Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: 460GLE - 21.09.2011, 12:00:15
-
Mikäs se turbosaabin kytkin oli, joka passas littupyörään?
Oisko jollakulla oikeen numeroa tai tarkkaa tietoa, missä mallissa käytetty? Onko 215 vai 228mm.
Myös tehon/väännönkesto kiinnostais, pitääkö tuo kytkin b230ft:n mandariinimitsulla barin paineilla käyttöautossa? :)
* Tulossa siis muokattuun Lh 2.4 vauhtipyörään, joka sorvattu littua vastaavaks.
-
Hieman ohi aiheen minkä takia sinne pitää laittaa saabin kytkin ? onko jotain syytä moiselle ? Eikö olisi helpompi lätkästä Volvoon, Volvoon kuuluvat osat ja pittää saapikkaan osat saapikkaassa ?
Itse kysymykseen en osaa siis valitettavasti vastata mikä Saabin kytkin sinne kävisi. Ja kestoon liittyen jos kaikki on kunnossa (=kone ei naulaa, ei huohota ja ennenkaikkea sitä käytetään oikein) niin väittäisin että b230ft kestää nipussa vielä bar ahtopaineilla. Eriasia on miten hyvin tuo mitsu toimii kovilla paineilla eli nouseeko pakopaineet pilviin, ja ahdin muutu kuumailmapumpuksi ==> jotka ei ole taas hyväksi moottorille.
Fiksummat ja enemmän moisien kanssa pelanneet osavaat varmasti sanoa tarkempia arvoja ja arvioita mielekkyydestä ja kestosta sekä Saabien kytkimistä :)
-
Hieman ohi aiheen minkä takia sinne pitää laittaa saabin kytkin ? onko jotain syytä moiselle ? Eikö olisi helpompi lätkästä Volvoon, Volvoon kuuluvat osat ja pittää saapikkaan osat saapikkaassa ?
Itse kysymykseen en osaa siis valitettavasti vastata mikä Saabin kytkin sinne kävisi. Ja kestoon liittyen jos kaikki on kunnossa (=kone ei naulaa, ei huohota ja ennenkaikkea sitä käytetään oikein) niin väittäisin että b230ft kestää nipussa vielä bar ahtopaineilla. Eriasia on miten hyvin tuo mitsu toimii kovilla paineilla eli nouseeko pakopaineet pilviin, ja ahdin muutu kuumailmapumpuksi ==> jotka ei ole taas hyväksi moottorille.
Fiksummat ja enemmän moisien kanssa pelanneet osavaat varmasti sanoa tarkempia arvoja ja arvioita mielekkyydestä ja kestosta sekä Saabien kytkimistä :)
Katos perhana käyny kämmi tuossa kysymystä kirjottaessa, tarkotin tietysti että kestääkö moinen kytkin tuossa kyseises ft-koneessa. En sitä että kestääkö kone tuolla turbolla/setupilla. :)
Saabin kytkin siks koska littupyörään myynnissä oleva 215mm "240 turbon" kytkin on nykyään tosiasiassa sama ku vaparissa. Koitin yhtä semmosta, ei kestäny b230f+t:ssä edes 0.3barin paineita luistamatta. Kesäautos on 215mm SRE-kytkin joka pitää 15g mitsulla mukisematta reilun baarin ahdot. Mutta ajattelin tähän käyttikseen jotain edukkaampaa ratkasua, kun tosiaan pikkuturbolla vaan tulee.
13kg painoista lh-jetin reikä/pottapyörää en oo laittamassa, hyi stna.
-
miulla oli saabin turbo asetelma lankussa vakiolevyllä ja piti n. kiloon saakka vakio koneella ja turbolla mutta sit kovemmassa pyörityksessä meni levy piloille kun luisti.. tais olla 1,3bar kun lähti jo suoraan luistamaan.. asetelma on vielä tallessa hyllyssä.
-
miulla oli saabin turbo asetelma lankussa vakiolevyllä ja piti n. kiloon saakka vakio koneella ja turbolla mutta sit kovemmassa pyörityksessä meni levy piloille kun luisti.. tais olla 1,3bar kun lähti jo suoraan luistamaan.. asetelma on vielä tallessa hyllyssä.
Niin että se ois ehkä hiinä ja hiinä että kestäs...
Oliko sulla siinä iso vai pikku alakerta ja Garrettin T03 vissiin?
-
Niin että se ois ehkä hiinä ja hiinä että kestäs...
Oliko sulla siinä iso vai pikku alakerta ja Garrettin T03 vissiin?
b19a alakerta ja kiinalainen t4 ahdin eli suht isolla ahtimella mut ei ollut säädöissä oikeen.. kesti se kyllä useemman tonnin riivata :) mutta helpommalla selviät kun laitat jonkun sre asetelman? esim -618 ;) ei tarvia sitten heti vaihtaa jos alkaa tuntua mopolta kilon paineilla..
-
Ei sulla sitä asetelman numeroa oo tallessa, tai missä saabis sitä on?
Oliko se 215 vai 228mm?
Tää on "talviauto" ei tartte tehoa hirveesti. ;)
Kuhan sen parisataa heppaa saa kirnuttua pihalle...
242:ssa on -766 loppunen SRE, sen mä todennäkösesti laitan tohonki jos ei tuo saabin kytkin pelaa.
-
Noniin tuli sitte tähänki se SRE-kytkin, ei tartte enää tietoja saban kytkimestä. ;)
Täytynee ruveta opiskeleen mitä nestekytkimen laitto 240:n vaatis...
-
Noniin tuli sitte tähänki se SRE-kytkin, ei tartte enää tietoja saban kytkimestä. ;)
Täytynee ruveta opiskeleen mitä nestekytkimen laitto 240:n vaatis...
Lyhyesti vastattuna, ei paljo mitään. Koko paketti esim. 740 turbosta tai 940:stä on lähes pulttaa kiinni hommaa. Kytkinpoljin on ainoa askarreltava osa.
-
Lyhyesti vastattuna, ei paljo mitään. Koko paketti esim. 740 turbosta tai 940:stä on lähes pulttaa kiinni hommaa. Kytkinpoljin on ainoa askarreltava osa.
Menee sitte kyllä hankintalistalle. :)
-
Meikäläistä kiinnostaisi myöskin tuo minkä turbosaabbaan kytkin (tai asetelma) passaa kakkosnelosen littupyörään. kenties motonetin varaosanumerolla 84-1275 paketin asetelma? ja sinne sitten volvon kytkinlevy vai passaako saban levyn booritus? sre menee suoraan ohi budjetin.
-
8v 900 turbon 215mm asetelma käy suoraan. Volvon levy vaan käyttöön. Juurikin tuo motonetin numeron mukainen tuli itselle.
-
Nostetaampa tämä ihan tuore aihe.
Eli littupyörä on samanlainen kuin b20 8-bolt pyörä(kö) ?? Vakio littupyörän(?) kytkin luistaa (yhdistelmässä B20 8bolt - M46 22ura), ja parempi pitoinen pitäisi tilalle löytää.
Tuo saabin kytkin kiinnostaisi itseänikin ::)
-
Kävin tänään motonetissä selvittelemässä kytkinasioita. Ajattelimpa julkaista faktaa nyt tännekin.
Eli Volvon turbon kytkinsarja, sekä vaparin kytkinsarja sisältää aivan samat palikat, Sachsin osanumerot asetelmalla sekä levyllä samat :idiot2:
Tutkittiin sitten saabin 215 kytkinsarjat samalla tavalla, turbon ja vaparin sarjat, sachsin osat, aivan samat osanumerot.
Lisäksi saabin sekä volvon välillä ei numerot tietenkään ole samat. Tilattu nyt saabin "turbo"sarja sekä volvon levy.
Millähän verukkeella turbo-nimellä olevat samat osat on 2x kalliimmat ???
-
Laitetaampa nyt tännekin että Saabin asetelma on nyt ostettu ja volvon vakiokytkin kaverina.
Istui kiinni suoraan ja verrattuna vanhaan volvon vaparikytkimeen, uusi paketti on kuin sintteri, pitoa riittää ja ottaa tosi terävästi kiinni.
Suosittelen, jos kuka pohtii vielä joskus tätä O0
-
Laitetaampa nyt tännekin että Saabin asetelma on nyt ostettu ja volvon vakiokytkin kaverina.
Istui kiinni suoraan ja verrattuna vanhaan volvon vaparikytkimeen, uusi paketti on kuin sintteri, pitoa riittää ja ottaa tosi terävästi kiinni.
Suosittelen, jos kuka pohtii vielä joskus tätä O0
Tulee jokkis-Volvoon sama asetelma 215mm sintterin kaveriksi, kun syistä x ja y orggis vaparin asetelma tuhoutui. Sachs 8032 100 142, eikä ollut hinnalla pilattu paikallisessa varaosaliikkeessä.