Elekma  Autoracing

Volvo D24 kokemuksia?

  • 11 Vastauksia
  • 5108 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Volvo D24 kokemuksia?
« : 07.11.2021, 23:11:13 »
Elikkäs olen tässä miettiny "jumal Deekun" ostamista ko tuli luotto vinokone seitenneliskanttinen kolaroitua viikko takaperin :'(, järjen köyhyyttä ko piti ruveta leikkimhän mutta oli sen verran hyvä auto että toista kanttia haluttais ja seiskan huonot puolet oliki tehon suhde kulutukseen niin tuliki mieleen että vanha kunnon reekkuhan saattas olla oiva peli mutta koska kelhän tutulla ei ole ikinä semmosta ollu niin ajattelin kysyä sitte täältä eli.

Loutettavuus eli kuinka tuommonen +500tkm ajettu D24T/TIC kestää ihan normiajossa täällä Lapin välhin ankarissa pakkasissa, ja ihan yleensäki? Kansien ja niiden tiivisteitten kans ollu vissiin paljonki ongelmia mutta jos muistaa ettei kylmänä polje ja muistaa jälkikäyttää niin ei luulis kannet ja turbot lahoavan vai kuinka?

Kuinka paljon on realistinen kulutus lukema sataselle? Matkaa tulee ajettua välillä paljonki kouluun ja töihin niin sen puolesta oli B230F vähän ikävä ko menovettä hörppäs aika rajustikki ja opiskelijan lompakkohan siitä ei niin nauttinu

Onko kallis piettää? Eli onko kalliit verot ja vakuutukset noin?

Osien saatavuus ja hinta? Vinokoneeseenhan nyt sai osia melkein puoli-ilmaseksi mutta miten sitte Deekun moottorin osat jos nyt jotaki sattuu hajoamaan niin ei tarvis kuukausitolkulla seisottaa sen puolesta että olis saksalaisille tyyppilliset osien hinnat esteenä

Ja aivan yleisesti että minkälainen mylly tuo D24 on ja mitä sen ylläpitämisessä kannattaa ottaa huomioon

Näihin kysymyksiin varmaan löytyy vastaukset jos jaksais ettiä kunnolla nuita valmiita keskusteluja, mutta joissaki tuntuu vain olevan kymmeniä ellei satoja sivuja tekstiä ja välillä jauhetaan tyhjää niin ei vain riitä mielenkiinto kuluttaa aikaa semmoseen

Poissa jimppaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #1 : 08.11.2021, 01:36:09 »
Mukavan väännökäs, vinokkaaseen verrattuna kohtuullinen kulutus matka-ajossa varsinkin.

Hyvä yksilö on pomminvarma hyvällä pidolla. (ei kylmänä lämä tiskiin, jälkikäyttö, huollot ajallaan)
Tälläisestä hyvästä yksilöstä saa nykymarkkinoilla maksaa n. 3000€
Sit kun sellaisen yksilön saat näppeihisi, vaihdat/vaihdatat hehkut (2 viimestä harmillisessa paikassa) ja säädät pumpun ajotuksen niin et halua enään ikinä ajaa bensavolvolla.

Edellä mainitut toimenpiteet ensikertalaiselle hankalia, hyvät ohjeet löytyy hausta.
Yleisesti huolto-osat kohtuullisen hintasia, ei huolto osilla huonompi saatavuus ja isompi hinta.

Kulutus vakiolla matka-ajossa 6.5-8L/100km (riippuu siitä pumpun ajotuksesta, jos persiillään niin 8 nurkilla)
Verot sis. käyttövoimavero 940 dieselissä 800€/vuosi nurkilla, pakuna 400€

Terveisin. 5 vuotta d24tic moottorilla varustettua 940 pakufarkkua ajanut 60tkm, enkä vaihtais päivääkään pois. Ei syö öljyä ei jäähäriä. Ei oo kantta aukastu koskaan, vaikka onkin viritetty.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #2 : 09.11.2021, 01:14:03 »
Ei se syöttöpumppu niin kovin hankala ole ajoittaa. Onnistuu helposti vaikka digitaalisella työntömitalla ja 0.95mm ennakolla toimii hyvin. Jotkut tehneet heittokellostakin sopivan tekemällä adapterin sille, jossain oli ohjeetkin siihen. Kansi tosiaan kestää, jos ei kylmänä kaasuta kauheasti ja jälkikäyttää, kuten mainittiinkin. Hehkut tosiaan ne 2 siellä syöttöpumpun takana, vähän hankalasti. Itse ajanut 945 pakua yli 80tkm aikoinaan ja moottorissa ei ollut isompia murheita

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 736
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #3 : 09.11.2021, 15:50:37 »
Se kiertovesipumppu olisi hyvä olla sille kannen jäähdytykseen. Olikohan aikoinaan jonkinlainen lisävaruste ihan? Eli jättää 12v pumpun kierrättämään nestettä hetkeksi vielä sammutuksen jälkeen. Helppo toteuttaa vaikka aikareleellä tai termostaatti ohjauksella.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #4 : 09.11.2021, 19:51:00 »
400-sarjalaisissa Volvoissa oli ainakin tehtaalta tuollaisia sähköisiä kiertovesipumppuja aikoinaan. Mutta ei se D24 kansi hajoa heti, jos vain jälkikäyttää sitä kovemman ajon jälkeen, eikä samantien kylmänä lähde ajamaan kovalla kaasulla. Kulutus noissa tosiaan, jotain 6.5-7 litraa sataselle vakiona suurinpiirtein.

Poissa kerosiini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #5 : 18.11.2021, 22:41:44 »
Mielusa kone vaikkakin vaparina laiska. Silläkin kyllä pärjää arkiliikenteessä ja Kemi-Tornio motarilla saa useastikkin ajaa vasenta kaistaa, kun uudet kotterot pyörii tien tukkeena  ;D

Kansihan se on ikuinen puheenaihe, mutta todellisuudessa vaatii huolimatonta käyttöä tai kunnon keittämisen ennen kuin tarvii alkaa pahvia/kantta uusimaan. Uusia tarvikekansiakin taitaa edelleen olla markkinoilla, mutta niiden laadusta en osaa sanoa.

Polttoainesysteemin täytyy olla tiivis paluuletkuja myöten tai muuten tulee varsinkin talvella käynnistymisen kanssa harmaita hiuksia. Tuossa kun ei ole erillistä siirtopumppua. Toki hehkutulpat oltava myös kondiksessa ja monesti voi olla 5. Sylinteriltä vaihtamatta kun se vaatii hyvien hermojen lisäksi pitkäkärkiset pihdit tjms. spesiaalityökalua vaihtoon (syöttöpumppu asemoitu sopivasti eteen).

Kulutusta en ole tainnut mitata (240 D24+M46) mutta kyllä se alle kymppiin menee  :D Perus huoltoon vaadittavat osat on löytynyt Motonetistä ja monesti jopa hyllystä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #6 : 23.11.2021, 23:45:57 »
Nykypäivänä käyttöautoilu deekulla vaatii jo vähän intiaanihenkeä. Joko siksi, että ehjät hyvät maksaa aivan älyttömiä, tai sitten siinä että halvat on todella kamalia. Ite ajelin 2007-2018 deekufarkulla käyttöajot, idioottivarma laite mutta se olikin ostaessa ehjä niin ylläpito oli helppoa, oli vain rikkomatta  :D. Osasaatavuudet rupeaa jo olemaan hiukan puolihankalia, ja kaikki nuo alkaa olla ajettu niin älyttömiä että vähintään rengastus+laakerointi+täysi kannen läpikäynti alkaa olemaan ajankohtaista ellei ole jo tehty. Ja tosiaan jollei pöljäile sen kannen kanssa niin kyllä nuo lujia on, hameväki saattaa toki pelätä sitä rytinää mitä se kone tyhjiksellä pitää ja toisaalta viriaihionahan se kone on täysin toivoton. Jos vakio tdic ja pieni ahdonalaisen syötön modaus riittää, niin hyvä. Enempi jos haet niin luotettavuus menee vessanpytystä alas samaa vauhtia.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #7 : 29.11.2021, 11:17:29 »
Mielusa kone vaikkakin vaparina laiska. Silläkin kyllä pärjää arkiliikenteessä ja Kemi-Tornio motarilla saa useastikkin ajaa vasenta kaistaa, kun uudet kotterot pyörii tien tukkeena  ;D

Kansihan se on ikuinen puheenaihe, mutta todellisuudessa vaatii huolimatonta käyttöä tai kunnon keittämisen ennen kuin tarvii alkaa pahvia/kantta uusimaan. Uusia tarvikekansiakin taitaa edelleen olla markkinoilla, mutta niiden laadusta en osaa sanoa.

Polttoainesysteemin täytyy olla tiivis paluuletkuja myöten tai muuten tulee varsinkin talvella käynnistymisen kanssa harmaita hiuksia. Tuossa kun ei ole erillistä siirtopumppua. Toki hehkutulpat oltava myös kondiksessa ja monesti voi olla 5. Sylinteriltä vaihtamatta kun se vaatii hyvien hermojen lisäksi pitkäkärkiset pihdit tjms. spesiaalityökalua vaihtoon (syöttöpumppu asemoitu sopivasti eteen).

Kulutusta en ole tainnut mitata (240 D24+M46) mutta kyllä se alle kymppiin menee  :D Perus huoltoon vaadittavat osat on löytynyt Motonetistä ja monesti jopa hyllystä.

Kyllä se SCX muistaakseni himpun verran 7 alle meni matkassa ja sekalaisessa siihen päälle. En tiiä sitte onko mun jälkeen miten syöttöjä pyöritelty jne  :D
Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa kerosiini

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #8 : 29.11.2021, 21:04:50 »
Kyllä se SCX muistaakseni himpun verran 7 alle meni matkassa ja sekalaisessa siihen päälle. En tiiä sitte onko mun jälkeen miten syöttöjä pyöritelty jne  :D

En usko että on ruuvailtu syöttöjä, ainakaan ei nokea turhia  :) pitääpä tässä laskea kulutus kun muistaa, koittaa nyt pakkaskeleillä ajella vähän ettei jumi paikat  8)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #9 : 02.12.2021, 23:26:11 »
Kyllä D24 syöttöpumpussa on siirtopumppu olemassa ja se on lamellisiipinen. Tässä kuvassa se näkyy, tuo Feed pump:


Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #10 : 09.12.2021, 08:39:50 »
Tänä vuonna yli 30tkm tullut rullattua 240 D24+M47 kombolla. Monenlaisia käyttöautoja tullut kokeiltua. Fiksumpia, vähemmän fiksuja, vähän uudempia, vanhempia, tähdellisiä ja volvoja, mutta 240 D24 En kyllä vaihtaisi (tai vaihda) mihinkään. Mutta kyllä sen roklotuksen kuunteleminen ja matalan moottoritehon kanssa eläminen vaatii rauhallista luonnetta. Kiire ei ainakaan kannata olla :D

Niinkuin TVS tuossa jo mainitsikin niin yleensä näillä on rullattu jo niin paljon, että rupeaa olemaan aika lopussa jos mitään ei ole moottorille tehty. Omassakin yksilössä oli ostaessa 439tkm mittarissa. Toimi alkuun hyvin, vaikka oli seissyt 8v, mutta hetken päästä alkoi öljy maittamaan 1,5l/100km. Täydellisen koneremontin jälkeen ollut idioottivarma laite, kun tyypilliset vikakohteet korjattiin. On laitettu käymään alle -20 lämpötiloista ja kilometrejä tulee keskimäärin viikossa 1000. Kansiongelmat omasta mielestä johtuvat lähinnä väärinkäytöstä. Ei ole ainakaan itselläni ollut ongelmia sen suhteen. Eiköhän se ihan jokainen laite hajoa jos niitä kylmänä polkee, ei pitäisi olla mikään vain deekun ongelma…

Kulutus on tietysti ahdettuna hiukan eri, mutta itselläni vapaastihengittävänä kulutus maantienopeuksilla matka-ajossa 6.4L/100km. Tiheästä perävälityksestä ja 240 aerodynamiikasta johtuen motarilla nousee 7.3L/100km. Seka-ajossa pyörii keskimäärin 7L.

Osia saa mun mielestä melkein ihan mitä haluaa vain etsiä. Motonetin valikoimalla pääsee pitkälle normaaleissa huolloissa ja loput moottorin osat on löytyneet fixuselta, janicol racingilta ym. Eikä niiden hinta ole ollut mitenkään erikoisen suuri. Onhan sylintereitä toki 2 enemmän kun vinokoneessa niin tottakai kaikki laakerit, m-renkaat, kannentiivisteet jne. Maksavat hiukan enemmän jo sen puolesta.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2021, 08:41:45 kirjoittanut kebakko »
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo D24 kokemuksia?
« Vastaus #11 : 10.12.2021, 22:26:39 »
Kulutus on tietysti ahdettuna hiukan eri, mutta itselläni vapaastihengittävänä kulutus maantienopeuksilla matka-ajossa 6.4L/100km. Tiheästä perävälityksestä ja 240 aerodynamiikasta johtuen motarilla nousee 7.3L/100km. Seka-ajossa pyörii keskimäärin 7L.
Fun fact: vähemmän ahdettuna. Ei tartte aina ja kaikkialla vedättää kaikki pelissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Kulkukoira  Proturbo