Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: järviin - 07.09.2012, 12:23:34

Otsikko: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: järviin - 07.09.2012, 12:23:34
Joku puhui joskus jotain.
Miten se meni?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: järviin - 07.09.2012, 14:25:27
Joku puhui joskus jotain.
Miten se meni?
Lueppa tuolta:http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1018&products_id=6373 (http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1018&products_id=6373)
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Veksi - 07.09.2012, 17:56:48
Voisi kuvitella että vähän väljä turbokone ja huohot putkeen niin lyö liekkiä pakoputkesta. Which is nice
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: järviin - 07.09.2012, 18:23:49
Voisi kuvitella että vähän väljä turbokone ja huohot putkeen niin lyö liekkiä pakoputkesta. Which is nice
:D
Tuota en ajatellut, koska vaparia tekemässä.
Lähinnä kiinnostaisi tyhjäkäynti alueen toimivuus rajulla nokalla.
Ejektorin yhteyteen voisi kyllä rakentaa venturin, joka voimistaisi ilmiötä. Jotkut ovat laittaneet takaiskuventtiilejä.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Bamse - 08.10.2012, 00:33:44
Toimii ainakin turbokoneessa hyvin. Tehon huomaa varsinkin tuota RE85 käyttäessä, kun kerää pirusti vettä säiliöön. Radalla rupes tuhnuttaan ihan vettä putkeen. Ei sieltä sen enempää liekkiä tullut..

/B
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: polar - 10.10.2012, 12:04:10
Varmaan ihan miettimisen arvoinen juttu.
Aika suolasen hintainen putken pätkä: http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1018&products_id=6373
Ja jonkinlainen ejektori systeemi tosiaan vois olla parempi kun tollain vastakarvaan virtausta. Näin ainakin äkkinäinen luulisi.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: järviin - 10.10.2012, 21:50:55
Varmaan ihan miettimisen arvoinen juttu.
Aika suolasen hintainen putken pätkä: http://www.hevosvoima.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1018&products_id=6373
Ja jonkinlainen ejektori systeemi tosiaan vois olla parempi kun tollain vastakarvaan virtausta. Näin ainakin äkkinäinen luulisi.

Kyllä tuokin on "myötäkarvaan"-virtausjudanssi(ejektori), mutta kuvasta on vaikea uskoa, että toimii.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Teuwo - 12.10.2012, 14:18:56
Morosollakin on tuoteohjelmassa samanlainen, joten miksei toimisi.

Niillä on myös tarjolla takaiskuventtiili, jonka tarkoitus on estää pakokaasun päätyminen ylävirtaan, ennenkuin kaasuvirta jaksaa kehittää imu tohon pilliin.

Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Juke-Maza - 12.10.2012, 14:31:46
Niillä on myös tarjolla takaiskuventtiili, jonka tarkoitus on estää pakokaasun päätyminen ylävirtaan, ennenkuin kaasuvirta jaksaa kehittää imu tohon pilliin.
Täytyyhän tuossa pillissä olla takaisku että toimii oikealla lailla tai näin ainakin itse pähkäilin tuskin tuota kukaan ostaa jos tuo on vaan pelkka pilli ilman takaiskua.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Teuwo - 15.10.2012, 19:30:25
Täytyyhän tuossa pillissä olla takaisku että toimii oikealla lailla tai näin ainakin itse pähkäilin tuskin tuota kukaan ostaa jos tuo on vaan pelkka pilli ilman takaiskua.

Anttoninkaupan pillinmyynnistä en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta Amerniikan supraukkojen tiedän käyttäneen Moroson systeemiä ihan menestyksellä sekä takaiskulla että ilman.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Juke-Maza - 16.10.2012, 06:08:07
Anttoninkaupan pillinmyynnistä en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta Amerniikan supraukkojen tiedän käyttäneen Moroson systeemiä ihan menestyksellä sekä takaiskulla että ilman.
Ahaa joo. Pistin Anttonille viestiä mutta eipä ole viikkoon vielä mitään kuulunut. Alkoi sen verran kiinnostaa tuo systeemi.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: 745insports - 16.10.2012, 08:42:57
Siis, voikos joku selittää että minkälaisessa moottorissa tuosta systeemistä huomaa sen hyödyn ihan käytännössä ja miten sen huomaa?  Mikä tän vaikutus voi olla esim. vaparissa?

Vaikuttaako oikeasti huomattavan kielteisesti tehoon tuo kampikammiossa syntyvä paine, jota tällä pyritään alentamaan??
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: polar - 20.10.2012, 11:50:08
Siis, voikos joku selittää että minkälaisessa moottorissa tuosta systeemistä huomaa sen hyödyn ihan käytännössä ja miten sen huomaa?  Mikä tän vaikutus voi olla esim. vaparissa?

Vaikuttaako oikeasti huomattavan kielteisesti tehoon tuo kampikammiossa syntyvä paine, jota tällä pyritään alentamaan??

Ei ole käytännön kokemusta mutta A. Graham Bell ainakin oli kirjassaan sitä mieltä että olisi hyötyä kampikammion paineen
alenemisesta. Jotkut käyttää kilpureissa pumppuja joilla saa kampikammion alipaineen puolelle.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: ässäarpa - 23.11.2012, 16:04:33
E-VAC Scavenger vähentää moottorin pumppaushäviötä alentamalla kampikammion painetta, jopa alipaineiseksi!

Onko tuo vain pilli?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Make - 23.11.2012, 16:29:44
Jenkki koneissa käyttävät PCV systeemiä ihan yleisesti. Tosin alipaine muodostuu imusarjan alipaineesta.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: EVO8 - 23.11.2012, 17:17:27
Kilvanajolaitteisiin löytyy kyllä pumppuja joka lähtöön.  Esim. Moroso:
http://www.moroso.com/catalog/categorydisplay.asp?catcode=17200 (http://www.moroso.com/catalog/categorydisplay.asp?catcode=17200) 
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: TOK - 23.11.2012, 17:17:51
Jenkki koneissa käyttävät PCV systeemiä ihan yleisesti. Tosin alipaine muodostuu imusarjan alipaineesta.

:)  On jopa joissakin Volvon koneissa vakiona  V:>
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: jepajee - 23.11.2012, 17:57:50
Nissaneissaki on aika yleisesti vejetty houhotin putki suoraan ilmanputsatrin kylkeen.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: jepajee - 23.11.2012, 18:00:57
:)  On jopa joissakin Volvon koneissa vakiona  V:>

Nii ja tosiaan ku nyt aattelee niin tuleehan omassa b230ft:ssä kanssa huohottimelta se putki sinne immun ja ahtimen väliin.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Make - 23.11.2012, 21:43:54
:)  On jopa joissakin Volvon koneissa vakiona  V:>
PRV:ssä?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: TOK - 23.11.2012, 22:05:44
PRV:ssä?

Jopa siinäkin.

Taitaa tuo PCV olla kaikissa tehdasvalmisteisissa katuautoissa since miekka ja kypärä.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: ässäarpa - 25.11.2012, 11:15:34
Noh, kannattaako tuosta maksaa 40euroa vai ei.. Mitä sanoo raati?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Veksi - 25.11.2012, 14:02:09
Noh, kannattaako tuosta maksaa 40euroa vai ei.. Mitä sanoo raati?

Tee itse tai tilaa kiinasta
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Likonen - 25.11.2012, 14:23:15
Noh, kannattaako tuosta maksaa 40euroa vai ei.. Mitä sanoo raati?

Projektissa 40euroa on todella pieni hinta hyvästä systeemistä millä säästät moottoria ja edistät sen toimintaa. Joten 40euroa ei todellakaan ole kallis hinta. Kaikenlisäksi kun sen saa sillä hinnalla loistavalta suomalaiselta yrittäjältä. Suosittelen, 5/5.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Make - 04.12.2012, 09:10:00
Jopa siinäkin.

Taitaa tuo PCV olla kaikissa tehdasvalmisteisissa katuautoissa since miekka ja kypärä.
No ei samaan tyyliin kuin tarkoitin. Esim Volvon vinokoneessa huohotin kaasut menevät "ylipaineella" ilmasuodatin koteloon. Toki siitä muovi holkista sellainen pieni pilli menee imusarjaan joka imenee siitö muovi morkulasta öljylimaa tms pois.
Esim LT1 V8 koneesssa menee kaasuläpän edestä korvaus ilmaputki venttiilikoppaan ja toisesta venttilikopasta menee letku suoraan imusarjaan jossa toki on alipaineen tasausventtilli. Tällöin koneessa on alipainetta kamppikammiossa ylipaineen sijaan ja näiden letkujen halkaisja on 12mm luokkaa. Näin tämän käsittäisin.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: 850V70 - 06.12.2012, 15:52:30
Ei ole käytännön kokemusta mutta A. Graham Bell ainakin oli kirjassaan sitä mieltä että olisi hyötyä kampikammion paineen
alenemisesta. Jotkut käyttää kilpureissa pumppuja joilla saa kampikammion alipaineen puolelle.

Mulla oli vapariooppelissa Moroson nelilapainen pumppu 0,45bar alipaineella. Ihan varmaksi ei pysty hyötyjä toteamaan kun tuli pakosarjamuutoksia samalla, mutta jonkun verran joutui seosta säätämään lisää. Pysyipä ooppelikin kerrankin kuivana, jos ei muuta hyötyä sitten ollut  ;D

Teoriassahan männänrenkaat tiivistyy paremmin tuon vakuumin avulla ja vakuumissa pyöritettynä kampurakin kokee vähemmän ilmanvastushäviöitä.

Noilla 40e lutkuttimilla ei kyllä kovin ihmeellisiä vakuumeja tehdä varsinkaan jos ei ole kyse suoraan pakoputkettoman putkiston kollektoriin pistettävästä systeemistä. Moroson hihnavetoinen pumppu oli sen reilu 600$.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Veksi - 06.12.2012, 17:46:54
Bellin mukaan katuviritteisestä moottorista saadaan 0,3-0,4 bar alipaineella 3-4% lisä tehoa kampuralta.
Paljos se pumpun pyörittäminen ottaa voimaa?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Voimarauta - 05.03.2014, 08:03:02
Onkohan tuossa Hevosvoima.comin kikkareessa itsessään takaiskua? Ja millaisella putki/letkumateriaalilla tuosta kannattaisi lähteä eteenpäin kun kuumenee varmasti aika reilusti tuo osa, varsinkin ahdetussa.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: tanskude - 05.03.2014, 15:34:59
Ei ole takaiskua. Oliskohan ollu AN-12 liitin siinä päässä, siihen esim letkulähtö ja letku tai jos haluaa varmanpäälle vetää ettei letkut sula niin vetää putken johonkin vähän kauemmas ja siitä letku sinne mistä nyt ikinä huohotuskaasut ottaa. Tonilla tais olla pakopainemittarin letkulle alkuun kuparista putkea, onko tolla nyt sitten niin merkitystä tässä tapauksessa jäähtymisen kannalta että onko se putki rautaa vai kuparia?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Voimarauta - 05.03.2014, 16:30:29
Toinen aiheeseen liittyvä kysymys. Jos vetää letkun huohotuspöntöltä tuohon kikkareelle, niin riittääkö siinä kapasiteetti vetää kaikki huurut täyskaasulla vai olisiko huohotuspöntössä hyvä olla lisäksi vielä liitäntä ulkoilmaan+suodatin..?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Kojontti - 06.03.2014, 23:06:38
Toinen aiheeseen liittyvä kysymys. Jos vetää letkun huohotuspöntöltä tuohon kikkareelle, niin riittääkö siinä kapasiteetti vetää kaikki huurut täyskaasulla vai olisiko huohotuspöntössä hyvä olla lisäksi vielä liitäntä ulkoilmaan+suodatin..?

Jos vetää ulkoilmaan vielä eri putken niin tuon systeemin hyödyt menetetään. Oikein suunniteltuna tuo vetää yllättävän kovat alipaineet kampikammioon, muistan kuulleeni yhdestä tojotasta missä huohottimen epäedullisen lähdön takia meinasi radalla viedä öljytkin koneesta.

Aikoinaan joku suomalainen Drag race tiimi käytti kuivasumppusumppukoneessa järjestelyä joka piti kampikammion mahdollisimman alipaineisena ja kyllä kivenkovaa väittivät että kellossa näkyi selvästi hyöty. Jossain harrasteautolehdessä oli asiasta juttu mutta ei jaksa enää muistaa missä ja milloin...
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Kontti76 - 06.03.2014, 23:16:18
Jossain vuoden 82 VM:ssa oli kuva dragsterista, jossa oli vedetty letkut venttiilikopista pakosarjojen kollektoreihin, pakosarjan päässä letkussa oli semmoset egr tai pulsair systeemissä olevat "klunssit". Tarviipa skannata kuva johonkin jos löydän.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: luchadore - 06.03.2014, 23:50:40
Pitäisi itsekin keksiä joku varma systeemi noille huohotuskaasuille. Alkaa kyllästyttää tuo kun konehuone on tasaisen öljysumun ja hiekkapölyn muodostaman puuron peitossa aina >:(

Kone on vähän väljä vissiin kun kierroksia antaessa puskee sinertävää pakokaasua öljykorkin ilmansuodattimesta ihan paineella :idiot2:

Tulipa vielä mieleen että tuo 'alipaineistaja'-kikkare pitää vissiin laittaa kollektoriin vasta lambdan jälkeen, jos sellainen on. Onko vaikutusta ?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Lankku - 06.03.2014, 23:59:41
Tekisin niin, että keräyssäiliö jossa linja/linjat koneesta ja säiliöstä sitten linja pakoputkeen. Ja lambdan jälkeen toki. Kuitenkin aina öljyä kulkeutuu läpi ja jos sen lisäksi sattuu säiliö täyttymään niin ei anturi kovin hyvää tykkää.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Voimarauta - 07.03.2014, 09:54:40
Kooltaan varmaan riittää, jos laittaa DP:n kylkeen viistosti 2kpl 10mm ID putkea takaiskuilla ja vetää niistä huohotuspöntölle 2kpl 12mm ID letkua?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Keme - 07.03.2014, 11:09:23
Siis miksi siinä pitäisi olla välissä kerääjäsäiliö? Tai vaihtoehtoisesti miksi kerääjäsäiliöstä menee letku pakoputkeen?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Veksi - 07.03.2014, 11:33:34
Siis miksi siinä pitäisi olla välissä kerääjäsäiliö? Tai vaihtoehtoisesti miksi kerääjäsäiliöstä menee letku pakoputkeen?

Saa talteen täysin käyttökelpoista öljyä?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Masa71 - 07.03.2014, 14:45:37
Siis miksi siinä pitäisi olla välissä kerääjäsäiliö? Tai vaihtoehtoisesti miksi kerääjäsäiliöstä menee letku pakoputkeen?
-kerääjäsäiliö erottelee mahdollisimman paljon öljyä pois huohotuskaasuista
-letku pakoputkeen(+ takaisku) saa kenties pikku alipaineen koneen sisälle ja ainakin johtaa huohotuskaasut pois konehuoneesta paskomasta/ käryämästä

-ja koko homman perusidea on johtaa huohotus muualle kuin moottorin imupuolelle
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Miuzo - 07.03.2014, 16:33:34
-kerääjäsäiliö erottelee mahdollisimman paljon öljyä pois huohotuskaasuista
-letku pakoputkeen(+ takaisku) saa kenties pikku alipaineen koneen sisälle ja ainakin johtaa huohotuskaasut pois konehuoneesta paskomasta/ käryämästä

-ja koko homman perusidea on johtaa huohotus muualle kuin moottorin imupuolelle

eli olisko mahdollista huohottavalla moottorilla kerätä öljy kerääjäsäiliöön ja vetää kerääjäsäiliön pohjasta öljypaluu takaisin alakertaan? Edellisessä kokoonpanossa huohotus tavara oli jokseenkin verrattavissa pilaantuneeseen kermaan...
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Voimarauta - 07.03.2014, 18:54:10
Mulla oli alustava suunnitelma, että lohkosta tuleva huohotusletku nousisi suoraan kerääjäsäiliön pohjaan eli sitä samaa letkua pitkin valuisi myös takaisin. Venttiilikopasta toinen letku säiliön kylkeen ja kannesta lähtö dp:lle ja letkun väliin takaisku. Säiliö täyteen vaikka karkeeta teräsvillaa?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: j_tapio - 07.03.2014, 22:19:39
eli olisko mahdollista huohottavalla moottorilla kerätä öljy kerääjäsäiliöön ja vetää kerääjäsäiliön pohjasta öljypaluu takaisin alakertaan? Edellisessä kokoonpanossa huohotus tavara oli jokseenkin verrattavissa pilaantuneeseen kermaan...

Ei sitä kuraa kannata koneeseen enää valuttaa. Huohotuksen tärkeä(jos ei tärkein) tehtävä on poistaa edellisessä koneen jäähtymisessä kampikammioon muodostunut kondenssiokosteus ja näin pidentää öljyjen käyttöikää.
Huohotuksen välisäiliöön kertyy tavallisesti enemmän vettä kuin öljyä.

(http://www.audiclub.fi/audifinns/attachment.php?attachmentid=8246&d=1292272638)
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Miuzo - 08.03.2014, 08:32:05
Ei sitä kuraa kannata koneeseen enää valuttaa. Huohotuksen tärkeä(jos ei tärkein) tehtävä on poistaa edellisessä koneen jäähtymisessä kampikammioon muodostunut kondenssiokosteus ja näin pidentää öljyjen käyttöikää.
Huohotuksen välisäiliöön kertyy tavallisesti enemmän vettä kuin öljyä.

(http://www.audiclub.fi/audifinns/attachment.php?attachmentid=8246&d=1292272638)

juuri tätä meinasin.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Veksi - 08.03.2014, 10:53:35
Löytyykö tuo hunaja ajanmittaan äänenvaimentimesta jos sitä ei kerää talteen?

edit: yhdys sanat
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: miikel - 08.03.2014, 18:39:44
Tuleehan sieltä moottorista vettä + öljyä + palamatonta bensaa + karstaa jne jne aina sinne vaimentimille asti vaikkei huohotusta putkessa olisikaan. Toisinsanoen väliäkös tuolla. Tod näk suurin osa tulee pakokaasujen mukana ihan luontoon. Tuon kerääjäsäiliön kanssa on ainakin laillisempi. Käytännössä suoraan putkeen perjaate ei ole laillinen(mutu).
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: luchadore - 09.03.2014, 00:07:19
Hyviä vinkkejä täällä jaellaan :)
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: TD Power - 09.03.2014, 09:37:24
Tuleehan sieltä moottorista vettä + öljyä + palamatonta bensaa + karstaa jne jne aina sinne vaimentimille asti vaikkei huohotusta putkessa olisikaan. Toisinsanoen väliäkös tuolla. Tod näk suurin osa tulee pakokaasujen mukana ihan luontoon. Tuon kerääjäsäiliön kanssa on ainakin laillisempi. Käytännössä suoraan putkeen perjaate ei ole laillinen(mutu).

Kai se laillinen on jos huohotuksen on saanut johtaa suoraan uloskin. Milloinkas laissa tuli pakolliseksi tuo huohotuksen kierrättäminen imupuolelle? Muutella noita systeemejä ei tietysti saisi, mutta yksikin katsastusinssi mulle sanoi että eipä niitä kukaan muista että minne se alunperin missäkin autossa menee.

EDIT:
Itselläni on nimenomaan tuo hevosvoima.comista ostettu pilli paikallaan ilman mitään takaiskuventtiiliä. Lisäksi on venttiilikopan päällä sellanen pieni suodatin, josta hiukan höilyää höyryä ulospäin ainakin paikallaan kaasutellessa, mutta ilmeisesti tuo systeemi toimii kuitenkin kohtuullisen hyvin kun ei sotke paikkoja.

Itselläni on on siitä pillistä lähtien ensin vain AN-liitin mutkalla, eli lyhyt pätkä alumiiniputkea ja sitten menee teräspunosletkulla moottorin kylkeen. Eiväthän ne huohotuskaasut niin kuumia ole että letkun sulattaisivat ajossa, ongelmana voisi olla lämmön johtuminen sitten kun kone sammutetaan, mutta eipä mulla vielä yhden kesän ajoilla sulanut.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Kontti76 - 22.03.2014, 22:40:30
Tässäkö on sitten ne takaiskuventtiilit? Näyttää ihan egr/pulsair kamppeilta?
(http://i1036.photobucket.com/albums/a442/kontti2/dragster.png) (http://s1036.photobucket.com/user/kontti2/media/dragster.png.html)
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Pöndeix - 22.03.2014, 23:16:07
Ei kannata sitten välttämättä laittaa ilman takaiskuventtiiliä downpipeen kiinni turbovehkeissä. Itsepä laitoin tuon hevosvoima.comin Evac-systeemin ja tottakai downpipeen että oli letkut helppo vetää. No pakopaineet pullautti sitten venakopan tiivisteen pihalle ;D Tämä tosin datsunissa, mutta autosta riippumatta. Ja venttiilikopan ruuvit oli kivasti turbon "takana", ettei niitä saanut auki ilman turbon irrotusta niin aiheutti vähän hilpeyttä..
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: miikel - 23.03.2014, 20:20:20
joku 9mm halkaisijalla oleva ulostulo pakoputkessa? Vai miten ihmeessä saat niin paljon pakopainetta turbon jälkeen?
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Pöndeix - 25.03.2014, 21:12:47
tossa evacissa tais olla an10 lähtö ja venakopissa on kumitiivisteet ja irralliset puolikuut. Ei se paljoa painetta tarvii.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Voimarauta - 27.03.2014, 18:43:47
Mä tein omaan ID 16mm putkesta nipan downpipen kylkeen 45 asteen kulmaan, saman näköisen kuin tuo Evac-nippa mutta isompi ja takaiskun kera. Minkä suuruisen alipaineen tuolla voi teoreettisesti saavuttaa? Justiinsa löin auton ekaa kertaa käyntiin mutta ei ole oikein sopivaa alipainetta näyttävää mittaria niin ei saanut mitattua. Kokeilin jollain vanhalla econo-mittarilla, mutta se ei tuntunut oikein reagoivan.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: järviin - 26.04.2014, 12:13:42
Rapuloissani piruuttani rakensin Evacin testausräpellyksen:

(http://i865.photobucket.com/albums/ab217/samijarviin/IMG_0740_zps3d58ea95.jpg)

2 kpl 60W puhallinta hönkii 60mm sisähalkaisijalliseen putkeen.
Putken päästä tulee suunnilleen saman verran hönkää, kuin vakio vinokoneesta tyhjäkäynnillä.

Ohjeen mukaan asennettu Evac sai aikaan 0,2 hPa alipainetta.  :D
Mutta kun käänsin sitä kierteellään 180astetta, niin antoikin 0,4 hPa.  :o
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: visa - 26.04.2014, 21:15:33
Erittäin hienoa toimintaa, että joku testailee näitä oikein mittareilla  :)
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: järviin - 26.04.2014, 21:22:33
Erittäin hienoa toimintaa, että joku testailee näitä oikein mittareilla  :)
Ei näitä kukaan tervejärkinen edes mieti. 
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: järviin - 27.04.2014, 12:39:23
Luovutan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1777.new#new (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1777.new#new)
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: HammerDown - 15.01.2016, 17:49:10
Nostellaanpas vanhaa aihetta näin jäätyvien huohotinten aikaan.

Kai se laillinen on jos huohotuksen on saanut johtaa suoraan uloskin. Milloinkas laissa tuli pakolliseksi tuo huohotuksen kierrättäminen imupuolelle? Muutella noita systeemejä ei tietysti saisi, mutta yksikin katsastusinssi mulle sanoi että eipä niitä kukaan muista että minne se alunperin missäkin autossa menee.

Vuosimallirajaa en tiedä, mutta viimeksi '98 konttia leimatessa katsuri mainitsi ensimmäistä kertaa ohimennen, ettei saisi muuten tämänikäisessä enää puhaltaa suoraan auton alle...  V:>

Vaparista tuli mieleen, jotta minkähänlaisen virtauksen saisi pakosarjan 2-1 haarasta, yhdistyvien putkien välistä? Ois ollu nätti tehä kun viimeksi loppuosan vaihdoin.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: puliukk0 - 15.01.2016, 19:20:40
n. 1960 tullut pakolliseksi jenkeissä. Jotain suht samaa Euroopassa, väittävät että -63. En jaksa tutkia tarkemmin, väitän että pakollinen se on ollut vähintään 70 luvulta asti.
Otsikko: Vs: Huohotuskaasut pakoputkeen.
Kirjoitti: Snaga - 26.11.2021, 06:39:04
Nostellaan vanhoja juttuja, sillä itselläni on herännyt vahva kokeilun halu testata tätä viritystä b5244t3:ssa, kun vajaan vuoden päivät suostui pcv kierrättämään ilmaa lohkossa oikeaan suuntaan perusteellisen puhdistustuokion jälkeen ja nyt olisi tukkoisuutta taas havaittavissa.

Katin tilalle pitäisi suoraa putkea muutenkin jossain kohtiin  laitella, niin samalla voisin kokeilla systeemiä.

Tätä ketjua lukiessa sainkin jo hyviä vinkkejä ja toivottavasti tajusin oikein jutun idean. Tein pikaisen suunnitelman, joten haluaisin kuulla asiaan syvemmin perehtyneiltä vinkkejä, kokemuksia, mielipiteitä yms. että turhat kompuroinnit saisi minimoitua.

Eli ideana olisi tähän katin korvanneeseen suoraan putkeen hitsata 2. lambdan ja vaimentimen laipan välille pcv:n uusi yhde juohevalla liittymisellä karkeasti 45asteen kulmassa halkaisijaltaan noin 20milllistä putkea, joka tulisi joustolle asti putkeen muutamalla lattaraudalla tukevasti kannakoituna.

Tästä puuttuva osuus alkuperäisen pcv:n alumiinisen imuputken päässä olevalle 1/2" takaiskulle kulkisi saman halkaisijan letkulla.
Alussa toimivuutta vielä kokeillessa meinasin pärjätä vanhalla syylärinletkulla ja klemmareilla, mutta miten toteuttaisitte tämän laadukkaasti?
Ja onko perus LVI mallin takaiskuventtiili toimiva ja olosuhteita kestävä vaihtoehto vai onko jotain erityistä huomioitavaa hankintaa tehdessä. Ja onko sen suunnitelmassa oleva positio hyvä?

Muita muutoksia olisi imusarjan sekä turbon imuputken yhteiden tulppaus ja jäähdytysnesteen kierrosta turhaksi jäänyt bumerangi pois.