Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: heartagramm - 08.10.2013, 16:33:27

Otsikko: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: heartagramm - 08.10.2013, 16:33:27
Aiemmin asiaa puineena, sain syksyä vasten vihdoin ostettua tuon kauan hamuamani letkulämmittimen. Jouduin ostamaan myös haaroitussarjan, kun edellisessä piuhassa johtoa sulanut jne. sekä tietenkin asennussarjan M46. Yhteensä koko lysti tuli Motonetista ostettuna maksamaan karvaa vaille 150 euroa.

Ja eikun asentamaan. Paitsi että paljastuikin että mukana toimitettu ohje on tarkoitettu vaparikoneille. Linkki asennusohjeeseen (http://www.calix.se/files/bae6bf8e4a542beb42cd0f9bfe952f59.pdf/M46.pdf).

Asennusohjeessa mainitaan, että vastus asennetaan lämmityskennon letkun ja moottorin kylkeen siitä. Vastus ylös, sivuliitäntään tulee lämmityskennolta tuleva letku, ja yläliitäntään asennussarjaa käyttäen moottorin kylkeen. Näin koetin totta vie asentaakin, mutta kun kyseinen asennustapa ei oikein turbossa onnistu. Ensinkin, sitä rojua on siinä edessä enemmän kuin tarpeeksi, asennussarjan letkut ovat liian pitkät (yltävät ohjausvaiheeseen kiinni), ja ilmanputsarin kotelo menee siitä vierestä turbolle, joten jos tuossa asiassa ei itse sovella, niin ei ole mitään mahdollisuutta asentaa tuota letkulämmitintä Calixin haluamalla tavalla.

Calixin mukaan asennusohjetta tulee noudattaa prikulleen, ja mikäli takuuvaihtotapauksessa ollaan asennettu eritavalla kuin Calix on vaatinut, ei takuuta enää vastuksella ole.

Kertokeepas nyt hyvät turboversiolla ajelevat kanssaVolvoilijat, että miten se sinne laitetaan että takuuseenkin sitten joskus kenties saadaan. Calixilta ei ole tullut vielä vastausta ja alkaa jo kelit hiljalleen viilenemään.  ELK
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: heartagramm - 14.10.2013, 13:31:38
Calixilta tuli vastausta ja asennuskuvat, mutta vapariin.

1 (http://imageshack.us/a/img202/8753/97g7.jpg), 2 (http://imageshack.us/a/img823/2538/n6i0.jpg) & 3 (http://imageshack.us/a/img196/4276/vetc.jpg).

Kun taas turbossa näyttää tältä:

4 (http://imageshack.us/a/img837/9281/o6dp.jpg), 5 (http://imageshack.us/a/img401/3492/17og.jpg) & 6 (http://imageshack.us/a/img199/49/ayrm.jpg).

Periaatteellisesti tuo asennus voisi mennäkin kuten vaparissa, mutta turbossa lämppärin kennolle menevät ja sieltä tulevat letkut kiertävät tottakai alempaa, että turbon kylkeen saadaan ilmanputsarikotelon putki kiinni. Vaparissa nuo letkut menevät esteittä, koska ilmanputsarin putki menee suoraan kaasuläppäkotelolle, eikös näin?

Calixille juuri soittelin, ja sanoi että siinä pitää nyt jotenkin soveltaa, eli toisinsanoen katkaista tuota ylempää lämppärin kennon nesteletkua, jotta tuon saa asennettua paikalleen. On tämä aika erikoista...
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Vollemies - 15.10.2013, 22:49:47
Kappas ihmettä,
Siis muillakin sulaa nuo kalliit ihmepistokkeet  ;D. Siitä syystä olenkin suosinut tämmöisiä yleismallisia, jotka eivät vanhetessaan sula eivätkä kuumene.

(http://i1287.photobucket.com/albums/a625/Menopaussi/Sokeripala_zpsd12e3893.jpg)

Sähkön syöttöjohdoksi sitten normaali valettu suko pistotulppa niin jää pelleily sen lämmittimen erikoisvirtajohdon kanssa pois. Pistotulppa mahtuu Vollessa puskurin alakulmassa olevaan ilmanottoreikään ja johtoa juuri sen verran, että pudotessaan ei  tavoita maahan. Tuosta sokeripalasta on helppo ruuvata johdon pätkä irti ja marketin hyllystä saa uusia alle 5 euron. Sitten etuna on vielä, jos unohtaa sen johdon kiinni niin se aukeaa siististi siitä pistorasiasta, kun veto tulee aina suoraan eikä vinottain niin kuin puskuriin kiinnitettyyn ihmepistokkeeseen. Se töpselin pää ei saa olla tönkkösuolattu silloin kun siihen liitetään virta joten joskus on syytä varautua sitä vähän huuhtelemaankin.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: heartagramm - 15.10.2013, 22:55:50
Aloin hifistelemään ja lykkäsin tänään paikalleen, sinne minne mahtui sopivasti kun Calixiltakin lupa tuli että saapi laittaa miten onnistuu ja takuu säilyy. Jos on sellainen yleismallinen vastus olemassa, minkä saa muutamalla eurolla niin pitänee semmonen sinne lykätä sitten kunhan Calixin hilppeet simahtaa. Ja ittellä on tuo palovakuutus kuiteskin olemassa, joten mikäli sattuisi auto palamaan ja syy olisi vaikka takakontista lähtenyt palo, tuollaisen virityksen kun löytävät vakuutusyhtiön penkojat niin sinnepä jäänee korvausrahat, veikkaan minä. :)
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Rami.P - 16.10.2013, 19:13:08
Henganvaarallinen ja täysin laiton liitos.
Palovaara on aikamoinen tommosella kytkennällä.
Vakuutusrahoja tolla kytkennällä on kyllä turha ootella.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Vollemies - 17.10.2013, 19:15:34
Patenttipistokkeet ovat sulaneet jokaisessa edellisessä autossani mutta eivät sentään ole syttyneet palamaan. Näiden kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Juhizz - 04.01.2014, 20:22:02
Pistetäänpäs tänne lisuketta jos joku hakee asiaa.....

Kannattaa tosiaan huolella lukea sitä asennusohjetta. Harjoittelin itse kantapään kautta ja poltin yhden vastuksen aivan hölmöyttäni. Asensin siis letkulämmittimen aivan liian ylös "letkustoon". Nyt uusi lämmitin on ohjeen mukaisessa paikassa ja toimii kuten kuuluukin. Oikea paikka siis melkein vaihteiston takana, ts mahdollisimman alhaalla.

Tämä koskee siis suoraan vaparimoottoria! Mutta samahan se turpossakin on  :)
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Kisko - 04.01.2014, 21:13:32
Mulla kärysi vastus parin kuukauden käytön jälkeen vaikka oli juuri ohjeen mukaiseen paikkaan eli tuonne alas asennettu. Laitoin uuden, on toiminut toistaiseksi.

Nuo sokeripalaviritykset pitäisi kyllä pitää kaukana autoista...
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Juhizz - 06.01.2014, 11:45:15
Vastus käryää nopeasti jos pääsee ilman kanssa tekemisiin. Eli huolellinen ilmaus järjestelmään ennen käyttöön ottoa.

Itse ilmasin niin että kaadoin ensin nestesekoitetta niin paljon että järjestelmä "täyttyi". Sen jälkeen auto käymään ja vaikka pikkulenkki että termari aukeaa ja neste kiertää vapaasti. Taas täyttöä ja käyttöä. Sitten vielä niin että laitoin syylarin hanan liruttamaan kevyesti astiaan ja kaadoin sitä mukaa uutta nesteseosta paisuntasäiliöön. Noin vartin verran tätä operaatiota. Sain saman määrän nestettä takaisin järjestelmään kuin ennen operaatiota siellä oli.

Toivotaan nyt että toimisi. Nyt kun lupailevat että se talvi alkaisi täällä etelässäkin tällä viikolla  ::)
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Teukka - 15.01.2014, 10:49:58
Olisko ketjun aloittajalla laittaa nyt tarkempia ohjeita miten laittoi turbokoneen kylkeen kyseisen setin? Katkoitko alkuperäistä letkua mitenkä, vai saitko passaamaan ihan suoraan? Kuvat myös valmiista asennuksesta auttais asian kanssa painivia  :) Itse poltin just yhen vastuksen, pistin väärään asentoon ja liian ylös...
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Juhizz - 15.01.2014, 19:58:13
Auton letkua ei katkaista siksi että se "pakottaa" vastuksen mahdollisimman alas. Samanlailla se turbossakin laitetaan sinne vaihdelaatikon taakse. Letkut niistä väleistä vaan mistä mahtuu.

Edit:
Tässä vielä pari kuvaa omasta asennuksesta VAPARISSA:

(http://i10.aijaa.com/t/00237/12977750.t.jpg) (http://aijaa.com/LKOL9c)

(http://i1.aijaa.com/t/00575/12977751.t.jpg) (http://aijaa.com/CIIfCV)
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Suoli - 23.01.2014, 14:36:55
Päälle kuukauden ollu letkulämmitin käytössä ja hyvin on toiminu...ainakin tähän asti, eli luulisin että asensin tuon oikein  :) Autona mk1 V70R -00 ...elikkä turbo löytyy.

Tuossa pari kuvaa:

Tavaraa kun purkaa eestä ni siellä näyttää tältä:
(https://henttu87.kuvat.fi/kuvat/S/VOLVO%20V70R%20AWD%20-00%2C%20%C3%84IDIN/2013/20131215_140535.jpg?img=medium)

Ja tässä asennettuna:
(https://henttu87.kuvat.fi/kuvat/S/VOLVO%20V70R%20AWD%20-00%2C%20%C3%84IDIN/2013/20131215_181330.jpg?img=medium)

Alkuperäistä letkua jouduin pätkäsemään hiukan ja asennussarjan toista letkua apuna käyttäen asensin tuon lämmittimen. On jonkinverran alempana mitä lohkon kylkeen tuleva letku.

Ja tässä piuhat haaroittimelle laitettuna:
(https://henttu87.kuvat.fi/kuvat/S/VOLVO%20V70R%20AWD%20-00%2C%20%C3%84IDIN/2013/20131215_202451.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Juhizz - 26.01.2014, 20:01:34
Siinä varmasti ihan hyvä esimerkki turboon asennuksesta. Paikka näyttää hyvältä ja kun kerran toimiikin niin hyvä on.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: nahkahuppu - 20.10.2014, 20:54:00
Kyse olisi tästä calixin re 480 lämmittimestä.
Lämmittääkö tuo oikeasti koko moottorin vai pelkän lämppäri kennon?
Auto johon ajattelin asentaa tuollaisen on v70 mk1 ja vaparikoneella.
Autossa nyt paikallaan alavesiletkuun laitettu lämmitin joka ei kyllä lämmitä muuta kuin sen alavesiletkun.
Niin ja tietysti mielen.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Tome- - 13.02.2016, 23:06:10
Päälle kuukauden ollu letkulämmitin käytössä ja hyvin on toiminu...ainakin tähän asti, eli luulisin että asensin tuon oikein  :) Autona mk1 V70R -00 ...elikkä turbo löytyy.

Tuossa pari kuvaa:

Tavaraa kun purkaa eestä ni siellä näyttää tältä:
(http://henttu87.kuvat.fi/kuvat/S/Volvo%20V70R%20AWD%20-00,%202013%20%C3%84idin/20131215_140535.jpg?img=img1280)

Ja tässä asennettuna:
(http://henttu87.kuvat.fi/kuvat/S/Volvo%20V70R%20AWD%20-00,%202013%20%C3%84idin/20131215_181330.jpg?img=img1280)

Alkuperäistä letkua jouduin pätkäsemään hiukan ja asennussarjan toista letkua apuna käyttäen asensin tuon lämmittimen. On jonkinverran alempana mitä lohkon kylkeen tuleva letku.

Ja tässä piuhat haaroittimelle laitettuna:
(http://henttu87.kuvat.fi/kuvat/S/Volvo%20V70R%20AWD%20-00,%202013%20%C3%84idin/20131215_202451.jpg?img=img900)

Tämä lienee ihan hyväksyttävä asennustapa myös tuohon tdi moottoriin? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67260.msg1061053008#msg1061053008

Eli ylempään sisäkierron letkuun romut vaan kiinni, mahdollisimman alas vastus?
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Suoli - 13.02.2016, 23:15:35
Tämä lienee ihan hyväksyttävä asennustapa myös tuohon tdi moottoriin? http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=67260.msg1061053008#msg1061053008

Eli ylempään sisäkierron letkuun romut vaan kiinni, mahdollisimman alas vastus?

Hyvin on toiminu tuolla systeemillä edelleen  :) Kai ne letkut tdi:ssä suht samalla tavalla menee!? Eli tuo ylempi letku menee suoraan moottorin kylkeen?

