ikinä en ole näitä vvt pyöriä vaihtanut. miten ajoitetaan ja pitääkö nokat lukita jollakin tiettyyn asentoon? eli kaikki apu olisi tarpeen. :)

Tarvii, ja lukitus tapahtuu kannen takapäästä erikoistyökaluilla.

Yks vinkki on, jos ei mitään käryä hommaan ole niin älä siihen ryhdy. :)

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #26 : 31.08.2015, 16:22:31 »
oon mää nyt nuita jakoremmejä vaihellu, en vaan oo nähny ikkään tuota vvt pyörä systeemiä miten se toimii. eipä auta sitte muu ku rueta harjottelemmaan jos sitä ei kukaan kerta osaa.  ;)
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

Poissa cobra

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #27 : 19.10.2015, 17:24:29 »
ittellä menee kans vaihtoon vvt.t, mukava ylläri huomata renkaanvaihdon yhteydessä et jakopäästä vuotanut öljyä. hinta-arvio oli noin 1000e

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #28 : 19.10.2015, 18:58:42 »
Vaihtakaahan sitten samaan syssyyn vvt-solenoidin/solenoidien tiivisteet uusiin, jos ei ole jo päivitettyihin versioihin vaihdettu.

Uusissa tiivisteissä on nykyään öljynpaine kanavassa sihti, joka estää lian pääsemisen solenoidin sisään ja öljynpaineen putoamisen.
Suurin syy on lienee tuossa, jos kestoikä vvt-pyörällä on lyhyt. Noiden tiivisteiden vaihto on kuitenkin pikku juttu tuon remontin yhteydessä  :)

Nimim. vvt-pyöriä vaihtanut, vaikka edellisessä hihnan vaihdossa viimeksi uusittu  >:(

Poissa Ryde85

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #29 : 27.10.2015, 11:50:24 »
Omaan 2.5T-koneelliseen volvoon, on tullut vuoden aikana muutaman kerran vikakoodi pakopuolen nokka-akselin säädöstä. Olen katsonut koodeja aina välillä Vidalla, mittaristoon ei ole syttynyt vikavaloja.

Ajattelin sitten kurkata sen tiivisteen sihdin, ku vikakoodi selvityksessä yksi mahdollinen aiheuttaja on alhainen öljynpaine. 80% tukossa!! Karstaa oli myös tiivisteen pinnassa. Imupuolen tiivisteen sihti oli puhdas. Vaihdoin kuitenkin molemmat ja puhdistin vtt-solenoidit myös ja öljysin moottoriöljyllä.

Helppo homma vaihtaa ja kannattaa kurkata sen sihdin kunto, tosiaan saattaa pelastaa kalliin nokka-akselinsäätöpyörä rempan. T30 ja 8mm hylsy ja tiivisteen varaosanumero 30731212.

https://www.dropbox.com/s/2nau4st5md5f7e2/IMG-20151027-WA0002.jpeg?dl=0

Taitaa olla nämä pitkät öljynvaihtovälit huono homma...itse kyllä vaihdan 10tkm välein...mutta 30tkm???menee varmaan takuuajan..vähän OT  ;)
« Viimeksi muokattu: 27.10.2015, 14:54:59 kirjoittanut Ryde85 »

 

Futurez  Kulkukoira