Autodiagnoosi  Carcom Oy

Suomen surkein T5 [myyty]

  • 28 Vastauksia
  • 8376 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Suomen surkein T5 [myyty]
« : 21.12.2020, 19:49:02 »
Tuommonen tuli hankittua kesällä 2019, varmasti hankintahetkellä surkein ajokuntoinen ja leimattu T5 mitä tästä maasta löytyy, nyt puolentoista vuoden omistuksen jälkeen ehkä enää toisiksi surkein.

Tän koko auton tarinan vois melkein kirjottaa tuonne klubiosion harmitusketjuun, mutta kirjoitellaan nyt tällä kertaa tänne.

Kyseessä V70 T5, vuosimallia 2001, ensirekisteröinti 2000 puolella. Vetoja on ihan mukavasti tuommoselle laivalle, vaikka osa tehosta on varmasti pudonnut kyydistä ja onpa sitä muutama määräaikaishuoltokin laiminlyöty. Kirjoitushetkellä mittarissa on 377tkm, hirveästi ei ole hankinnan jälkeen tullut kun rottelo makaa pajalla suurimman osan ajastaan.

No, mutta tommonen se oli kun sen haki:



Kauheesti oli kuulemma just muutama kymppitonni sitten rempattu, jakopäät tehty, hammastangot vaihdettu ja lootaöljyt vaihdettu yms yms... Tuskin oli tehty mitään näistä.

Heti ensimmäisenä viikonloppuna antautu etuiskarin yläpää, vaihdoin ne sitten molemmat ja laitoin ne XC:n vahvemmat kumit.
Syksyä kohden kun alko ilmat kylmetä, niin tottakai se puhaltimen moottori sitten alkoi ääntää, sille en oo vielä tähän päiväänkään mennessä tehnyt mitään. Puhalluksen säätöläpätkin rohisee ja paukkuu, uusia on muovipussillinen, muttei vielä oo löytynyt motivaatiota vaihtaa.

Jossain kohtaa tuli hankittua tupakkimuovit että saa tota hirveän kokoista A-pilarin taakse jäävää sokeaa kulmaa levitettyä vielä vähän lisää, vähän tämän jälkeen piti tehdä pientä audiopäivitystä niin hankin HU-803 + PA-200 -yhdistelmän, eipä niistä hirveää iloa kyllä ole kun puolet kaiuttimista on mykkiä ja loput rätisee. Antennissakin on jotain häikkää kun radion äänenvoimakkuus meinaa vähän seilata, teki samaa myös vanhalla HU-603:lla. CD:tä käyttäessä ei seilaa.



Talvi tulee, täytyy hankkia talvirenkaat, kun myyjä tinkas periaatteessa käyttökelvottomat nastat "hienoilla" tarvikevanteilla itselleen. Sattui sitten vahingossa löytymään oman kylän AVK:lta oikein herkkujen herkut, ihka oikeat ulosajosta jotenkin selvinneet Canopukset, ja vielä nastarenkailla. Niillä luisteli ekan talven oikein mukavasti, mutta eihän niissä ilmat pysyneet niin tälle talvelle pyöräytin kokeilumielessä päälle Nankangin Ice Activa SW-8:t, on ollu kyllä hyvät, toisaalta eipä oo vielä Tampereen lakeuksilla juuri lunta ja jäätä näkynyt. Mutta loskassa ja vedessä toimii, on sekin jotain.



Talvea vasten tuo kärsinyt maalipintakin tuli putsattua oikein kunnolla monessa eri vaiheessa, kaikenmaailman pien- ja raudanpoistolitkuilla ja sutasin jonkun collinitenkin päälle, kuvia tästä ei ole, toisaalta mulla ei varmaan oo yhtäkään kuvaa tästä autosta pestynä, mitäpä sitä turhasta työstä kuvia ottamaan.

Nojoo, talven pääsi muistaakseni melko vähillä remonteilla ja leimankin sai papereihin ilman mutinoita, valojen katkaisinpaneelin taisin vaihtaa jonain pimeänä iltana. Ainiin ja jarruvalollisen takaspoilerin maalasin melkein oikealla värillä ja laittelin paikalleen.

Keväästä ja kesästä 2020 - ei muistikuvia, kai sitä jotain tuli ajettua ja rempattua vuorotellen.

Syksyllä alkoikin sitten VVT-pyörä rallattaa, lisää remonttia, samalla vaihtelin jakopään ja vesipumpun, ja ihan hyvä että vaihdoin, oli sen näkösiä että tuskin oli tehty muutama kymppi sitten, alko varmaan se 100tkm ja 10 vuotta olla lähempänä.

Jossain kohtaa meni takajousikin poikki, hankin sitten Lesjöforsin 30 milliä tiputtavan jousisarjan kun sai Autodocista halvemmalla kuin pelkät takajouset motonetistä. Akkukin sanoi sopimuksen irti niin hain sitten uuden 95aH Yuasan, vai mikä kiinanhimmeli olikaan. On musta ja hieno ja kiiltävä.

Sitten päästiin hinurikyydillä välillä hallille kun rakas pellistä ja paskasta tehty kulkupeli päätti hukata kaikki sähköt johonkin.



Hirveä itku ja hampaidenkiristys että mikä tällä kertaa. Vaihdoin sitten laturin, eikä se auttanut niin tein vähän uutta johtoa huonon näköisen tilalle ja pari uutta maadoitusta, en tarkalleen tiedä vieläkään mikä näistä asioista sen korjasi, mutta nyt on toiminut.

Leimallekkin kävin tarjoamassa tuossa, mutta sanottiin että pitäis tehdä remonttia ensin, raidetangon sisäpää aivan finaalissa ja ne perhanan jouset pitäis muutoskatsastaa, hukkasin ne sopivuuslaputkin jo muutamassa kuukaudessa.

Paljon sitä on jo rempattu, olis varmaan pitänyt ottaa oikein ylös mitä kaikkea on tehnyt että muistais...

On sitä tekemistäkin tosin vielä:

Joku ihmeellinen rätinä kuuluu pienillä kierroksilla kun on veto päällä, jalan kun nostaa kaasulta niin loppuu hetken päästä. Keula ilmassa ei kuulu, tarvii vastusta.
Vetarit kierossa
Laatikkoöljyt pitäis vaihdella
Se vaihdetuks hehkutettu hammastanko vuotaa
Ohjaustehostimen letkut hikoilee
Turbon öljynpaluu vuotaa
Huohotinjärjestelmä täytyis vaihtaa, tai vähintään putsata
Molemmat takakaaret on läpi asti mädät, täytyis opetella korjaamaan
Puhaltimen moottori ääntää
Puhaltimen säätöläppien moottorit jumittaa
Mikään auton etuosan sisävalo ei toimi, paitsi jalkatilojen valot
Vetokoukun joku on käynyt tästä nyysimässä, semmosen vois laittaa
Kuskin sähköpenkin säädöt ei toimi, ilmoittaa että Wrong Software
yms yms.

Tässä nyt vielä viimeisin kuva kun ruuvasin ainoat oikeat orkkisvanteet talveksi alle:


Kiitos hei.
« Viimeksi muokattu: 04.06.2022, 12:33:15 kirjoittanut väsyttää »

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #1 : 11.01.2021, 12:47:59 »
Nyt se on leimattu ja jouset muutoskatsastettu, turhaa työtä tuli tehtyä ja vaihdeltua raidetangon sisäpää. Hammastanko valskaa öljyt melkein sukkana läpi, ens viikonloppuna sitten varmaan vaihdellaan tanko, laitetaan siihen sitten kaikki päät uusia.

Saa tän ostaakin jos elämä on muuten liian mukavaa, kauheen ylihinnan saa maksaa ja päänsäryt kaupanpäälle.

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #2 : 17.01.2021, 18:41:53 »
Hammastanko vaihdettu. Pikku amatöörimoka kävi kasatessa ja laitoin raidetangon ulkopäät päinvastasille puolille, vähän raapas jumalvanteita, mut rahalla siitäkin selviää.

Ei ollu ihan niin kamala operaatio kun ajattelin, mutta ei sitä mielellään uudestaan kyllä tekis  :idiot2: auraukset päin sitä reikää josta normaalisti tulee uloste, mut en jaksa alkaa nyt opetella säätämään, käytetään viikolla jossain pajalla

arska11 kiitoksia hammastangosta. Kaupanteko sujuu ja muutenkin mukava kaveri, sai hyviä neuvoja remonttiin.

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #3 : 10.02.2021, 21:20:18 »
Syyläristä halkes pääty niin täyty sekin vaihtaa, alkaa vähän kyllästyttää niin en viitsinyt niin paljoa panostaa että olisin laittanut Mahlen kennon, tyydyn Nissensiin tällä kertaa.

Meinas olla vähän tiukassa löytää laatikon öljyputkien pikakiinnikkeet nopealla aikataululla, vanhat kun tietenkin mureni käsiin irrottaessa.

Laitoin samalla uuden ahtopaineen säätöventtiilin kun sattu olemaan varaosakaupassa hyllyssä.

Ehkä vielä jonain päivänä tuo kummallinen rutina loppuu kun vaihtaa tarpeeksi osia.

Poissa 740_Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #4 : 10.02.2021, 21:57:17 »
Pitääkö laittaa vedonlyönti käyntiin kummasta loppuu rutina ensin. Voi voi vollesta vai kuskista.   :D
740 GL 1990 B230F "kuormamuuli" 2012-2020 helmikuu,   elinluovuttajana nyt 940:lle
940FT 1993,,"Turbokameli", Toukokuu 2020 alkaen

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #5 : 11.02.2021, 09:09:14 »
Pitääkö laittaa vedonlyönti käyntiin kummasta loppuu rutina ensin. Voi voi vollesta vai kuskista.   :D

Volvosta, siinä kohtaa kun rutistetaan kuutioks, sen verran huonon yksilön oon käsiini saanu  :D

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #6 : 21.03.2021, 18:39:10 »
Arpaonni suosii, jäähdytysletkut vaihdeltu, klemmarit vaihdeltu, syyläri vaihdettu, vaan vielä häviää johonkin nestettä. Pakoputkestakin tulee mielestäni vaan pakokaasua ja vesihöyryä. Öljy on puhdasta, samoin jäähdytysneste, näkyvää vuotoo ei enää ole, revin jakopään muovitkin irti ja tarkistin ettei oo vesipumppu vaan jääny löysälle, no eipä ollu.

Ruuvasin pohjamuovin varastosta kiinni, tiputelkoot paisarin tyhjäks niin katotaan mille kohdin tippuu, jos tippuu.

Onkohan näissä jotain kuuluisia vaikeesti havaittavissa olevia vuotokohtia?

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #7 : 22.03.2021, 08:48:19 »
Eihän vuoda kannentiiviste ulospäin koneen kylkeä pitkin?

Itsellä oli juurikin tällainen nestevuodon aiheuttaja mersussa, ei tehnyt painetta eikä sekoittanut nesteitä kun sattui olemaan tiiviste pettänyt vain jäähdytyskanavasta ulospäin.  :idiot2: Mulla siis tietysti vuotoa oli pääasiassa ajaessa/ kun jätti auton ajon jälkeen seisomaan.

Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #8 : 22.03.2021, 08:57:25 »
Kurkkaappa lohkolämmitimen kiinnitys lohkossa, minulla vuoti aikoinaan tuosta

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #9 : 22.03.2021, 09:03:37 »
Eihän vuoda kannentiiviste ulospäin koneen kylkeä pitkin?

Itsellä oli juurikin tällainen nestevuodon aiheuttaja mersussa, ei tehnyt painetta eikä sekoittanut nesteitä kun sattui olemaan tiiviste pettänyt vain jäähdytyskanavasta ulospäin.  :idiot2: Mulla siis tietysti vuotoa oli pääasiassa ajaessa/ kun jätti auton ajon jälkeen seisomaan.

Tää täytyy tarkistaa, ei koneen kyljessä huomattavasti ollut muuta kuin turbon öljynpaluulta tulevaa öljyä, mutta pistetään seurantaan.  O0
Mulla on vähän sama, paikallaan kun käyttää niin ei löydy mitään vuotokohtaa, mutta joskus jättää apparin renkaan hollille läikän ja ajossa häviää.

Kurkkaappa lohkolämmitimen kiinnitys lohkossa, minulla vuoti aikoinaan tuosta

Tää tuli itelläkin mieleen, kuiva ja puhdas oli.
« Viimeksi muokattu: 22.03.2021, 09:05:16 kirjoittanut väsyttää »

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #10 : 22.03.2021, 11:42:29 »
Vaihtaa jäähytysnesteen punaseen niin pitäis alkaa näkeen mistä mehii

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #11 : 22.03.2021, 12:59:44 »
Vaihtaa jäähytysnesteen punaseen niin pitäis alkaa näkeen mistä mehii

Punasta siellä onkin, sillä se onkin niin hankala löytää mistä tulee pihalle kun missään ei näy jälkiä.

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #12 : 18.04.2021, 18:05:09 »
Lisää vuotokohtia korjattu.

Termariin oli joku laittanut väärän tiivisteen joka oli vissiin jonkin aikaa tiivistänyt, muttei enää.

Lämppärin kennokin tuli vaihdettua, aika hirveä homma oli saada ne putket takaisin paikalleen.

Vuotava pakoputkikin korjattu, ehkä hieman normaalista poiketen vanha äänenvaimennin korjattiin. Laitettiin vaan pätkä putkea siihen mädäntyneeseen juureen.

Seuraavia antautuvia paikkoja odotellessa  *taavih->

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #13 : 05.06.2021, 18:08:10 »
Perus öljyjen ja suodattimien vaihtoa. Raikkariks laitoin jonkun ihme aktiivihiili-antibakteerikäsitellyn Mann-filtterin.

Laatikkoöljyt vaihdoin huuhtelemalla ja olihan se melko ruotosta tavaraa mitä laatikosta tuli ulos. 18 litraa meni läpi ennenkuin tuli itselle riittävän kirkasta.
Mittarissa 383tkm.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 13:18:30 kirjoittanut väsyttää »

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Suomen surkein T5
« Vastaus #14 : 18.07.2021, 00:50:59 »
Vaihtelin tuossa joutessani umpioihin uudet lasit. Kai niillä jotain taas näkee, lasiset linssit niin oli melko helppo operaatio.

Tottakai joku aina vastustaa, puskurihan pitäis näissä olla kovinkin helppo irrottaa,  mutta sieltähän löyty taas nippusiteitä, ruostuneita pyöreäkantasia pultteja ja muuta ihanaa.

Heivasin samalla valojen pesurien jämät mäkeen, ei ne toimineet muutenkaan. Polttimotkin olis voinut samalla vaihtaa mukavasti kaikki mutta nehän oli hallilta kaikki loppu, enkä viitsinyt ilman umpioita ja puskuria lähteä ajelemaan motonettiin.

 

KL-varaosat  Race.fi