Futurez  Kulkukoira

"Moottorijärhestelmä vaatii huollon" ja tehot epäsäännöllisesti kateissa.

  • 24 Vastauksia
  • 11221 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Kyllä öljyt kannattaa vaihtaa viimeistään 90tkm välein joka on usein mainittu takarajana. Jotkut puhuu 60tkm, mutta pääasia että edes joskus menee vaihtoon.
S80 Executive D5 AWD

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Taksien huolto-ohjelmassa on tuo 60tkm vaihtovälinä. Tuo viivästynyt vaihto ja kova kytkentä viittaisi että öljyt kannattaisi vaihtaa ja ellei auta, venttiililohko.

Ja jos laatikossa havaitaan luistoa, menee vikatilaan mutta mielestäni se pitäisi näkyä mittaristossa eri tekstillä. Tässä kuitenkin saattaa olla tilanne että on useampi vika päällekkäin nyt.

Onko imusarjan läppäakseli käytössä vai jumitettu auki? Siitä näkyy vikakoodi, ja jos se akseli seilaa omikseen siellä välitangon irrottua, tekee tuollaista kun sattuu menemään kiinni lennosta...
« Viimeksi muokattu: 01.08.2021, 12:17:38 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Tuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Noniin ja vika löytyi. Kaikille vinkkinä, niin vaikka Pierburg onkin laatumerkki, älkää ostako volvoihinne ilmamassamittaria mistään muulta kuin Boschilta. Kokelin Boschia ja pitkään vaivannut vika korjaantui ja auto rullaa taas kuin rasvattu.

Poissa Tuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Ja aikaisempiin viesteihin vielä, että öljyt on vaihdettu 60-80tkm välein ja suositeltu vaihtoväli on juurikin tuo.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Noniin ja vika löytyi. Kaikille vinkkinä, niin vaikka Pierburg onkin laatumerkki, älkää ostako volvoihinne ilmamassamittaria mistään muulta kuin Boschilta.
Uskollinen palvelija alkoi loppukesällä oikkuilemaan, ja auto päätyi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1997 hinausauton kyytiin. Syylliseksi paljastui alkuperäinen ilmamassamittari, ja hinauksen olisi ilmeisesti voinut välttää johdon irroittamalla.

Uutta osaa siis, ja ilokseni Motonet lupautui toimittamaan aitoa Bosch laatua. Ilo himmeni varaosatiskillä, kun käteeni ojennettiin Pierburgin valmiste, Boshin hinnalla toki. Vähän pakkoraossa sen ostin ja hetken auto tuntui jopa vähän toimivan, mutta jotenkin veto oli ohuen tuntuista. Ongelmat alkoivat talvirajoitusten tultua voimaan, kun jonossa körötellään alta 70 tosinopeuksia ja T5 tuntui kärsivän tavallista enemmän. Eräänä aamuna kiihdytyksessä veto loppui hekeksi kuin seinään, ja ainakin vaihteiston nuolivalo vilahti taulussa. Töiden jälkeen tarkastin Vol-FCR:llä vikakoodit, mutta moottori oli puhdas, vaihteistosta löytyi AT-114 Mode Selector Switch Signal too high, jonka kuittasin pois. Matka jatkui lievän epävarmuuden kaivellessa kuskin mieltä.

Eilen kotimatkalla auto taas nykäisi tuntuvasti ja nyt syttyi myös lambda. Meno jatkui onneksi entiseen malliin ja kotona koodi lukuun: EFI-231 Long term fuel trim part load. Ja juuri osakuormalla jonotellessa perstuntuma välittää näitä oireita. Kävin sitten koodin poiston jälkeen testilenkillä ja reippaammassa kiihdytyksessä jossain 4000 kierroksen tienoilla 2. vaihteella meno hetkeksi nyykähtää ja ilmiö oli toistettavissa, mutta vikakoodia ei ilmaantunut.

EFI-231 voi syttyä paitsi ilmamassamittarista, ulkomaisten foorumien mukaan myös imu- /pakopuolen vuodoista, HO2S anturista, EVAP-säiliön venttiilistä, ECT-anturista, johtimista, suuttimista, öljyongelmista...

Onko kenelläkään tietoa, mistä vielä saisi Boschin osan "tarvikehinnalla"? Taitaa Sininen ja Skandix olla niitä viimeisiä mahdollisuuksia ostaa aito sangen kirpeällä hinnalla? Ja sehän jurppii, jos osan vaihtaa turhaan, mutta epäilys on kyllä sangen vahva.

Entä ottaako ECU lämpötiedot samasta anturista, kuin lämpömittari?



Poissa Tuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Uskollinen palvelija alkoi loppukesällä oikkuilemaan, ja auto päätyi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 1997 hinausauton kyytiin. Syylliseksi paljastui alkuperäinen ilmamassamittari, ja hinauksen olisi ilmeisesti voinut välttää johdon irroittamalla.

Uutta osaa siis, ja ilokseni Motonet lupautui toimittamaan aitoa Bosch laatua. Ilo himmeni varaosatiskillä, kun käteeni ojennettiin Pierburgin valmiste, Boshin hinnalla toki. Vähän pakkoraossa sen ostin ja hetken auto tuntui jopa vähän toimivan, mutta jotenkin veto oli ohuen tuntuista. Ongelmat alkoivat talvirajoitusten tultua voimaan, kun jonossa körötellään alta 70 tosinopeuksia ja T5 tuntui kärsivän tavallista enemmän. Eräänä aamuna kiihdytyksessä veto loppui hekeksi kuin seinään, ja ainakin vaihteiston nuolivalo vilahti taulussa. Töiden jälkeen tarkastin Vol-FCR:llä vikakoodit, mutta moottori oli puhdas, vaihteistosta löytyi AT-114 Mode Selector Switch Signal too high, jonka kuittasin pois. Matka jatkui lievän epävarmuuden kaivellessa kuskin mieltä.

Eilen kotimatkalla auto taas nykäisi tuntuvasti ja nyt syttyi myös lambda. Meno jatkui onneksi entiseen malliin ja kotona koodi lukuun: EFI-231 Long term fuel trim part load. Ja juuri osakuormalla jonotellessa perstuntuma välittää näitä oireita. Kävin sitten koodin poiston jälkeen testilenkillä ja reippaammassa kiihdytyksessä jossain 4000 kierroksen tienoilla 2. vaihteella meno hetkeksi nyykähtää ja ilmiö oli toistettavissa, mutta vikakoodia ei ilmaantunut.

EFI-231 voi syttyä paitsi ilmamassamittarista, ulkomaisten foorumien mukaan myös imu- /pakopuolen vuodoista, HO2S anturista, EVAP-säiliön venttiilistä, ECT-anturista, johtimista, suuttimista, öljyongelmista...

Onko kenelläkään tietoa, mistä vielä saisi Boschin osan "tarvikehinnalla"? Taitaa Sininen ja Skandix olla niitä viimeisiä mahdollisuuksia ostaa aito sangen kirpeällä hinnalla? Ja sehän jurppii, jos osan vaihtaa turhaan, mutta epäilys on kyllä sangen vahva.

Entä ottaako ECU lämpötiedot samasta anturista, kuin lämpömittari?



Aeromotors voisi olla vastaus ongelmaasi. Katsoppa löytyykö Boschia sieltä.

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Aeromotors voisi olla vastaus ongelmaasi. Katsoppa löytyykö Boschia sieltä.
Kiitos vinkistä, mutta eipä löytynyt omaan vuosimalliin. V-partsilla viitataan Boschin numeroon, mutta valmistajasta ei ole tietoa, toki vuoden takuun lupaavat. Hinnasta voi päätellä, ettei osa ehkä ole boshilainen. Tämän hetken tietojen mukaan tuotanto on lopetettu, ja markkinoille tulee ainoastaan tehdaskorjattuja osia.

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Osta joltain käytetty bosch 50-60€ hintaan, kai tuolla ghostilla niitä luulis olevan?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 771
  • www.vrcf.fi
Volvon alkuperäisosa Made in China >:(on asennettu, ja taas meno maistuu. Olisi pitänyt tehdä kerralla oikein, kun tässä tapauksessa ongelmat ovat yleisessä tiedossa. No, tyhmästä päästä joskus kärsii.

Poissa Tuska

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Volvon alkuperäisosa Made in China >:(on asennettu, ja taas meno maistuu. Olisi pitänyt tehdä kerralla oikein, kun tässä tapauksessa ongelmat ovat yleisessä tiedossa. No, tyhmästä päästä joskus kärsii.
Et ole ainoa joka saman homman möhli

 

Ateho  Elekma