Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Diesel-osio => Aiheen aloitti: mulugren - 02.02.2015, 20:37:53

Otsikko: kylmä ei kangista
Kirjoitti: mulugren - 02.02.2015, 20:37:53
Mikä ihme on että harmaakoppainen d5 kiskoo kylmillä keleillä selkeästi paremmin. Keula on tukossa mutta sama ilmiö oli ilmankin tukkeita. Nyt ei puhuta mistään hädintuskin huomattavasta erosta vaan auto lähtee ihan oikeasti fantastisesti mitä kylmempi keli. Siis vääntö ja kaasuun vastaavus selkeesti parempi. Ei vaikuta onko moottori lämmin vaiko ei. Kellään samaa ilmiötä?

Cooleri? Paineet ja syötöt niin isolla että vasta pakkaskeleillä saa tarpeeksi ilmaa :idiot2:

Edit: vai automaattilaatikkoko toimii erilailla kylmillä? Kone väljä? Muuta..?
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: 8-pätkä - 02.02.2015, 21:04:12
Kylmä ilma = enemmän happea samassa tilavuudessa.

Ainakin omat bensaturbot on tuntuneet varsinkin kylminä ja kosteina syysaamuina aivan eri autoilta vetämään. Kunnon heltellä sitten tekee välillä oikein pahaa kun meno on ihan selvästi tahmeaa vaikka tennari on lattiassa. ::)
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: mulugren - 02.02.2015, 21:51:55
No niinhän se on. Itseä vain riivaa ajatus että cooleri alimittainen ja myös likainen ja siitä summautuu selkee ero. Missä vermeissä muuten on kelien vaikutus suurin? Tuntuisi että juurikin turbodiesel jos sitä pakataan vähän reippaammin
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: mulugren - 11.09.2016, 20:20:47
Ja taas ihmetellään että kun kelit viileni niin hyökkää todella hyvin tämä d5. Onko sitten laatikon öljyjen lämpötila joka vaikuttaa vai mikä mutta olispa kesälämpimilläkin tällainen.
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: Kojontti - 11.09.2016, 21:43:00
Pääsääntönä vois sanoa että välijäähy jää tehottomaksi jos kovin valtava ero on ulkoilman lämpötilan mukaan. Vesicoolerilla varmaankin kaikesta vähiten merkitystä ulkoilmalla.
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: mulugren - 04.11.2016, 19:18:37
Olispa tosiaan tällaanen kesäkeleilläkin. Pikkupakkasilla tamma uhkuu voimaa siihen malliin että haluis kisata minkä kanssa vain. Kontrasti kesäkeleihin on tosiaan niin selkee että mietityttää onkohan softassa kaikki kunnossa :idiot2:
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: janne81 - 04.11.2016, 19:38:19
Olispa tosiaan tällaanen kesäkeleilläkin. Pikkupakkasilla tamma uhkuu voimaa siihen malliin että haluis kisata minkä kanssa vain. Kontrasti kesäkeleihin on tosiaan niin selkee että mietityttää onkohan softassa kaikki kunnossa :idiot2:
Ootko kattonu miten pahasti cooleri on likainen?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57302.msg1061005739#msg1061005739
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: Greycap - 05.11.2016, 12:25:55
Kyllä sen saman huomasi bensaturbollakin vakiocoolerilla. Olin tottunut autoon kesäkeleissä ja sitten tuli ekat kunnon talvipakkaset, takana oli pitkä pätkä maantietä pintakaasulla parinkympin pakkasessa joten keulassa oli varmasti kaikki kylmää ja piti lähteä rekkaa ohittamaan. Vetoja oli vitosvaihteella melkein samaan tapaan kuin kesäkeleillä kolmosella, se oli jotain ihan mieletöntä se ero.

Nyt kun on melkein tuplaten alkuperäisen kokoinen alumiinicooleri sen onnettoman originaalin tilalla niin ero ei enää ole niin suuri koska se toimii kesälläkin kunnolla mutta kyllä sen edelleen huomaa. Se nyt vaan on fysiikkaa.
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: mulugren - 05.11.2016, 23:03:12
Nyt kun on melkein tuplaten alkuperäisen kokoinen alumiinicooleri sen onnettoman originaalin tilalla niin ero ei enää ole niin suuri koska se toimii kesälläkin kunnolla mutta kyllä sen edelleen huomaa. Se nyt vaan on fysiikkaa.

Tarkoitatko että tilavuudeltaan tuplan kokoinen? Toiko moinen muutos mitään viivettä?
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: Greycap - 05.11.2016, 23:34:53
Tilavuudeltaan hyvinkin se tuplat, ainakin kennon paksuus melkein kaksinkertaistui. Eipä tuolla mandariinin kokoisella ahtimella voi viiveestä puhua ja kyllä se paineen muutosaalto siellä kuitenkin sen verran ripeästi liikkuu että ei ole havaittavia eroja.

Laskinpa huvikseni... jos ajatellaan että coolerin koko on luokkaa 50 cm x 50 cm x 5 cm se tekee sen tilavuudeksi 7500 cc eli 7,5 litraa. Oman auton suuttimet työntää koneeseen hanat auki enimmillään noin 300 cc bensaa minuutissa per kappale eli yhteensä 1200 cc mikä on 1,2 litraa, painossa vähän reilu 900 grammaa joten sekunnissa koneeseen menee noin 15 g bensaa joka poltetaan seossuhteella noin 12:1 eli ilmaa menee 180 grammaa sekunnissa. Kuutio ilmaa painaa jotain 1200 gramman pintaan, litra siis noin 1,2 grammaa, eli sekunnissa tarvitaan 150 litraa ilmaa. Coolerin läpi kulkee siis sekunnin aikana 20 kertaa koko sen tilavuuden verran ilmaa. Tässä ei ole vielä otettu huomioon sitä että ahtojen noustessa ilmaa luonnollisesti työnnetään sinne enemmän kuin toisesta päästä menee ulos kunnes tietty ahtopaine on saavutettu mutta joka tapauksessa puhutaan sekunnin murto-osista ja vielä aika pienistä sellaisista.
Otsikko: Vs: kylmä ei kangista
Kirjoitti: mulugren - 06.11.2016, 00:41:57
Ja sitten se ilma vielä jäähtyykin siellä coolerissa eli virtaus toisesta päästä aina pienempi kuin sisään :)

Edit: pikaisella laskutoimituksella 12L tarkoittaa muuten puolitoista metriä 10cm putkea. Mutta kaasujen tilayhtälöt (vaimitäneolikaan) on ni mutkikkaita että epäilen että voiko näin yksinkertaistaa. Noi  pitkässä putkessa ilmapötkö kyllä ainakin puristuu huimasti. Lisäksi, mitä pienempi turbo sitä enämpi nuo painepuolen tilavuuden muutokset vaikuttaa