Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jokotai - 13.02.2022, 15:03:12

Otsikko: 142:n jarruputkikaavio
Kirjoitti: jokotai - 13.02.2022, 15:03:12
Olen koittanut jo lähes kaiken mahdollisen löytääkseni 142:seen kelvollisia jarruja. Kaikki satulat on uusittu, kaikki letkut ja putketkin on uusittu. Vaihdoin vielä äsken "uuden" pääsylinterin tilalle uuden. Vielä ei olla ilmailtu.
Pääsylkkyä vaihtaessa kävin vielä kaikki putkien liitännät siihen 6-tie venttiiliin ja huomasin, että Volvon vihreässä kirjassa on sopivasti sekavuutta noiden putkituksien kanssa. Värillinen kaavio kertoo ihan muuta kuin muutamia sivuja edempänä olevat valokuvat selityksineen.
Kysymys kuuluukin, että kuinka tarkkaan joko kaaviota, tai kuvia pitäisi noudattaa - ja kumpaa niistä?
Onko paljonkin merkitystä sillä, mihin 1- ja 2-piirien syötöt pääsylinteriltä menevät 6-tieventtiilin molemmissa puoliskoissa?
Otsikko: Vs: 142:n jarruputkikaavio
Kirjoitti: v0lv0245 - 14.02.2022, 08:41:39
Kaavio.

(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Kaavio%20%282%29.jpg?img=medium)

Onhan sillä merkitys. Kuten kuvassa on, niin saman piirin putket pitää olla samalla puolella, muuten ei paine-ero anturi toimi oikein.
Otsikko: Vs: 142:n jarruputkikaavio
Kirjoitti: jokotai - 26.05.2022, 13:04:44
Joopa joo. Eväät jarruongelman ratkaisemiseksi on omalta osalta käytetty. Jarrut on kaikki uusittu, putket vedetty manuaalin kaavioiden mukaan ja jo kolmas (uusi) pääsylinterikin paikallaan. (Tehostin on otettu pois toiminnasta)
Tilanne siis on se, että polkimen saa painaa periaatteessa rintapeltiin saakka kiinni hampaat irveessä mutta jarrut - se mitä on - ovat käytännössä minimaaliset. Edes hiekkatiellä niitä ei saa lukittumaan.
Hyvä puoli on se, että jarrut ottavat kiinni - sen mitä ottavat - erittäin tasaisesti, niin kuin nyt voisi olettaakin, kun kaikki on uutta - teho vain on täysin riittämätön, että uskaltaisi lähteä Historicilla "puitten väliin" ajamaan.
Ilmauksia on myös tehty kaikilla mahdollisilla tavoilla ja nimetyssä järjestyksessä  - paineella, sekä ilman.
Ongelmahan tietysti poistuisi sillä, että myy auton pois, mutta mitähän seuraavaksi kokeilisi ennen sitä?
Otsikko: Vs: 142:n jarruputkikaavio
Kirjoitti: sopanja - 27.05.2022, 05:47:15
Onko satulat oikeilla puolilla ja ilmausruuvit ylöspäin?
Otsikko: Vs: 142:n jarruputkikaavio
Kirjoitti: bolinder - 27.05.2022, 21:56:36
Voi olla että muistan höpöjä mutta joskus silloin jarruja 240 laittaessa etujarrusatuloiden puoliskaat meni risiin ja ei lmaantunut. Mutta tämä voi olla ihan nuoruuden hosumista, nykyään en ole kyllä edes yrittänyt noita ristiin
Otsikko: Vs: 142:n jarruputkikaavio
Kirjoitti: jokotai - 28.05.2022, 01:44:43
Juuri noin ovat, kuin tuossa kaaviossa.
Otsikko: Vs: 142:n jarruputkikaavio
Kirjoitti: Kulmamies - 28.05.2022, 08:57:12
Jarruttaako kaikki pyörät, vai vaan etumaiset ja toinen taka? Tästä voi päätellä toimiiko molemmat piirit ylipäätään.

Joskus tuli sellainen tapaus vastaan, että tehostimesta pääsylinterille tuleva tikku oli liian pitkä, eikä näin pääsylkkä päässyt palautumaan kokonaan. En tiedä mikä sen aiheutti, ehkä tehostimen sisällä joku vika, mutta korjasin sen tekemällä pellistä shimmin tehostimen ja pääsylinterin väliin. Joissain tehostimissa se tikun pää on säädettävissä.
Otsikko: Vs: 142:n jarruputkikaavio
Kirjoitti: jokotai - 28.05.2022, 10:10:21
Se on itselläkin käväissyt mielessä. Koko systeemihän oli purettuna aikoinaan ja sekä se työntötanko että tehostimen päässä oleva pallopääruuvin säädin manuaalin mukaisiin mittoihin. Voi tietysti olla paikallaan vielä tsekata nuo ja jättää systeemiin varmuuden vuoksi välystä, jotta pääsylkyn mäntä varmasti palautuu alkuasentoon.