Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Bansku - 24.07.2016, 21:47:34

Otsikko: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 24.07.2016, 21:47:34
Taidampa nyt turhuuksissani tässä sairaslomaa vietellessä pystyttää tästä omasta talvipulkasta projekti topickin.
Avataan tilannetta sen verran että aikasemmin ollut bemareita liki parikymmentä omistuksessa, ja kyseinen merkki hyvinkin lähellä sydäntä.
(https://www.dropbox.com/s/2hxpsmxnx0lrvhw/20150827_192528.jpg?raw=1)
Mutta joka tapauksessa kaveri vuosi sitten osti tälläisen -88, taikka -89 ei voi tarkasti muistaa, 740 farmarin, haalistuneen punainen ja originaali ulkoasu oli niin karu ja ruma että lähinnä nauratti ja herätti pienesti kiinnostusta, puoli vuotta seisonut mutta leimalle ei kaveri muuta tehnyt kun hitsasi putken ja lisäsi nestettä paisariin, jonka jälkeen katsasti koko laitoksen ja itse puoli vahingossa sitten ostin pois tämän.
B230k tekniikka ja laatikko kovalla vitosella, mikä lie sillon malliltaan, mittari lukema pyörähti kotiin ajaessa 400tkm. Joskus tuotu ruotsista, aivan täysin ruosteeton yksilö, jonka takia lähinnä ostinkin, massattu todella useasti. Huoltohistoria todella hyvin tiedossa ja tällä kylällä ollut eräällä jo nyt edesmenneellä miehellä useamman vuoden ja hyvästä huolen pidosta kertoi mm. se että virtavehkeitä löytyi kolmet vai jopa neljät peräkontista, kaikki vaihdeltu ajallaan ja puristuspaineita sillon tällön mittailtu.
Kotimatkalla jo hiljaa mielessäni mietin että tämähän olisi mitä mahtavin talviauto kun on niin ruma ettei säälitä työntää pitkin ojanpohjiakaan.

Ja tästä sitten päästäänkin itse asiaan. Kavereille heitin puolivitsillä että istutan tähän bemarin m50 kuningasmoottorin niin jaksaisi tämäkin laitos kulkea sitten talven.
No, volvon vinokone saikin kulkea yhteistätaivalta minun kanssa runsaat 23km, jonka jälkeen laatikon kera pois konehuoneesta.
Purkuun/elintenluovuttajaksi ostin e34 525:en automaattiaskilla. Tästä otinkin itselleni vain moottorin talteen.
(https://www.dropbox.com/s/oidq11e0er73pbf/20150724_163230.jpg?raw=1)
(https://www.dropbox.com/s/h8psj929znd9jt0/20150724_202713.jpg?raw=1)

Ensimmäisenä taisinkin ruveta metsästämään kytkinpoljinta ja pääsylinteriä, tämä osottautui yllättävän haastavaksi projektiksi kun nettivaraosaa soittelin lävitse niin joko purettavana olleet volvot ei omanneet kyseistä komponenttia, tai sitten se oli jo myyty. Kolmesta sain jo jonkunlaiset kaupat hierottua mutta myyjät osottaituivat pussihousuiksi ja eivät myynetkään kun kuulivat millanen projekti meneillään. Lopulta löyty ymmärtäväinen osan myyjä joka rekkaa ajaessaan toi osan ysitien varteen, jos tunnistat itsesi niin kiitos vielä, toimii hienosti  O0

Tämän ostettuani ja paikalleen pultattua niin olikin vuorossa koneen ja laatikonkorvallisten teko, homman helpottamiseksi otinkin varastosta tyhjän m50b25 lohkon ja tyhjänkannen tähän päälle.
(https://www.dropbox.com/s/8bfwsjldgxlkteh/20150715_121039.jpg?raw=1)
(https://www.dropbox.com/s/tmlcinevi91rjq5/20150723_083725.jpg?raw=1)
Öljypohjaksi valikoitui e36:sta m50b25 koneesta lainattu öljypohja, tässä siis se öljypumpun imusihti öljypohjan takapäässä vrt. e34 m50 öljypohjassa se on etupäässä.

Laatikoksi valikoitui e34 520i:in perästä lainattu 250g getrac, tästä puuttuikin alkuun kolmosvaihde täysin ja kytkin paketti minkä varastosta paikalleen heitin olikin paska joten aski piti vielä irti käyttää mutta sama huono getrac meni paikoilleen. Välitykset sattu sen verran kohdalleen että 5 vaihteella rajotin kun pamahtaa niin vähän reilu 280km/h on vauhtia, muistaakseni 283km/h tms.

Sähköjen tekeminen olikin jonkun verran nopeampaa mitä vanhojen purkaminen, volvossa noi moottorin sähköt ikävästi sotkettu korin sähköihin, eli eipä sitä vanhaa tekniikkaa ihan niin vaan nappasti sieltä täydellisenä pakettina pois, vieläkin vanha boksi on siellä rattiakselin kupeessa kiinni. Ajattelin että pärjään sen kanssa kyllä.
No uuteen tekniikkan ja bemarin johtosarjaan 3 johtoa kiinni ja yksi vielä tästä töpseliltä bensapumpulle niin avaimesta kääntämällä käyntiin volvo "725" ensimmäistä kertaa.

Ensistartista lähtien sitten tapeltiin syyläreiden kanssa aika reilusti, ensimmäiset 3kpl mitä varastosta löyty niin vuosivat, ostin lopulta halvimman mitä ebaysta löytyi, tämäkin sitten aaviatuksen tiputti paisarin ja kennon välistä mutta en antanut sen vaivata koska oli todella vähäistä, seuraavaksi ostankin alumiini syylärin keulalle. Helpottuu elämä reilusti.
Tämän näköinen olikin sitten konehuone ensistartilla. Myöhemmin lähti tuo volvon putsarikotelo poiskun ei aina jäänyt tyhjäkäynnille pyörimän kun kaasun laski. Kopalle menevä putki kuitenkin supistuu ennen imm:ää 3"->2.5"
(https://www.dropbox.com/s/h4kfqdmbfd90uzv/20150811_202932.jpg?raw=1)
Sitten olikin kardaanihommia, tämän ulkoistin suosiolla koneistamon hommiksi, eli vaihdelaatikon puoleinen laippa on bemarin askiin käypänen, välissä tuoretta kardaaniputkea ja tän jälkeen loput onkin volvon kardaania.

Ja suurinpiirtein aktiivisia työpäiviä taisi olla jotain 3-4 viikkoa mitä kesälomaakin oli, välissä odoteltiin öljypohjaa hitsauksesta 1,5 viikkoa ja kardaania samanlainen pätkä.

Tällä kokoonpanolla luukutettiinkin sitten koko talvi surutta perse ojanpohjia ja pieniä puita koluten, välissä oli korttikin katkolla 2kk, mutta siitä huolimatta ajokaudessa kertyi kilometrejä n. 11tkm, kertaakaan ei välille jääty ja voimaa oli huomattava määrä vrt. Edelliseen kokoonpanoon. Ja laatikosta edelleen puuttui se kolmonen mikä olisi ollut yllättävän tarpeellinen


Maaliskuun lopulla otinkin volvon taas työn alle ja purin öljypohjan pois, muka perustarkastuksen takia, jostain syystä täräytinkin lohkon kylkeen 26mm reiän, turbon öljynpaluuksi, tässä vaiheessa jo vähän arvelin että homma taisi mennä vituiksi, se siitä järkevästä talviautosta.
Mutta kerta valmiiksi hyllystä löyty käyttämätön hx40 superi, 16 pakopesällä, käyttämättömiä 1100cc ev14 suuttimia 6kpl, m50 turbopakosarja, e36 328i/m3 zf aski sun muuta oheistuotetta.
Lisäksi ostelin talteen bc racingin alustan, lisämittareita parit, moottorinohjauskin pitäisi saapua kotiin lähipäivinä

Pakosarjan oletin olevan aivan bolt on kerta tilaa oli konehuoneessa. Ja taas meni arvaus väärin. (https://www.dropbox.com/s/zwnc90rqnu9wkup/20160511_201608.jpg?raw=1)
Laippa liian edessä.
Eihän se auttanut vikistä, rälläkkä käteen ja pakosarjasta kaikki mutkat erilleen ja yksi pitkä pajaperjantai-ilta niin pakosarja oli heftissään, perhantain ja lauantain välisenä yönä kaveri hitsailikin tigillä pakosarjan läpeensä. Nyt istuu niin naftisti kun vaan voi. Ulkokuoreahan tässä ei säälitä joten turbon tulee vähän reilummin lävitse konepellistä, ja hukkaportti hitsataan kiinteäksi suoraan pakopesään ja tältä lähtevä putki/"screamerpipe" tuleekin lokasuojasta lävitse.
(https://www.dropbox.com/s/6t2u84cmkyx34ho/FB_IMG_1464281336886.jpg?raw=1)
(https://www.dropbox.com/s/vbm4g1dwdkn0fid/FB_IMG_1464281432002.jpg?raw=1)
Valmiiksi hitsatusta sarjasta en olekkaan tajunnu kuvia ottaa.

Eli toistaiseksi budjettihengessä turbotetaan avaamaton luultavasti +450tkm ajettu m50b25 moottori, ahdoiksi todennäköisesti tulee jäämään turvallinen +1 bar ylipainetta, tällä kuitenkin pitäisi talvi ajella töihin.
Haaveissa onkin jo oikea moottori takokamoilla ja oikeilla osilla että kestää kanssa rääkkiä mihin tätä on tehtykkin. Toinen kone onkin jo osina ollut pitempään mitä volvo omistuksessa ja sen osilta on selvät suunnitelmat.
M54b30 koneen kampiakselia, 86mm poraukselle takomännät, h-profiilit, järeimmät mahdolliset nokat mitä hydrot vaan sallivat, eli tuollainen ~3.2l pitkäisku kutonen turbolla värkätään budjetin salliessa.

Tämän hetken kokoonpano:
Rajotinrallia saanut m50b25, ehkä nokat vaihtuu jos sattuu käypäset puoli-ilmaseksi kohdalle. Viime syksynä käytin btcf:än penkitysmiitissä lippukevennyksenä ohenmäen teholla. 186.4hv siellä oli vielä tallessa. Paskalla lambdalla ja huoltamattomalla koneella ei niin kovin huono, uutena luvattu 192hv tuolle.

600x300x100 välijäähy keulalla
1100cc ev14 suuttimet
Bilteman kopio -044 pumppu, tulee vielä keruusäiliö ja toinen pumppu tät täyttämään ja linjat 8mm kupariputkesta ja letkusta
Holset hx40 super
3.5" downpipe, auton alla pienenee 3"
Joku kiinalainen 60mm hukkaportti, joka hitsataan suoraan pakopesään.

Zf askiksi, m20 vauhtipyörä m50 starttikehällä, -618 sre ja massalevy taikka sintteri vielä hakusessa.

Bc racing alustaksi, jousi jäykkyyksiä en tähän hätään muista mutta ilmotan kuhan kerkeän alle laittamaan. Tästä ei todellakaan tule, mutta sellainen mukavasti matalampi.
Tässä mallissa ei ole takana ollenkaan vakaajaa niin mielessä on ollut päivittää molempiin päihin tupla vakaajat, saisi keinumista kuriin ilman että tarvitsee alustasta tehdä kivirekeä, ja takavakaajathan saa vartille mentäessä kiskastua pois.(https://www.dropbox.com/s/6t2u84cmkyx34ho/FB_IMG_1464281336886.jpg?raw=1)
Kuvien linkkaamisen kanssa on vähän ongelmia kun puhelimella tätä näppäilin mutta oikoluen ja lätkin kuvia väliin huomenna tietokoneen ääressä. Kiitos ja anteeksi.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 25.07.2016, 10:59:41
Jostain kumman syystä en päässyt enään omalle flickr tilille joten osa kuvista on sielläkin. Täytyy nyt olla vähän aktiivisempi kuvien ottamisessa.
Tosiaan edulliset mustat/tummat puolikupit olisi etupenkeiksi hakusessa, uusia en raaski hommata tälläseen 600e autoon.
Sitten perä asia on askarruttanut jonkun verran, kitkalukko olise se kaikkein optimaallisin mitä haluaisin, saako näitä mistään järkevällä hintaa tai missä hinnoissa yleensä pyörii? Toinen vaihtoehto sitten voi ollakkin räikkälukko, kemppiä en todellakaan halua. Ajatuksia voisi heittää tuosta lukosta mihin kannattaisi kallistua. Paljon tulee saamaan rääkkiä, luisun heittoa asfaltilla että lumella, oikeastaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa aina pitäisi löytyä veto molemmista pyöristä, mutta ei kuitenkaan kemppiperää.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: puliukk0 - 25.07.2016, 17:32:31
Torsen (-588) toiminut (ja olin todella epäileväinen nissanin 2-way kitkalukon jälkeen)...

Tähän mennessä aina vetänyt kahdella, vaikka ollut toinen pyörä kevennettynäkin, enemmän tai vähemmän...  8)

(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/462675_10201090413972352_1548866653_o.jpg)
(https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13567215_10209871678858486_1345905352073270679_n.jpg?oh=54c756c291792406599c2c83f96acbe1&oe=58347B76)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 25.07.2016, 17:36:48
Tohon torseniin voisin kallistuakkin eniten tässä vaiheessa. Jo hintasakin puolesta, ilmeisesti halvempi mitä oikeat kitkalukot. Ei oikein näistä volvon komponenteista ole mitään tietoa että mistä kannattaisi ja katsella jne.
Mistä noita torseneita olette hommaileet?
Myös polyuretaani puslille olisi tarvetta, mielellään kokonaisia sarjoja eteen ja taakse niin mukavampi tilailla mitä jokaista puslaa erikseen. Aikasempaan kalustoon olen strongflexiä tilannut puolasta mutta ei näköjään sieltä volvoihin saa ja googlella jotain aivan sikahintaisia sarjoja vaan löytänyt
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: remes - 25.07.2016, 17:53:38
Yks vaihtoehto kysyä on Rallyracefin Keravalla. Pitäisi löytyä aika kattavasti näihin vanhempiin SuperPro puslia, hinnoista ei ole mulla tietoa kun ehdin 200:een hommaamaan Powerflexit Futurezin kautta.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: puliukk0 - 25.07.2016, 18:11:09
912A588 lukon saa helpoiten US-Partsista, päivän hinta näköjään: 729.90€
Puslia itse tilannut suoraan valmistajilta ulkomailta.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: JoonasH - 25.07.2016, 19:54:00
On muuten aika näppärän näköistä rakentamista, hienoa että näihin laitetaan jotain muutakin pellin alle kuin Volvon omia myllyjä :tykkää:
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 03.08.2016, 00:53:25
Tänään, tai siis eilen tulikin pitkästä aikaa työnnettyä töiden jälkeen volvo halliin ja vähän askarreltua vähän etiäpäin.

Ensimmäisenä aloitin hukkaportin ja pakopesän välistä putkea väsäämään.
(https://www.dropbox.com/s/er32x8mxmqyz37s/20160802_174546.jpg?raw=1)
Eli tuollasesta lähdettiin työstämään.

(https://www.dropbox.com/s/11vqhmdx5btekc9/20160802_175833.jpg?raw=1)
(https://www.dropbox.com/s/1nqgrekg7l2txjt/20160802_175844.jpg?raw=1)
(https://www.dropbox.com/s/a2a4y6q653hv6uv/20160802_181247.jpg?raw=1)
Vähän jo rupeaa karkea sijainti ja asentp löytymään.

Tän jälkeen ajattelinkin ruveta muokkaamaan hukkaportin laippaa, tai eihän sitä olisi ollut pakko muokata mutta halusin kokeilla sorvia jos sitä opettelisi vähän käyttämään.
Sorvailin siis laipan ulkopuolelta saman paksuiseksi mitä putki on ulkoa ja sisältä laipan sorvasin niin että käy todella jouhevasti putkeen
(https://www.dropbox.com/s/4zu80c0hhgvwucd/20160802_191106.jpg?raw=1)
(https://www.dropbox.com/s/mqfk233h0z5zyaq/20160802_191057.jpg?raw=1)

Sitten lyhensinkin putkea ns. sinnepäin mittaan ja heftasin varovasti putken laippaan ja paketin pakopesän kylkeen että sain mallattua miten näppärästi mahtuu hukkaportti olemaan paikoillaan. Ja mahtuuhan se
(https://www.dropbox.com/s/ah92swy64eaz0nw/20160802_201530.jpg?raw=1)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 03.08.2016, 01:02:34
Ja tosiaan kun sain hukkiksen paikan täpättyä noin viimesen kuvan malliin ja valmiiksi vietäväksi ammattimiehelle tehtäväksi loppuun niin pääsinkin pajottamaan keulan rakenteita

Sen kummemmin tätä rupea selittelemään, kuvat puhukoon puolestaan.
(https://www.dropbox.com/s/zq26tk07f7jiw3d/20160802_214425.jpg?raw=1)
(https://www.dropbox.com/s/3ao3pm7y8562sis/20160802_214455.jpg?raw=1)
(https://www.dropbox.com/s/0l0ubrson911c39/IMG-20160802-WA0014.jpeg?raw=1)

Tuon kummempia saanutkaan tehtyä kun loppu tarvikkeet kesken mutta nyt siis saa valojen välistä kaiken purettua tarvittaessa pois edestä, alapalkkikin pulteilla kiinni runkoaisojen välissä. Ja alapalkkia lukuun ottamatta muut purkautuvat ylöspäin ja yläpuolelta ja samankokoiset pultin kannatkin niin nopea purkaakkin. Vielä vahviketta siis tulossa, syylärin kannakkeet tehdä, lasikuula puhaltaa romut siistiä saumat jollain mönjällä ja maalata. Ja lopuksi vielä peitelevy päälle, ja jotain tuuliohjureitakin pitäisi kehitellä että saisi pakotettua kaiken ilman menemään kennojen lävitse eikä karkailisi välistä.

E. Jostain kumman syystä käänteli osan noista kuvista aivan mitenkä sattuu. Dropboxissa ovat kuten pitääkin.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 28.11.2016, 23:49:50
Vanhat kuvat näköjään hävinnyt. Täytyy lisäillä jossain välissä uudestaan.
Mutta joka tapauksessa autolla tuli viikonlopulla ajeltua 750km. 10.päivä olisi varattu penkitysaika niin saisi laitteen lopullisiin säätöihin ja leimattua.
Ja torstaina pitäisi kotoutua ppf:än paketti, homma lähti vaihteeksi lapasesta ja tilasin saksasta puoli vahingossa m54b30 kampi jonka johdosta täytyi sitten ruotsista tilata takomännät tulevalle kokoonpanolle, samaan syssyyn h-profiili veivit arppeineen, arp kannen pultit, athenan coopering kansipahvia jne oheishilpettä. Näillä mausteilla pitäisi rakennella varastossa majailevasta koneesta 3.1l vähän voimaakin kestävä kevyt strokeri
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: sanntero - 29.11.2016, 21:07:20
Mitä katsastusmies sanoo tuosta screamer pipestä? onko niissä jotain lakipykäliä?  :D
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 30.11.2016, 00:09:15
Ei kai noille mitään sääntöjä ole. Ja jos tohon takertuu vaihtuu konttori
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: razori - 30.11.2016, 09:37:13
Ei kai noille mitään sääntöjä ole. Ja jos tohon takertuu vaihtuu konttori

Itse kun joskus tiedustelin konttorilta asiaa niin todettiin aika napakasti että hukkis putkeen
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2016, 20:01:16
Ilman äänenvaimennusta ja mahdollisia päästölaitteita (katti jne) ei saa ohittaa. Eli laiton on. Pakoputken paikastakin oli jotain tarkempia juttuja, mutta en muista miten se meni.  :-[
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 01.12.2016, 23:21:42
Aivan, pakoputkelle on määritelmät kyllä. Nekin tässä vuoden sisään helpottunut. Katsurilla ei tuota hukkaporttia vastaan mitään ole. Kattia ei saa ohittaa, eikä tässä kattia tarvitsekkaan ikänsä puolesta, mutta koska ahdettu jälkikäteen niin katti pitää olla putkessa mutta sen ei tarvitse edes mitään puhistaa kun katittoman päästöt kelpaa, joten näillä mennään, muutoksia ei tule kerran nämä todettu toimiviksi myös leiman kannalta.
Eihän tuo hukkis normaalissa ajossa edes aukea, onhan läpällä ohjatut putkistotkin sallittuja, vaikka ovatkin vain "rata-ajoon"
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 11.12.2016, 21:02:12
(http://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG_20161211_204640.jpg/_img1280.jpg)
Tänään tuli käytyä penkissäkin, 398hv/508nm @ 0.8bar.
Kelpaa talvipuikottaa menemään  8)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: håkan740 - 21.12.2016, 13:57:58
Hienoa, että joku muukin on ymmärtänyt ettei se kasitappinen välttämättä ole se paras pata tonne volvoon laittaa :) 5/5 Olisko sulla lisää kuvia tosta ö-pohjasta? Itellä vastaava prokkis päällä pikkuhiljaa edeten!
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 21.12.2016, 19:08:41
Kuvat siitä öljypohjasta jäi toiseen puhelimeen joka tuhoutui vuosi sitten   :D
Eli ei valitettavasti ole kuvia.

Perjantaina pitäs viedä katsurin syynättäväksi. Pääsis antamaan runtua. Venttiilikopan tiiviste pöisi vaihteeksi vaihtaa ja nyt vihdoin tehdä moottorinhuohottimeen vähän parannusta jos rupeis tiiviste kestämäänkin
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 23.12.2016, 16:11:28
No jooh, leima tuli haettua paperiin, puhtain paperein meni lävitse ja kaikki muutokset otteessa jne.
(http://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20161223-WA0006.jpeg/_img1280.jpg)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 27.12.2016, 16:55:24
Eiku löysimpäs yhden kuvan öljypohjasta.
(http://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/20160824_190442.jpg/_img1280.jpg)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 18.11.2017, 11:27:27
Ai niin olihan tämäkin täällä, täytyy varmaan vähän väliaika tietoja laitella.
Eli eli, nopeasti koko kesän saldona oli 17 paria takarenkaita, pari vetaria, 1 perä ja hauskaa oli koko rahan edestä kun m50:iä koitin tappaa ja kuolihan se lopulta heinjoen radalla rankastessa.
Ykkös sylinterin mäntä kolmesta kohti halki, männänrenkaiden välistä.

Jossain vaiheessa kesää heitin pakonokaksi hyllyssä pyörineen imunokan, ahdot kiloon ja uudestaan penkkiin säädettäväksi, mieluisampi tuli ajaa ja voimaa vähän enemmän. 443/544@1bar ei huonosti avaamattomasta budjetti turbosta.

Nythän tilanne on siis se että lohko tällä hetkellä porauksessa seuraavaan ylikokoon, kampiakseli oli myös siellä mukana tarkistettavana.
Että tilavuutta tulee karvan yli 3l, h-profiilit, customi männät tulee alakertaan ja yläkertaan kovat nostimet ja todella järeät nokat, ahdin vaihtuu isompaan borggiin, imusarjan hommasinkin jo uuden, moottorinohjaus tulee vaihtumaan maxxecun tekeleeseen. Että käytännössä vanhasta tekniikasta ei jää kun suuttimet.
Tavoitteet on lyöty tiukasti että 800hv on saatava, ja potenttiaalia siihen on tuossa moottorissa.
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20171017-WA0020.jpeg/_img1280.jpg)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20170730-WA0038.jpeg/_img1280.jpg)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/VID-20170720-WA0055.mp4/_bigthumb.jpg) (https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/VID-20170720-WA0055.mp4)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/VID-20170720-WA0047.mp4/_bigthumb.jpg) (https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/VID-20170720-WA0047.mp4)

Kahta alempaa painamalla aukeaa videot, kumin kiusausta molemmat sisältää
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 18.11.2017, 11:53:42
Laitan nyt tähän vielä parit vilimit.

(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/received_10209492664615791.mp4/_bigthumb.jpg) (https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/received_10209492664615791.mp4)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/received_10155438773902728.mp4/_bigthumb.jpg) (https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/received_10155438773902728.mp4)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/received_1609463239064901+%281%29.mp4/_bigthumb.jpg) (https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/received_1609463239064901+%281%29.mp4)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/received_1578097472201478.mp4/_bigthumb.jpg) (https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/received_1578097472201478.mp4)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 06.03.2019, 09:40:41
Pitääpäs välillä päivitellä. Eli toi punanen  farkku lähti kääntymään lähinnä varttimailin suuntaan ja kadulla ajot tulevat jäämään melko vähiin. Toki eiköhän sillä sitäkin harrasteta kun aika on kypsä.
Tekniikaksi tulee siis "m50b30", enemin z20 nokat, kovat nostimet, m52 kanteen tehdään tämä muutos, dp customin männät, ppf veivit arpein, m54b30 kampura, jämäkkä vahvike levy alakertaan, billet runkopukit, kevyt kerros betonia lohkoon jäykistämään lohkoa, kunnollinen dampperi, sxe369 1.00ar borggi kävi tontilla tein pakosarjan ja möin ahtimen. Tuleekin professional motorsin tekemä hx 55 sekasikiö #25 pesällä.
Toi aikasemmin mainittu imusarja jne kaikkea muuta mukavaa tekniikkaan. Osia ei enään koneen puolesta puutu kun öljypumppu, jakopään hilut ja runkopukit.
Konetta siirtelinkin jo vuosi sitten sen n. 8-10cm taaksepäin.
Ja tosiaan mullistavin asia on että laatikoksi tulee esim. M4 bemarista tuttu dct, muutamin pikku höystein että kestää myös tulevaa rääkkiä. Kuvia lisäisen tähän tän päivän aikaan muutoksista ja tammikuussa hommaamastani toisesta volvo projektista. Jos nämä nyt ketään ylipäätään kiinnostaa kun ei edes vinokonetta ole  ;D
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 06.03.2019, 11:18:34
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/20180316_202904.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/15213340251721479667144.jpg?img=medium)

Vähän pakosarjastakin kuvaa
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20180314-WA0013.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20180401-WA0005.jpeg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20180401-WA0024.jpeg?img=medium)

Koneen korvalliset, kingcabin alatukivarret helat tulevat tähän käyttöön, ainakin tarpeeksi jämäkät
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20180317-WA0008.jpeg?img=medium)

Lattiat vähän valmiimpana ja pakoputken tunneli, menee 4.5" ränni melko helpolla
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20180622-WA0039.jpeg?img=medium)

Yleistä kuvaa konehuoneesta, melkein heti tuon kuvan jälkeen möinkin ton borgwarnerin pois.
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/20180318_024353.jpg?img=medium)

Enempää ei mitään maata mullistavaa, tai edes kuviakaan, tälle ole tapahtunut.
Paitsi tietysti rälläkkä lipesi ja tein tilaa
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/Volovo/IMG-20180629-WA0046.jpeg?img=medium)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 06.03.2019, 11:22:57
Tammikuussa lähdin kaverilta ostamaan "uusia" takavaloja omaan talvipommiin mutta löysinkin itseni tilanteesta jossa olin reilulla satasella ostanut kaksi 740 volvoa ja molemmat on seissyt taivas alla ja nurmikolla n. 6 vuotta. Farmarin möinkin eteenpäin heti ja se olikin parin viikon sisään leimattu.
Itse taas päädyin ruosteisemman yksilön kimppuun ja alotin olevinaan jonkun sortin terapiana tekemään tätä valkeaa sedania leimalle. Tuttuun tyyliin tilanne eskaloitui hyvinkin nopeasti.

Kuvia ostohetkeltä ja heti halliin trailerilta tiputettuna
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20181229-WA0028.jpeg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190113_172536.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20181230-WA0004.jpeg?img=medium)

Ruosteista olisi voinut ottaa loputtomiin kuvia mutta jätän suurimman osan pois. Melko tahdilla rupesinkin koria elvyttämään että sai ylipäätään 2 pilari nosturilla nosteltua.
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190113-WA0026.jpeg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190126-WA0005.jpeg?img=medium)

Kuvista saa vähän käsitystä miten paska toi kori oli, runkopalkkia reilun metrin verran molemmin puolin uusiksi ja lattioihin meni joku 1.5 neliötä peltiä, vielä varapyörä kotelo korjaamatta niin olisi kaikki tarvittava hitsailtu.
Välissä tuli mieleen ettö madaltaa täytyisi joten hommasin e46 "säädettävät" etutolpat kuopion suunnilta.
Melko bolt on olivat yllättäen, sorvissa täytyi vähän yläpäätä tehdä ja aikansa rälläköi ja hitsaili tolppia niin tulokset oli tässä.
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190208-WA0017.jpeg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190208-WA0035.jpeg?img=medium)
Keulan leimakorkeus kuvassa ja etuapurungosta se vaadittu 8cm maahan matkaa, ilman apujousia alimmillaan tukivarret palkkia vasten n. 2.5cm. Sinne taikoa vielä lisää tilaa.

Tän jälkeen poltteli että vannetta täytyiai halvalla saada ja nehän löytyi siilinjärveltä. Ooppelin muotopellit joista jo 2 levitetty 9" eli sopivat etuvanteiksi. 2 pitää levittää vähän leveämmiksi ja lyödä taakse. Ja pienemmät kumit pakko hommata
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190217-WA0017.jpeg?img=medium)

Tän jälkeen työpaikalla kun kattelin lumen alla makaavaa sammaleista lankkua niin ajattelin että v8 äänet kruunaisi kokonaisuuden ja taas nettivaraosa auki, vimpelistä viime torstaina kävin hakemassa m60b30 tekniikan laatikoineen ja perjantaina olikin aika vinokoneen väistyä ja tehdä tilaa v8:lle, lauantaina kövin tiputtamassa paketin paikoilleen ja kaikki käy tuttuun tyyliin melko bolt on. Ens perjantaina jos saisi korvalliset tehtyä ja kasattua koneen puuttuvat paikalleen niin olisi hyvä.
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190302_210053.jpg?img=medium)

Perjantaina jos muistaisi enemmän ottaa kuvia niin porukka näkee kuinka helposti toi m60 tonne istahtaa.
Ja siis laatikkona on 5hp18, ja nimenomaan automaattina halusin tämän paketin.
Loppuun vielä pari kuvaa kaikkien iloksi/kiusaksi
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190119_141413.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190217-WA0023.jpeg?img=medium)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Automasentaja - 06.03.2019, 19:41:36
Kova meno päällä.  :o 8) hyvältä näyttää touhuaminen, jääkö ulkokuori tuollaiseksi?
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 06.03.2019, 20:42:10
Joo siis toi patina, ja punainen sisusta, oli ainoat syyt miksi tuota sedania rupesin pelastamaan. Tuollasta pintaa ei ruiskusta edes rahalla saa
Ja sitten vielä pistoolilla ammutut reiät kruunaavat kokonaisuuden
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 19.05.2019, 17:45:42
Vapusta myöhästyttiin mutta eilen jo savut otin koneesta, on se vaan kasin ääni aina jotain melko pornoa.
Muutamat kuvat heitän jatkoksi ja linkin videoon missä ensisavuja otettiin, sähköt vain pintavetona vedetty eikä nesteletkuja ole. Mutta kuvat puhukoon puolestaan


(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190407-WA0024.jpeg?img=medium)

(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190519_131324.jpg?img=medium)

Yllättäen sai taas pettyä bc racingin tuotteisiin, takapäätä ei saa tarpeeksi matalaksi kun iskarit on liian pitkät.
Ei ole tämä volvoihin tarkotettu bc racing yhtään hintansa väärti tuohon hintaan mitä myy mm. Mamasan, etupää kyllä toimii.

(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190518-WA0006.jpeg?img=medium)

(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190511-WA0025.jpeg?img=medium)

(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190407-WA0026.jpeg?img=medium)



Ja ääninäytteitä
https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190519_142003.mp4?img=full
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Automasentaja - 19.05.2019, 18:51:52
Siistii 5/5. 8)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 19.05.2019, 20:16:48
Näkyykö muilla noi edellisen postauksen kaikki kuvat ja lopputekstit? Mulla itellä näkyy toisiksi viimenen kuva puoliksi eikä viimestä ollenkaan ja linkkikin hukassa. Sekoileeko minun puhelin vai foorumi?
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: anssi68 - 19.05.2019, 20:23:39
Näkyykö muilla noi edellisen postauksen kaikki kuvat ja lopputekstit? Mulla itellä näkyy toisiksi viimenen kuva puoliksi eikä viimestä ollenkaan ja linkkikin hukassa. Sekoileeko minun puhelin vai foorumi?

Khyyl kaikki kuvat näkyy..
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Juho_ - 19.05.2019, 20:47:28
Tulee kyllä varsin härski laite tuosta valkoisesta seiskasta.
V8 ääniä ei varmasti kukaan odottaisi tuollaisesta kopasta kuuluvan. :D

Kovasti oot töitä tehnyt, ja tahtikin ollut melkoinen.
Hienoa! O0
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Sadvegas - 19.05.2019, 23:22:43
Kovettua tekemistä! On kyllä härski moottorivalinta ja ulkokuori
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: TVS - 19.05.2019, 23:54:34
Ilmeisesti vakiopakosarjoilla mahtuu ongelmitta, ja näyttäis äkkiseltään olevan sevverta edessä että on vakio öljypohja? Jos sen tuo niin eteen kun pohjaa muokkaamati menee, taitaa olla syylärin kanssa pieniä tilanahtausjuttuja? Komiaa että pelittää, vaikka onkin vähän neitikasi  (ei herneitä, ilmeisesti vähiten saisse kasi mitä näihin saa leimattua)  8)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 20.05.2019, 08:16:02
Vakiopakosarjat pätkin lihoiksi ja hitsailin uusiksi nippuun, ja tosiaan tuolla öljypohjalla oli pakko asentaa tekniikka noin eteen tällä tavalla myös kardaanikin on eniten bolt on. Ja joo neiti kasihan tuo mutta 150e hankintahinta koneelle ja laatikolle houkutti  ;D
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: TVS - 20.05.2019, 23:41:13
Vakiopakosarjat pätkin lihoiksi ja hitsailin uusiksi nippuun, ja tosiaan tuolla öljypohjalla oli pakko asentaa tekniikka noin eteen tällä tavalla myös kardaanikin on eniten bolt on. Ja joo neiti kasihan tuo mutta 150e hankintahinta koneelle ja laatikolle houkutti  ;D
Joo, ruottistahan sais jopa koneenkorvia, joilla tuo istahtaa vakio pohjalla 7/9 keulalle, mutta tulee ihan töykeen eteen, ottaa muistaakseni tehostimenpumppu syyläripalkkiin kii. Mie pahoinpitelin öljypohjaa todella reilusti että sais konetta taakse ja alas, ja silti se jäi ihan hervottoman eteen... Tavallaan vähän turhaa hommaa, mutta pelkään hiukan akselipainoja katastuksessa O:-)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 21.05.2019, 12:42:57
Joo niin kattelin että niitä saisi mutta en ruvennut maksamaan niistä niin paljoa, tarkotus tämä oli siis tehdä juuri niinkuin "helpoiten" saa tehtyä, ja kieliposkella koko projektia tehty, ensi kesäksi tarkotus ryyppyreki piti saada tapahtumien kiertoon kaveriporukalle joten ja täytyy muistaa että aihio edelleenkin maksoi vain sen 40e.
Akselimassa tuskin tulee ongelmaksi, melko kevythän tuo koppa on, ja eipä se ole kun siirtää keulalta romua taakse jos näin on. Akselin etupuolella oleva akku mm. Painaa yllättävän paljon akselilla. Katsastukseenkin jo varovasti soittelin ja selvittelin asiat valmiiksi, viimeistään viikolla 25 vien leimalle kun kesäloma alkaa tuollon.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: leiska - 04.06.2019, 09:00:42
Milläs tehoilla sait leimattua tän punasen farkun ?
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 04.06.2019, 22:58:31
Siinä oli muistaakseni 219.7hv, eli jäi vielä se 0.3hv vara viritelläkkin, en tänne tainnutkaan laittaa kuvaa otteen toisesta sivusta. Huomenna päivittelen tarinaa tuosta valkeasta, on ahdistellut mutta on jo kuitenkin ajettu. Viikonlopulle voisi jo harkita siirtokilpiä.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 06.06.2019, 07:16:26
Eilen tulikin postista haettua volvon lupalappu, piti ihan vanhatkin tarkistaa ja sama tehorajahan siellä on ollu. Eli 175kw korkeintaan saa laittaa. Eli jopa turhan alas jätettiin tehot punasessa mutta sillä nyt mitään väliä loppujen lopuksi ole.

Mutta joo, kaikkea pientä näkymätöntä ja näkyvää on saatu aikaseksi valkoisen kanssa. Pesty sisusta kasailtu paikoilleen, toinen akku konttiin lisätty. Sähköjä setvitty ja siistitty. Käytännössä vielä kriittisimmät että pääsisi ajamaan on että flekti täytyisi laittaa ja ostaa uusi paisarin korkki kun ei pidä yhtään painetta tuo nykyinen, liekkö volvolta tuohon saatavana kovempi paineista korkkia, 2.5bar pitäisi olla ja nykyinen ehjänäkin vain 1.5bar.
Ja laatikkoöljyn jäähdytin asentaa paikoilleen, tän jälkeen voisikin laatikon öljyt vaihdella.
Lambdatkin pitäisi asentaa, jonkun verran käy rikkaalla ilman niitä.
Ja madallusta kaipaisi aika reilusti, takaiskarit on liian pitkät jne muuta "mukavaa".
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/IMG-20190605-WA0019.jpeg?img=medium)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Jesseh98 - 22.06.2019, 14:18:32
Oisiko mahdollista ottaa kopiota nuista volvon lupalapuista? Taikka tietoo miten ne saa hankittuu
Eivät konttorilla oikeen innostunut mun viritys ideoista kun kävin tehorajoista vääntämässä..
Näppärän näkönen laitos kyllä tulossa sulla
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 26.06.2019, 17:04:08
Ei oo nyt kopiota laittaa eikä se kopio kelpaisikaan kun lupalapussa on aina auton runkonumero johon laput on.
marco.gustafsson@volvocars.com
Tuossa sähköposti osoite mihin voit laittaa kyselyä. Laitat omat tiedot, nimi, osoite ja puhelin numero, sekä auton runkonumero. Laittavat postiennakolla sitten tulemaan sen valmiin lapun viikon sisään.

Mutta joo tällä nyt muutamia lenkkejä ajettu, laatikon venttiilikoneisto täytyy prepata, päästää yhden kuulan väärälle puolelle menemään joten heikkoa vähän toiminta mutta ajettavissa.
Laitan parit kuvat vaikka tähän missä kuosissa ollaan menty.

(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190606_170910.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190606_170923.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190606_170937.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190606_170949.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190606_171106.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190613_194219.jpg?img=medium)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/20190613_194328.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Seitensatkumies - 27.06.2019, 16:05:10
Tämä on kyllä kommee ja härski laite!  :D Kuopiossa tulikin spotattua pari kertaa kaliksen aikaan, jatkakaa pojat samaan malliin!  :2funny: On se tuo punanen sisusta vaan paras mitä näihin on saanu, vielä kun nahkapenkeillä ois.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Jesseh98 - 28.06.2019, 16:27:12
Meleko möröt äänet kun pöräytit ohi party jonossa! Hyvin ilmeisesti pelaa nyt kun kärsii rajotintakin antaa ;D

Ja kiitos nuista ohjeista! Pitää hankkii volvo aihio ja pistää spostia tonne
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Xuppo - 28.06.2019, 16:58:15


Yllättäen sai taas pettyä bc racingin tuotteisiin, takapäätä ei saa tarpeeksi matalaksi kun iskarit on liian pitkät.
Ei ole tämä volvoihin tarkotettu bc racing yhtään hintansa väärti tuohon hintaan mitä myy mm. Mamasan, etupää kyllä toimii.

Erikseen pyytämällä esim. mamasanilta saa extremedrop versiona tuota bc:n alustaa jolloin auton saa aivan tonttiin.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 01.07.2019, 18:29:37
Meleko möröt äänet kun pöräytit ohi party jonossa! Hyvin ilmeisesti pelaa nyt kun kärsii rajotintakin antaa ;D

Ja kiitos nuista ohjeista! Pitää hankkii volvo aihio ja pistää spostia tonne

Joos vähän tuli rillattua rajotinta vasten muutama päivä, mökin pihamaa sytty tuleen jne kaikkea pientä oli. Edelleenkään laatikko ei pelaa kun ehkä sen yhden starttauksen päivässä. Ja sillonkin puuttuu pakki. Mutta kilometrejä taisi tulla joku 1000km verran. Tultiinkin sunnuntaina jo varovasti savoa kohti ja baarissa kerkes vielä muutamat napata ennenkun ihan kotikylille selvittiin. Itse ajoin keskiviikkona viimeksi tuolla mutta hyvin kai se oli toiminut.

Ja toi bc extreme droppi olisi ehdottomasti tullut jos olisin tiennyt että näihinkin sitä saa. Onko takaiskareista kellään antaa mittoja miten eroaa tuohon normi bc mittaan
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: remes - 02.07.2019, 10:11:20
Extreme dropit ei ole jonkun tietyn mittaisia vaan tilaat omilla halutuilla mitoilla. Esim. itselle tuli Mamasanin kautta edellisen V70:n BR-setti 30mm lyhyemmillä iskareilla ja pari kiloa jäykemmillä etujousilla. Custom sarja, mutta eivät ainakaan ennen veloittaneet siitä mitään ylimääräistä.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 02.07.2019, 11:48:27
Täytyypäs aiheeseen tutustua kunhan jossain välissä kerkeää. Leimaillakkin pitäisi mutta jaksa nyt keskittyä enään sen kummemmin. Kattoa auto loppuun kunhan motivaatio palaa aiheeseen
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Jesseh98 - 05.07.2019, 21:29:56
Joos vähän tuli rillattua rajotinta vasten muutama päivä, mökin pihamaa sytty tuleen jne kaikkea pientä oli. Edelleenkään laatikko ei pelaa kun ehkä sen yhden starttauksen päivässä. Ja sillonkin puuttuu pakki. Mutta kilometrejä taisi tulla joku 1000km verran. Tultiinkin sunnuntaina jo varovasti savoa kohti ja baarissa kerkes vielä muutamat napata ennenkun ihan kotikylille selvittiin. Itse ajoin keskiviikkona viimeksi tuolla mutta hyvin kai se oli toiminut.
Ihan vinkkinä nuita 5hp18 v8 kytkinkopalla saa kyllä suht halvalla jos tarve iskee. Varsinkin steptronic malli joka on yleisempi... Tai jos oot himo hitsaaja niin mulla ois kyseinen aski kutoskoneen perästä ilmaisella ;) Tosin se ei oo steptronic vielä
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 30.07.2019, 14:48:24
Mulle tuossa muutama viikko sitten tuli taas yksi m60b30 ja 5hp18 paketti. Siitä jumppasin venakoneiston puhdistettuna tähän, edelleen on vakaa uskomus että laatikossa ei ole mitään oikeaa vikaa mekaanisesti. Nyt D:llä pelaa helvetin hienosti mutta sillon kun D toimii oikein ei löydy pakkia ollenkaan. Kuulat oli tehtaan mitoissa vielä jne mitään hälyyttävää ei venttiilikoneistossa ollut, solenoidien mitta-arvot ok. Kaverin kanssa speksailtu että laatikko haluaisi nopeustiedon abs:ltä ja tsc pitäisi myös olla pelissä joten koodataan aski ja lyödään samalla alpinan softa tupaan.
Tuon toisen v8 5hp askin jo rälläköin palasiksi kun toiseen v8 projektiin tarvitsin kytkinkopan. Rupee kohta näitä projekteja olemaan.
Tällä valkeella nyt käytiin lauantaina virtasalmella kattelemassa motoparkki hommia ja taas pelasi kuin ajatus.
Etuvakaajakin on nyt paikallaan, asennettu etuapurungon takapuolelle, meni siis oma vakaajansa aivan bolt on sinne.
Leimalle ei olisi mitään muuta tekemistä kun vain jaksaisi viedä, jospa se vielä tälle kesää.
En usko että kerkeää ainakaan kuukauden sisään kun ratapäivät on ensikuun viimenen päivä ja rataprojekti ei vielä pyöri ja laatikkokin on tekeillä vasta ja akselit vaihtamatta.
Ja tosiaan noita kutoskoneisen 5hp18 askeja itselläkin on pari kappaletta jemmassa.
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 06.10.2019, 12:50:06
No välillä käytiin tätä v8 kampettakin ulkoiluttamassa. Tän kuun lopulla jos vaikka leimalla lopulta käyttäisi niin saisi ensi kesän pelkästään ajella. Sitten voisi joutaa vaikka säilöön kuuden alle jonnekkin mettään. On niin kova homma vaihtaa talvirenkaat että ennemmin seisotan talven. Ilma-alusta myös kovassa mietinnässä mutta kyllä tän ennemmin ehkä raudoilla pidän. Eräs toinen merkittävä hanke tosin tähän on suunnitteilla, mahdollisesti jos jopa ennen gumballia saisi myös paikoilleenkin  ;)
(https://kkk.kuvat.fi/kuvat/V8%20Volvo/FB_IMG_1570355027215.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 740 talvipulkan ehostusta.
Kirjoitti: Bansku - 26.10.2019, 18:04:34
Ollaan pikkuhiljaa poikien kanssa keskitytty instagrammin ihmeelliseen maailmaan. Tosin gumball500e takia kun se olisi suotavaa. Eli ensi vuonna sinne joukkueena poikain kanssa lähdetään. Pistäkää siis seurantaan teamhienotmiehet. Koitetaan pitää autopainotteisena homma  :2funny:
Ps. Jos jollain pysyis kynä edes vähän kädessä niin ottaa yhteyttä, alustavaa "logo" suunnitelmaa pitäisi tehdä, lähinnä hahmotelmaa jonka pohjalta lähdetään leipomaan tuotteita.