RallyBaron  Samppasport

Volvo 240 GLE 90

  • 14 Vastauksia
  • 2845 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jokke_89

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 GLE 90
« : 30.05.2020, 19:55:07 »
Morjesta vaan!

Uusi foorumilainen täällä! Tuli perheeseen tämmönen 240 GLE. Yllättävän hyvässä kunnossa kaikin puolin. Toki tämän ikäsessä laitteessa jo näkyy kaikenlaista käytön jälkeä, mutta yllättävän vähän ruostetta ja ulkoa ja sisältä siisti. Ja tekniikka pelaa mahtavasti ajokilometreihin nähden joita on jo reipas 350tkm. Auto on automaattilaatikolla ja B200F koneella, veivattavalla kattoluukulla, etu ja taka sähkölaseilla, sekä sähköpeileillä.

Vähän olisi kysymyksiä näistä. Kattoluukusta puuttuu ilmanohjain. Saakohan näitä vielä jostain, vai onko purkaamot ainoa vaihtoehto mistä etsiä? Saksanmaalta löytyi jotain ilmanohjaimia, mutta uskoakseni olivat vain jotain ns. yleismallisia muovihärpäkkeitä. Ja onko tosiaan, että ilmanohjain on jollain liimalla katossa kiinni? Ei siinä ainakaan äkkiseltään näy mitään kiinnityspisteitä, mutta liimanjälkiä kyllä.

Toinen asia on takaiskarit. Kojelaudassa on joku painemittari(?), joka liittyy takaiskareihin kaiketi. Lisäksi takaluukussa repsikan puolella on kompura, joka uskoakseni myös liittyy tähän systeemiin jotenkin? Mikähän tämä systeemi oikein on?

Toivottavasti kuvat näkyvät. Vähän huononlaisia ja äkkiä napsittuja, mutta varmaan suurin piirtein niistä jotain selvää saa :D

uploading pictures

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #1 : 30.05.2020, 20:19:03 »
Komean oloinen peli.

Se on tasonsäätö. Eli pitäisi olla ilmaiskarit takana, jos ei ole sitten vaihdettu normaaleihin.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D4 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 677
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #2 : 30.05.2020, 20:38:22 »
Onpa viimeisenpäälle hieno peli ja harvinaisilla varusteilla. Varsinkaan kattoluukkua ei löydy monesta 200 sarjalaisesta.
Nuolinapit ja mittari on tosiaan perän tasonsäätö, jota sai 200 sarjaan sekä automaattisena että manuaalisena, ns. Nivomat iskarit. Eli kompressori työntää painetta iskareihin jota sitten saa säädettyä noista napeista. Perä siis nousee tai laskee. Harmittavan monesta on poistettu alkuperäiset iskarit (uusia saa kyllä mutta maksavat paljon) ja laitettu tavalliset tilalle.
Koko kromisesta SE mallin maskista päätellen ihan loppupään 240. Vai oliko GLE malleissa myös kromi rivoituksilla?
Kromisesta tuulilasinkehyksestä päätellen vuosimalli on tasan -90?

Mielestäni ei vaadi muuta kuin FINnittömät kilvet ja alkuperäiset etuvilkut niin se on siinä.

Jos entisöidä haluaa niin valonpesimet voisi palauttaa paikoilleen.
Takavaloista sen verran että eikös GLE mallissa kuulu olla kromisella listalla? Voin olla toki väärässä.
Etulippa on korinvärinen, saiko sitä aikoinaan tilattua korinvärisenä lisähinnasta?

Jokatapauksessa erittäin hieno yksilö jossa on kalliit ja melko mielenkiintoiset lisävarusteet. Esim. automaattivaihteet on maksanut 8800mk, kattoluukku 7000mk ja sähkölasit 6700mk, tähän päälle vielä tasonsäätö, sähköpeilit, sumuvalot ym. Keskuslukkokin on lisävaruste mikäli autosta sellainen löytyy. Näitä harvemmin varusteltiin näin raskaasti.

Suunnitelmasi kuulostavat hyviltä ja tuolla moottorilla on vielä edessään kilometrejä vaikka kuinka, kunhan huolehtii perushuolloista.
Jarrunesteet suosittelen vaihtamaan samalla. 240 sarjassa on hieman konstikkaat ilmattavat noi jarrut ja mm. etujarrut ovat nelimäntäiset kolmella ilmausruuvilla, mutta kun tekee oikeassa järjestyksessä ja hosumatta niin hyvin siinä onnistuu.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2020, 11:00:54 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Jokke_89

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #3 : 30.05.2020, 21:05:42 »
Juu tässä on takaiskarit vaihdettu kaiketi normaaleiksi. Uskoisin ainakin näin, kun kompuran sulakkeet on otettu irti. Tänään pääsin autoa ensimmäistä kertaa vasta tutkaileen, niin en hirveesti ole kerennyt tähän perehtymään. Huomenissa ajattelin vaihtaa öljyt koneeseen ja öljynsuodattimen. Tänään vaihdoin tulpat ja ilmanputsarin. Peräöljyt vielä jossain vaiheessa kans ajattelin vaihdella.

Vuosimalli on 90 Rekisteröity 27.12.90.

Ilmeisesti vilkut pitäisi olla oranssit? Täytyneekin katsella mistä löytyisi tällaiset orkkikset. Kattoluukku on kyllä ollut mukava lisä näinä kesän ensimmäisinä päivinä. Orastava pälvikalju vaan taisi kärvähtää kun aurinko porotteli kattoluukusta sisään. Ja oli tottakai pakko ajaa ja fiilistellä koko ajan kattoluukku auki.....

