Elekma  Autoracing

V70 -05 D5 AWD "talvirassi" -> osiksi

  • 44 Vastauksia
  • 8504 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
V70 -05 D5 AWD "talvirassi" -> osiksi
« : 07.02.2022, 00:42:12 »
Viime aikoina ajomäärä on lisääntynyt suht paljon ja nykyisillä polttoaineenhinnoilla voisi rahaa käyttää vähän muuhunkin kuin E85:n ostoon ::) D24T ei ole itseä juurikaan houkutellut vaikka niitäkin on muutama ollut ajossa ja vetotapakin olisi "oikea". Ainoa vaihtoehto korvikkeeksi oli D5 nelikko manuaalina. Tarjonta ei ole suurta ja halvinhan se oli ostettava, ajettukin vasta 497tkm ;D

Myyjän mukaan ei kannattaisi lähteä ajamaan kovin pitkälle ykkösen ja pakin kytkeytymisongelmien takia, mutta luetun ja puhutun perusteella ei vaikuttanut mitenkään pahalle ja nelikonkin pitäisi toimia. Kulmamies kävi suorittamassa tutustumisen tuotteeseen -H- sen jälkeen kun myyjän kanssa oli jo hinnasta päästy sopuun ja senkin perusteella auto vaikutti sopivalta. Lämppärinmoottori ei lähtenyt kolistelemallakaan toimimaan joten otin purkuraadosta toisen mukaan.

Viikko sitten sunnuntaina käytiin hakemassa. Kuvissa näytti siivolta sisältä ja päältä ja niin myös luonnossa. Tottakai jotain pientä hommaa on. Vähän lumien putsailua, vaihdoin lämppärinmoottorin, samassa yhteydessä raitisilmansuodattimen sekä pyyhkijänsulat ja lähdettiin 450km mittaiselle paluumatkalle joka sekin sujui ongelmitta.




Varustelistalla on xenonit, parkkitutka, spaceball, Ardic ja musta puolinahkasisusta kontin suojaverholla. Tuotu Suomeen 2010. Huoltohistoriaa oli merkitty jonkin verran ja puheiden mukaan edellisen omistajan aikana tehty lähinnä ylläpitohuoltoja. Haldex pumppu ja suodatin on ulkonäön perusteella vaihdettu joskus, siitäkin on jo aikaa. Oli jäänyt viime syksynä pois käytöstä kun jostain syystä ykkönen tai pakki ei olleet menneet päälle ja oli hevoskärri hevosineen perässä. Liekö eksynyt ilmakupla tai kytkinlevy takertunut boorilla. Kytkin tuntuu kuitenkin aivan normaalilta.

Nelikko toimii, Ardicin ohjainlaitteessa on luultavasti vikaa(ei yhteyttä ja sulake palaa auton ollessa käynnissä), parkkitutka ei toimi koska pakkivalokytkin on rikki(siitä on myös yksi anturi rikki), vain oikea sivupeili taittuu napista ja etutukivarsien helat alkaa olemaan vaihtokunnossa. Oikealta edestä tullut kova kolina johtui siitä että yläpään sakaramutteri oli noin sentin auki :buck2: Oikea etujarruletku oli kierteellä, joku jarruja rassannut kääntänyt satulaa kierroksen ja jättänyt sen tarkemmin katsomatta miten letku jää. Oikea takaovi ja takakylki on maalattu joskus uusiksi ja pinta on mattaantunut. Pesurinmoottori pyörii mutta mitään ei tule, onkohan jäätynyt ja siipi irronnut.

Viikon aikana kilsoja on tullut hakureissu mukaanlukien 1200 ja hyvin se on kuljettanut. Samaan aikaan olen tehnyt suht laajan perushuollon josta oikeastaan puuttuu enää booriholkin ja nelikon öljyjen vaihto.

