KL-varaosat  Race.fi

360 kardaanin lyhennys

  • 18 Vastauksia
  • 8720 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
360 kardaanin lyhennys
« : 23.11.2011, 09:17:10 »
Onko kukaan tehnyt ja onko tietoa kuinka kaukana ensimmäinen laakeri on kytkinkopasta?
Jokkis kardaani auton sais tolla aika takapainoseks. Joku lyhyt akselivälinen koppa ja paloseinää saa siirtää sen 30cm.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #1 : 23.11.2011, 09:44:10 »
Haluaisin kanssa tietää miten onnistuu lyhennys tai miten onnistuu muutos tavalliselle avokardaanille. Suunnittelin Morrikseen tuota 360:n voimansiirtoa, mutta mittausten jälkeen tulin siihen tulokseen, että kone tulee keulasta ulos jos akselia ei lyhennä tai korvaa lyhyemmällä avokartaanilla. Pitäisi kai lyödä atomeiksi tallin nurkalta tuo Volvon akseli ja tutkia rakennetta.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #2 : 25.11.2011, 20:35:10 »
Tuli tässä pähkäillessä ajatus että M45 eteen josta kolmonen päälle. Sit siihen sian laatikkoon ois "helppo" naittaa kardaanin laippa siihen mistä se alkuperänen akseli katkee missä on ne poorit. Ja avokardaani väliin, sais tiheemmän perän halvalla. Mitähän säännöt sanois tohon?  :idiot2:

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #3 : 25.11.2011, 20:55:30 »
Tätäkin on tehty, en tosin tiedä jokkiksesta.
Lisää painoa(eteen), lisää voimansiirtohävikkiä
Lisää särkyviä osia

Mites jos jättää takaa jarruosat pois ja käyttää pientä vannetta ja rengasta?
Kevenee, madaltuu ja välitys lyhenee. Voiko vaihteella jarruttaa riittävästi?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #4 : 25.11.2011, 21:31:00 »
Minimipaino tais olla 930kg ja joku ford fiaskon koppa rälläköitynä painaa joku 400kg. Kun sitä tulipeltiä saa siirtää 30cm niin ei se "etulaatikon" paino kovin eteen tulisi. Sianpäässä tihein välitys on 3,64 paitsi dieselissä 3,82 (jota ei löydä mistään). Lisäksi välityksiä vois vaihdella radan mukaan, 2-3. Ja tulishan sitä painoo takapäähänkin, eikä tarvis laittaa lisäpainoja. Taitais tulla aika lyhyt kardaanin pätkä ja ahdas hytti.  :D

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #5 : 28.11.2011, 08:28:54 »
Taitaa tulla tuplalaatikolla jo liiankin tiuha välitys, ykkönen jää ainakin jo turhan lyhyeksi.
Toimivat jarrut on pakolliset joka pyörässä, eli ei käy takajarrujen pois heittäminen. Vaihteella ei pysty jarruttamaan tarpeeksi.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #6 : 28.11.2011, 10:06:23 »
Kakkosella liikkeelle? Kyllähän huippujen pitäs riittää jos"etuperä" kolmosella.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #7 : 30.11.2011, 14:48:38 »
4.99 pitäis tulla perävälityksiksi tolla jos osaan laskea. Kakkosella menis jo vähän turhan tiheeks.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #8 : 30.11.2011, 17:08:46 »
Eli ei hyvä. Muistaiskohan sitä viikonloppuna purkaa sen 360:n voimansiirtoakselin niin saisi rakenteeseen selvyyden. Jos lyhennys ei muuten onnistu niin rälläkällä poikki ja ihmehitsillä (joku halpis ydintäytekone, oon muuten hitsannu sillä amuliinia ja kaikkee vaikka kaikki väitää ettei onnistu :o) takaisin kasaan ;D
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #9 : 01.12.2011, 17:49:34 »
Holkitus ja tekee siihen putkeen vaan "luukun" mistä hitsaa. Riippuu vaan miten se kardaani liikkuu niiden laakereiden varassa, ettei siellä ole mitään päittäislaakeria. sit vasta kun olis holkittanu ja hitsannu sen kardaanin niin lyhentäis putkee? Olishan toi painon ja voimansiirto hävikkien kannalta paras ratkaisu. Sitä tarkoitin sillä että menis turhan tiheeks jos laittas "etuperän" kakkoselle niin tulis joku yli 7 välitys  ;D. Mut jos laittas kolmoselle niin toi 4.99 perävälitys ja kakkosella liikkeelle vois olla ihan toimiva. Sen holkituksen kanssa kannattais varmaan käyttää jonkinlaista lämpösovitetta, näin ainakin vetareiden lyhentelemisessä.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #10 : 01.12.2011, 20:28:36 »
http://www.et-studios.com/motorsports/gears/gears.html
Tossa ois aika hyvä laskuri noihin välityksiin, hyvin näyttäis ainakin mun silmään natsaavan.

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #11 : 01.12.2011, 21:47:45 »
Ja kun tässä nyt on lähdetty pelle peloton linjalle niin mitenkäs ton M46:sen kertojan ohitus taas menikään ja millä suhteella se kertoo. En käytä hakua enkä käy museossa.

edit: No jouduin käymään sitten kuitenkin. Kakkonen ja kertoja päälle M46:sesta ja sian loppuvälitys
        olis 6.29. Ja painais kuin kuolemansynti.
 
edit2: Nopeudet 7krpm 195/50-15               vakiovälitys (3.64) samalla rengastuksella

          1: 32 km/h                                       56 km/h
          2: 56                                                96
          3: 88                                                151
          4:120                                               207
          5:144                                               251
« Viimeksi muokattu: 02.12.2011, 06:59:31 kirjoittanut polar »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #12 : 02.12.2011, 12:24:59 »
Nappivitonen hajoaa jos laittaa toimimaan pienemmillä vaihteilla, eli ei hyvä. Minä kyllä unohtaisin tuplalaatikot, tulee painoa ja mahdollisia vikapaikkoja lisää. Kohtuu hyvinhän sianpää lähtee vakiovälityksilläkin. Ison kakkosen ja kolmosen välin saa korjattua asentamalla vitosen paikalle kakspuolikkaan, rattaat saa alle satkulla ja laatikon tekemisen hinta riippuu tekijästä. Mitähän Karpiolalla maksaisi lyhyempi akseli (aivan liikaa kuitenkin :D)?
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #13 : 02.12.2011, 15:26:39 »
Nappivitonen hajoaa jos laittaa toimimaan pienemmillä vaihteilla, eli ei hyvä.

Ei hyvä mutta melkein. Kestää aikansa. Mulla oli yksi tehoton B200ET+M46 modattu silleen(rele paskana ::)) että ylivaihde meni aina halutessä päälle. Kesti kiihdyttää kakkosella kaasupohjassa rajoittimelle ja napista ylivaihdetta sisää kaasua nostamatta

Kolmosella ei nappiakannata painaa, välitys aika liki 1:1
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: 360 kardaanin lyhennys
« Vastaus #14 : 02.12.2011, 20:36:51 »
Ei hyvä mutta melkein. Kestää aikansa. Mulla oli yksi tehoton B200ET+M46 modattu silleen(rele paskana ::)) että ylivaihde meni aina halutessä päälle. Kesti kiihdyttää kakkosella kaasupohjassa rajoittimelle ja napista ylivaihdetta sisää kaasua nostamatta

Kolmosella ei nappiakannata painaa, välitys aika liki 1:1

Toihan on sähkösesti ohjattu vaihteisto :buck2:, kyllähän se välitetty laatikko teetetyllä/tehdyllä teräskardaanillä.
Ja lisää virtuaali virittämistä, penarin perän paikalle, ei o painava toi paketti kun raahasin tänään auton alle sateen suojaan.
Ja sais kunnon jarrut ja erillisjousituksen mielestäni hyvä ajettavuus varauksin (liian laajat ja vaikesti hallittavat sladit).
Mut laatikko eripäässä vois käytös olla rauhallisempaa kunnon ulosjoustolla. Koneen merkkiin ottamatta kantaa... :P
Ja anteeksi jo valmiiksi ot

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron