Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Brick - 03.02.2013, 21:33:13
-
Erittäin suuressa rasituksessa vinolohko saattaa ratketa lohkon ylpäästä lohkon suuntaisesti.
Vesitilan täyttäminen betonilla tukevoittaa lohkoa, mutta aiheuttaa lämpö ongelmia varsinkin rata-ajossa.
Jos betoni valetaan vain lohkon yläreunaan ja annetaan veden kiertää normaalien vesikanavien kohdalta suoraan alas.
Niin mitä luulette pysyykö lohko tällöin riittävän viileänä rata-ajossa vakio vesipumpulla?
-
Kappas vaan. Peetulla olikin tälläinen systeemi 960 volvossa ja Peetun päiväkirjojen perusteella itse itselleni vastaten ei pysy.
-
Jos lämpö ongelmaa on ainoastaan radalla niin kyhäät metanoliruiskutuksen ratapäiville
-
Itseäkin kiinnostaisi tämä lohkon betonointi. Voisiko joku siitä pientä opastusta tehdä?
Joku sanoi että juotosbetoni olisi kanssa hyvää kamaa?
Olisikohan b23 lohkon kanssa hyvä betoni vetää vesipumpun alareunaan asti? Vai pitääkö se juurikin olla yläosassa?
-
Ellette ole hakemassa koneesta jotain 800hp tehoja niin voitte betonit unohtaa.
Suurin osa betonilohkoista, joita olen nähnyt on tehty vesipumpun alarajaan tai jonkun millin yli. On toki täysbetonisiakin tullut nähtyä, mutta enimmäkseen jossain varttivehkeissä, joissa ajot on lyhkäsiä.
-
Eikös siitä oikein ollut topic kun roppakaupalla sylinteriseinämiä lohkeillut b23 lohkoista?
-
Ellette ole hakemassa koneesta jotain 800hp tehoja niin voitte betonit unohtaa.
Tuo pitää täysin paikkaansa vinokone on kestävä lohko.
Meikäläisellä tehotaivoitteet on se perinteinen 400hp, johon riittäisi vakio B230FK alakerta.
Mutta siitä huolimatta laitan ensimmäisen viestin kaltaisesti betonit sisään, h-profiilit, wisecot ja vielä 10mm korsetin tukemaan runkopukkeja. Kaikki tämä täysin turhaa, mutta laitetaan silti vaikka ihan vittuilun vuoksi.
-
Kylläpä sitä itselläkin wisecot, h-profiilit, pitkäisku jne. Monessa asiassa voi huoletta ylimitoittaa, mutta betoni tuo kyllä tullessaan lämpöongelman. Jotenkin itse ollut siinä uskossa että helvetin monella sylinteriputket korkanneet b23 lohkossa...
-
Eipä b230 lohkossakaan ole kuin 3mm paksut sylinterinseinämät. Eli kyllä senkin saa rikki tarvittaessa alle 800hp tehoillakin. Eihän se betonointi aina paras vaihtoehto ole, mutta ei myöskään pois-suljettu. Pitäisi kyllä puoleenväliin asti valetussa lohkossa jäähdytys riittää jos on kunnon pumppu+syylari ja hyvä öljynjäähdytys.
-
Itseäkin kiinnostaisi tämä lohkon betonointi. Voisiko joku siitä pientä opastusta tehdä?
Tässä oma toteutukseni.
1. Poistetaan lohkosta vesimarkat molemminpuoli ja huuhdellaan vesitila vedellä. Kuivumisen jälkeen
kampiakseli asennus ja momenttiin
2. Tehdään 10mm kupariputkesta pätkiä, joihin tehdään päihin kartiot.
Kuva 2.
En muista putkien pituutta, mutta kun laittaa vesireijästä roikkumaan niin toinen pää tulee vesimarkan reijän
yläpinnan alapuolelle.
Kuva 3.
3. Tukitaan kaikki vesikanavienreijät ja kupariputket silikonilla.
Kuva 4.
4. Laitetaan romu kansi paikalleen ja vedetään momenttiin. Sitten käännetään koko härdelli selälleen ja betonit
vesimarkan reijistä sisään.
Kuva 5.
5. Annetaan betonin kuivua ja yritetään keksiä patentti, jolla saadaan uudet vesimarkat pysymään paikallaan.
-
Tässä oma toteutukseni.
1. Poistetaan lohkosta vesimarkat molemminpuoli ja huuhdellaan vesitila vedellä. Kuivumisen jälkeen
kampiakseli asennus ja momenttiin
2. Tehdään 10mm kupariputkesta pätkiä, joihin tehdään päihin kartiot.
Kuva 2.
En muista putkien pituutta, mutta kun laittaa vesireijästä roikkumaan niin toinen pää tulee vesimarkan reijän
yläpinnan alapuolelle.
Kuva 3.
3. Tukitaan kaikki vesikanavienreijät ja kupariputket silikonilla.
Kuva 4.
4. Laitetaan romu kansi paikalleen ja vedetään momenttiin. Sitten käännetään koko härdelli selälleen ja betonit
vesimarkan reijistä sisään.
Kuva 5.
5. Annetaan betonin kuivua ja yritetään keksiä patentti, jolla saadaan uudet vesimarkat pysymään paikallaan.
Kuvat: http://arkkupakastin.blogspot.fi/2013/02/teknik.html
Hyvät ohjeet, vielä lisäisin tämmöstä, en irroittaisi vesiroppuja kun eivät tahdo enää pysyä kiinni. Täyttää lohkon alaosan jollain ni saa valutella betonit dekistä sisään. Myös kannattanee jättää pari milliä dekin yläreunasta vajaaks et jos joutuu plaanata ni ei koneistaja oo niin kiukkunen. Kupariputkien sijaan voi käyttää myös silikoniletkua vesikanavana, lähtee kohtuullisen hyvin irti vetämällä.
-
Tuo pitää täysin paikkaansa vinokone on kestävä lohko.
Meikäläisellä tehotaivoitteet on se perinteinen 400hp, johon riittäisi vakio B230FK alakerta.
Mutta siitä huolimatta laitan ensimmäisen viestin kaltaisesti betonit sisään, h-profiilit, wisecot ja vielä 10mm korsetin tukemaan runkopukkeja. Kaikki tämä täysin turhaa, mutta laitetaan silti vaikka ihan vittuilun vuoksi.
No jos aletaan vittuillakseen laittamaan, niin kait se on jo sama sitten lähettää lohko jenkkeihin Dartonille putkitettavaksi.
http://www.darton-international.com/
Kestoa lienee se 1000hv/putki ja ei ole niitä lämpöongelmiakaan enää. ;)
-
Mutta miksi lähettää jenkkeihin asti putkitettavaksi kun suomessakin on putkitettu moottoreita jo vuosikymmeniä..
-
Mutta miksi lähettää jenkkeihin asti putkitettavaksi kun suomessakin on putkitettu moottoreita jo vuosikymmeniä..
Niimpä.
Tuossa tosimiehen paja, joka myös darttonoi tarvittaessa.
http://www.specialmotorsengineering.fi/fi/ETUSIVU.html
-
No jos aletaan vittuillakseen laittamaan, niin kait se on jo sama sitten lähettää lohko jenkkeihin Dartonille putkitettavaksi.
http://www.darton-international.com/
Kestoa lienee se 1000hv/putki ja ei ole niitä lämpöongelmiakaan enää. ;)
Joo mutta sitten se ei ole enään itte räpelletty.
-
Mietityttää lähinnä onko tuosta betonointitavasta enemmän haittaa kun hyötyä?
Suurin osa lämmönvapautumisesta tapahtuu juuri betonin täyttämälläsi alueella. Normaalisti tota puuroa täytetään alaosaan resonanssin ja pytyn värinän vaimentamiseksi, juuri tämä värinä tuppaa väsyttään sen sylinterin. Lohkoissahan on jo vakiona paksumpi yläpää paisumisen estämiseksi.
/B
-
Saman huomasin halkaistussa b20-lohkossa, valu sylinterien yläpäässä
paksumpi kuin alapäässä.
-
Mietityttää lähinnä onko tuosta betonointitavasta enemmän haittaa kun hyötyä?
Suurin osa lämmönvapautumisesta tapahtuu juuri betonin täyttämälläsi alueella. Normaalisti tota puuroa täytetään alaosaan resonanssin ja pytyn värinän vaimentamiseksi, juuri tämä värinä tuppaa väsyttään sen sylinterin. Lohkoissahan on jo vakiona paksumpi yläpää paisumisen estämiseksi.
/B
Sieltäpä se lohko ratkeaa jos ratkeaa ja tuon lämmönvapautumisen johdosta siellä kiertää edes hieman vesi.
Myös resonanssi ja värinä pienenee kun on paremmin tuettu yläpäästä.
No kesällä se nähdään onko tämä mistään kotoisin.
Jos betonin valaa vain alapäähän niin varmaan pienentää niitä resonansseja ja värinöitä, muttei estä lohkoa ratkeamasta yläpäästään. Mielestäni aika turha temppu.
-
Sieltäpä se lohko ratkeaa jos ratkeaa ja tuon lämmönvapautumisen johdosta siellä kiertää edes hieman vesi.
Myös resonanssi ja värinä pienenee kun on paremmin tuettu yläpäästä.
No kesällä se nähdään onko tämä mistään kotoisin.
Jos betonin valaa vain alapäähän niin varmaan pienentää niitä resonansseja ja värinöitä, muttei estä lohkoa ratkeamasta yläpäästään. Mielestäni aika turha temppu.
Meinaat tosiaan että yläpäähän kohdistuu niin paljon voimaa, että se tuosta betonoidusta kohdasta muuten ratkeaisi? Olis mukava saada kuva sellasesta ratkenneesta sylinteristä.
-
Meinaat tosiaan että yläpäähän kohdistuu niin paljon voimaa, että se tuosta betonoidusta kohdasta muuten ratkeaisi? Olis mukava saada kuva sellasesta ratkenneesta sylinteristä.
Omakohtaista kokemusta meikäläisellä ei ole, mutta isot pojat on kertonut juuri näin käyvän.
-
Kyllä nyt ollaa vitsi tuulella ei lohkoa valeta yläpäästä , tämä juttu on kirjotettu vitsi mielessä varmaa ?
-
Kyllä nyt ollaa vitsi tuulella ei lohkoa valeta yläpäästä , tämä juttu on kirjotettu vitsi mielessä varmaa ?
Kyllähän tämä ihan tosissaan on väkerretty.
-
Itsekkin sitä olin alapäähän laittamassa niin kauan kunnes tämän topicin näin. Ihmettelin vain hetken väärin päin betonointia ja päätin unohtaa koko jutun ;D Kyllä tässä taitaa pojilla tosi kyseessä olla, eikä suinkaan vitsi.
-
Melkein kymmenkunta lohkoa on pilpottu ja kaikki menny alapäästä pullistunut tai halki asti... Tosin ei auttanu betonitkaan...
Porauskin oli 97 ja isku 101 niinkö vaparina vaan.. laajat liikkeet ja kiinanakseli värisee just sillai sopivasti että valut ei kestä :P
-
Melkein kymmenkunta lohkoa on pilpottu ja kaikki menny alapäästä pullistunut tai halki asti... Tosin ei auttanu betonitkaan...
Porauskin oli 97 ja isku 101 niinkö vaparina vaan.. laajat liikkeet ja kiinanakseli värisee just sillai sopivasti että valut ei kestä :P
Mielenkiintoista. Kun on puhjennut betonin kanssakin niin onko puhkeama betonin kohdalla vai "paljaalla" kohdalla?
-
94 porauksella oleva tappikone halkasee sylinterit niin että valu murtuu
ympäri sylinteriä vaikka liki täys betonia, 30mm dekistä asti täys. Seinät jo niin ohuet. Parin kesän varttivedot kesti Ruotsis
-
Tuli sitten tehtyä liika jähmeetä betonia eikä se levittyny mieleisellä tavalla. Noh täytyy tehdä tästä täysbetoni lohko varaston hyllylle.
PS: Jos jollakulla on suunnitelmissa jonkunlainen lohkon betonointi projekti niin tuolta saa purkin morosoa, jolla täyttää koko vinolohkon vesitilan.
http://www.yritysnet.com/tarvikemotti/kemikaalit.html
-
Ylös tämäkin.
-
Paljonko jäsenistö arvioi betonia menevän, jos betonoi vesimarkkojen alareunaan asti vesitilan alaosan? Pitäis tilailla sopivaa määrää, nii ei kehtais saavillista tilata. Moottori sen verta kaukana tallin perillä että ei kehtais vielä alkaa vesimäärällä tutkii.
-
Paljonko jäsenistö arvioi betonia menevän, jos betonoi vesimarkkojen alareunaan asti vesitilan alaosan? Pitäis tilailla sopivaa määrää, nii ei kehtais saavillista tilata. Moottori sen verta kaukana tallin perillä että ei kehtais vielä alkaa vesimäärällä tutkii.
Jos otat moroson lohkobetonii ni siit pienemmäst purkist menee noin puolet :)
-
Nostellaanpa vanhaa aihetta, jos näistä betonilohkoista löytyisi jo enemmän kokemusta. Suunnitelmissa valaa B230FB lohkon vesitila täyteen betonia. Autolla ajetaan vain varttimailia. Lähinnä mietityttää, tuleeko lämpö ongelmaksi. Lämpöongelmia tässä on ollut jo aiempina kesinä vesilohkolla, mutta nyt vaihdan isomman jäähdyttimen keulalle. Vesipumppuna ajattelin käyttää alkuperäistä.
Ilmeisesti näitä on täytetty maailmalla epoksillakin. Tästä löytyy huonosti tietoa. Onko joku kokeillut tätä?