Futurez  Kulkukoira

V70 2,5T jakohihna ja VVT:t

  • 108 Vastauksia
  • 53915 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tonokki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #30 : 10.11.2015, 02:44:00 »
jakohihnaa aloin vaihtamaan niin olihan se pakopuolen vvt pyörä n. 0.5 cm väljä. hihna päällä ei väljää ollut yhtään. hihna tosin oli jo pyörältä n.3mm reunan yli..öljyä kopassa aika reilusti..noh imupuolen hajoamista odotellessa. kilsoja on nyt 299600. 403 euroa oli vvt, keskipultti,stefa ja turhaan ostetut tulpat toiseenpäähän...
 2.5t v70

Poissa kaitsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • volvo v70
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #31 : 24.05.2016, 14:18:04 »
Käytin joulukuussa tuon volvon vvt pyörien vaihdossa. No nytpä kun katsastuksessa käytin niin löytyi vikakoodi p0017 ja tulee heti takaisin kun käynnistää. eikä auto oireile mitenkään eikä näytölle tule ilmoituksia. voisko olla että ois sihti tässäkin tukkeutunut? Pitää ottaa yhteyttä liikkeeseen jossa osat vaihdatin.
Ite ku tekkee, tullee semmonen ku sattuu tulemaan

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #32 : 24.05.2016, 21:30:34 »
Sen suuremmin tajuamatta, mutta mielenkiinnosta... Mistä tuo väljistyy ja miten päin väljyys siis on?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #33 : 26.05.2016, 17:08:57 »
Sen suuremmin tajuamatta, mutta mielenkiinnosta... Mistä tuo väljistyy ja miten päin väljyys siis on?
Sisäisesti. Välys on koneen suuntaisesti päittäistä ja tulee esiin vetämällä/työntämällä. Voi vaatia samalla kiertoliikkeen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #34 : 27.05.2016, 23:09:52 »
Mikä osa siellä siis kuluu olisi ollut tarkempi kysymys... Onko tätä mahdollista ehkäistä millään tavalla, öljyn vaihtoväli lyhemmäksi?

Poissa Lucifer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #35 : 06.06.2016, 13:22:48 »
Itsellä -05 2.5T V70 ajettu 258tkm ja viimeiset 2kk on auto merkannut reviirinsä >:(  pakopuolen vvt selvä 2-3mm välys ja ruikkii öljyä vähän hihnallekin pari milliä hihnan molemmin puolin.
Kerran viikkoon kun pyyhkii roiskeet on pärjätty auto kuitenkin päivittäisessä käytössä 8) Huoltoaika on tilattu parin viikon päästä samalla remminvaihto & muut releet..eikä siinä vielä kaikki >:(apparin puolen abs kehän vaihto ja etujarrupalat :2funny:

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #36 : 06.06.2016, 14:36:50 »
Tyhmä pää kaipaa vastausta...Miten noiden VVT:teiden terveydentilan voi siis tarkistaa? :idiot2: Välillä kuuluu kuumana käynnistäessä juurikin sellainen pieni korahdus... :-[ Kilsoja takana 297 000.

Poissa RAS_

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #37 : 06.06.2016, 15:35:57 »
Kaksi kappaletta imupuolen VVT-pyöriä(2.4 125kw) olen uteliaisuudesta purkanut ja mittaillut ja tässä vähän omia havaintoja.
Siinä VVT-pyörässä on keskiholkin(josta kiinnitetään nokka-akseliin) ja ulkokehän välissä 2 mm paksu aluslevy "laakerina", keskiholkissa ja ulkokehässä olevat vastinpinnat ovat pehmeitä(ei karkaistu) ja ne kuluvat, josta johtuu VVT-pyörän päittäisvälys. Käynnissä ollessa öljynpaine painaa hihnapyörää koko ajan ulospäin ja nuo pinnat hankaa toisiaan vasten aina kun ajoitusta säädetään ja pehmeämmät pinnat tietysti kuluu, kun kunnollisia laakeripintoja ei ole. Muuten pyörän sisällä olevat hammaspyörät ovat pintakarkaistuja ja niissä ei ollut juurikaan mitään kulumaa.
Ainakin tämmöinen imu puolen VVT-pyörä olisi aika helposti kunnostettavissa, riittäisi vastinpintojen oikaisu sorvissa ja uusi paksumpi tai lisä aluslevy(ulkohalkaisijaltaan pari mm pienempi) alkuperäisen "laakeri"aluslevyn lisäksi. Omaanikin olisin korjannut(ja säästänyt 350e), jos olisin aiemmin älynnyt tutkia rakennetta.

Kun tuota päittäisvälystä tulee, menee myös nokka-akselin asento samaa tahtia pieleen, jossain vaiheessa voi tästä johtuen tulla vikakoodi väärästä nokka-akselin asennosta.

Öljyähän se alkaa vuotaa kun välyksen takia VVT-pyörä ei pysy enää stefan kohdalla. Sitä stefaa ei siis kannata asentaa kovin syvälle, jos/kun sen VVT-pyörän vaihdon yhteydessä vaihtaa.

Välyksen pystyy toteamaan myös esim. pyörittämällä konetta kampiakselin päästä hiukan edestakaisin, hihnapyörä liikkuu silloin akselin suuntaan välyksen verran. Välys pitäisi kyllä tuntua ihan käsivoimin hihnapyörästä edestakas liikuttamalla. Myös hihna kulkee "sivussa" pyörältä tai oikeammin hihnapyörä ei ole hihnan linjalla.

Ei tuon kulumiselle mahda paljoa päästä vaikuttamaan öljynvaihdoilla tai öljynlaadulla, rakenne kun on tehty kestämään "sopivasti". Voi olla, että tästä johtuu myös ne solenoidien jumittelut, kun tuolta sisältä lähtee kiertoon metallipartikkeleita enemän tai vähemmän ja kulkevat sieltä solenoidin kautta pois.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2871
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #38 : 31.05.2017, 00:01:57 »
Täälläkin meni tänään vihdoin vaihtoon nyt nuo VVT-pyörät. Noin 1250€ taisi olla noiden osuus laskusta, koko lasku oli tuon 1410€, koska vetarin napapultti laitettiin kuntoon sekä nelipyöräsuuntaus. :) Molemmat VVT:t olivat ihan vaihtokunnossa, varsinkin pakopuolen VVT oli jo todella pahasti väljä ja se päästikin runsaasti jo öljyä ulos koneesta, jolloin maahankin jäi paikoitellen pieniä öljyläikkiä. Ei kuulu enää korahduksia kuumalla koneella startatessa sekä kulutus tuntui pienentyvän tuon toimenpiteen ansiosta jonkin verran. Kilometrejä mittarissa tosiaan nyt vajaa 320tkm.


Poissa 850AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #39 : 12.02.2018, 19:26:00 »
Huomasin että v70 on alkanut tiputtaa öljyä alleen ja vuotokohdaksi paljastui pakopuolen vvt-pyörä. Uudet osat ajattelin tilata scandixilta ja kysyisin onko tässä kaikki mitä remonttiin tarvitsee?
8642284 Imupuolen vvt
9497786 Pakopuolen vvt
980734 Nokkapyörän pultti 2kpl
9458309 Nokkien stefat 2kpl
1397381 Päätytulpppa
8627484 Jakohihna
30731212 Solenoidin tiiviste 2kpl

Onko muuta huomioitavaa?

Poissa TerMer

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #40 : 12.02.2018, 20:22:36 »
Männä viikolla vaihdettiin molemmat VVT pyörät, solenoidit ja jakopää hilut. 1960€ Kuopion Avain Vaunussa. Vaihtotarve tuli ilmi jakopääremontin yhteydessä, hihnakotelo oli sisäpuolelta öljyssä, maahan ei vielä tiputtanut. Solenoidien öljykanavissa oli sen varran karstaa kertynyt että vaihdettiin sitten nekin. Ajettu reilut 340000 km
ex: V40 2,0T 2003 (305000)
nykyinen: XC70 2,5T 2003 (380000)

Poissa at-5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #41 : 29.04.2018, 22:16:06 »
Jaahas se olis aika viedä 2.5t vvt pyörien vaihtoon, jakoremmi tietty samalla sekä tuulilasin vaihto.. onko tampereella mitään paikkaa, joka hoitais homman alta kahdentonnin?

Poissa Koso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #42 : 12.08.2018, 23:05:47 »
Onko kenelläkään käytännön kokemuksia tai vinkkejä vtt rullien korjaamiseksi. Mitä ja miten? Vai pitääkö luopua euroista suosiolla ja hankkia uudet?
V70 mk3 D5 AWD Aut vm2008
Ex V70 mk2 2,5 AWD Aut vm 2005

Poissa V70T5AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #43 : 08.10.2018, 19:32:27 »
Piti kaivaa tämä vanha aihe esille, kun molemmissa talouden B5254T2 koneisissa kulkineissa olisi tämä homma edessä. Voi elämä, miten kallista tämä on solenoideineen kaikkineen. Reilu pari tonnia töineen pitäisi taas kaivaa jostain. Nettiä on nyt tutkittu ja mistään ei toisaan saa tarvikkeena. Laadukas OEM-vaihtoehto on valmistettu luotettavasti Romaniassa (?!). Jotain korjausehdotusta tuossa yllä oli, mutta ilmeisesti mitään isompaa etenemistä ei ole asiassa tapahtunut? Laitoin juuri kyselyyn kaverille Itä-Eurooppaan, jos siellä olisi OEM-osat edes vähän halvempia. Kiinnostuksella kuuntelen hinnat.

Poissa harald

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 448
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #44 : 08.10.2018, 20:25:06 »
Hi
minun mielipide on
Ainoa oikea vaihtoehto tässä tapauksessa on vaihdattaa nuo vvt pyörät+jakopään tarvikkeet+apulaitehihna Volvon merkkiliikkeessä ja mielummin Suomessa niin saa selvän takuun jos tulee ongelmia,tämä tietysti maksaa mutta miten nuo halpis firmat ja takuu?
S60 v2001 103kw B5244 S2

 

Ateho  Elekma