Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

XC90 D5 AUT AWD R-Desingvm.2010 pakoääni kuuluu sisään.

  • 4 Vastauksia
  • 1072 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Perak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Merkki korjaamolla tätäkin tutkittiin ja totesivat olevan ominaisuus tässä mallissa jossa on tupla pakoputkisto. Onko havaintoja muilla? onko saatu korjattua?Olen ajanut Summum mallia ja siinä ei kuulu pakoääniä ajossa. Ei ainakaan selviä.
Pakoääni on kuminaa/murinaa niin kuin olisi reikä pakoputkessa tai "viritysputki" Ääni kuuluu kiihdytyksessä kaikilla vaihteilla 2000 r/min kierrosluvun (ääni voimakkain) molemmin puolin ja ajossa tasanopeudella n. 90-110 km/h. Kierrosluvut silloin n, 1800-2000r/min. Ääni voimistuu kun kiihdyttää ja hiljenee kun jarruttaa moottorilla. Paikallan vaihde vapaalla 2000r/min ei kuminaa kuulu. Vaihde päällä ja jarrupäällä kierrosten nosto aiheuttaa erilaista jyminää joka ilmeisesti on normaalia (merkkikorjaamolla kokeilu).  Kumina häiritsee matka ajoa vaikka ei ole kovin voimakas, karkean tien rengasmelu ja nastamelu sen melkein peittää. Ääni häviää n. 2400r/min yläpuolella. Taajuus vastaa ilmeisesti moottorin pakopulsseja 2000r/min on 83 Hz. Ei ole taajuusmittaria, kuuntelemalla vertasin testi cd-levyn taajuuksin ja 80Hz kuulosti samalta. Huomasin myös sen että auton sisätilan mitat vahvistaa tätä taajuutta. Tähän mennessä vaihdettu moottorin tukikumit, paitsi isot jotka pitää alipaineen jolloin ovat ehjiä? Ei vaikutusta.Kokeiltiin lisätä resonaattorivaimennin 100Hz putken alkupäähän, ei selvää vaikutusta. se vaihdettiin 2,5T bensamallin vaimentimeen, ei selvää vaikutusta. Tukittu toinen pakoputki lasivillalla ulostuloputkista jotta virtausnopeus kasvaisi, eipä vaikutusta, pakokaasun paine nousi 0,4 bariin kovassa kiihdytyksessä. Radio kovemmalle, se tietysti peittää ääniä. Martelius exhaustin ohjeista kokeilematta resonaattorivaimentimen muutos 80 Hziin ja väliputken lisääminen äänenvaimentimien etupuolelle. Putken kannatinkumit vaihtamatta, ovat ehjiä eikä putkisto vastaa runkoon.

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: XC90 D5 AUT AWD R-Desingvm.2010 pakoääni kuuluu sisään.
« Vastaus #1 : 26.11.2019, 14:10:28 »
-11 R-Desing XC90 täällä ja putki jymiseen takana. Edellisessä - 07 "normi" XC90:ssä näin ei ollut.
Ääni voimistuu huomattavasti, kun DPF:n poltto päällä
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa Perak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 AUT AWD R-Desingvm.2010 pakoääni kuuluu sisään.
« Vastaus #2 : 26.11.2019, 14:57:56 »
Kiitos vastauksesta. Ei taida olla muuta konstia kun vaihtaa summum mallin ysiputkinen pakoputkisto äänen poistamiseen?

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 AUT AWD R-Desingvm.2010 pakoääni kuuluu sisään.
« Vastaus #3 : 26.11.2019, 23:26:36 »
Jos pääset lämpösessä avaamaan takaluukun alaosan muovin (oli ruuvien lisäksi kiinni tosi tiukassa muovitapeilla, menee pakkasessa rikki) niin koet yllätyksen. Luukussa ei ole mitään äänieristeitä. Kaksikuorisen peltirakenteen sisäosa muodostaa kartion, vähän kuin kaiuttimen. Luukkuhan taitaa olla pehmosta alumiinia. Laitoin bitumimattoa suoriin peltipintoihin ja sen lisäksi vaimennushuopaa pari kerrosta siihen "kaikukoppaan". Ulkopellin sisäpintaan ei pääse laittamaan mattoa. Korkeintaan voisi ruiskuttaa jotain massaa mutta eikö ne ole melko tehottomiksi tuomittu?
Niin se vaikutus. Ihan kuin olisi DPF:n puhtaaksipolton kumina hieman pienentynyt. Muuten en ole ääntä juuri huomannut aiemminkaan.
Takaluukun yläosaan ei voi oikein raskasmattoa laittaa kun sitten kaasujouset kyykkää. Ja kevyet matot ei vaimenna alataajuuksia.
Auton pohjaa kun kattoo niin siellä takana on suoraa peltipintaa joka saattaa läpäistä melua. En ole kurkannut verhoilujen alle onko siellä vaimennusmattoa. Mutta ei pitäis tämän hintaluokan (uutena siis) autoja joutua äänieristämään kuin teinipojat vanhoja Civiccejä.

Poissa Perak

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 D5 AUT AWD R-Desingvm.2010 pakoääni kuuluu sisään.
« Vastaus #4 : 27.11.2019, 10:31:17 »
Hyvä vihje, pitää tutkia. Tavaratilan pohjassa on ulkopuolella vajaakokoinen levynpala jotain massaa, eikä mitään ruostesuoja massaa, vain maali ja pintaruostetta palkkien sivuissa. Vien auton ruostesuojaukseen ja pitää kysyä löytyykö ääntä vaimentavaa massaa, laittaisi sitä tavaratilan pohjaan koko alueelle. Sisäpuolta en ole tutkinut, bitumilevyä sinnekin voisi laittaa. Onkohan äänen kuulumisessa vuosimalli tai yksilö eroja.

 

Autoracing  KL-varaosat