Ateho  Elekma

142:n jarruputkikaavio

  • 7 Vastauksia
  • 685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
142:n jarruputkikaavio
« : 13.02.2022, 15:03:12 »
Olen koittanut jo lähes kaiken mahdollisen löytääkseni 142:seen kelvollisia jarruja. Kaikki satulat on uusittu, kaikki letkut ja putketkin on uusittu. Vaihdoin vielä äsken "uuden" pääsylinterin tilalle uuden. Vielä ei olla ilmailtu.
Pääsylkkyä vaihtaessa kävin vielä kaikki putkien liitännät siihen 6-tie venttiiliin ja huomasin, että Volvon vihreässä kirjassa on sopivasti sekavuutta noiden putkituksien kanssa. Värillinen kaavio kertoo ihan muuta kuin muutamia sivuja edempänä olevat valokuvat selityksineen.
Kysymys kuuluukin, että kuinka tarkkaan joko kaaviota, tai kuvia pitäisi noudattaa - ja kumpaa niistä?
Onko paljonkin merkitystä sillä, mihin 1- ja 2-piirien syötöt pääsylinteriltä menevät 6-tieventtiilin molemmissa puoliskoissa?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1533
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #1 : 14.02.2022, 08:41:39 »
Kaavio.



Onhan sillä merkitys. Kuten kuvassa on, niin saman piirin putket pitää olla samalla puolella, muuten ei paine-ero anturi toimi oikein.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92, 245 GL -80 Ruumisauto + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON -70, V40 T4 -99, Chevrolet C10 Silverado -78.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #2 : 26.05.2022, 13:04:44 »
Joopa joo. Eväät jarruongelman ratkaisemiseksi on omalta osalta käytetty. Jarrut on kaikki uusittu, putket vedetty manuaalin kaavioiden mukaan ja jo kolmas (uusi) pääsylinterikin paikallaan. (Tehostin on otettu pois toiminnasta)
Tilanne siis on se, että polkimen saa painaa periaatteessa rintapeltiin saakka kiinni hampaat irveessä mutta jarrut - se mitä on - ovat käytännössä minimaaliset. Edes hiekkatiellä niitä ei saa lukittumaan.
Hyvä puoli on se, että jarrut ottavat kiinni - sen mitä ottavat - erittäin tasaisesti, niin kuin nyt voisi olettaakin, kun kaikki on uutta - teho vain on täysin riittämätön, että uskaltaisi lähteä Historicilla "puitten väliin" ajamaan.
Ilmauksia on myös tehty kaikilla mahdollisilla tavoilla ja nimetyssä järjestyksessä  - paineella, sekä ilman.
Ongelmahan tietysti poistuisi sillä, että myy auton pois, mutta mitähän seuraavaksi kokeilisi ennen sitä?

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 218
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #3 : 27.05.2022, 05:47:15 »
Onko satulat oikeilla puolilla ja ilmausruuvit ylöspäin?

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1416
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #4 : 27.05.2022, 21:56:36 »
Voi olla että muistan höpöjä mutta joskus silloin jarruja 240 laittaessa etujarrusatuloiden puoliskaat meni risiin ja ei lmaantunut. Mutta tämä voi olla ihan nuoruuden hosumista, nykyään en ole kyllä edes yrittänyt noita ristiin

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #5 : 28.05.2022, 01:44:43 »
Juuri noin ovat, kuin tuossa kaaviossa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5673
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #6 : 28.05.2022, 08:57:12 »
Jarruttaako kaikki pyörät, vai vaan etumaiset ja toinen taka? Tästä voi päätellä toimiiko molemmat piirit ylipäätään.

Joskus tuli sellainen tapaus vastaan, että tehostimesta pääsylinterille tuleva tikku oli liian pitkä, eikä näin pääsylkkä päässyt palautumaan kokonaan. En tiedä mikä sen aiheutti, ehkä tehostimen sisällä joku vika, mutta korjasin sen tekemällä pellistä shimmin tehostimen ja pääsylinterin väliin. Joissain tehostimissa se tikun pää on säädettävissä.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 105
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #7 : 28.05.2022, 10:10:21 »
Se on itselläkin käväissyt mielessä. Koko systeemihän oli purettuna aikoinaan ja sekä se työntötanko että tehostimen päässä oleva pallopääruuvin säädin manuaalin mukaisiin mittoihin. Voi tietysti olla paikallaan vielä tsekata nuo ja jättää systeemiin varmuuden vuoksi välystä, jotta pääsylkyn mäntä varmasti palautuu alkuasentoon.

 

Puotilan autokorjaamo  KKD Motorsport