Carcom Oy  Ateho

jar-ii:n Volvot, Uutta 240 pihaan

  • 305 Vastauksia
  • 92711 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot
« Vastaus #255 : 16.05.2017, 21:02:45 »
Harmittaa ajella 240llä. Kilometrejä kertyy vanhukseen. Kuitenkin vuoden lopussa museoleimalla käytän.

Tänään tuli vastaan varteenotettava käyttöauto. Kun muut käyttikset on joko lähtenyt lapasesta rakentelun suhteen tai myyty.

Eli 240 sedan vuosimallia -86. Auto on tuotu melkein uutena Ruotsista ja ollut samassa suvussa aina. Nyt omistajan menehdyttyä auto päätyi kuolinpesään, josta sen ostin. Kerkesin tänään nopealla vilkaisulla havaita seuraavaa;
-b230k + m47, 230tkm ajettu
-kattoluukku+tuulenohjain
-monroen "leveling-system"
-ohjaustehostin
-pari lisämittaria (tarvike)
-takalasin verhot
-kiveniskusuojat
-lumiketjut kontissa
-snowcapit
-pintaruosteita+naarmuja

Huomenna haettava tallille. Pari huonoa kuvaa on laittaa jo nyt  :)






Jos tästä "järkevän" käyttiksen vääntäisi. Jotain kuulemma pitäisi emännän mukaan jo myydä. :D
« Viimeksi muokattu: 16.05.2017, 21:04:28 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot, uus tulokas
« Vastaus #256 : 04.06.2017, 22:35:17 »
No tuota. Järkevä käyttis... Auto on käytetty nyt leimalla. Vaati hieman hitsausta ja valojen herkistelyä.

Pyöräytin V nokan järkyttävän T:n tilalle ja korjasin alipainekalvon kaasuttimesta. Nyt tuolla pysyy liikenteen mukana. Tehdashan lupaa V nokalla tuosta voimamoottorista 130hp/192Nm

Tulihan tuota ulkonäköäkin päivitettyä. Ja ajeltua Haaparantaan miittaileen.





Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Niko_S

  • Vieras
Vs: Jarin 240 Volvot
« Vastaus #257 : 16.06.2017, 23:22:58 »
Öpelin muotopellit istuu omaan silmään passelisti 240:n alle.

Tuollainen ulospäin levitetty vanne tuo sen pienen lisämausteen ulkonäköön.  ;)

----------

OT:
Itse olen harkinnut Opelin muotopeltien ostamista 245:een, mutta menin viime kesänä ostamaan uudet kesänakit 14" Fondmetalleille. Talvirenkaat ovat tosin sattuman kautta Opelin "normaaleilla" peltivanteilla...  :P

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin 240 Volvot
« Vastaus #258 : 17.06.2017, 18:56:23 »
Öpelin muotopellit istuu omaan silmään passelisti 240:n alle.

Tuollainen ulospäin levitetty vanne tuo sen pienen lisämausteen ulkonäköön.  ;)

----------

OT:
Itse olen harkinnut Opelin muotopeltien ostamista 245:een, mutta menin viime kesänä ostamaan uudet kesänakit 14" Fondmetalleille. Talvirenkaat ovat tosin sattuman kautta Opelin "normaaleilla" peltivanteilla...  :P
Joo mulla nuo on pyörinyt monen lankun alla :D Toisaalta tekis mieli hommata jotai enemmän massasta poikkeavaa... Mutta mennään nyt näillä :)

300-600€ näitä myydään levitettynä. Mielestäni aika kohtuuton hinta :idiot2:
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: Jarin 240 Volvot
« Vastaus #259 : 19.06.2017, 10:29:33 »
On, varsinkin kun opel harrastajat melkein pyrkii pääsemään noista eroon puoli-ilmatteeks :D

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin 240 Volvot
« Vastaus #260 : 20.06.2017, 10:30:15 »
Ai, en tiennytkään etteivät ole suosiossa.  ??? Joku voisi tiliä niillä tehdä.

Saattaisin itsekin noista luopua, jos saisi jotain erikoista tilalle.

Volvot olleet ajossa ja jopa toimineet. Joten olen touhuillut Fordin parissa. Perkeleen tuumakoon pultit... Isäntä ei innostunut Vinokoneen istuttamisesta perintö escoon :idiot2:
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin 240 Volvot
« Vastaus #261 : 31.10.2017, 23:09:38 »
Ei oo tullu paljon kirjoitettua tänne. Harrastus ei ole loppunut kyllä mihinkään.

Tuli tuossa kesän lopulla haettua melko rapsakka Diesel 240. Tämä oli seissyt 10 vuotta. Tekniikka siis D24 + M46

Autossa varusteena:
Ilmastointi
Niskatuen tyynyt
Pari tarvike lisämittaria

Auto oli helmoja myöten maassa. Myyjä oli sen pukkien päälle nostanut.



Jarruja herkistelin aikani ja vaihdettiin renkaat. Sitten alkoi 300km matka kohti Oulua. Välillä piti toki pysähtyä, kun sisällä haisi niin ummehtuneelle ja puhallinkaan ei toiminut.





Ja taas matka jatkuu. Toinen etujarru tuntui toimivan, toinen ei niinkään hyvin... Takajarrut laahasi aikansa. Auto kyllä pysähtyi todellakin hyvin, vaan jarrut jäivät laahaamaan.



Ylivaihde ei toiminut, joten pysähdyimme huoltoasemalle ja laitoimme sen suoralla virralla päälle. Sitten päästiinkin jo kotiin ja auto pääsi työn alle.



Kaikesta en kuvia jaksanut ottaa / kaivaa täältä puhelimesta, mutta tässä suurimmat.

Kuskin lattian kantti oli aivan pilalla.



Sai vaihtaa aika reilusti peltiä...



Lisäksi takasisäkaaret, kontin puolelta myös. Jousilautaset takaa ja runkopalkit piti paikata tankin vierestä molemmin puolin..



Sitten tuli sisustan pesu, puhaltimen moottorin ja vastuksen vaihto. Joka oli ensimmäinen kerta itselle ilmastointi malliin. Joku huono kuva sisustasta



Jakopää ja jarruremontti tuli myös tottakai tehtyä. Samoin pakoputken takapää.

Tallissa vähän ehostin maalipintaa ja lisäsin nykytrendistä poiketen vähän kromia autoon.



Tässä tilassa auto on nyt.





Alkaisi olla leimaa vaille. Ja kuskia.  ::) Saa nähdä mitä tälle sitten loppujaan keksii.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2017, 23:11:46 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin 240 Volvot, D24 leimattu
« Vastaus #262 : 11.11.2017, 20:04:01 »
Sieltähän se leima napsahti.



Talvirenkaat pyöritettiin alle ja koeponnistamaan. Kahden päivän aikana mittariin tuli 600km ja kulutus siinä 6l/100km tienoilla.







To Do -listalla olisi vielä;
Takasisälokarit (saa tarjota jos löytyy)
Vakkari vanhaan malliin (tästäkin saa laittaa yv jos löytyy edes osia
5,25" kajarit eteen (saa tarjota jos löytyy ht-204 kehyksiä eteen)
Kuskin penkin entraus
Tihkun rele vaihtaa
Yleistä siistimistä.

Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin 240 Volvot
« Vastaus #263 : 20.12.2017, 12:21:50 »
Deeku on pelannu hienosti. En ois kyllä tuosta puheiden perusteella uskonut, että siinä mahtaa olla pihan tikeimmässä kunnossa oleva moottori ;)



Lisävalot ja talmut laittelin. Samoin kuskin penkin entrasin kuntoon. Hyllyssä oottelee takasisälokarit ja eteen isommat kaiuttimet.

Hyvin nuo bensat ja diesel pihalla sovussa viihtyy  :D



Hyvät joulut foorumilaisille  ELK

Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin 240 Volvot, D24 leimattu
« Vastaus #264 : 27.09.2018, 10:25:46 »
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Vuosi 2018 on päässyt aika pitkälle, ilman että tänne on kirjoiteltu mitään. Hieman näiden rappaaminen on vähentynyt, mutta jotakin uuttakin pihaan on haalittu.





Elokuussa tuli haettua 1962 vuoden (-63 vuosimalli) 4 ovinen Amazon. Auto katsastettu viimeksi vuonna 1987 ja kunto sen mukainen. Kaikki osat löytynee lattiamattoa ja kattoverhousta lukuunottamatta. Moottorina B18 ja laatikkona nelilovinen pitkäkeppi M40. Peltihommia riittää jo ennakkokatsauksen perusteella, mutta näkyvä ruoste x 3-4?

Käyntiin Ama lähti ehjän bensapumpun ja kanisterin avulla. On nuo lujia vehkeitä.



Sisusta on aika suuri menoerä. Varmaan uudemmasta Amazonista hommaan tähän sisustan. Tämä vanha kuosi ei oikein omaan silmään passaa, ja on muutenkin kaatopaikkakamaa. Etupenkit on jo valmiiksi eri paria...



Osia tilailtu ja haalittu vähän sieltä täältä ja hitsauksia suoritettu minkä on joutanut. Budjettisyistä teen suorasta kaiken minkä vaan suinkin järkevästi pystyy. Valmispeltejä saa silti tilailla urakalla. Ainakin vänkärin puolelle.



Kaarta ja helmaa mallailin paikalleen, että saa kynnyksen tehtyä. Jos jollain on 4 ovinen purkuauto tiedossa, niin paiskaa yv:llä. Voisin käydä leikkomassa palasia tähän.



Koitan tännekkin jaksaa päivitellä kuulumisia, mutta saa tuota instagram tiliäkin seurailla kuka nyt sellaista harrastaa  ;)

Tekniikasta sen verran, että B20 konetta katseltu jos edullinen aihio löytyisi, Tupla SU kaasuttimet imusarjoineen on jo haalittu hyllyyn kaiken varalta.



Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin 240 Volvot, talven ja kevään tapahtumia
« Vastaus #265 : 24.04.2019, 11:12:53 »
Kirjoitellaas tännekkin välillä.

Talo tuli rouvan kanssa ostettua ja sitä remontoidessa on nyt mennyt kaikki aika. Mutta on siinä sivussa muutama auto tullut pelastettua paalaukselta.

Syksyllä kävin noukkimassa 740GL:län, jolla ajelinkin koko talven:




Mukava auto oli ajella. Nahkasisustan laittelin ja muutenkin fiksailin kuntoon. Automaatti kun oli ollut, niin perävälitys melko tiheä. M47:lla kierrokset matkassa aika korkeat. Toisaalta pieneen leikkimiseen lukkoperä toi oman mausteensa.

Talvella tuli noukittua lähimailta myös 960 (pahoittelut huonoista kuvista):




Autoon tuli uusattua pakoputki kokonaisuudessaan. Peräkontinluukku meni vaihtoon, kun lasi oli ostettaessa rikki. Sisutaa joutui parsimaan ja tehostajan pumppu meni vaihtoon. Rojekti vähän kesken, kun tehostajan letku halkesi ja öljyt pitkin konehuonetta. Jospa tämän saisi parin viikon päästä kuntoon ja myytyä.

Keväämmällä siis seiska vaihtui tuttuun ja turvalliseen 240:iin:






Tekniikkana tottakai B200K ja M47, perä avoin ja varusteina persgrillit, ohjaustehostin, pikkuratti ja keskuslukitus.

Mittarissa ostohetkellä 134800km joka pitää paikkaansa.

Autoon tuli heti vaihdettua öljyt ja suodattimet, puuttuvia listoja laittelin paikalleen ja väsähtäneet etuvalot sai tuunausta osakseen. Hydrojen kanssa auto näyttää omaan silmään ihan ok.




Kesäautokin tuli kaiveltua esille. Moottori pitäisi melkein vielä laakeroida ja käyttää leimalla. Hyvin vielä ehtii  :idiot2:



Amazonin hitsuu ja kunnostus jatkunee, kun saa talon ja oman tallin valmiiksi. Eli ehkä vapuksi 2020 (tai 2030)?




« Viimeksi muokattu: 24.04.2019, 14:24:18 kirjoittanut jar-ii »
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot, talven ja kevään tapahtumia
« Vastaus #266 : 02.05.2019, 13:23:48 »
960 tuli nikkaroitua kuntoon ja on jo uudella omistajalla. Vähän ikävä jäi ajo-ominaisuuksia ja etenkin vakkaria. Ehkä vielä joskus, parempikorisena.

Purkuautoa taas etsiskelty perinteisesti. Lähistöltä tuli paaliuhan alta haettua 740GLE. Pikaisen tutkimuksen perusteella tuota ei kannata purkaa, vaan kunnostaa takaisin liikenteeseen. Jarrut käydä läpi, Kelju K Kojoottia säädellä ja huoltaa, pohjaan pari lappua ja konttorille. Ihan hyvillä sähköherkuilla, lasit, peilit, kattoluukku sähköllä.

Vanteetkin vaikuttaa ihan OK kuntoisilta. Nimi niille ei vaan tule heti tässä kirjoittaessa mieleen...



Uudet naapurit katselee vähän ihmeissään tätä autohommaa.  :idiot2: :2funny:
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Jarin Volvot, talven ja kevään tapahtumia
« Vastaus #267 : 02.05.2019, 13:46:47 »
Vanteet on Orion 7J x 15 ET 25.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot, talven ja kevään tapahtumia
« Vastaus #268 : 10.05.2019, 10:14:02 »
Vanteet on Orion 7J x 15 ET 25.
Jees, kiitoksia muistin virkistyksestä  O0

ORXiin tilattu uudet takavalot kirkkaalla ylärivillä. Lisäksi hain Korrek Prota kaverin suosituksesta. Jospa ensi viikolla saisi siveltyä pintaan. Hydroihin pitäisi jotain liuotinta kokeilla, että saisi pinttymät veks.

Etulippa vaihdettava ehjään ja etujousista (-40mm lesjö) lähtenee kierros pois, niin alkaa ulkokuori olemaan "valmis".

Ehjää etupuskurin kromista pitkää listaa saa tarjoilla jos ehyt löytyy, nykyinen tuhannen rupelilla ja oiottu vaan.
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Jarin Volvot, talven ja kevään tapahtumia
« Vastaus #269 : 12.05.2019, 13:23:37 »
Vakkari saapui. Tätä etsittiinkin tovi. Vaijerivikaisena tuli, joten piti moottopyörän yleisvaijerisarja ostaa. Vielä vaijerin kiinnitys kaasuun pitää ratkaista ja ostaa T-haara alipaineen haaroittamiseksi, jossen avaa imisarjasta ylimääräistä nippaa. Itse vipu ei ole enää huipputasoa. Pomppaa silmille vähän ajetusta sisustusta.



Risaista puskurin lippaa tuli tuunattua. Ei ihan näyttelytasoa, mutta omaan silmään ok.  ::)






Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

 

Ateho  Elekma