Itsellä juuri vaihdettiin -10 malliseen D5 (151kW) koneeseen termostaatti samasta syystä. Ko. konetyypissä termari on koneen ja rintapellin välissä pakosarjan alla. Vaihto on n. 500-600e homma osineen ja töineen. Ilmeisesti ainakin ensiasennus-termostaatissa on tyyppivikana tiivisteen pettäminen. Kuumana hehkuvan pakosarjan lämpö on sille liikaa. Kun tiiviste pettää, pääsee vettä virtaamaan jatkuvasti termarin ohi eikä lämmöt nouse.
Lämpöjä pääsee itse seuraamaan muutaman euron bluetooth obd-palikalla ja älypuhelimella.
No niin, auto kävi piuhan päässä ja termostaatti vikahan sieltä löytyi, kyllä nyt tarkenee ja jalkatilaankin tulee lämmintä että meinaa kengänpohjat sulaa vaikka lisälämmitin ei ole edes päällä.
Kiitokset Andyks:lle vinkistä.
Kävi muuten hiukan tuuriakin kun vein autoa diagnostointiin, muutama kilometri ennen määränpäätä auto ilmoitti että jäähdytysjärjestelmä vaatiii huoltoa ja perillä tuulettimien flektit huusi täysillä, pakkasta -7 astetta, joten vika oli aktiivisena kun autoa ruvettiin tutkimaan.
Termostaattin vaihdosta en hintaa tiedä kun autossa on käyttö turva voimassa ja meni sen piikkiin.