Ohjaustehostin on auton paikalla ollessa vähän raskaan oloinen, mutta ajossa toimii ihan normaalisti. Liemet on kyllä melko karmean väristä sotkua. Voisi tehdä hyvää vaihtaa sinnekin tuoreet mömmöt.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2020, 21:10:59 kirjoittanut Jokke_89 »

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #4 : 31.05.2020, 09:46:45 »

Takavaloista sen verran että eikös GLE mallissa kuulu olla kromisella listalla? Voin olla toki väärässä.
Etulippa on korinvärinen, saiko sitä aikoinaan tilattua korinvärisenä lisähinnasta?


Taisi nimenomaan olla niin, että GLE on mustalla takavalon listalla, koska GL on ainakin kromisella.
Tätä en varmuudella muista, mutta olisiko ollut niin, että DL-mallissa on etulippa musta ja muissa sitten korinvärinen. Ainakin GL:ssä on korinvärissä, tosin joissain 1980-luvun alkupään malleissa voi mennä erilailla.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D4 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #5 : 31.05.2020, 09:49:54 »

Ilmeisesti vilkut pitäisi olla oranssit? Täytyneekin katsella mistä löytyisi tällaiset orkkikset.

Joo, oranssit pitäisi olla. Nimimerkiltä "GHOST" ainakin löytynee noita oransseja etuvilkkuja.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D4 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Paikalla D`Artagnan

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 677
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #6 : 31.05.2020, 10:36:38 »
Taisi nimenomaan olla niin, että GLE on mustalla takavalon listalla, koska GL on ainakin kromisella.
Tätä en varmuudella muista, mutta olisiko ollut niin, että DL-mallissa on etulippa musta ja muissa sitten korinvärinen. Ainakin GL:ssä on korinvärissä, tosin joissain 1980-luvun alkupään malleissa voi mennä erilailla.

Okei. Taitaa olla melkoista hajontaa vuosimallien ja varustetasojen mukaan.
Itselläni -87 GL jossa alkuperäisenä ollut mustalla takavalon listalla ja mustalla etulipalla.

Ghost nimimerkillä on tosiaan alkuperäisiä (käytettyjä) Cibien valmistamia etuvilkkujen laseja myynnissä. Tarvikemallisina niitä saa vaikka Motonetista.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2020, 10:39:38 kirjoittanut D`Artagnan »
Harraste: Volvo 240 GL B200K M47 -87

Poissa Jokke_89

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #7 : 31.05.2020, 14:01:47 »
Löytääköhän näihin näitä Nivomat-iskareita uusina enää mistään?

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #8 : 31.05.2020, 14:36:51 »
Okei. Taitaa olla melkoista hajontaa vuosimallien ja varustetasojen mukaan.
Itselläni -87 GL jossa alkuperäisenä ollut mustalla takavalon listalla ja mustalla etulipalla.


Näin taitaa tosiaan olla... Minulla on -88 GL, jossa alkuperäisenä ollut takavalot kromisella (tosin nyt olen vaihtanut parempi kuntoisiin mustalla listalla oleviin) ja etulippa on korinvärinen.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D4 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D4 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Tucci

  • Vieras
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #10 : 31.05.2020, 15:11:55 »
Löytääköhän näihin näitä Nivomat-iskareita uusina enää mistään?
Älä sotke nivoja ja ilmaiskareita keskenään, monroe on tehnyt noita iskareita.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #11 : 31.05.2020, 16:41:13 »
Ihan tavallinen 90 GLE tuo on. Mulla 245, siinäkin kromimaski, sähkölasit ja peilit.

Spoileri pitäisi olla musta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jokke_89

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #12 : 31.05.2020, 23:44:32 »
Tänään vaihtui moottoriöljyt ja suodatin. Öljyproppu oli aika jännä koko.

Hienosti tuntuu kyllä auto toimivan. Tuli semmonen reilu 100km ajeltua maanteitä ja yllättävänkin hyvä kyyti satasta ajettaessa. Renkaat pitää kyllä käydä tasapainottamassa. Vähän tuntuu ratissa tärinää maantienopeuksilla.

Peräöljyt vaihtunee varmaan huomenna. Ohjekirjassa öljysuositus tais olla 80w 90 GL-5.

Moottoriöljyjä vaihtaessa tuli tsekattua laatikon tunnistelätkää ja AW70 loota näyttää olevan. Onko näitä parilitrasia edes saanut muilla automaattilaatikoilla?

Poissa Jokke_89

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #13 : 02.06.2020, 10:29:03 »
Huoltokirjan mukaan jakohihna ja vesipumppu on vaihdettu karvan alta 30tkm sitten, mutta aikaa tästä on reilu seitsemän vuotta. Huoltokirjassa jakohihnan vaihtoväliksi ilmoitetaan ainoastaan 60tkm. En ole jakopääkoteloa vielä aukonut ja tutkaillut miltä hihna näyttää. Onkohan syytä hihna vaihtaa jo uuteen, kun viimeisestä vaihdosta on kulunut jo suhteellisen kauan?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5073
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Volvo 240 GLE 90
« Vastaus #14 : 02.06.2020, 12:04:51 »
Huoltokirjan mukaan jakohihna ja vesipumppu on vaihdettu karvan alta 30tkm sitten, mutta aikaa tästä on reilu seitsemän vuotta. Huoltokirjassa jakohihnan vaihtoväliksi ilmoitetaan ainoastaan 60tkm. En ole jakopääkoteloa vielä aukonut ja tutkaillut miltä hihna näyttää. Onkohan syytä hihna vaihtaa jo uuteen, kun viimeisestä vaihdosta on kulunut jo suhteellisen kauan?

Mielenrauhan vuoksi kannattaa vaihtaa hihna ja kiristin, vaikka onkin ajettu noin vähän vaihdon jälkeen.
Vesipumppu tuskin on vielä vaihtokunnossa..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron