Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: jiivee666 - 08.12.2017, 21:33:05

Otsikko: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: jiivee666 - 08.12.2017, 21:33:05
Voiko noita pesiä tai oikeastaan keskiötä kääntää ihan huoletta?
(http://is2.ecplaza.com/ecplaza2/products/f/f8/f81/991894980/turbocharger-of-td04hl.jpg)
Pakopesä tota klemmaria löystämällä ja kompurapuoli lukkorengasta puristamalla?
Eikö öljyn tulo pitäisi olla suoraan ylös? vai onko joku tietty kulma missä saa korkeintaan olla?
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: The_OttoB - 08.12.2017, 22:55:55
Ohjaintapit pitää poistaa ja sitä varten pitää irroittaa pesät. Poiston ulostulo n. +- 15 °
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: jiivee666 - 09.12.2017, 07:19:49
Ok, eli muuten mitään estettä kääntämiselle ei ole kuin ne tapit.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: siipiveikko - 09.12.2017, 10:13:54
Ei ole muuta estettä. Tietysti hukkiksen kellolle pitää tehdä sopiva kiinnike että kello on oikeassa asennossa pakopesään nähden.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: The_OttoB - 09.12.2017, 10:32:21
Kannattaa laittaa öljy- ja vesiputket kiinni kun suunnittelee hukkaportin kellon paikkaa. Ei siinä mitenkään ahdasta ole mutta harmittaa asennusvaiheessa jos paluuputkeen pitää tehdä läpivienti...
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: jiivee666 - 09.12.2017, 21:39:48
Kannattaa laittaa öljy- ja vesiputket kiinni kun suunnittelee hukkaportin kellon paikkaa. Ei siinä mitenkään ahdasta ole mutta harmittaa asennusvaiheessa jos paluuputkeen pitää tehdä läpivienti...

Totta, hyvä vinkki. Mun tuurilla näin olisi varmasti käynyt  :D
Joku muutos pitää tosiaan tehdä koska hukkis osuu pultinreikiin nähden ihan toiselle puolelle tai
laittaa ulkoinen hukkis
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: The_OttoB - 10.12.2017, 10:56:51
Hitsattiin tyyppikilven paikalle 5 mm alulatikka johon sai pultattua hukkiksen. Ihan köykäsesti tigillä.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: RikuPit - 18.08.2022, 16:18:13
Vinomoottoriin tulossa etuvetoisen turbo. Tiedossa siis ainakin pakopesän kääntö ja hukkiksen kellolle uusi teline. Tuosta kääntämisestä lukasinkin jo että joutuu pesää käyttää irti asti ohjuritapin takia. Tappi pois, pesä haluttuun asentoon ja kovaa ajoa? Onkos jotakin muuta mitä ois hyvä ottaa huomioon, esim häiriintyykö pakopesän ja keskiosan liitos, lähinnä vuotoja mietin.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: Notn4 - 18.08.2022, 17:28:19
Näitä ollu muutama auki ja ei kyllä ole vuotoja ollut, se hukkiksen asentaminen varmaan hankalin, jostain sai valmiita kiinnikkeitä takapotku käyttöön mutta saa sen itsekkin tehtyä ilman suurempia erikoistyökaluja.

Tarkkana myös sen kompurapesän lukkorenkaan kanssa, jos sitä irrottelee, siinä on viiste yhdessä reunassa ja toinen reuna suora, eli sen saa laitettua väärinpäin jos käyttää kokonaan irti. Tärkeää myös varmistaa että osuu uraansa kunnolla, ikävää jos hyrrä pyörien kotelo popsahtaa paikaltaan kesken ajon, onneksi ei itellä ole päässyt käymään mut kuullut kauhutarinoita.

Ne kohdistustapit saattaa olla sit melko lujassa, varsinkin jos purkaa käytettyä turboa, yhden olen katkaissut ja sitähän ei sen jälkee pois saa, tasoitin jämät varovasti dremelillä ja kyllä sekin fööni toimi ihan hyvin.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: RikuPit - 18.08.2022, 19:43:30
Tämä ahdin ilmeisesti menee pelkästään 180astetta pakopesää kääntämällä jolloinka kompuralähtö asettuu ylöspäin ja samalla myöskin öljyntulo. Saattaa natsata vielä vakio öljylinjatkin mikä ois hyvä juttu. Eli ei tarvitsisi siihen lukkorenkaaseen kajota  Mutta näkee sitten kun pääsee sovittelemaan kunnolla.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: jumo - 18.08.2022, 21:08:36
Kahdesta olen kompurapuolen kääntänyt, ainakin ysissä osoittaa liikaa lokasuojaan. Lukkorengas pois ja dremelillä ajoin tapin pois. Kl racing ainakin myy hukkaportin kellolle uuden kannakkeen.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: The_OttoB - 18.08.2022, 21:22:58
Kasatessa voi puristaa ahdinta kasaan isolla vinkalla niin sen ison lukkorenkaan saa helposti uraan.

Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: Notn4 - 19.08.2022, 07:00:05
Juu itekki joutunu aina kompuraankin koskea, eikä se rengas mikään mahdoton ole asettaa paikoileen, pysyy vain tarkkana kuin porkkana niin kyllä se siitä  :D
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: RikuPit - 06.09.2022, 16:41:35
Noniin nyt olis etuvetoisen turbo muutettu käymään vinokoneeseen.

(https://i.ibb.co/V3rxJrJ/IMG-20220906-131147.jpg) (https://ibb.co/V3rxJrJ)

Pitihän se kompurakotelokin irti käyttää kans ja kääntää. Joku siitä taisi sanoakin että lähtö jäi osoittamaan liikaa lokasuojaan päin.

Laitoin kompurakotelon ja keskiosan väliin uuden o-renkaan, mutta paninn merkille että vanha oli väriltään sininen, onko se värikoodattu lämpöä enemmän kestäväksi kun tavallinen musta jonka sinne laitoin :o

Asensin keskiosan ja kotelon öljyn kanssa jotta rengas asettuisi paremmin. Puristin vinkalla yhteen. Meni kivuttoman oloisesti kasaan, mutta ihan kuin lukkorengas ei olisi aivan samassa kohdassa kuin aikaisemmin. Lukkorenkaassa näkyy jälki eli on ennen ollut ainakin siltä kohtaa syvemmällä. Ja lukkorengas on oikeinpäin, viiste keskiötä kohti. Vai johtuisiko vaan siitä että lukkorengas on eri asennossa eli päät ei ole samassa kohtaa kuin ennen  ::) päät kuitenkin mukavan näköisesti syvällä niiku kuuluukin.

Entäpä huonosti asettunut o-rengas? Vai onko sillä taipumus lumpsahtaa sijoiltaan kun palasia lyödään yhteen vai meneekö turbo edes kasaan ilman voimaa jos olisi huonosti siellä. Jos huonosti jäisi kotelon väliin niin luulisi että ei mene keskiö edes perille asti. Akseli pyörii tossa hyvin.

Ei viitsisi kovin montaa kertaa käyttää auki vaan tarkastaakseen nyt kun vielä selvitty ilman vahinkojakin  ;D
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: Notn4 - 06.09.2022, 17:17:48
Itellä oli kerran se lukkorengas hieman pielessä, varovasti koputtelin kompuraa kumivasaralla ja sit rengas napsahti kotiin, silloin sen huomasi että rengas ei ollut täysin kotona kun yritti siipiä pyörittää ja ne laahasivat vähän kotelon seinään.

Jos siivet pyörii ja et saa koteloa irti käsin vääntämällä niin kyllä sen silloin pitäisi olla kolossaan.

O-renkaasta en tiedä enempää, omissa en muista nähneeni sinistä rengasta, toki kaikki käytettyjä niin tiedä sit montako käsiparia siellä käyny.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: RikuPit - 01.10.2022, 00:54:29
Nyt on uusi setti kasattu eli turboksi valikoitui V70 2.4T peräisin oleva td04hl-13t.

(https://i.ibb.co/YRbbM71/IMG-20220930-194327.jpg) (https://ibb.co/YRbbM71)

Olihan aivan persiistä laittaa tuo vinolla isommalla pakopesän lähdöllä oleva turbo kiinni vinokoneen vakiosarjaan! Piti laittaa osa pinnapulteista pakopesään ja osa sarjaan. Kahta mutskua ei pääse edes lenkillä kääntämään kun ei mahdu väliin. Avopäällä saa kuparimutterin helposti pyöreäksi enkä edes tiedä menikö tarpeeksi tiukallekaan. Noh toivotaan. Tiivistepintojen väliin en laittanut muutakun tiivisteen. Jos epäröin pitävyyttä niin toimisiko jos sauman päälle silottelis jotakin takka tai uuniliimaa, tulikittiä? Vai täriseekö pois. Sanotaan kyllä että tarttuu ku tauti metallipinnoille, mut tiiä sitte toimiiko tuommosessa paikassa.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: Notn4 - 01.10.2022, 09:09:08
Itse ratkaisin sen pesän pinnapultti dilemman ottamalla ne irti ja poraamalla ne kierteet pakopesästä pois, jäi pinnapultit vain vakio sarjaan ja tuo turbo on käynyt irtikin muutaman kerran, todella helppo irrottaa.

Mikäs on syynä tuohon pässin tukkimiseen?
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: RikuPit - 01.10.2022, 11:07:00
Pesässä on ainakin yksi pinnapultti suoraan dp lähdön alla, jos pinniksen ottaa pois ja poraa kierteen sileeks, tarkoittaa sitä että mutskuhan sinne on vasta puolelle saatava eikä se ole mitenkään mahdollista kun ei mahdu. Ettet nyt tarkoita suoralla dp lähdöllä olevaa?

Tullut kurkattua aina käytetyn turbon pässin sisään, jos kalvo näyttää yhtään huonommalla, tulppaan sen mieluummin. 13c ainakin piti melko kivaa meteliä ::) tiedän kyllä mitä siitä voi seurata joten ei moralisointia ;D ei nuo käytetyt turbot niin kalliita ole. Auton mittariin tulee 2-3tkm kesässä eikä tuon vanhan ahtimen laakerikaan kovin pahalta vielä tunnu.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: Notn4 - 01.10.2022, 11:54:02
Pesässä on ainakin yksi pinnapultti suoraan dp lähdön alla, jos pinniksen ottaa pois ja poraa kierteen sileeks, tarkoittaa sitä että mutskuhan sinne on vasta puolelle saatava eikä se ole mitenkään mahdollista kun ei mahdu. Ettet nyt tarkoita suoralla dp lähdöllä olevaa?

Tullut kurkattua aina käytetyn turbon pässin sisään, jos kalvo näyttää yhtään huonommalla, tulppaan sen mieluummin. 13c ainakin piti melko kivaa meteliä ::) tiedän kyllä mitä siitä voi seurata joten ei moralisointia ;D ei nuo käytetyt turbot niin kalliita ole. Auton mittariin tulee 2-3tkm kesässä eikä tuon vanhan ahtimen laakerikaan kovin pahalta vielä tunnu.

Aivan, ei tullutkaan mieleen että vinolla dp lähdöllä on vaikutusta mutterin sopivuuteen  ::) ja juu tosiaan oma on suoralla lähdöllä.

Mitä siihen pässiin tulee nii ei moralisoida  :D kaikilla omat vehkeet mitä laittaa omalla tavallaan. Itellä oli sama ongelma, käytetyn kalvo oli mallia entinen, tulppasin ja yritin ulkoisella pässillä (joku saab tjsp) mut ei siitä koskaan hyvä tullut, uusi kalvo toimi parhaiten. Niin ja tuli sitä ajettuakin täysin ilman pässiä, kun se saabin värkki hirtti, perinteiset sammumiset kaasun päästön jälkeenhän siitä seurasi, viimeinen tikki oli kun jo toinen IMMu sano ittensä irti saman kesän aikana, koska pitihän sitä kokeilla IMMu ahtopuolellakin  :buck2:, sen jälkeen pässi on bossi ja yhellä IMMulla jo kolmatta vuotta @1.3bar   8)
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: B-Man - 01.10.2022, 14:47:11
Kahta mutskua ei pääse edes lenkillä kääntämään kun ei mahdu väliin. Avopäällä saa kuparimutterin helposti pyöreäksi enkä edes tiedä menikö tarpeeksi tiukallekaan. Noh toivotaan. Tiivistepintojen väliin en laittanut muutakun tiivisteen. Jos epäröin pitävyyttä niin toimisiko jos sauman päälle silottelis jotakin takka tai uuniliimaa, tulikittiä? Vai täriseekö pois. Sanotaan kyllä että tarttuu ku tauti metallipinnoille, mut tiiä sitte toimiiko tuommosessa paikassa.

Vähän ahdasta siellä on tosiaan. 19t vinolla kun asentelin niin ajoin vingulla/poralla vähän tavaraa pois pakosarjan puolelta. Kuparimutterit 12mm avainvälillä hieman hiottuna matalemmiksi, niin mahtuu ihan ok kiristelemään ja on pysyny kiinni ihan avolenkillä tiukattuna. Voihan niitä jälkikiristellä välillä.
Tiivistettä mulla ei ole ollenkaan, eikä se vuoda kuin hetken aikaa kylmänä, kuumana ihan tiivis laippa. Ei sinne mitään liimoja kannata levitellä ;)
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: RikuPit - 01.10.2022, 19:57:20
Aivan, ei tullutkaan mieleen että vinolla dp lähdöllä on vaikutusta mutterin sopivuuteen  ::) ja juu tosiaan oma on suoralla lähdöllä.

Mitä siihen pässiin tulee nii ei moralisoida  :D kaikilla omat vehkeet mitä laittaa omalla tavallaan. Itellä oli sama ongelma, käytetyn kalvo oli mallia entinen, tulppasin ja yritin ulkoisella pässillä (joku saab tjsp) mut ei siitä koskaan hyvä tullut, uusi kalvo toimi parhaiten. Niin ja tuli sitä ajettuakin täysin ilman pässiä, kun se saabin värkki hirtti, perinteiset sammumiset kaasun päästön jälkeenhän siitä seurasi, viimeinen tikki oli kun jo toinen IMMu sano ittensä irti saman kesän aikana, koska pitihän sitä kokeilla IMMu ahtopuolellakin  :buck2:, sen jälkeen pässi on bossi ja yhellä IMMulla jo kolmatta vuotta @1.3bar   8)

Mulla immu vakio paikassaan turbon imupuolella. Ei ole ollut mitään ongelmia. Lieneekö tuolla edes niin kovilla, kun painepuolella ilman dumppia tai pässiä?
Painetta ollut baarin pintaan.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: Notn4 - 01.10.2022, 20:50:28
Mulla immu vakio paikassaan turbon imupuolella. Ei ole ollut mitään ongelmia. Lieneekö tuolla edes niin kovilla, kun painepuolella ilman dumppia tai pässiä?
Painetta ollut baarin pintaan.

Sekö ei sammuile vetojen jälkeen? Itellä pässittömänä sammu aina kun päästi kaasun, IMMu vakio paikallaan, verkoilla ja vakio letkulla.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: RikuPit - 02.10.2022, 01:19:58
Sekö ei sammuile vetojen jälkeen? Itellä pässittömänä sammu aina kun päästi kaasun, IMMu vakio paikallaan, verkoilla ja vakio letkulla.

Ei tietoakaan sammumisesta. Sakkaamisen jälkeen kierrokset tipahtaa hienosti tyhjäkäynnille. Jos jatkaa osa kaasulla täysvedon jälkeen seuraavalla vaihteella, ei siinäkään esiinny minkä sortin nykimistä tai muutakaan. Orkkis -016 imm, putsari on kartio mallinen ja vedetty etupuskurin taakse, do88 turbon imuputki eli aika perus settii, en tiedä mikä tuon selittäisi.

Luulin että dumpin asentaminen vaan aiheuttaa tuon sammuilun. Pässitön periaatteessa kun ei päästä mitään pellolle, vaan siellä se seilaa ahtoputkissa ilma jonka IMM on jo mitannut, ja jos se pois ei pääse niin mihinkä se auto sillon sammuiskaan. ???

Dumppi suhauttaa kaiken immun mittaamaan ilman helvakkoon ja siitähän se ei tykkää.
Otsikko: Vs: Mitsu TD04HL pesien kääntö?
Kirjoitti: Notn4 - 02.10.2022, 01:42:25
Ei tietoakaan sammumisesta. Sakkaamisen jälkeen kierrokset tipahtaa hienosti tyhjäkäynnille. Jos jatkaa osa kaasulla täysvedon jälkeen seuraavalla vaihteella, ei siinäkään esiinny minkä sortin nykimistä tai muutakaan. Orkkis -016 imm, putsari on kartio mallinen ja vedetty etupuskurin taakse, do88 turbon imuputki eli aika perus settii, en tiedä mikä tuon selittäisi.

Luulin että dumpin asentaminen vaan aiheuttaa tuon sammuilun. Pässitön periaatteessa kun ei päästä mitään pellolle, vaan siellä se seilaa ahtoputkissa ilma jonka IMM on jo mitannut, ja jos se pois ei pääse niin mihinkä se auto sillon sammuiskaan. ???

Dumppi suhauttaa kaiken immun mittaamaan ilman helvakkoon ja siitähän se ei tykkää.

Juu dumppi sotkee satavarmasti, itellä tais vaan pässitön setuppi puskea ahdot takaperin takaisin IMMulle, joka mittasi ilman kahteen kertaan tai jotain muuta hämärää ja siitä seurasi sammuminen.

Hyvä jos muilla pelittää, ite luotan siihen vakio pässiin siihen asti että LH vaihtuu megaan ja IMMu pääsee eläkkeele  :)