Huoltolistaan kuuluu:
- Vasen alapallo ja etulinnunluu.
- Moottoriöljyt ja suodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin.
- Jakopää, apulaitehihna ja yksi ohjainrulla. Apulaitehihnankiristin oli jumissa seisonnan jäljiltä, toista ei ollut laittaa tilalle joten irrotusöljyä sisään ja sen sai nitkuteltua takaisin herkäksi. Jakohihnan kiristinrulla oli kuiva, vaikka on vaihdettu -18(valmistettu 7/17) ja ajettu noin 110tkm.
- Ajovalojen kiillotus. Vasemmasta tuli aivan hyvä, oikea oli sisältä pinttynyt pilalle ulkonurkkaan tulleen osuman takia. Vaihdoin paremman polttimon oikealta vasemmalle jotta saa suurimman hyödyn irti hyvästä valosta. cc57:lta löytyi siisti umpio jossa oli kaiken lisäksi yhtä hyvä xenon kuin autossa ollut. Kiillotin "uuden" umpion vaihdon jälkeen ja nyt näkee lähivaloillakin jotain eikä ole silmäpuoli. Vielä parempaa jos haluaa, niin uudet pinnat ja polttimot jossain vaiheessa. Umpionvaihdon yhteydessä vetäisin lokasuojannurkkaa ulospäin sen verran, että on samassa linjassa puskurin kanssa.



Mikä valokuvio?



- Laitoin keulaan nykyaikaista valotekniikkaa halvalla löytyneiden Hella FF200 ref37,5 muodossa ja niihin Osram Night Breakerit.
- Perjantai-illan viihteenä nostimien ja keinujen vaihto. Koneessa oli lievä naputus josta oli Kulmamiehenkin kanssa puhetta ja halusin pelata varman päälle enkä ajaa niin pitkään kunnes ääni pahenee. Onneksi suuttimia ei tarvinnut taistella irti vaan lähtivät todella helposti. Moottorin mekaaniset äänet hiljentyivät todella paljon, millonkohan viimeksi kuullut noin nätisti käyvän D5:n :o Samalla putsailin imusarjan sisältä ja sai liimattua uusiksi koska saumassa oli pari pientä vuotoa. Löytyi myös pakovuoto EGR:n ja pakosarjalta tulevan putken laipasta.



Lauantaina olikin oikeasti tarve nelikolle kun joutui puskemaan ~25m matkan osin umpeen tuiskuttanutta keskellä peltoa menevää tietä. Vanteissa oli sen jäljiltä jotain:


Lähtee käymään kylmiltään -17 pakkasellakin kakistelematta ja lämpöä piisaa sisälle ilman keulan peittämistä. Ardicin kunnostus ja letkulämmittimen asennus on molemmat listalla.

Ulkokuvia voisi ottaa kunhan jossain välissä saa pestyä. Jotain isompaakin laitoa on näkyvissä. Pääsee purkamaan laatikon kunhan keväämmällä jättää seisomaan, koska alkoi sylkemään kutosta pois päältä. Kovin suurta haittaa siitä ei ole kuin hyvin pieni lisä kulutukseen. Saattaa olla ongelma kytkentärenkaassa tai siirtäjässä, vitonenhan ei mene paikallaan ollessa päälle. Voi vahvasti harkita uutta kytkintä ja vauhtipyörää samaan yhteyteen.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2022, 22:50:37 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #1 : 07.02.2022, 11:08:51 »
Näitä ei kyllä kovin usein tule vastaan tällä voimalinjalla ja jos tuleekin niin ehjästä yksilöstä saa maksaa ihan poskettomia hintoja :D
Olikos tässä vielä mustakoppanen D5?
Kurkkasitko kenen valmistama oli tuo kuiva jakohihnan kiristinrulla?

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1042
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #2 : 07.02.2022, 11:14:53 »
Umpion "lasien" vaihto ois myös vaihtoehto. Vähän työläs mutta tehtävissä.

Hieno talviauto, seurataan  8)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #3 : 07.02.2022, 12:21:44 »
Mustakoppaselta D5:ltä tuo näyttää ja niin 05 pitäis ollakin. Näyttää niinkuin ois kuormajouset tms. myös kun perä ei laahaa. Nopeasti kunnostettu!
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #4 : 07.02.2022, 12:33:42 »
Umpion "lasien" vaihto ois myös vaihtoehto. Vähän työläs mutta tehtävissä.

Hieno talviauto, seurataan  8)

Ja vuotta vanhemmassa voi ottaa lainausmerkit pois. Ei se tuosta kiinni saa jäädä tietenkään.
a car you can believe in

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #5 : 07.02.2022, 16:56:18 »
Sinähän olet ehtinyt paljon jo puuhailla tämän parissa :)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #6 : 07.02.2022, 18:11:29 »
Näitä ei kyllä kovin usein tule vastaan tällä voimalinjalla ja jos tuleekin niin ehjästä yksilöstä saa maksaa ihan poskettomia hintoja :D
Olikos tässä vielä mustakoppanen D5?
Kurkkasitko kenen valmistama oli tuo kuiva jakohihnan kiristinrulla?
Toinen myynnissä oleva saman ikäinen on noin 2000e, käyntivaivaisena ja viallisella nelivedolla. Tällä hetkellä kaikkineen tässä on rahaa kiinni himpun yli 2000e, joten ei sillai liikaa 8)
On mustakoppainen ja vanha jakopäänsarja oli SKF:n tuotos. Ohjainrulla ja vesipumppu oli aivan uuden tuntuisia.

Umpion "lasien" vaihto ois myös vaihtoehto. Vähän työläs mutta tehtävissä.

Hieno talviauto, seurataan  8)
Niinhän se on. Uudet pinnat on noin 200e/pari Vpartsilta, mutta tässä vaiheessa hinta ja varsinkaan työmäärä suhteessa hyötyyn ei ole aivan niin houkutteleva. Nykyisellään näkee riittävän hyvin kevääseen asti.

Mustakoppaselta D5:ltä tuo näyttää ja niin 05 pitäis ollakin. Näyttää niinkuin ois kuormajouset tms. myös kun perä ei laahaa. Nopeasti kunnostettu!
Normaaleilla iskareilla ja oikeilla jousilla perä näkyy monessa olevan vähän kohollaan. Ulkonäön perusteella olleet paikallaan jo pitkään, mistä sitä tietää vaikka ois ollut alunperin Nivoilla. Ja onhan remppa vielä kesken ::)

Sinähän olet ehtinyt paljon jo puuhailla tämän parissa :)
"Pakko" tehdä jos meinaa ajaa ;)


Vaihdoin pakkivalokytkimen ja parkkitutkakin toimi hetken kunnes tajusi ettei yksi anturi ilmoittele mitään. Aamulla töihin mennessä tuli todettua, että satasen alueella kulutus on vitosella aika paljon suurempi kuin kutosella. Onneksi uusi vitostie on sen verran tasaista, että kutosella voi ajaa kahta mäkeä lukuunottamatta kunhan pitää kädellä kevyesti keppiä paikallaan. Mutta ei parane yrittää kiihdyttää, työntää vaihteen heti päältä.

Vois koettaa selvitellä jos M66 sisuksiin saisi käytettyä M56 ja M90 osia. Luulisi olevan samaa sukua. Viimeistään avatessahan se selviää.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2022, 18:15:29 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13482
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #7 : 07.02.2022, 21:03:31 »
En ole ihan asian tuntija noiden lootien suhteen mutta pitäisi kyllä olla aika samaa sisältä noiden lootien... ainakin olen tämmöistä antanut itselleni kertoa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5096
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #8 : 07.02.2022, 22:03:05 »
Noita umpioiden muoveja löytää puolan suunnalta:
Vasemmalle puolelle
https://allegro.pl/oferta/volvo-s60-v70-04-nowe-szklo-xenon-reflektor-lewe-10736154183
Oikealle puolelle
https://allegro.pl/oferta/nowe-szklo-reflektor-volvo-s60-v70-04-xenon-prawe-10732027214
Hintaa noilla oli silloin tilatessa rahteineen yhteensä 100€..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #9 : 07.02.2022, 22:27:36 »
Noita umpioiden muoveja löytää puolan suunnalta:
Kestävät aikaakin? Vpartsin muoveilla on viiden vuoden takuu. Satkun luokkaa varmaan on nytkin hinta kuluineen, vain 33e/kpl valuuttamuunnoksen jälkeen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #10 : 09.02.2022, 20:31:07 »
Eilen tuli tehtyä lisää huoltoa ja vuorossa oli booriholkin vaihto. Olihan se kulunut:



Kulumaa on myös kulmavaihteen puolella, mutta toimii uuden holkin kanssa sen minkä tarvitsee. Katsoo kunnostusta sitten kunhan laatikko on irti, eikä se tässä ole iso homma irrottaa erikseenkään. Vetovasara sai kunnolla kyytiä holkkia irrottaessa ja holkkia piti lämmittää reilusti, jotta sen sai liikkeelle laatikon boorista. Muutamassa muussakin manuaalissa ollut yhtä tiukassa. Kardaanin etunivel tuntui kankealta eikä ihmekään, koska rasva oli pakoputken lämmittämänä kuin muovailuvahaa(niin kuin näissä monesti on).



Uutta rasvaa sinne, öljynvaihto perään sekä kulmavaihteeseen ja palikat nippuun. Vasemman vetarin stefa vuoti ja vaihdoin siihen uuden.

Lähdön hetken koettaessa löi vikavalot tauluun ja yhteys kaikkiin voimalinjan ohjainlaitteisiin hävisi. Kävi ja kulki kuitenkin normaalisti joten ei ollut ihan tiltissä. Hetken mietiskelyn jälkeen otin DEM:in sulakkeen irti ja sehän palautti tilanteen normaaliksi. Tänään kokeilin onneani DEM:in kanssa eli otin irti ja avasin sen.

Ensimmäisenä vastaan tuli ihan kunnon vesireikä. Tai oikeastaan sehän oli alanurkassa eli vedenpoisto ennemminkin :D


Toinen pumpun virtapinneistä oli aika hapettunut ja levyltä löytyi muutakin hapettumaa sekä reilusti kosteutta toisella puolella olevan suojakalvon alta. Kuivasin ja putsasin paikat, testasin että auto saa yhteyden, tinasin virtaliittimen ja pumpun pinnit piirilevylle, vedin vähän lakkaa päälle ja kokosin takaisin tiivistysten kera. Toimii taas ja jopa ilman vikakoodeja. Aika hyvin selviytyi alkuperäinen boksi.



Tuli todettua, että Haldexin öljy on aika synkkää tavaraa joten se on seuraavana huoltolistalla.

Eilen vikavalojen syttymisen yhteydessä veti myös valot alas. Se johtui siitä että tasonsäätöanturin tangon alanivel on näköjään poikki ja nippusiteellä kiinni tukivarren kiinnikkeessä. Oli vain karannut pois paikaltaan.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2022, 20:35:16 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #11 : 09.02.2022, 20:40:33 »
Pääsikö piirilevyn vanhoista lakoista läpi vai pitikö niitä kovastikin poistella ennen kolvausta? Mulla tais olla jonkin reissun ajan kanssa nippusidepatentti xenoneiden tasoanturin tangossa, nykyään siinä on bilteman kuulanivel.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #12 : 09.02.2022, 21:37:18 »
Ei ollut kovin paksu lakka, kuten ei esim. 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun ABS-bokseissakaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #13 : 10.02.2022, 13:24:46 »
Niinhän se on. Uudet pinnat on noin 200e/pari Vpartsilta, mutta tässä vaiheessa hinta ja varsinkaan työmäärä suhteessa hyötyyn ei ole aivan niin houkutteleva. Nykyisellään näkee riittävän hyvin kevääseen asti.

Hyödystä kehtaan olla eri mieltä  ::)


Koskematon




Mun taidoilla myllytetty




Vpartsin uusi lasi






Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7579
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 -05 D5 AWD "talvirassi"
« Vastaus #14 : 10.02.2022, 22:51:57 »
Hyödystä kehtaan olla eri mieltä  ::)
Huomasithan kohdan "tässä vaiheessa" :juhau:
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Ateho