Futurez  Kulkukoira

V70 2,5T jakohihna ja VVT:t

  • 108 Vastauksia
  • 54350 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #75 : 09.11.2019, 15:33:11 »
 8)
Kiitos vinkistä, mulla on pari risaa vvt-pyörää pajalla niin täytyypä kunnostaa ne.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #76 : 20.11.2019, 13:07:04 »
Kasasin kunnostetun vvt:n uusilla o-renkailla ja laitoin niittien tilalle 12 mm pitkät M5 kuusiokoloruuvit ja lukko mutterit.
Juuri mahtuu kannat hihnapyörän sisään.

Tarvittavat o-renkaat:
78x2,5
45x2
25x2
Ainakin kaksi viimeistä mieluiten FPM kumia.





Imunokan stefa 9458309 kannattaa vaihtaa asennuksen yhteydessä. (51x65x7, FPM materiaali lienee kestävämpi)
« Viimeksi muokattu: 20.11.2019, 14:16:20 kirjoittanut jamseil »

Poissa Mutatasku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #77 : 24.11.2019, 08:43:10 »
Vasta rekisteröidyin foorumiin, joten saattaa alkuun, (ja myöhemminkin), esiintyä näppihäiriöitä ym. sekoilua  :)
Hommasin V70 2.5T vm. 2006, 212 tkm ja tulppien vaihdon yhteydessä kurkin vvt-pyörien tilannetta. Kosteutta ihan nimeksi, mutta aattelin tehdä homman piakkoin pois.
Jakopääremontista on n. 40tkm/reilu 2 vuotta, joten hihnan vaihdan samalla mutta vesipumppu ja pyörät saa jäädä.
Onko kokemuksia INA:n valmistamista murikoista? Niitä on saatavilla +200e sis. uudet ruuvit ja nokkien akselitiivisteet.
Onko tuo Bilteman lukituspaketti toimiva? Ilman sitä ei varmaankaan hommassa pärjää?
Entä ruuvien momentit, onko jollain tietoa/linkkiä mistä löytyy. Hihnapyörä 130Nm.
Bensanpoltto on köyhän ilo

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #78 : 24.11.2019, 08:59:02 »
Suosittelen momentteihin korjausopasta. Alfamerista (30e Motonetista tai lainaan kirjastosta) nuo löytyy, englanninkielinen alkuperäislaitos Haynes on vielä laajempi (pari kymppiä Amazonista).
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #79 : 24.11.2019, 13:16:01 »
Ei noita muut taida tehdä kun ina, eli ovat alkuperäisiä.

Varmasti pärjää Bilteman lukitussarjalla, siinä on puolet liikaa tavaraa pelkkien pyörien vaihtoon. Itse tein tällaisen latasta.


Korjaamo ohjeesta löytynee momentit, ainakin B5244S koneelle oli.
https://workshop-manuals.com/volvo/v70_2.5t/l5-2.5l_turbo_vin_59_b5254t2/engine_cooling_and_exhaust/engine/timing_components/variable_valve_timing/variable_valve_timing_actuator/component_information/service_and_repair/camshaft_seal/variable_valve_timing_(vvt)_unit_replacing/

Poissa Mutatasku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #80 : 24.11.2019, 17:46:06 »
Hyvä kuva tuosta topparista.
Taidan silti laiskotella ja ostaa valmiin kun tallista puuttuu VIELÄKIN 3-vaihe pistoke ja Kemppi 3200 hylättynä nurkassa  :idiot2:
Ei viitti puikolla tuikkia.
Pylväskone, mankeli ja pelligiljotiini on kyllä käytössä.

Lukitaanko kampura startin alta työkalulla, vai kannattako viritellä kampurapyörään stoppari? Mulla olisi sellainen aseteltava haaravekotin, tehty johonkin Ducaton tms CR-pumppuun.
Mitäs ne tulpat on joita on vaihdettu tätä tehdessä? Hitto eihän tässä ole tulppia kun asentoanturit on molemmissa!

Jos on hyviä vinkkejä ja kuvia tästä hommasta niin mieluusti niitä katselisi. Ensimmäinen kosketus Volvoon, öljyt ja tulpat ehdin vaihtaa ja siinä huomasin katsoa noita vipottimia.
Otin tänään toisen solenoidin irti, oli ihmeen puhdas ja runko irtosi nätisti ja sihtikin täysin puhdas. Kirjan mukaan on kyllä vaihdettu öljyjä aika taajaan.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2019, 17:55:11 kirjoittanut Mutatasku »
Bensanpoltto on köyhän ilo

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #81 : 24.11.2019, 19:34:17 »
Oletko muuten koittanut onko niissä vvt-pyörissä päittäisvälystä? Voihan se olla että ne on vielä ihan hyvät, silloin voisi selvitä stefojen ja o-renkaiden vaihdolla.

En ole ihan varma onko näissä uudemmissa tuota lukitussokan paikkaa startin alla. Vaikka olisikin niin ei ehkä maksa vaivaa alkaa starttia irroittamaan, ei se kampura ihan helpolla liiku ja näkeehän sen merkistä pysyykö se paikallaan hihnan kiristyksen jälkeen.

Apulaitehihnapyörän irroituksen jälkeen merkit näkee alakautta suoraan linjalta, möykky edessä ja pienet lovet hampaissa.


Poissa Mutatasku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #82 : 24.11.2019, 20:13:37 »
Koitin retkuttaa pyöriä, mutta ei ne oikein antaneet myöten. Pyörittelin ja sammuttelin kylmänä sekä lämpöisenä.
Käydessä pyörät ei vaella juurikaan, mutta sammutuksen jälkeen voi olla hiukan eri linjalla. Ei kuitenkaan pyörä pakene remmin alta. Noista saisi ehkä ihan käypäset sadalle tonnille vielä O-renkaiden vaihdolla?
Tilasin Autodocista uudet mutiaiset, jakohihnan, ö-suodattimia, solenoidien tiivisteet, tehostinöljyä ja ö-ropun tiivisteitä. Hinta alle 500e.
Mukavampi kun romppeet on kotona sitten kun alkaa huiskia kotelosuojaa jakokoppaan ja kuseksii ympäri tonttia.
Venakopan huohotinletkua ei ollut saatavilla, tarttee katsella muualta.

Onko tuohon uuden viestin varmistukseen mitään fiksumpaa konstia, ei meinaa saada tolkkua noista hieroglyfeistä?
« Viimeksi muokattu: 24.11.2019, 20:15:35 kirjoittanut Mutatasku »
Bensanpoltto on köyhän ilo

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #83 : 24.11.2019, 22:27:19 »
Olisi ne varmaan stefojen vaihdolla asettuneet, jollei kerran välystä tunnu pyörissä. Voihan se tietysti olla että stefat on jo hanganneet vvt pyörässä olevan vastinpinnan uralle.

Sittenhän tuo irroituksessa selviää. Jätä vanhat varalle. :)

Poissa Mutatasku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #84 : 24.11.2019, 23:11:28 »
Aukaisen ne kyllä sitten kunhan posteljooni ens vuoden puolella tuo uudet lelut.
Jos ne on kelvollisessa kunnossa niin vaihdan tiivisteet ja joku saa niistä sopuhintaan vaihtarit.
Puolisko ei ole vielä ajanut tuolla lehmällä, joten ei voi tietää vaikka joskus tulisi toinen ruotsalainen tontille.
Ruottin rajalle kun on matkaa vain muutama sata metriä  :)
Bensanpoltto on köyhän ilo

Poissa Mutatasku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #85 : 25.11.2019, 06:52:48 »
Olit kuvan mukaan purkanut ruiskukamppeet pois. Ei ilmeisesti välttämätöntä, tosin jos löydän sen huohotusletkun niin helpottaisi sen vaihtoa.
Muistatko minkä levyinen ura on nokkien päässä eli lattaraudan paksuus ja kulmaraudan koko suunnilleen? Katson vielä jos on sopivia tarpeita kotosalla.
Bensanpoltto on köyhän ilo

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 184
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #86 : 25.11.2019, 14:05:36 »
Olit kuvan mukaan purkanut ruiskukamppeet pois. Ei ilmeisesti välttämätöntä, tosin jos löydän sen huohotusletkun niin helpottaisi sen vaihtoa.
Muistatko minkä levyinen ura on nokkien päässä eli lattaraudan paksuus ja kulmaraudan koko suunnilleen? Katson vielä jos on sopivia tarpeita kotosalla.
Purin ruiskukamppeet pois tieltä, kun irroitin venttiilikannen ja nokat venttiilivarren tiivisteiden vaihtoa varten tuossa yhteydessä.

Nokkien urat on 4,4 mm, ohensin 35x5 mm latasta sopivat.
Omassa kulmarauta on 30x30x3, mutta tuohon ei mahtunut kiinnitysreiät kokonaan piti hitsata jatkoa reikien kohdalle. :)
40x40x4 jos löytyy, niin mahtuu reiät ilman kikkailua.

Sellainen huomio vielä että nokkien urat ei ole keskellä akselia, imunokassa noin 1,5 mm keskilinjan yläpuolella ja pakonokassa noin 1,5 mm alapuolella.
Että jos meinaa irrallaan hitsata lukitusraudan valmiiksi, niin täytyy laittaa esim. imunokan latan alle 3 mm latta lisäksi. Itse säädin nokat suoraan kannen sauman mukaan ja kulmarauta ruuvilla kanteen kiinni. Sitten hitsasin latat pisteillä heftiin konehuoneessa ja irrallaan sitten paremmin.

Poissa Mutatasku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #87 : 25.11.2019, 14:27:34 »
Katsoinkin kuvissa että urat ei ole keskilinjalla.
Kävi niin sopivasti että naapuri on tulossa huomenna etelämpää ja tuo mukanaan Bilteman työkalussarjan ja korjauskirjan.
Kaikkea sitä tulee vielä vanhoilla päivillä riesaksi hankittua. Luulis että kaikkien romujen kanssa on peuhannut jo riittävästi.
O.T. Taannoin tein 40-vuotishuollon Dextan nostolaitteisiin, kyllä oli velliä perämurikassa, säätövivustot viutilossa ja kaikki tiivisteet/O-renkaat vaihtokunnossa. Mitenhän nykytraktorit, tuskin ovat enää hengissä v. 2079...  ;D
Bensanpoltto on köyhän ilo

Poissa JesseV

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #88 : 26.06.2020, 11:52:20 »
Tuli ostettua 2.5t 2004 v70 mitään tinakoneista tietävänä. Kattelin, että joo nokka-akselin stefa/stefat varmaan vähän vuotaa kun näkyi öljyä jakopääpuolella moottoria yläreunoissa jakopään suojamuovin nurkilla. Vinokoneen öljyvuotoihin tottuneena kohautin vain olkapäitä ja totesin, että tähän hintaan ei täydellistä saakaan.

Sitten aloin toki googlettelemaan ja päädyin tänne lukemaan kauhutarinoita.  8)

Jotta saan mielenrauhaa, mitä kannattaa nyt tarkistaa? Hihnan mahdollinen vaellus toki helpoin, sen kun katsoo käynnissä. Saako vvt-pyörien välyksiä hihna päällä tsekattua tai edes osviittaa siitä?

Käynnissä en ole varma huomaanko mitään outoa, tehotkin tuntuu olevan tallessa, ehkä jossain 4krpm jälkeen jotain nykäsyä tai räminää tai muutoin äänen muuttumista havaittavissa hetkellisesti.

Vikavalojakaan ei pala. Solenoidin sihtin putsaus ja moottoriöljyjen vaihto lienee hyvät varmistelut. Pienemmistä remonteista ei merkintöjä, mutta isommista kyllä. Jakohihna vaihdettu 2016 vuonna, mutta vain 40tkm sitten.

Kiitos etukäteen vastauksista.  :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: V70 2,5T jakohihna ja VVT:t
« Vastaus #89 : 26.06.2020, 14:00:04 »
Voiko tulla öljykorkin tiivisteen kautta. Omassa se piti vaihtaa 300tkm kohdalla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

RallyBaron  Samppasport