Ja erillisen asennussarjan ostin missä tuli ylimääränen letku tai letkuja...en nyt tarkkaan muista mitä kaikkee sisälty, mut sen avulla sai letkut kulkemaan järkevästi ja tuon lämmittimen noinkin alas.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Tome- - 14.02.2016, 13:40:46
Hyvin on toiminu tuolla systeemillä edelleen  :) Kai ne letkut tdi:ssä suht samalla tavalla menee!? Eli tuo ylempi letku menee suoraan moottorin kylkeen?

Ja erillisen asennussarjan ostin missä tuli ylimääränen letku tai letkuja...en nyt tarkkaan muista mitä kaikkee sisälty, mut sen avulla sai letkut kulkemaan järkevästi ja tuon lämmittimen noinkin alas.

Kiinnititkö vastusta mihinkään, vai onko vaan letkujen varassa?

Mullakin on se tuon ikäluokan volvoihin tarkoitettu asennussarja, olikohan M46. Siitä saa kyllä juuri samaan tyyliin vastuksen paikalleen.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Suoli - 14.02.2016, 15:21:01
En kiinnittäny. Niin keponen että kestää hyvin letkujen varassa.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Tome- - 14.02.2016, 20:50:44
En kiinnittäny. Niin keponen että kestää hyvin letkujen varassa.

Letkulämmitin tuli laitettua, melko samaan tyyliin kuin sulla. Laitoin vaan siihen toiseen letkuun, se menee ainakin tdi:ssä suoraan lohkoon ja letkuissakin vedenkiertosuunta oli merkattu että siitä lohkon suuntaan. Parista kohdasta kun laittaa sähköjohdon nipparilla, niin saa varmistettua että lämmitin on hyvässä paikassa tärinöistä huolimatta.

Saa nähdä kuin toimii, piuhaan laitoin aamuksi. Ilmattua tuli mielestäni huolella, toivottavasti lämpeää..
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Tome- - 10.11.2021, 20:53:05
Nostetaas tätä, kun täytyisi tuohon keltaiseen 850 T-5R laittaa/laitattaa letkulämppäri.

Turbon asennuksesta kuvat oli harmillisesti kadonnut tässä ketjussa. Mutta se kriittisin kysymys on ennen asennusta, että minkä pituinen välijohto haaralta letkulämmittimelle tarvitaan? Haara on melko yläällä ja lähellä tulipeltiä apukuskin puolella.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Tome- - 08.12.2021, 08:22:58
Nostetaas tätä, kun täytyisi tuohon keltaiseen 850 T-5R laittaa/laitattaa letkulämppäri.

Turbon asennuksesta kuvat oli harmillisesti kadonnut tässä ketjussa. Mutta se kriittisin kysymys on ennen asennusta, että minkä pituinen välijohto haaralta letkulämmittimelle tarvitaan? Haara on melko yläällä ja lähellä tulipeltiä apukuskin puolella.

Sen verran uutta nostoa, että letkulämppäri korjaamolla asennettu. Calixin ohjeet ilmeisesti (edelleen?) vain vapariin ja olivat väärät.

Voi olla, että oli jäänyt ilmaa, mutta nyt on letkulämmitin mykkä.  :-\ Onko kellään kuvaa/infoa mihin se tuossa turbossa pitää laittaa, varsinkin kun mukana vielä myös orkkis lisälämmitin.
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Ristus - 04.03.2022, 19:19:27
Just asensin ton omaan ja siihen se meni M15 asennus sarjan ohjeilla ns. itsestään.

otetaan vanha tuloletku irti kovasta letkusta ja vastus siihen ja sarjan letku sit vastuksen ja kovalutkun väliin...

Kyse siis 2.4T V70 mutta samat moottorinlohkot niissä kaikissa ahdetuissa on ulkoisesti...
Otsikko: Vs: V70 T5 1997, Calix RE480 vastuksen asentaminen
Kirjoitti: Lankku - 08.03.2022, 00:07:31
Just asensin ton omaan ja siihen se meni M15 asennus sarjan ohjeilla ns. itsestään.

otetaan vanha tuloletku irti kovasta letkusta ja vastus siihen ja sarjan letku sit vastuksen ja kovalutkun väliin...

Kyse siis 2.4T V70 mutta samat moottorinlohkot niissä kaikissa ahdetuissa on ulkoisesti...
Öljypohjan kyljessä oleva lämmönvaihdin tuli vasta vm.-99. Vanhemmissa siellä ei ole mitään.