RallyBaron  Samppasport

Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?

  • 39 Vastauksia
  • 7747 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« : 06.05.2021, 22:03:56 »
Niin, sovin tässä tänään kaupoista v40 matalapaineturboVolvosta.

Tarkoitus olisi saada lisää tehoa, eli mistä aloitan?

Miten saan ahtoja suuremmiksi, minulla on kyllä hyllyssä joku kiinalainen bleed valve.

Mutta mitä pitää tehdä jotta saan tehot sieltä 160hp kieppeiltä johonkin 250hp kieppeille?

Nämä tinamoottorit on minulle ihan täysin uusia tuttavuuksia.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #1 : 06.05.2021, 22:38:46 »
Suosiolla B4194T (tai muu 81mm porauksella) jos aikoo yhtään enempää virittää, ilman että kone on tikittävä aikapommi.
Muuten max 0,7-0,8bar ahdot, niin kestää ongelmitta.
Tai sit pitäis rajoittaa aika tehokkaasti se vääntö alas -> isompaa ahdinta ja rajoitetaan väännöt max 300nm tuntumaan. 350nm kieppeillä tainnut useimmilla tulla romua, joko lohko halki tai kanget taipunu.
 Ja tietenkin softa tehtävä sille.

Ite nostin matalapaineturbosta kylmästi ahtoja vaan ohittamalla koko ahtopaineensäätimen ja tiukkaamalla hukkiksen tankoa, kun vuoti pahasti jo ylämäkeen osakaasulla ajaessa.

N. 1,1bar ahtoja sillä 12T ahtimella on liikaa, mut toimi silti "ongelmitta." 0,7-0,8bar on vielä suht järkevä sillä.
Luultavasti pakopesän sai jo halki, mut ei ihmeemmin oireillut..

E85 sekoituksen kanssa joutu ajelemaan, kun laitto isommat suuttimet.
Vielä isommat ois tarvinnu, että ois saanu pelaamaan pelkällä etanolilla.. tai sit softaan muutoksia (järkevin)

Vääntöä sen verran et ihan puhtaalla tuurilla selvis ilman että kanget tai lohko antautui. Eikä nuo männätkään kovin kummoisia paineita kestä, varsinkaan jos vielä pääsee nakuttamaan.
Mut gsf dyno näytti n. 170hp / 300nm 50% E85 sekoituksella. Parhaimmillaan 180hp/330nm
 Vakiona n. 133hp / 225nm.

Ei siinä mitään mieltä oikeen ole, kun ahdin menee tukkoon jo 4500rpm kohdalla ja sit käppyrät laskee ku lehmän häntä.. mut ihan pirteän tuntuinen oli, ja tomaattiaskillakin sai pito-ongelmia aikaan kohtuu reippaan vääntöpiikin vuoksi silloin kun ei laatikko luistanut (ominaisuus).
14T ahtimella saa lisää voimaa (T4:sta), mut sit hajoamisen riski on aika korkea ainakin jos reilummilla ahdoilla ajelee jota ei rajoiteta millään tapaa eli taas tulee sitä alavääntöä liikaa.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2021, 22:42:22 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #2 : 07.05.2021, 22:43:34 »
Esimerkki.eli Juho_lta hommasin männät ja veivit yhteen kaverille korjattavaksi tulleeseen  -01 2.0 T4 automaattiin jossa oli bsr steg1 virisofta. Yksi veivi ihan s-mutkalla ja männäntappien juuresta  haljennutkin.
On ilmeisesti softannut tuon jo takaisin vakio T4.

Alavääntö kuten Juho_ laittoi on liikaa ainakin veiveille ja otin tuon kivannäköisen s-veivin männällä kotiin muistutukseksi. H profiileilla kestävyyttä jonkunverran 2.0 kokoseenkin saanee mutta  81mm - 83mm koneiden virityskestävyydessä ero on kuitenkin hyvin selvä.

Manuaalissa ainakin omassa -00 2.0T oli 228mm kytkin joka kestänee uutena max 350Nm, T4 on 240mm  ja 450Nm tasoa.

Omassa vakio 12T ja ahto nostettu mekaanisesti 0.65bar. yleensä pakopesät halkeavat ihan ajan myötäkin näissä 12t/14t ahtimissa

Ps. Näihin x40 saa bolt on sarjana myös mitsun 19t ahdinta, siihen lisäksi 2.0 vaparin nokat, parempi ic ja 3"dp + putkidto sekä isommat suuttimet niin pääsee jo hiukan pidemmälle.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2021, 23:07:46 kirjoittanut kupari s40 »
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #3 : 08.05.2021, 09:15:35 »
Juu seuraava, hyvin lähellä oleva raja on sit tuo lohko joka ei oikein tykkää siitä väännöstä.
Sitä en toki tullut ajatelleeksi, miten paljon sais rajaa venytettyä jos laittaa rakotulkit lohkoon ja tietyst h-profiilit.
 Luultavasti männät leviää jokatapauksessa matalapaineturbosta herkästi.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #4 : 08.05.2021, 18:00:20 »
Jos virittelis vaan sitä 240:stä ja ajelis arkiajot sit ihan vakiona.
Onhan tuo ihan mukavan vääntävä kone kyllä jo vakionakin.

Verrokkina on opeli 2006 vm. 2.2l kone, niin kyllä tuo 2.0t tuntuu vääntävämmältä.
Ja niinhän se onkin 220 vs 240nm...

Ja sitten saa luopua tuosta kolme vuotta pihalla olleesta chrysleristä joka on kyllä kolme vuotta toiminut täydellisesti ja mennyt joka vuosi katsastuksesta läpi, maksoi aikoinaan 200 yheltä juopolta.

Yheltä juopolta 40€ ja kahella viskipullolla tuokin v40 haettiin... :D

Eli eipä ollu kallis! :D

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #5 : 08.05.2021, 18:01:02 »
Nyt voi jo hinnan julkistaa kun nimet on papereissa... :D

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1331
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #6 : 08.05.2021, 19:24:38 »
Halpa ainakin on ollut.

Takapönttö jos sulla vakio niin se on eniten kuristavin kohta näissä, pelkällä läpivirtaavalla takapöntöllä saa jo useamman konin ulos. Tuohon kun yhdistää paineen noston 0.7-.08bar niin eron täysin vakioon tuntee.
Volvo S40 2.0T (0,65bar)  -00
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #7 : 12.05.2021, 20:18:04 »
Otin sen muovisuojan ja lämpöpellin pois että pääsee kohteisiin käsiksi, ni onpa jännä sytytysjärjestelmä tossa. Kas coil-on-plug puolaa, joita ajettiin hukkakipinänä sillain että kahdesta Cop-puolasta lähti molemmista yks tulpanjohto erikseen tulpalle, normaali tulpanhatulla.

Miksei perus hukkakipinää tai sitten oikeita cop puolia niin että ois joka pytyllä.

Mikähän pointti tommosessa systeemissä on muuta kuin pieni rahansäästö...

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #8 : 12.05.2021, 20:47:02 »
Eipä siinä muuta oo kun että säästetty valmistuskustannuksia.
Todenneet vaan että tuollainen systeemi riittää tähän, eikä suorasytkälle ole oikeeta tarvetta. :)

Toki suorasytkää herkempi taitaa olla ongelmille.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #9 : 12.05.2021, 20:49:31 »
Purin vähän koneen ympäriltä paneeleita, mutta miten helvetissä asennan bleederin tähän, koska se letku joka menee kompurakotelolta hukkikselle on todella todella hankalassa paikassa ellei pura puolta autoa ympäriltä.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #10 : 12.05.2021, 21:56:36 »
Se letku menee ahtopaineensäätimelle joka on muistaakseni putsarikotelon vieressä.
Keltaisella merkitty joka tulee hukkaportilta.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #11 : 12.05.2021, 22:19:59 »
Voinko ottaa siitä keltasella merkitystä letkusta t-kappaleella letkun ahtopainemittarille? Vai mistä se kannattaisi ottaa?

Ja voinko työntää bleederin tuohon keltaisella merkittyyn letkuun t-kappaleella.

Ja vielä semmonen juttu että lambdavalo sytty ja ihan hienoisesti nykii/nypyttää kun täyskaasulla kiihdyttää...

Vielä yks kysymys, miten näissä huomaa milloin turbo tulee mukaan, kun ainakaan tässä autossa ei turbon mukaantuloa huomaa mitenkään.

Mulla on ollu aiemmin 240 turbo -Volvo ja siinä kyllä turbo tuli mukaan kunnon hevosenpotkulla.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #12 : 12.05.2021, 22:34:52 »
Se keltaisella merkitty letku on hukkaportin ohjausta varten, eli sitä ei ahtopainemittarille voi käyttää.

Lambda merkkivalo on moottorin häiriövalo, eli kertoo moottorinohjauksen tallentaneen vikakoodin; joko päällä tai vikamuistissa.
Se mistä se herjaa, selviää vaan obd vikakoodinlukijalla.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #13 : 12.05.2021, 22:41:59 »
Se keltaisella merkitty letku on hukkaportin ohjausta varten, eli sitä ei ahtopainemittarille voi käyttää.

Lambda merkkivalo on moottorin häiriövalo, eli kertoo moottorinohjauksen tallentaneen vikakoodin; joko päällä tai vikamuistissa.
Se mistä se herjaa, selviää vaan obd vikakoodinlukijalla.

Voinko kuitenkin laittaa tommosen perus bleederin siihen keltaisella merkittyyn letkuun, ja nostaa ahdot sinne 0.7bar ilman mitään ongelmia.

Mistähän kohtaa ahtoputkistoa olis hyvä ottaa ahtopainemittarille "signaali", eli alipaineletku, vai teenkö imusarjaan semmosen 27 npt kierteen, jollasia nippoja mulla on hyllyssä, ja nappaan sitten semmosesta mittarille ali/yli paineen.

Entäs tuo ahtopaineiden nousu, sitä ei taida tietää ennen ku saan mittarin paikoilleen, en aio asentaa autoon pysyvästi mitään lisämittareita, joten otan vaan sen mittarin keskikonsoliin ja vänkäri saa kattoa lukemia kun kiihdyttää...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8853
  • Teiden tukko
Vs: Volvo v40 2.0turbo, mistä aloittaa?
« Vastaus #14 : 12.05.2021, 22:52:09 »
Jos haluaa ahtopainemittarin näyttävän myös alipainetta, täytyy letku vetää imuventtiilin ja kaasuläpän välistä, eli toisin sanoen imusarjasta.

Vaihtoehtoisesti letkun voi vetää myös ahtoputkesta tai ahtimen kompurakotelosta mutta silloin mittari ei näytä alipainetta.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Proturbo  Autodiagnoosi