Ateho  Elekma

Äänestys

Tehdäänkö tästä...

GLT
107 (62.9%)
GLE
32 (18.8%)
muu, mikä
31 (18.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 165

240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu

  • 404 Vastauksia
  • 174401 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4622
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #375 : 28.08.2021, 12:06:18 »
co-kiinnippäin rikkaammalle,aukipäin laihemmalle. ;)
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #376 : 13.09.2021, 21:44:24 »
Käytin pelkkää vettä pari kertaa jäähdytysjärjestelmän läpi ja testasin löytyykö vuotoja.
Sisätilanlämppärin venttiili piti vaihtaa kun edellinen klemmarin kiristäjä oli vetänyt kupariputket ihan kieroksi, eikä niitä saanut enää pitämään.
Varaosa-auton lämppärin venttiiliä varten piti vaihtaa myös sen säätövaijeri, kun niissä on erilaiset päät ja kiinnitystavat.
Alavesiletku vuosi jostakin syystä pumpun liitoksesta, otin siitä pätkän pois ja vuoto loppui, mutta sitten letku hankasi tuulettimen suojusta vasten. Kävin Biltemasta hakemassa kummatkin uudet vesiletkut, onhan noilla vanhoilla jo ikääkin.

Ohjaustehostimeen laitoin nesteet sisälle ja tuntui tehostavan, pitää tarkkailla vuotaako se.

Pakoputken laitoin paikoilleen, sama putkisto kuin alun perin, meinasin ensin tehdä omat putket, mutta nyt koneen käydessä ei se hullummalta kuullosta.

Kun kävin vaihteita läpi auton olleessa pukeilla, ei P asentoa meinannut saada päälle vaikka painoin jarrua. Joko putkissa on vielä ilmaa tai paineenrajoitusventtiilit eivät toimi ja taakse ei mene tarpeeksi painetta :idiot2:


Koneeseen laitoin jäähynesteet ja pesurinsäiliöön pesunesteet, sopii pinkki väri hyvin korin värin kanssa yhteen :P


Kone lämpöisenä ja mittarit näyttää kutakuinkin oikeita lukuja.


Ajelin autolla nyt ensimmäistä kertaa vuosiin 8)








Mitä kymmenen vuotta rassaamista tekee vanhalle Volvolle.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2023, 03:20:18 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #377 : 10.10.2021, 18:22:17 »
Sain korjattua jarruongelmat vaihtamalla pääsylinterin uuteen, jostain syystä toiselle piirille ei mennyt tarpeeksi painetta, en jäänyt tarkemmin tutkimaan.
Noh, uuden sai Motonetista 50:llä eurolla, siihen hintaan en rupea enempiä tappelemaan näin tärkeän asian kanssa.


En ollut ihan täysin varma siitä, että toimiko raidetangon tehostus ja en nyt ihan luottanut omiin korjauksiini, joten ostin toisen käytetyn raidetangon hintaan 170€.


"Uusi" raidetanko toimii normaalisti eli tehostus toimii nyt. Tehostimen pumppukin voi olla väsynyt, mutta ompahan jonkinlainen tehostus.


Polttoaineen määräjakaja alkoi vuotamaan kahden puoliskon välistä, joten se piti korjata.
Hioin kummatkin puoliskot vielä kertaalleen 1000-1500-2000 papereilla peilin päällä sileiksi.
Tällä kertaa väliin laitoin Loctite 518 tasotiivistettä ja vanhan tiivistelevyn.
Suuttimissa polttoaineen suihkutus oli vähän hajonainen ja epätäydellinen, täytyy ensin koittaa putsata ne ultraäänipesurissa jos se auttaisi.


On tämä K-Jet yks työmaa :uglystupid2:




Pakoputkeen hitsasin lambda-anturille paikan.


Lainasin isältä hänen 20 vuotta sitten hankkimaa seossuhdemittaria ja säädin seoksen turvalliselle alueelle.
Myöhemmin hommaan tähän autoon uuden AEM seossuhdemittarin.


Mittariston polttoainemittari ja moottorinlämpömittari eivät toimineet laisinkaan ja Internettiä selatessani huomasin mahdolliseksi vikakohdaksi mittariston takana olevan jännitteensäätimen.
Tällä sivulla kohdassa Instrument Voltage Regulator on juttua tuosta jännitteensäätimestä.
Ebaysta tilasin viiden kappaleen satsin ja uuden asennettua mittarit toimivat taas moitteettomasti, tai ainakin moottorinlämpömittari toimi,
tankkiin en ole vielä viittätoista litraa enempää laittanut, mutta mittari saattaa näyttää alakanttiin.


Etupenkkien ulompiin takakulmiin tulevat tukiraudat ovat kadonneet johonkin, joten tein itse uudet.


Vanhan penkin laitoin paikoilleen niin ei enää tarvitse lattialla istua.


Oviin lätkäisin heijastintarrat ja kattoon uuden valon.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2023, 03:43:14 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #378 : 11.10.2021, 07:35:47 »
Kaunista.

Olen harkinnut hankkia tuollaisen FMI-1.4 seosmittarin.
Nyt kun sinulla on kokemusta sen toiminnasta niin kannattaako hankkia?

Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #379 : 11.10.2021, 18:51:42 »
Kaunista.

Olen harkinnut hankkia tuollaisen FMI-1.4 seosmittarin.
Nyt kun sinulla on kokemusta sen toiminnasta niin kannattaako hankkia?

Kannattaa ostaa laajakaista suoraan, ne kestää enemmän rääkkiä ja ne tehty näyttämään muutakin kuin onko seos alle tai yli lambda 1.000.
Mihinkään muuhun se kapeakaista ei ole tehty alun alkaenkaan.

Duunikaverilla tollanen "uus" ja se näyttää aivan täysin eri arvoja kun pakokaasutesteri. Pakokaasutesteri näyttää taas samaa kun mun laajakaista.

Hintakin on niin lähelle toisiaan (toisin kuin ennen) jo ettei kannata kapeakaistaa edes harkita. (160 vs 200€).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #380 : 11.10.2021, 19:55:50 »
Kannattaa ostaa laajakaista suoraan, ne kestää enemmän rääkkiä ja ne tehty näyttämään muutakin kuin onko seos alle tai yli lambda 1.000.
Mihinkään muuhun se kapeakaista ei ole tehty alun alkaenkaan.

Duunikaverilla tollanen "uus" ja se näyttää aivan täysin eri arvoja kun pakokaasutesteri. Pakokaasutesteri näyttää taas samaa kun mun laajakaista.

Hintakin on niin lähelle toisiaan (toisin kuin ennen) jo ettei kannata kapeakaistaa edes harkita. (160 vs 200€).

Ei ole tarvetta laajakaistalle, kun mitattava on kaasarikone.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #381 : 11.10.2021, 20:11:24 »
Ei ole tarvetta laajakaistalle, kun mitattava on kaasarikone.

Niin tuokin oli. 40€ panostuksella saa mittarin mikä on tehty mittaukseen eikä vain arpomiseen. Kukin tyylillään tietenkin.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #382 : 11.10.2021, 23:20:49 »
Ei ole tarvetta laajakaistalle, kun mitattava on kaasarikone.
Miksi kaasarikone olisi jotenkin eri tavoiteltavien seosten suhteen? Ruiskukoneessa olisi mahdollista säätää % kerrallaan seosta, jolloin edes teoriassa kapeakaistalla voisi päästä tosi liki tahdottua, kaasarivermeessä oot aina mettässä, kapeakaistan tapauksessa voit vaan tietää suunnan mihin se on mettässä. Ja jos säätökohde on jeekasi, niinkuin oletan, niin niidenhän kuuluukin käydä tasakaasusiirtymillä reilusti laihan puolella, tyyliin 15.5-jopa16 afr.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #383 : 12.10.2021, 07:00:13 »
Niin tuokin oli. 40€ panostuksella saa mittarin mikä on tehty mittaukseen eikä vain arpomiseen. Kukin tyylillään tietenkin.  :)

Miksi kaasarikone olisi jotenkin eri tavoiteltavien seosten suhteen? Ruiskukoneessa olisi mahdollista säätää % kerrallaan seosta, jolloin edes teoriassa kapeakaistalla voisi päästä tosi liki tahdottua, kaasarivermeessä oot aina mettässä, kapeakaistan tapauksessa voit vaan tietää suunnan mihin se on mettässä. Ja jos säätökohde on jeekasi, niinkuin oletan, niin niidenhän kuuluukin käydä tasakaasusiirtymillä reilusti laihan puolella, tyyliin 15.5-jopa16 afr.

Okei uskotaan viisaampia.
Kyllä V8 on mittauksen kohde ja joskus sitten Amazon.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #384 : 30.10.2021, 18:45:13 »
Sieltä taisikin tulla vastaukset, mutta kannattaa laajakaista hommata jos seoksia haluaa mitata.
Itse käytin nyt tuota vain muutaman hetken paikoillaan, että saan vasta kasatun koneen seoksen edes sinne päin oikein.

Täällä on kasvateltu hieman harmaita hiuksia.
Koneesta alkoi sen käydessä kuulumaan kummallista nakuttavaa ääntä, ensin pikku hiljaa, mutta ajan myötä kasvavaa kolkotusta.
Ulkoisten tarkastelujen myötä ei vikaa löytynyt, joten öljypohja irti ja alapää tarkasteluun - ei mitään vikaa.


Sitten kansi pois, edelleen kaikki tip-top kunnossa.
Tässä välissä kansi takaisin paikalleen, turbiini irti vetolevystä ja startilla konetta pyörittämään - edelleen kolkotta.
Ääni kuuluu vain kun tulpat ovat paikallaan, eli jokin siellä hakkaa vastaan kun on painetta.
Nyt on mekaanikko ihmeissään, kaikki on kunnossa mutta korva väittää toista. Seuraavaksi täytyy siirtyä voimalinjassa taaksepäin.


Eli vaihdelaatikko lattialle - ja sieltä löytyi vika. Vetolevyn ja turbiinin pultit olivat päässeet löystymään.


Melkein kaikki pulteista olivat alkaneet löystymään (klo kahden ja kolmen pultteja oli hieman avattu lisää käsin)
Turbiinin pultit olivat myös hakanneet reikiä soikeiksi.
Ja vielä lisäksi isä huomasi, että vetolevy ei ole aivan suora.
Jigiksi sen suoristamiseksi raahasimme varaosa-auton B200 short blockin kellarista ja siihen kiinnitettynä saatiin vetolevy taottua suoraksi.
Tämä menee ihan omaan piikkiin kun en ensimmäisellä kerralla laittanut kierrelukitetta pultteihin, oppia ikä kaikki ::)


Seuraavaksi tekniikka kasaan kierrelukitteen kera ja uudelleen koittamaan.
No vika korjaantui, mutta melkoinen operaatio oli tämäkin :idiot2:
Vielä kuva ulkovalossa, on sitä vaan mukava katsella.


Konepellin appelsiinipinta joutui hiomapaperin alle - ennen kuva pahimmasta kohdasta.


Jälkeen. Nyt on kaikki pinnat vesihiottu ja kiillotettu, enää tarvitsee etuspoileri maalata.


Ulkopinta sai vielä pikaisen kiillotuksen ja vahauksen talvea varten.
[si]https://i.imgur.com/Iy6khWw.jpg[/img]

« Viimeksi muokattu: 21.12.2023, 02:53:55 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #385 : 16.05.2022, 16:40:50 »
Noni, talvi olis lusittu ja auton rassaus saa jatkua.

Otin varastosta vanhoja beigejä sisutan osia ja aloin niitä putsaamaan, matot olivatkin melko törkyiset.




Lainassa olleella verhoilupesurilla näistäkin saatiin vielä ok kuntoiset, vaikka kyllähän ne jo aika kulahtaneet ovat.


Matot paikoilleen, näiden alle laitoin vielä vanhat alkuperäiset ääni/lämpöeristeet.


Vertailuksi kuvat vuodelta 2011: Kuva 1, Kuva 2.


Takapenkit, sama tarina.




Putsattu ja asennettu, myös takaturvavöiden lukot ja c-pilarin muovit paikoillaan.


Oikea etupenkki on sama kuin ennen auton purkamista, mutta kuskinpenkiksi laitoin varaosa-auton sinisen penkin.




Takavalon avauskahva asettui mukavasti.


Hommasin nyt sitten tätä autoa varten kunnon seossuhdemittarin.
Eli tarkemmin AEM X-Series UEGO laajakaista seosmittari, hintaan 205€.
Kojelaudassa ei enää ollut tilaa uusille mittareille niin laiton sen piiloon hanskalokeroon ;D
Eihän sitä tarvitse näissä nykyaikaisissa ruiskukoneissa koko aikaa silmäilläkkään.


Tämähän alkaa jo näyttämään ihan autolta :)
Sisusta nyt on kasattu vanhoilla ja kulahtaneilla osilla, mutta ainahan niitä voi myöhemmin päivittää.


Hommasin Biltemasta uudet äänimerkit, korkealla ja matalalla äänellä.
Voi olla, että sijoitan nämä vielä johonkin sivulle piiloon.


Ja vielä etupuskuri takaisin paikoilleen listojen kera.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2023, 00:39:33 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa oh850

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 886
  • TDI POWER
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #386 : 16.05.2022, 19:18:25 »
On se hieno! Ei muuta kun kesäksi ajoon :)

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #387 : 01.06.2022, 17:51:07 »
Lisää sisustan kasausta.
Otin varaosa-auton siniset jalkatilan sivumuovit ja maalasin ne mustiksi Bilteman muoville tarkoitetulla maalilla.


Ja paikoilleen.




Oviin liimasin kosteussuojat eli muovia kiinnitettynä tuulilasiliimalla ja teipillä.



OE OT

Ostin uudet klipsit etuovien käsinojille, nyt ei jää kahvat käteen revittäessä.
Vasemmalle: 3540672, oikealle: 3540673.


Etukajareiksi nappasin Motonetista 4" Pioneerit, nämä menivät suoraan alkuperäisten paikoille.


Ovipaffit paikoilleen. Talven aikana putsasin nämä hammasharjan ja tinnerin kera,
olivat sen verran tupakan savun likaamat, että ei lievemmällä irronnut.



OE OT

Kaiuttimien ritilöitä piti hioa ylä- ja alareunoista, että kävivät naftisti paikoilleen.
Myös alkuperäiset kajarien suojat olisivat sopineet näiden päälle jos haluaa myöhemmin vaihtaa.


Verhoilin hattuhyllyn uudella kankaalla.




Takaturvavöiden suojat maalasin myös mustiksi.
Takaniskatukien alaosiin kuuluu vielä pienet suojat, mutta en niitä tähän hätään löytänyt.
Tänne asennan vielä myöhemmin jonkinlaiset kaiuttimet.


Motonetista ostin lasiin liimattavan antennin radiota varten (takalasin yläreunassa), saa nähdä miten se toimii.


Takakontin etuosaan tulevan paneelin korjasin parista repeämästä ja verhoilin senkin uudella kankaalla.


Löytyi sopiva muovireunus suksiluukun reikää varten.
Luukun reikä ei ollut keskellä alun perinkään ja linjasin kankaan keskelle paneelia >:(
Sprayliima näkyy kankaalla tummina laikkuina mutta ei sitä huomaa paikoillaan ollessa.
Ja mintunvihreät raidat sopivat teemaan.


Takakajareille aikanaan menevät johdot siinä kiemurtelevat.


Keskikonsolin asensin sekä etuturvavöiden lukot ja turvavyön muistutin toimii, totta kai 8)


Vielä konehuoneen puolelta, konepellin takaosaa vasten tulevan listan putsasin ja laitoin paikoilleen,
sekä vaihdoin lasinpyyhkimen moottorin varaosa-auton Volvon alkuperäiseen,
joka toimi paremmin kuin muutaman vuoden (12 vuotta) vanha tarvike.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2023, 00:18:24 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #388 : 14.06.2022, 20:43:46 »
Asensin takavakaajan paikalleen, toisen vakaajan asentamista tämän rinnalle katselen myöhemmin.
Kiristin kaikki alustan pultit ja mutterit momenttiin nyt kun on auton kaikki paino päällä.


Rekisterikilvet laitoin paikoilleen ja takakilvelle tein rosterista taustapellin.
Uudet kilvet pitää tilata jahka kerkeää.


Viimein sain maalattua etuspoilerin ja asensin sen paikolleen 8)


Spoilerin takakulmiin tein rosterista kiinnikkeet.


Varastosta löysin vanhat 14" renkaat jotka olin tyystin unohtanut. Käänsin ne näille "GT" vanteille.
Eivät ne mitkään hyvät kumit ole, mutta on niissä pintaa ja jos niillä leiman saisi.




Auto rupeaa oleman leimalle valmis :pomo:
« Viimeksi muokattu: 13.12.2023, 23:53:26 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

Poissa Pozoy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 544
Vs: 240 GLT -85 Tuning the Touring - Minttu
« Vastaus #389 : 14.07.2022, 11:24:50 »
Se on siinä, leima tuli heittämällä paperiin.


Konttorille ajaessa ei ilmennyt vikoja tai ongelmia, paitsi että polttoaine tuntuu maistuvan, mutta menohalujakin löytyy.

Perä hieman ulisee, mutta siellä onkin uudet laakerit ynnä muuta, eiköhän se siitä rauhoitu.

Päästöissä ei ollut moitittavaa muuta kuin että happiarvo oli vähän korkea, pakoputkessa varmaan pieni vuoto.

Vaihteistosta löytyivät kaikki vaihteet, mutta vaihdekepin napista en saanut ylivaihdetta pois päältä, taitaa solenoidi olla tiensä päässä.

Huoltamolla tankkaaminen oli hieman hidasta ja hankalaa kun pistoolia pitää pitää niin vaakatasossa, mutta se on nyt kestettävä :P

Radiolle tein kehyksen johon 1DIN soitin mahtuu.


Varastossa oli vanha Sonyn radio/cd-soitin, ihan kelpo mankka vielä.
Hakusessa on period correct (Pioneerin) kasettisoitin.


Edit: netissä katsastusaikaa varatessa näkee jotain auton tietoja ja nyt Mintun aikaa varatessa huomasin jotain outoa.
Auton väri kohdassa luki Väri: Vihreä. Miten tuo tieto on päätynyt Trafin/katsastusaseman tietoihin ennen katsastamista on minulle mysteeri :P
« Viimeksi muokattu: 13.12.2023, 23:45:16 kirjoittanut Pozoy »

240 GLT Minttu 1983/85 I 740 GL Mansikka 1985 I 850 GLE 1993         Korpilahti

 

Autoracing  KL-varaosat