Race.fi  Puotilan autokorjaamo

m56 laatikkoon lukko.

  • 20 Vastauksia
  • 9994 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
m56 laatikkoon lukko.
« : 02.11.2011, 15:29:37 »
onko kellään kokemusta noista m56 laatikon lukoista? Quife:lta löytyy Torssen tyyppinen lukko. Jostain luin että jos molemmat pyörät ei ole maassa niin veto ei myöskään välity torssen tyyppisellä lukolla. Pitääkö tuo paikkansa?

Toinen vaihtoehto olisi Gripperin lukko. Tuo on kitkalevy tyyppinen. Onkohan näistä kellään kokemuksia?

Viri käyttöön on menossa eli veto ei saa katketa kun mennään sisäpuolen renkaat ilmassa ;D
Krossia (rokkiralli) ja sprinttiä olisi tarkoitus ajaa.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2011, 14:27:34 kirjoittanut mista »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #1 : 04.11.2011, 13:00:18 »
onko kellään kokemusta noista m56 laatikon lukoista? Quife:lta löytyy Torssen tyyppinen lukko. Jostain luin että jos molemmat pyörät ei ole maassa niin veto ei myöskään välity torssen tyyppisellä lukolla. Pitääkö tuo paikkansa?

Toinen vaihtoehto olisi Gripperin lukko. Tuo on kitkalevy tyyppinen. Onkohan näistä kellään kokemuksia?

Viri käyttöön on menossa eli veto ei saa katketa kun mennään sisäpuolen renkaat ilmassa ;D
Siis molemmat pyörät maassa?? Meinaatko alkaa keulia sillä? ;D

Kyllä toi Quaife:n lukko varmasti on pätevä, ainakin niin useilla on ko. lukko käytössä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #2 : 04.11.2011, 14:30:31 »
Siis molemmat pyörät maassa?? Meinaatko alkaa keulia sillä? ;D

Kyllä toi Quaife:n lukko varmasti on pätevä, ainakin niin useilla on ko. lukko käytössä.

Vaikka tuossa Volvon moottorissa voimaa onkin niin ei riittävästi siihen että saisi etuvedon keulimaan   :2funny: Slickseillä mennään usein mutkissa pitkiä matkoja sisäpuolen renkaat ilmassa ja meno tyssää siihen jos veto karkaa kokonaan tuolle ilmassa roikkuvalle renkaalle :o Soralla ja jäällä asia erikseen...

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #3 : 04.11.2011, 15:26:07 »
Mulla on kans käyny mielessä toi quaifen lukko.. En muita ookkaan löytäny näihin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #4 : 04.11.2011, 15:30:57 »
onko kellään kokemusta noista m56 laatikon lukoista? Quife:lta löytyy Torssen tyyppinen lukko. Jostain luin että jos molemmat pyörät ei ole maassa niin veto ei myöskään välity torssen tyyppisellä lukolla. Pitääkö tuo paikkansa?

Pitää paikkansa. Torsen-lukolla on tietty kerroin (esim. 5x) jossa suhteessa se pystyy siirtämään vääntöä paremmin pitävälle puolelle. Jos toisella puolella on nollapito niin pitävälle puolelle välittyy kerroin kertaa nolla eli ei mitään.

Eipä tuo keulimista edes vaadi, maastoajossakin voi tapahtua että yksi nakki kirpoaa maasta. Tai jos on vaikka lipsahtanut ojanpenkalle.

Hitaassa tilanteessa voi avittaa jarrulla, kilparadalla ei taida oikein toimia... Vai mennäänkö siellä jalka jarrulla kurvin läpi niin että nakki nousee, ja samalla pitäs silti yrittää kaasuttaa?

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #5 : 05.11.2011, 10:10:51 »
Mulla on kans käyny mielessä toi quaifen lukko.. En muita ookkaan löytäny näihin.

Gripperiä löytyy, se on levylukko. Tuolla lukosta periaatepiirustus:http://www.davemacprops.com/dmpgriptechnical.html Suomesta noita löytää ainakin http://diffdealer.fi/4 ja http://www.rtemotorsport.net/shop/product.php?id_product=859. Tuo on hieman kalliimpi kun Quife mutta varmasti ainakin kisakäytössä voisi olla parempi. Taidan kallistua myös tuohon kun kerran torssenilla katkeaa veto kokonaan jos toinen rengas irtoaa tiestä.

Pitää paikkansa. Torsen-lukolla on tietty kerroin (esim. 5x) jossa suhteessa se pystyy siirtämään vääntöä paremmin pitävälle puolelle. Jos toisella puolella on nollapito niin pitävälle puolelle välittyy kerroin kertaa nolla eli ei mitään.

Eipä tuo keulimista edes vaadi, maastoajossakin voi tapahtua että yksi nakki kirpoaa maasta. Tai jos on vaikka lipsahtanut ojanpenkalle.

Hitaassa tilanteessa voi avittaa jarrulla, kilparadalla ei taida oikein toimia... Vai mennäänkö siellä jalka jarrulla kurvin läpi niin että nakki nousee, ja samalla pitäs silti yrittää kaasuttaa?

Tyyli miten mutkat mennään läpi on tietysti auto ja kuski kohtaisia. Etuvetoa voi ja joutuu "sitomaan" jarrua vasten jos tykkää hieman aliohjaavasta autosta. Ite tykkään tehdä autosta ennemmin yliohjaavan jolloin mutkan läpi voi mennä periaatteessa lappu lattiassa, kääntelee vaan sinne minne haluaa mennä :) Edellisessä etuvedossa oli kemppilukko, ei katkennut veto jos vaan vetarit kesti. Nyt ajattelin satsata hieman ja hankkia oikean lukon...

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #6 : 05.11.2011, 12:23:30 »
quaife olis 681e ja gripperi 797e
Kyllä toi reilu satanen enemmän taitaa kannattaa siottaa, jos kunnon lukon haluaa.

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #7 : 05.11.2011, 17:45:27 »
quaife olis 681e ja gripperi 797e
Kyllä toi reilu satanen enemmän taitaa kannattaa siottaa, jos kunnon lukon haluaa.

Mistä löysit Gripperin tuohon hintaan? Yli 1000€ hintaan oon ainoastaan ite löytäny :o Nimimerkillä heti hankintaan :)

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #8 : 05.11.2011, 19:19:14 »
Mistä löysit Gripperin tuohon hintaan? Yli 1000€ hintaan oon ainoastaan ite löytäny :o Nimimerkillä heti hankintaan :)
Tuolta sun linkistäs http://www.davemacprops.com/dmpgripperapplications.html

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #9 : 06.11.2011, 14:00:54 »
Tuolta sun linkistäs http://www.davemacprops.com/dmpgripperapplications.html

tuohon hintaan päälle vero ja rahti niin ollaan yli tonnissa...

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #10 : 06.11.2011, 15:00:24 »
Mihin käyttöön auto on tulossa, jos on pelkoa että fillari nousee niin paljon ja pitkäksi aikaa, että veto katoaa?
En toistaiseksi ole kuullut yhtään valitusta Quaifen toimimattomuudesta katuautossa.

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #11 : 06.11.2011, 15:22:00 »
tuohon hintaan päälle vero ja rahti niin ollaan yli tonnissa...
Tilaa jonkun firman nimiin ja tulee siilhen quaifeenkin rahti viellä päälle ja ehkä vattikin?

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #12 : 07.11.2011, 07:03:43 »
Mihin käyttöön auto on tulossa, jos on pelkoa että fillari nousee niin paljon ja pitkäksi aikaa, että veto katoaa?
En toistaiseksi ole kuullut yhtään valitusta Quaifen toimimattomuudesta katuautossa.

Krossia (rokkiralli) ja sprinttiä olisi tarkoitus ajaa. Tilanne jossa fillarit nousee tiestä on ehkä enemmänkin "happi tilanteita" eli oot vetäny kanttarin yli reippaammin tai tullut mutkaan ylikovaa. Ei tuollonkaan renkaat oo irti tiestä kun varmaan sekunnin verran. Tilanne voisi olla vaikka niin että ulostulossa vetäiseekin reippaammin kanttarille(vahingossa tietenkin) ja veto on katki vaikkapa tuon sekunnin verran ja luukussa kiinni seuraa kaveri hyvällä linjalla. Seuraavaan mutkaan jarruttaessa huomaatkin sitten katselevasi äsken takana oleen auton jarruvaloja >:(

Eihän näitä tietysti edes jokaisessa kisassa satu mutta ainahan se luonnolle käy jos kaverit tulee ajamalla ohi ;)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #13 : 07.11.2011, 09:29:50 »
Krossia (rokkiralli) ja sprinttiä olisi tarkoitus ajaa. Tilanne jossa fillarit nousee tiestä on ehkä enemmänkin "happi tilanteita" eli oot vetäny kanttarin yli reippaammin tai tullut mutkaan ylikovaa. Ei tuollonkaan renkaat oo irti tiestä kun varmaan sekunnin verran. Tilanne voisi olla vaikka niin että ulostulossa vetäiseekin reippaammin kanttarille(vahingossa tietenkin) ja veto on katki vaikkapa tuon sekunnin verran ja luukussa kiinni seuraa kaveri hyvällä linjalla. Seuraavaan mutkaan jarruttaessa huomaatkin sitten katselevasi äsken takana oleen auton jarruvaloja >:(

Eihän näitä tietysti edes jokaisessa kisassa satu mutta ainahan se luonnolle käy jos kaverit tulee ajamalla ohi ;)
Noniin, tämä selittää huolen. Katuautossa huoli on ihan turhaa. :)

Poissa Jape-79

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: m56 laatikkoon lukko.
« Vastaus #14 : 08.11.2011, 18:05:36 »
Tilaa jonkun firman nimiin ja tulee siilhen quaifeenkin rahti viellä päälle ja ehkä vattikin?

Vat (value added tax) on sama kun alv, tuonhan joutuu maksamaan myös yksityinen vaikka tilaatkin euroopasta. Sama asia on myös kun tilaat EU:n ulkopuolelta, joutuu vaan maksamaan alv:n+ tuontiveron+ tullin...

 

RallyBaron  Samppasport