RallyBaron  Samppasport

Volvo V60 sivistyneemmäksi

  • 5 Vastauksia
  • 1446 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa BDT2A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Volvo V60 sivistyneemmäksi
« : 11.05.2022, 04:13:02 »
Vm. 2011 V60 ja alla nyt 235/45/17" halpiskumit ja meno on aivan karseaa etenkin kun tiet on nyt huonossa kunnossa. Vetelee ja rimpuilee epätasaisuuksissa siihen malliin että kohta varmaan joku soittaa poliisit perään kun luulee rattijuopoksi. Rengaspaineita on kokeiltu kaikkea 2,5-2,8bar välillä, eikä pyöränkulmatkaan pitäisi olla kovin pahasti pielesssä. Vähän meluisat ja jyrisevät muutenkin.

Auttaisikohan asiaa kapeammat 215/50/17" laaturenkaat, niin ei tarvitsisi hyviä vanteita vaihtaa, vai onko ainoa oikeasti parempi vaihtoehto siirtyä 205/55/16" kokoon, joka ainakin talvirenkaissa toimii ihan ok? Michelinin Primacy 4 tai Contin PremiumContact6 joka tapauksessa olen katsellut.

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 sivistyneemmäksi
« Vastaus #1 : 11.05.2022, 08:43:59 »
Molemmat ilmoittamasi rengaskoot ovat juuri oikeita ajoneuvoosi. Ns. sisarkoot joiden ulkohalkaisjakin on käytännössä sama. Uskoisin että kun vaihdat tuohon kapeampaan ajo rauhoittuu. Missän nimessä ei ole tarve siirtyä tuumaa pienempään vanteeseen kyllä Volvon pitää 17” rengaskoollakin kulkea hienosti
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa j_m_k

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 166
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 sivistyneemmäksi
« Vastaus #2 : 11.05.2022, 08:44:11 »
Just vaihdatin kuluneet contit gy efficientgrip performance 2 sarjaan, koko 225/50/17. Epäreilua verrata kuluneisiin conteihin, mutta ai että mikä hiljaisuus. Conteissa oli lisäksi kummallinen ominaisuus, ne eivät rullanneet mihinkään alle 15c keleillä, gy menee kevyemmin. Ja kantavuusvuusluokka oli konteissa liian pieni, tulivat vanteiden mukana ja yhden kesän ajoin niillä. Gy on aika pyöreäolkainen, kyllä sekin urissa vetelee, mutta aika vähän

235/45/17 ja 225/50/17 on kehältään samat, mutta eikös 215/50/17 jää siten vähän pieneksi, profiili 55 olisi Passeli, jos sellaista kokoa on.

Nuo Gy:t oli muuten aika pienet. