Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo XC70 2006 Ardicin korvaaminen Binar-5S lämmittimellä

  • 17 Vastauksia
  • 5320 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Niin kuin otsikko sanoo.. Ardic alkoi keittämään nesteitä ja ohjainboksikin hajosi.
Binar on nyt melkein jo paikallaan, mutta mietin noita sähköjen asennuksia.

- Puhallinreleen kytkentä ei oikein avaudu? pitäisi mennä tällä ohjeella?


- Polttoainepumpun johdotus. Taidan käyttää olemassaolevan johdon ja korvaan ardicin pumpun tuolla uudella. Pitäisikkö liitos olla takapenkin alla tuole pumpulle? värit ei täsmää ja en ole ehtinyt mittaamaan.
Oletettavasti toinen pää on tuossa ardicin johtosarjan liittimessä? sieltähän se käsky pumpulle menee.

- Johtojen läpivienti ohjausyksikölle/näytölle. Mistähän saa helpoiten johdot vietyä sisälle? Vänkärin jalkatilasta vai kuskin oven vierestä, mistä menee oven johtosarja?

Muutenhan tuo kytkentä on aika simppeli, mutta puhaltimen releen ja tuon polttoainepumpun osalta mietityttää.
Paras tietysti olisi vetää uusi johto pumpulle, mutta mistähän sen saisi helposti toteutettua? lähinnä tuo läpivienti konehuoneesta on jo yksi ongelma. Takapenkin alla on luukku jonka kautta saisi sinne pumpulle sen loppupään nätisti.


Tässä nyt hieman projektin aloituksesta kuvia.

Tässä koko Binarin laatikon sisältö.. meinasi ensin iskeä epätoivo, mutta pienen tutkimisen jälkeen ei se ehkä niin paha olekkaan  ;D



Puskuri irti ja johdot/letkut ja pari pultia irti, niin Ardic lähti pois paikaltaan.





Onhan niissä hieman kokoeroa:



Kiinnityskorvakko paikalleen ja mallailemaan



Alareunan saa pultattua kiinni, kun porasin alkuperäiseen kiinnikerautaan pari reikää.
Yläreuna tulee koriin kiinni isolla peltiruuvilla ainakin toiselta laidalta.



Olisin halunnut laittaa lämmittimen toistepäin, niin letkut olisi yltäneet melkein suoraan paikalleen (pumppu tulee tietysti toiseen letkuun väliin), mutta sitten imuilma/pakoputki jäisi liian lähelle siälokaria. Eiköhän nuo letkut saa askarreltua tuonne näinkin päin?



Tästä pitää jatkaa viikonloppuna..









Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Iltatöinä kävin hieman tukimassa johdotuksia.
Irroitin liittimen pumpulta ja tein jatkojohdon, että saisin mittarilla katsottua mikä johto menee pumpulle.



Pumpulle menee keltainen johto ja johtosarjasta löytyy keltainen joka oli mittarin mukaan oikea.
Eli voin hyödyntää tämän kun kytken uuden pumpun. Harmaa johto pumpulla näyttää menevän maihin.

Punainen on akulta tuleva (+) ja ruskea näyttää olevan (-) maa.
Violetti ja vihreä on varmaan puhaltimen ohjaukseen liittyviä johtoja?





Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6016
Kiintoisaa, en rupea neuvomaan kun ei ole johtoja tullut liikaa tutkittua mut varmaan tiedät että tuolla on jonkun kaavio itse ardicin liittimestä https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=491.0
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Paria vuotta vanhemmassa S60:ssä oli ainakin puhaltimen ohjaus sähköinen.. Siis puhaltimelle tuli jatkuva sähkö kahta paksua johtoa pitkin, ja kahta ohutta johtoa pitkin nopeuskäskyt jonkinlaisena datana, sitä ei ihan helpolla olisi pystynyt modaamaan releohjatuksi.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Aivan. Puhallinohjaus tarviis ipcu releen, jolla syötetään oikeanlaista pulssia. Vai tuliko sarjassa mukana?

https://www.teplostar.fi/tuote/ipcu-relesarja-vag/

Polttoainepumpun johdotuksen oletkin selvittänyt. Vanhaa johtoa voi hyödyntää. Jotkut ovat saaneet webastoja toimimaan ardicin pumpullakin.


Iso kiitos siitä, että viitsit tehdä kuvallisen topiikin aiheesta ardicin korvaaminen.  P>.  Hyvä soveltaa tuosta muidenkin.





"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Teplostar oli sitä mieltä että ei tarvitse ipcu relettä?

Minulla on D5244T4 ja tuolla ohjeessa sanotaan voletuvuudeksi "D5244T alle"

https://manualzz.com/doc/20325243/wasser-heizgerät-thermo-top-c-mit-gateway-einbauanleitung

Tuota ohjetta pitäisi siis soveltaa releen asennukseen.
alussa oleva kuvakaappaus ohjeesta on XC90 ohjeesta.

Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Eipä tarvitse, jos on tuo Gateway pulikka. Jos olen oikein ymmärtänyt, sillä saa lämmittimen myös käynnistymään ajotietokoneen kautta
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Sairastelun vuoksi tämä rojekti on hieman venynyt..
Jatkoa on tulossa lähiaikoina  ;)
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
No nyt jotakin tapahtuu tälläkin rintamalla.

Johtojen läpiviennille löytyi reikää kuskin oven pilarista.
Tulppa pois ja pujottelin jäykän sähköjohdon sieltä kautta, mistä menee oven johtosarja.
Tuolla jäykällä johdolla on helppo vetää johtosarja läpi tuolta ahtaasta väliköstä.









Välillä piti speksiä lukea, mutta sinne ne johdot alkoi kadota.
Tuon kyseisen läpiviennin kautta vein sisälle ohjauspaneelin johdon sekä polttoainepumpun johtosarjan.
Luovuin alkuperäisestä ajatuksesta, että käytän vanhaa johtoa pumpun sähköille.
Käytän vain mukana tullutta johtosarjaa, niin jos tulee ongelmia on niiden selvitys helpompaa/selvempää.

Polttoainepumpun johdon pujottelin verhoilujen alle.



Takapenkin alla oli valmis läpivienti lähellä alkuperäistä Ardicin pumppua.



Pumpun letkuliitokset ei tietenkään olleet sopivat.
Toinen kyllä menee paikalleen, mutta tuo pikaliitin ei käy uuteen.



Kaikenlisäksi polttoainetta tuli lappona letkusta, niin työskentely oli varsin mukavaa.
Tästä jäi kuvaamatta sen takia millainen tuo letkun rakenne on, mutta siellä on sisällä koko matkan jäykkä muoviputki ja päällä tuollainen kumiletku. Kuorin sen kumiletkun pois (pikaliittimen juuresta putki poikki) ja laitoin Binäärin mukana toimitettua kumiletkua lemmarin kanssa tilalle. Näyttäisi ehkä toimivan ja ei ainakaan vuotanut.





Johtoon liitin paikalleen ja pumpun asennus on done.



Ahdasta on mutta sinne ne taitaa kaikki sopia.
Itse lämmittimen asennuksesta puuttuu enää pakoputki.
Sille ei jää kunnolla tilaa ja äänenvaimentimen asennus näyttää aika mahdottomalta.
Täytyy laittaa se mukana toimitettu eriste/sukka pakoputken päälle ja käyttää noita kumirenkaita, että saa minimoitua kosketuksen puskuriin/sumareihin jne..

Tähän täytyy keskittyä toisena iltana.







Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Tuo pakoputken sovitus olikin melko työlästä ja tuskaista.
Laittelin nuo läpivientirenkaat minimoimaan kosketuksia sekä mukana tulleen eristesukan.
Eka yritys meni pieleen kun putki otti sumariin kiinni vaikka kuinka olisi säätänyt.
Vaihdoin sitten sen lähtemään sivulle ja käytin vielä tuon mukana tulleen 90 mutkan hyväksi.



Muualla ei ole kosketusta runkoon/puskuriin, mutta tuossa alareunassa ottaa kiinni.
Periaatteessa tuon kumirenkaan pitäisi suojata puskuria?



Askartelin kiinnikkeen mukana tulleista raudoista.
Muutakaan käyttötarkoitusta en niille keksinyt  ;D



Käyttöpaneeli asennettuna:



Nyt pitäisi vaan lisäillä nestettä koneeseen ja testata käynnistyykö lämmitin.

Syksymmälle jää sitten tuo puhaltimen ohjauksen asentelu.
Asiaa tutkittuani olen tullut siihen tulokseen että tarvitsee sen ICPU-releen.
Tuolla mukana tulleella releellä voisi saada toimimaan, mutta todennäköisesti se puhaltimen nopeudensäätö jne ei toimisi oikein.
Pyörii yhdellä nopeudella ja todennäköisesti täysiä -> akku tyhjä hetkessä.

Johto on nyt suojattuna konehuoneessa ja se pitää vänkärin jalkatilasta viedä puhaltimelle.
Oliko tähän ICPU:n asennukseen hyviä ohjeita jossain?





« Viimeksi muokattu: 03.06.2021, 10:59:54 kirjoittanut Machist »
Volvo V60 Cross Country -2019

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvo XC70 2006 Ardicin korvaaminen Binar-5S lämmittimellä
« Vastaus #10 : 04.06.2021, 03:48:19 »
Aikoinaan oli suunnitteilla Webaston vaihto MK2:seen, auto kerkesi kuitenkin vaihtua. Tilasin IPCU:n täältä:

https://www.ebay.com/itm/333278505044?hash=item4d98f26854:g:i6gAAOSwLcNcjzkL
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 2006 Ardicin korvaaminen Binar-5S lämmittimellä
« Vastaus #11 : 11.07.2021, 15:57:26 »

Asiaa tutkittuani olen tullut siihen tulokseen että tarvitsee sen ICPU-releen.
Tuolla mukana tulleella releellä voisi saada toimimaan, mutta todennäköisesti se puhaltimen nopeudensäätö jne ei toimisi oikein.
Pyörii yhdellä nopeudella ja todennäköisesti täysiä -> akku tyhjä hetkessä.

Johto on nyt suojattuna konehuoneessa ja se pitää vänkärin jalkatilasta viedä puhaltimelle.
Oliko tähän ICPU:n asennukseen hyviä ohjeita jossain?
En tiedä onko mitään hyötyä, mutta tuossa kuva miten asennetaan IPCU rele S40:n

« Viimeksi muokattu: 11.07.2021, 16:18:59 kirjoittanut virkpe »

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 739
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvo XC70 2006 Ardicin korvaaminen Binar-5S lämmittimellä
« Vastaus #12 : 12.07.2021, 19:29:14 »
Niin. Eikös ne ipcu rele kytketä puhaltimen moottorin johdon väliin. Ipcun tehtävä on säätää sen puhalluksen voimakkuus oikein.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 2006 Ardicin korvaaminen Binar-5S lämmittimellä
« Vastaus #13 : 15.07.2021, 22:30:28 »
Niin. Eikös ne ipcu rele kytketä puhaltimen moottorin johdon väliin. Ipcun tehtävä on säätää sen puhalluksen voimakkuus oikein.
Ei. Ei ohjaa suoraan moottoria vaan tapahtuu toista kautta. En nyt muista mikä tuo poksi on, josta piti katkaista johto, jotta virta kulkee IPCU releen kautta ja myös kys. rele pystyy ohjaamaan moottoria. IPCU rele antaa oikeanlaista pulssia joka kytkee puhallin moottorin päälle. Korjatkaa jos kirjoitin jotain väärin.

Joka tapauksessa S40:ssä on kyseinen lämmitin asennuksen jäljiltä toiminnassa.

Poissa Machist

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
    • olliovaskainen.com
Vs: Volvo XC70 2006 Ardicin korvaaminen Binar-5S lämmittimellä
« Vastaus #14 : 22.10.2021, 12:34:51 »
Lämmitin on nyt testattu ekoilla pakkasilla ja kyllä lämpiää  8)

Pitäs vielä viittiä tuo IPCU viritellä.
Minäkin käsitin että se tulee sinne puhaltimelle menevään johtosarjaan?
Täytyy nyt varmaan selvitellä asiaa ennenkuin alkaa asentamaan  ;D

Olisikkohan tuo ebayn malli toimiva? https://www.ebay.com/itm/333278505044?hash=item4d98f26854:g:i6gAAOSwLcNcjzkL

Teplostar tarjoaa tuota reiluun sataseen, mikä lie ero sitten?

Volvo V60 Cross Country -2019

 

KL-varaosat  Race.fi