Elekma  Autoracing

142:n jarruputkikaavio

  • 19 Vastauksia
  • 3306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
142:n jarruputkikaavio
« : 13.02.2022, 15:03:12 »
Olen koittanut jo lähes kaiken mahdollisen löytääkseni 142:seen kelvollisia jarruja. Kaikki satulat on uusittu, kaikki letkut ja putketkin on uusittu. Vaihdoin vielä äsken "uuden" pääsylinterin tilalle uuden. Vielä ei olla ilmailtu.
Pääsylkkyä vaihtaessa kävin vielä kaikki putkien liitännät siihen 6-tie venttiiliin ja huomasin, että Volvon vihreässä kirjassa on sopivasti sekavuutta noiden putkituksien kanssa. Värillinen kaavio kertoo ihan muuta kuin muutamia sivuja edempänä olevat valokuvat selityksineen.
Kysymys kuuluukin, että kuinka tarkkaan joko kaaviota, tai kuvia pitäisi noudattaa - ja kumpaa niistä?
Onko paljonkin merkitystä sillä, mihin 1- ja 2-piirien syötöt pääsylinteriltä menevät 6-tieventtiilin molemmissa puoliskoissa?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #1 : 14.02.2022, 08:41:39 »
Kaavio.



Onhan sillä merkitys. Kuten kuvassa on, niin saman piirin putket pitää olla samalla puolella, muuten ei paine-ero anturi toimi oikein.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #2 : 26.05.2022, 13:04:44 »
Joopa joo. Eväät jarruongelman ratkaisemiseksi on omalta osalta käytetty. Jarrut on kaikki uusittu, putket vedetty manuaalin kaavioiden mukaan ja jo kolmas (uusi) pääsylinterikin paikallaan. (Tehostin on otettu pois toiminnasta)
Tilanne siis on se, että polkimen saa painaa periaatteessa rintapeltiin saakka kiinni hampaat irveessä mutta jarrut - se mitä on - ovat käytännössä minimaaliset. Edes hiekkatiellä niitä ei saa lukittumaan.
Hyvä puoli on se, että jarrut ottavat kiinni - sen mitä ottavat - erittäin tasaisesti, niin kuin nyt voisi olettaakin, kun kaikki on uutta - teho vain on täysin riittämätön, että uskaltaisi lähteä Historicilla "puitten väliin" ajamaan.
Ilmauksia on myös tehty kaikilla mahdollisilla tavoilla ja nimetyssä järjestyksessä  - paineella, sekä ilman.
Ongelmahan tietysti poistuisi sillä, että myy auton pois, mutta mitähän seuraavaksi kokeilisi ennen sitä?

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #3 : 27.05.2022, 05:47:15 »
Onko satulat oikeilla puolilla ja ilmausruuvit ylöspäin?

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1467
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #4 : 27.05.2022, 21:56:36 »
Voi olla että muistan höpöjä mutta joskus silloin jarruja 240 laittaessa etujarrusatuloiden puoliskaat meni risiin ja ei lmaantunut. Mutta tämä voi olla ihan nuoruuden hosumista, nykyään en ole kyllä edes yrittänyt noita ristiin

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #5 : 28.05.2022, 01:44:43 »
Juuri noin ovat, kuin tuossa kaaviossa.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6330
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #6 : 28.05.2022, 08:57:12 »
Jarruttaako kaikki pyörät, vai vaan etumaiset ja toinen taka? Tästä voi päätellä toimiiko molemmat piirit ylipäätään.

Joskus tuli sellainen tapaus vastaan, että tehostimesta pääsylinterille tuleva tikku oli liian pitkä, eikä näin pääsylkkä päässyt palautumaan kokonaan. En tiedä mikä sen aiheutti, ehkä tehostimen sisällä joku vika, mutta korjasin sen tekemällä pellistä shimmin tehostimen ja pääsylinterin väliin. Joissain tehostimissa se tikun pää on säädettävissä.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #7 : 28.05.2022, 10:10:21 »
Se on itselläkin käväissyt mielessä. Koko systeemihän oli purettuna aikoinaan ja sekä se työntötanko että tehostimen päässä oleva pallopääruuvin säädin manuaalin mukaisiin mittoihin. Voi tietysti olla paikallaan vielä tsekata nuo ja jättää systeemiin varmuuden vuoksi välystä, jotta pääsylkyn mäntä varmasti palautuu alkuasentoon.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #8 : 06.01.2023, 18:33:17 »
Jatketaanpa fiidiä taas. Joulupyhinä sain aikaiseksi ottaa etujarrusylinterit irti (kaikki putket kiinni) ja ilmasin alipainekannulla molemmat puolet. Tämä siksi, että kunkin jarrunipan sai nyt vängättyä max. yläasentoon (nippa kohti taivasta) ilmatessa, jolloin ei pitäisi enää ilmataskujakaan jäädä. Lopputulos: ei mitään hyötyä rupeamasta!
Oliskohan vielä jotain, mitä koittaa...?

