Carcom Oy  Ateho

Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)

  • 87 Vastauksia
  • 31315 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« : 25.03.2016, 20:21:46 »
Volvo 244 -78 rakentelua. Tarkoituksena vaihtaa remmiahdetun b230f+m47 tilalle Roverin 3.5 V8 vähän  viriteltynä ehkä jopa ahdettuna. 2015 kesämiitissä mentiin vielä vanhalla tekniikalla, josta kuvatkin ovat. Tällä hetkellä tekniikan sovittelu on melko pitkällä. Öljypohja täytyy vielä muokkailla sopivaksi ja konehuone pestä sekä maalata.

Tällähetkellä kiinni on menossa rempattu Roverin 3.5 Edelbrockin imusarjalla ja Holleyn kaasarilla. Vaihdelaatikoksi GT Mustangin Borg&Warner (Tremec) T5 yksiosaisella kardaanilla. Tällä setillä olisi tarkoitus käydä muutoskatsastuksessa että saa auton ajoon.












Kykäpoljin jatkettu nestekytkimelle sopivaksi.



Löytyi vanhastakin tekniikasta kuva.


« Viimeksi muokattu: 13.04.2019, 15:41:13 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #1 : 29.03.2016, 17:03:31 »
Vähän homeiden paikkailua.











Rattiakseli lonksui ajossa. No tarkemmin tutkiessa ilmeni, että rattiakselin putki on päästä poikki. Samalla huomasin, että rattiakselin putki muuttuu paksummaksi jossain vm. -79-81 välillä.


« Viimeksi muokattu: 01.09.2016, 08:23:12 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #2 : 29.03.2016, 18:03:48 »
Mielenkiintoiselta vaikutti vanha tekniikka ja uusi tekniikkakin on omaan mieleen, joku noissa rooverin kaseissa tuntuu kiehtovan. Vai oliskohan se kuitenkin, että 80-luvun rakentelutyyli kiinnostaa ja silloin noita tupattiin laittamaan milloin mihinkin laitteeseen..  ::) 

Onko tällä hetkellä millasta osaa alustassa tai kabiinissa? Mitään muutoksia sinne tulossa? Ja meneekö kone sellaisenaan keulille vai onko tarkotus kutitella? Olikos tämä kaasarilla vai ruiskulla?

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #3 : 29.03.2016, 18:44:14 »
Ensin menee vakio roverin 3.5 holleyn kaasarin ja msd sytkäkamojen kanssa. Sillä on tarkoitus katsastaa. Sen jälkeen on suunnitelmissa ostaa stroukkikampura, veivit ja männät. Tilavutta tulisi tuolla setupilla n.4.4l. Alustaan on tarkoitus laittaa uretaania jo olemassa olevien uretaanipuslien kaveriksi. Säädettävä panhard valmistettiin jo viimesyksynä. Edessä on lesjön 60mm madaltavat jouset ja takana jotkut vintage 40mm madaltavat jouset. Jokaisessa nurkassa on säädettävät iskarit. Taisi sekin olla joku 80-luvun konin hyväkuntoinen setti. Edessä turbon vakaaja.

Tällähetkellä etenee vähän hitaahkosti johtuen siitä ettei luottokoneistaja 9xx-partsilta ole kiireiltään ehtinyt sorvata jigiä kytkinkopan sovitukseen. Kytkinkoppa tehdään itse lyhennetystä rangeroverin kopasta. Päätyyn hitsataan 15mm alsalevyä johon tulee laatikon jako. Rangen vakiokytkinhilppeet käyvät ja mahtuvat tällöin paikalleen. Rangen vakiokytkinlevy käy jopa t5 laatikon spooreille. Kardaaniksi   teetän yksiosaisen.

Kabiiniin ei varmaan tule muuta vakiosta poikkeavaa kuin Aem laajakaista ja luisin ratti. Toki sisusta on tarkoitus saattaa siistiin alkuperäistä vastaavaan kuntoon ja samalla myös ulkopuoli. Eli varmaan kesä ajetaan monivärisenä ja seuraavaksi kesäksi uusi väri pintaan.

Kaikkihan on kiinni siitä miten homelompakko antaa myöten :D
« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 18:27:52 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #4 : 29.03.2016, 21:08:34 »
Hyvältä näyttää!
« Viimeksi muokattu: 11.08.2016, 23:56:26 kirjoittanut Lankku »

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #5 : 22.04.2016, 12:07:42 »
Joo tuli sorvattua tuollaiset "keskitysholkit" jolla saa vaihteiston päätylevyn keskitettyä runkolinjasta. Laittelen kuvaa koko systeemistä kun se on valmis testattavaksi.





Aletaan Morjenzin kanssa ottamaan "kultauksia" kiinni. :D
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #6 : 24.04.2016, 19:13:33 »
Olipa kyllä aika surkeaa kamaa toi rust remover. Ei ainakaan paksuun ruosteeseen toiminut juuri ollenkaan. Menee ikä ja terveys.





Morjenz, sininen lattiamatto asentuu.





Noin se kytkinkoppa keskitetään. Pitää vielä sorvata putken päähän limppu jolla kytkinkopan päätylevy keskittyy. Sitten hitsaus.





Tuli punnittua myös Roverin V8 moottori. Moottorista puuttui dampperi ja vauhtipyörä. Niistä tulisi varmaan helposti 20-30kg lisää.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #7 : 01.05.2016, 21:29:38 »
Tänään tuli taas vähän mounttailtua osia. Kuvat on vähän huonoja näköjään. Tulee kuvattua pajalla huonolla kännykkäkameralla. :(





Toimi melko hyvin jigi jonka tein.



Hain tuon päätylevyn Uudenmaan Teräsleikkauksesta. Yllätyin halvasta hinnasta. 350x350x15 alumiinilevy maksoi joku vähän reilu 20e. Olen aina luullun kalliimmaksi. :) 9xx-parts jyrsi tuon reiän.



Tallikaveri taitaa alumiinin hitsaamisen ja täppäili kykäkopan nippuun sovittelua varten. Myöhemmin tuo on tarkoitus vielä hitsata migillä lopullisesti kasaan.




Laatikko näyttää vähän orvolta ilman vaihdekepukkaa. Pitää varmaan cnc-sorvissa pyöräyttää sopiva keppi ja laittaa anodisoitavaksi.



Vähän joutuu kardaanitunnelia ja öljypohjaa muokkaamaan, että kone mahtuu paikalleen.


« Viimeksi muokattu: 02.05.2016, 09:03:10 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #8 : 01.05.2016, 22:19:34 »
117kg ilman vauhtipyörää ja dampperia.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #9 : 03.05.2016, 21:06:26 »
Onko teillä tallilla nui leuhka sorvi?  :o

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #10 : 04.05.2016, 00:04:17 »
Onko teillä tallilla nui leuhka sorvi?  :o

Olisikin :D Opinahjon kautta on cnc-työstökeskus ja cnc-sorvi käytössä.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #11 : 25.05.2016, 19:55:09 »
Tullut taas vähän puuhasteltua. Tallikaveri valmisti laatikkoon sopivan vaihteiston palkin.









Sattuipa juuri sopivasti mustangin tukikumi vaihteiston palkin kohdalle. Olin jo varautunut siirtämään palkkia ja tekemään uudet kiinnityspisteet.. Keppikin osui vakioreikään keskelle.


Lisäilen vielä pari lisäkuvaa koneen asennuksesta, kun käyn pajalla. Seuraavaksi pitäisi alkaa öljypohjaa muokkaamaan. Lattiamattokin on melkein jo asentunut. Ehkä pari viikkoa vielä. ;)

Ennenkuin joku ehtii sanomaan palkista mitään, niin palkkiin on vielä tulossa yksi vahvike poikittain tuomaan jäykkyyttä.



« Viimeksi muokattu: 25.05.2016, 20:00:41 kirjoittanut Madbull »
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #12 : 30.05.2016, 21:28:24 »



Kone lepää kannakkeiden päällä. Hieman vinossa vielä kun laatikko on pukin päällä. Konepeltiin jää varaa reilusti.




Kepukka osuu juuri sopivaan kohtaan. Huomenna taidan käynnistää sorvin ja sorvailla kepin. Josko raaskisi ostaa ihan Hurstin nupin.


-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa Madbull

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 249
  • VolvoKapteeni
    • Ristikivi Street Outlaws
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #13 : 01.06.2016, 13:56:03 »


Nyt vaan Hurstin nuppia tilaamaan.
-Ristikivi Street Outlaws-
940 -90
244 -78 V8
Tuusula

Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1275
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Vs: Homelompakoiden touhuja (Volvo 244 V8 -78)
« Vastaus #14 : 08.06.2016, 14:42:40 »
Jahas, täällä laitellaan volvoon roverin kasia.
Meillä on isäukon kanssa samat suunnitelmat tuon ikuisuusprokkiksen kanssa, autona -70 opel A commodore GS johon laitetaan myös roverin 3,5l V8. On ooppeliin volvoakin tulossa, nimittäin 100-sarjan etupalkkia ja 200-sen jarruilla yms..

Tää projekti lähtee nyt seurantaan, komea tulossa  O0
NYKYÄÄN: -06 V50 2.4. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v

 

Futurez  Kulkukoira