Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen

  • 15 Vastauksia
  • 5051 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« : 25.07.2020, 12:38:11 »
Hyvää lauantai päivää vaan jäsenille! :)

Itsellä on mahdollisesti auton hankinta edessä kun töiden puolesta joutuu huonommillakin teillä liikkumaan. Pääsee vanhus 740 taas talliin huilaamaan odottaen sitä hetkeä kun joutuu häntä koipien välissä hakemaan luottopelin takaisin ajoon. :D

Tosiaan luotettava neliveto haussa ja miettinyt xc70 ja xc90 välillä. Koneesta ei varmuutta mikä olisi järkevämpi, sillä ajoa tulee useasti jopa 100-300 km päivä riippuen päivästä, ajot osittain asfaltti ja osittain sorateillä joilla kaivataan maavaraa ja etenemiskykyä.

Olen miettinyt että xc90 voisi olla parempi maavaran kannalta kun taas kuullut itse xc70 enemmän posiviitisia kokemuksia.

Xc90 olen joistakin lukenut että koneita vaihdettu joihinkin autoihin 300tkm jälkeen ja että vaihdelaatikoita myös.

Xc70 olen kuullut että ainakin D5 luotettava kone ja 2.5T bensa myös kun ovat hyvin huollettu.

Molemmista malleista tulisikin tarkkailla huoltohistoriaa, että onko vaihdettu lootan öljyjä / kulmavaihdetta.

Onko ostettavan auton kilometri haitarilla merkitystä hyvällä huoltohistorialla?

Löytyykö teiltä kanssaeläjiltä esittää autojen hyviä tai huonoja (ominaisuuksia) puolia sekä kokemuksia joilla olisi vaikutusta auton valintaan?

Onko jokin kone/loota/auton malli yhdistelmä mielessä joka olisi luotettavin ja jota suosittelisitte ylitse muiden?

Kiitos jo etukäteen!  8)

XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #1 : 25.07.2020, 13:43:34 »
Meinaatko vetää jotakin isompaa? tarviitko istuma paikkoja enemmän kuin ne 5.

Noiden perusteella tekisin valinnan korimallista. en usko että venäjän puolella kauheesti ajelet joten tiet suomessa on vielä siinä kunnossa että XC70:n maavara riittää.

XC90 on hieno auto koneen vaihdoista en itse ole kuullut ainakaan dieselissä olisiko lie ollut ne V8 mallit mihin on koneita vaihdettu, D5 tuntuu kestävän ydin sodan, tietysti suuttimia joutuu uusimaan ja turbon ennemmin tai myöhemmin. manuaali olis idioottivarma mutta niitä on harvassa D5:n perässä on yleensä 5-vaihteinen automaatti 2005 loppuun ja siitä eteenpäin 6-vaihteinene... uusissa XC70:ssä on myös sitä 8-vaihteista lootaa.

Jos diiselvero ei pelota niin XC90 D5 automaatilla on matkamiehen auto mutta kaiken sen saman voi tehä XC70:llä melkein puolta pienemmällä diiselverolla (veto kyky pienempi ja vähemmän paikkoja)

Jos bensaa halajat niin 2.5T on järkevin XC90:ssä ja XC70:ssä mikä vaan kone mikä siinä on saatavilla taitaa olla ok
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #2 : 25.07.2020, 16:24:29 »
Kiitos pikaisesta vastauksesta.
Ei ole tiedossa mitään älyttömän painavaa vetää. Toisinaan normi kuomukärriä. Ja tällä hetkellä 5 paikkaa ihan riittävä määrä. Toinen auto taloudessa ollut jopa farkkupakuna.

Kyllähän varmaan xc70 maavara riittäisi vaan itsellä kävi mielessä se että tulee aina toisinaan vastaan niitä tien sianselän kiviä jotka ovat ruohon seassa piilossa, niin olisi mukava ettei tarvitsisi varoa niiden takia ajamista.

Kyllä. D5 sesta kuullut hyvää. Kerran olen kokeillut 400tkm ajettua niin ei siinä kilometrit tuntunu. (Nyt kyseinen taitaa olla 450tkm ajettu ja avaamaton kone).

Manuaali olisi itselläkin tähtäimessä. Nuo automaattilootat ovat tainneet olla kuitenkin suhteellisen kestäviä ja luotettavia? En ole enemmälti niistä kuullut mitään, muuta kun omasta kokemuksesta D5 on niin menemishaluinen että kun laittaa vaihteen päälle niin auto nytkähtää jo hieman paikallaan ollessaan.

 Joutuukohan menemään sitten Ruotsin markkinoille jos vähän ajetun haluaa. Olen miettinyt ettei nyt älyttömästi ajettua ostaisi jos itsellekkin tulee paljon kilometrejä vuodessa.

Onko kokemusta xc70 ovatko miten herkkiä kaipaamaan vikakoodin lukua?

Taitaa noissa xc:läisissä olla suht kestävät voimansiirrot. Miten lie ovat ne käytössä kestäneet että alkaako millä kilometreillä olemaan vaihtokunnossa (vetonivelet ym) jos ovat normi käytöllä?
XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #3 : 25.07.2020, 16:32:33 »
Pyörän laakereita menee 100-150tkm välein itellä meni kulmavaihde, tai siis kardaanin lähdön laakeri petti ~330 tkm kohdilla vaihdelaatikko korjattiin 350tkm kohdilla ja haldexin pumpun uusin kansa 350tkm kohdilla
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #4 : 25.07.2020, 17:25:21 »
Oolrait. Ihan mielenkiintoista kuulla kestävyydestä. Onko sitten ihan tyypillistä mallissa että laakerit kuluu noinkin nopeasti?
XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #5 : 25.07.2020, 17:28:46 »
Oolrait. Ihan mielenkiintoista kuulla kestävyydestä. Onko sitten ihan tyypillistä mallissa että laakerit kuluu noinkin nopeasti?
XC90:n kohdalla taitaa olla noin, mulla vaihdettiin ekan kerran 250tkm kohdalla kaikki 4 ja sit toisen kerran 350tkm kohdalla on vaihdettu eteen laakerit se pari ylimäärästä sataa kiloa tuntuu vaikuttavan. tosin koiran luut on alkuperäset edelleen 380tkm ajettu  :D :D
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa joonaspee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #6 : 25.07.2020, 19:05:12 »
mulla on nyt 330tkm ajettu xc90 d5.
kulmavaihteen laakeroin 300 kohdalla, oli päässy vesi sisään ja laakerit ei tykänny siitä.
samoihin aikoihin vaihtelin venttiilikeinut ja välystasaimet. taakse olen vaihtanut yhden pyöränlaakerin ja nyt siellä parhaillaan rollottaa toinen puoli. ei sen ihmeellisempiä ole ollut. jarrut olen uusinut joka nurkkaan, mutta niillähän taas jarrutellaan pitkään ennen seuravaa remppaa. kaikki alustan nivelet ja vetarit on ollut ehkä lujimpia mun volvoista. s60 ja v70 oli aikasemmin ja niille sai kummallekin syöttää kokoajan uusia vipuja alustaan. kalliiksi olisi tullut tämä xc90 jos kaiken olisin teettänyt, itse tehden ollut ihmeen edullista elämää. jos aiot liata omat kätesi niin kyllä suosittelen. muussa tapauksessa on syytä siirtyä jo tuoreempiin vuosimalleihin.

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #7 : 26.07.2020, 11:51:38 »
Ainiin sulla Ristus on veturina ollut auto? Se voinee tietty vaikuttaa kestävyyteen. Jotain hyvää ainakin sitten! ;D

Joonaspee, oliko venttiilikeinuissa kuluneisuutta/välystä havaittavissa? Jep, normi kulutusosia menee, ja jarruja kannattaakin laittaa etupäässä.
Sama homma, ymmärrän yskän. On tässä itsekin menty käet vaseliinissa lompakkoa säästellen eteenpäin. Juurikin sitä joutuu vuosimallia valittaessa huomioimaan  :D

Onko teillä ollut minkä vuosimallin autot ajossa?
XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13501
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #8 : 26.07.2020, 12:07:13 »
Ennen minua ei ole vedetty autolla mitään.. ostin omani 230tkm ajettuna jos en nyt paljoa valehtele ja sen jälkeen joka kesä traileria oon kiskonut ja rakennus aikaan normi kärryä reiluin kuormin ;) se toki voinut vaikuttaa asiaan, myös auto on lastutettu minun aikaan jne. ajotapani ei ole se normaali xc90:n omistajien tapa....
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa joonaspee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #9 : 26.07.2020, 16:48:12 »
mulla on se 06/07 facelift.
käyntiäänen perusteella tein nostajaremontin, lämpimällä koneella kuului aikamoinen napina. ei ne osat äkkiä katottuna mitenkään rikkinäisiltä vaikuttanut mutta niin vaan ääni muuttui uusilla osilla. en kyllä kovin tarkkaan niitä ihmetelly vaan heittelin reippaasti romukoppaan.

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 539
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #10 : 26.07.2020, 21:43:31 »

Jos diiselvero ei pelota niin XC90 D5 automaatilla on matkamiehen auto mutta kaiken sen saman voi tehä XC70:llä melkein puolta pienemmällä diiselverolla


Esimerkkinä vuosimallin 2006 dieseleissä, niin XC70 vero on 832 euroa ja XC90 on 925 euroa.
Tällä hetkellä tallista löytyy:
Volvo V90 D5 R-design 
Volvo S80 V8 
Volvo 240 GL ja Volvo C70 2.5T

Poissa Kartano740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #11 : 27.07.2020, 07:17:04 »
Oolrait. Uskosin että xc90.llä on mielekästä vetää painavempaakin kärriä.

Selvä homma, näinhän se yleensä äänen kautta ilmeneekin. Nyt on sitten huolettomia kilometrejä edessä.

Pitäisi tehdä itsekin vero vertailua ja laskea mihin kannattaisi investoida.

XC70 Momentum D5 -04
745 GLE B200F -90 ~Finnairin entinen huoltoauto

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #12 : 01.08.2020, 23:43:20 »
-97 850 AWD ja -98 V70 XC AWD kokemusta.
Molemmat manuaaleja 2.4 matalapaineturbobensoja.
Molemmissa se nopeasti reagoiva viskokytkin, oikein mukavia pelejä.
Auton hintaan nähden kallis korjata yhtään mitään.

V70 XC:ssä on nyt 358 000 mittarissa ja se ollut minulla 4,5v, sitä ennen 850 AWD kolmisen vuotta.
Maanantaina tulee taloon -04 V70 AWD(haldex) automaatti matalapainebensaturbo.
Ajonvakautus ja kaikkea, eihän semmosella edes osaa ajaa mutta sain halvalla..

V70 XC maavara ei ikinä ole ollut ongelma kunhan ei sääli maalipintaa vaan ajaa tien reunassa puskia hipoen.
Kakkosella pääsee satasta.  :)
Bensaa saa asemalta, ysikasia menee 10L/100km(vuoden keskikulutus).
Ajovalot on tosi hyvät, vaihdoin uudet orkkis umpiot ja lasit(300€kpl) niin ei tarvi edes haaveilla lisävaloista.
Kardaani(kannatinlaakeri ja ristikko hajos) vaihdettu 330tkm kohdalla. Samaan aikaan kulmavaihde kuntoon, yht. n. 3000€ töineen.
Seuraavaksi menee vaihtoon takaiskarit ja jouset, nivomatit on 450€/kpl.

Perusvarusteilla olevaa nelikkoa en huoli, sellaista ei ole mitään järkeä korjata tai ajaa.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #13 : 04.08.2020, 18:33:32 »
Itellä on P3 2009 V70 3.0 T6 AWD ja tykkään kyllä todella paljon  8)

Todella sopusuhtainen kone/auto ja teho/paino yhdistelmä, kulku ja liikkuminen on kevyttä kaikissa olosuhteissa  :)

Nämä T6:t ovat yleensä jo hyvin varusteltuja valmiiksi, johtuen usein että ovat Ruotsin tuonteja, jossa auton ostaja ollut usein vaativa vanhempi henkilö. Ovat usein myös vähän ajettuja, myös vähemmän viriteltyjä. Polestar päivitys voi olla laitettu jo uutena, mutta ei muita tuning-rävellyksiä. Valmiiksi isot jarrut, koneessa ei jakohihnan vaihtoja.

Muutenhan nuo ovat tyypillisiä P3 V70:a, joissa paistaa läpi Ford ja usein osissa lukee FoMoCo takana. Pitkälti samoja osia kuin jossain Mondeossa. Lämmityslaitteen puhallin on näissä täysin sysipaska systeemi ala Ford, mutta sehän sama on kaikissa kolmannen polven V70:ssa  :-\

Neliveto tekniikka on Haldex. Tuntuu mukavalta ainakin talvella, kesällähän olemassaoloa ei juuri huomaa, jossakin pehmeässä hiekassa tai märällä nurmikolla tietty. Renkaat kuluu tasasemmin, siitä sen myös huomaa.

Vetopainot 750kg/2000kg jos tarvitsee vetää jotain.

Kulutus ei minusta paha ollenkaan 3L ahdetulle kutoselle. Koko vuoden keskikulutus pätkä/työmatka-ajossa oli 11L/100km 98e5. Matka-ajossa menee helposti alle 9L, juuri ajoin 700km lenkin ja kulutus oli 8,4 L/100km. Pätkäajo ja toistuvat kylmäkäynnistykset talvella nostavat kulutusta äkkiä.
Lohkista ei saa, mutta letkulämppäri pumpulla kannattaa laittaa, käytännössä valmis paikkakin, helppo laittaa, laitoin Calix:n sarjan viimesyksynä. Bensalämppäri on hyvä varuste myös, omassa on molemmat.

Öljynvaihto on vähän kalliimpi, koska öljyä menee se 7.4L, mutta onko sillä väliä ?

Katselin myös 2005 - 2007 P2 V70 2.5T malleja, mutta ei löytynyt mieleistä tai olivat liikaa ajettuja. Hyvä vaihtoehto varmasti myös sellainen.

XC70 malli kummasta tahansa vastaavilla tekniikoilla on myös hyviä vaihtoehtoja, etenkin jos tykkää liikkua syrjäteillä.

Dieseleistä en sano mitään, ei kokemusta kun ei kiinnosta.

Itellä kajastelee se P3 XC70 3.0 T6 joko tumman ruskeana tai met.punaisena mielessä ::)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: Nelivetoisen hankinta ja mallin valitseminen
« Vastaus #14 : 06.03.2022, 09:59:37 »
Jatketaan valmiiseen aiheeseen, kun itselläkin on auton hankinta mielessä. Eli parikin V70 awd:tä D5 koneella olisi tarkoitus käydä katsomassa. Näissä kuitenkin arveluttaa nimenomaan se neliveto, kun paljon erinäisiä remonttikertomuksia siitä liikkuu. Onko vm06-07 350tkm ajettuna järkevää hankkia, vai pääsekö siinä kohtapuoliin jo jakolaatikon ja haldexin kilkkeet uusimaan? Toki etu/takavedolla on tähänkin asti pärjätty, mutt iänmyötä on umpihankiautoilu vajaavetoisilla alkanut tympiä.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

 

Proturbo  Autodiagnoosi