Poissa aap-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #9 : 06.01.2023, 21:15:37 »
Hei,
Oli pakko tulla kommentoimaan, kun huomasin että sinulla on ihan samanlaiset ongelmat kun mitä minulla oli toissa kesänä.
Itse laittelin omaa 164:sta silloin ajokuntoon ja avasin kaikki satulat ja vaihdoin niihin tiivisteet sekä vaihdoin kaikki jarruletkut.
Sitten alkoikin ne ongelmat ja pystyn hyvin samaistumaan näihin sinun ongelmiin.
Onhan takajarrusatulat oikean kätiset, eli nipat ylöspäin?
Eivät ilmaudu kunnolla jos nippa alaspäin, omassa autossa oli toinen takasatula väärän kätinen, joten ilmasin sen niin että otin satulan irti ja käänsin nippa ylöspäin.
Jossain vaiheessa testiajolla ristikkäiset pyörät meni lukkoon, mutta toiset ei, joten selvästi toisessa piirissä oli vielä ilmaa.
Itse ainakin viikon päivät ilmasin niitä ihan perinteisin menetelmin poljinta polkemalla päivittäin useamman tunnin ja meinasi jo usko loppua kun ei meinannut saada jarruja toimimaan mitenkään.. Ja tottakai ne pitää ilmata sitten jokaisesta nipasta etusatuloista.
En oikein osaa sanoa, mikä oikotie näiden ilmaamiseen olisi, aikani niitä vaan ilmasin jokaisesta nipasta vuorotellen ihan polkemalla ja myöskin sellaisella alipainepumpulla. Sitten lähdin testiajolle, poljin oli jotenkin vähän löysän olonen sillonkin, mutta kyllä ne jarrut vaan hiekalla meni hyvin lukkoon. Sitten ajoin konttorille ja jarrut toimi just niin kun pitää jarrudynossakin.

Itsekin olin jo varma että siellä pääsylkässä on joku vika, mutta kyllä se sillä nyt on jo toista vuotta pelannut kun ne jarrut sillon kertaalleen sai ilmattua..
Tästä minun sepostuksesta ei varmaan juuri hyötyä ollut, mutta tarkoitus oli sanoa että todella haastavat ne on ilmata.

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #10 : 06.01.2023, 23:03:48 »
Katsastuksessa jarrut oli kaikki tasapainossa, mutta inssi kehotti kanssa ilmaamaan koska poljin oli painaessa hänen mielestään "pyöreä". Pitää vissiin kantaa petikamat talliin ja auton viereen ja alkaa vain ilmaamaan hamaan tulevaisuuteen...

Poissa aap-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #11 : 07.01.2023, 12:28:27 »
Itsestäkin siltä sillon aluksi tuntui.
Hyvin kuitenkin pysähtyy ja jarrut oli tasapainossa niin en ole päätäni enempää asialla vaivannut. Liekkö ko. jarrujen ominaisuus? En tiedä kannattaako tässä tapauksessa muuta tehdä kun kovaa ajoa..

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #12 : 07.01.2023, 20:41:08 »
Omassa 142ssa on poljin aika napakka ja jarrudynossa helposti se noin ~2kN/~1kN, vaikkei ollut tehostin käytössä. Muuten oli ihan vakio-osat jarrupaloja myöten. En sanoisi että tehottomuus (nimenomaan ilman tehostajaa) tai pehmeä poljin olisi näille ominaista.
Minkä kokoinen jarrupääsylinteri sulla on siinä? Vakio 22,2mm / 0,875"?

En minäkään keksi oikein muuta vaihtoehtoa kuin että jossain on vielä ilmaa.

V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #13 : 08.01.2023, 21:48:20 »
Normi pääsylkky on paikallaan. Mielenkiintoisen vinkin kuitenkin kuulin eräältä tyypiltä, joka paininut samojen ongelmien kanssa erään toisen merkin 2-mäntäisten satuloiden kanssa. Antoi vinkin, että varovasti vetää ylempiä mäntiä satulasta melkein ulos ja hieman "raottaa" yläpuolelta niitä mäntiä ja sitten painaa ylipaineella jarrunestettä säiliöstä. Arveli, että vaikka ylemmät nipat sijaitsevatkin satulan yläosissa, niin sinne silti voi jäädä ilmatasku koska se kanava on porattu männän taakse ja keskelle "pesää". Pitänee kokeilla vielä tätäkin kunhan saa polkijan paikalle.
 

Poissa jokotai

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 132
  • www.vrcf.fi
Vs: 142:n jarruputkikaavio
« Vastaus #14 : 15.01.2023, 12:29:21 »
Nyt on ideat loppu. Poistin takaa jarrupainesäätimet ja laitoin suorat jatkot, sekä edestä sen 6-tieventtiilin korvasin kahdella T-haaralla. Varmuuden vuoksi vaihdoin vielä toisen, uuden pääsylinterin. Tämän lisäksi vielä jarruja ilmattu palttiarallaa 20 kierrosta erään vanhan Auto-Bilin mekaanikon vinkeillä.
Lopputulos => Ei juurikaan muutosta, eli ei riittävän hyviä jarruja jotta innostuisi lähteä rallailemaan.

Otan siis aiheeseen liittyen vastaan aivan mitä tahansa vinkkejä, jotta autoon löytyisi jarrut!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo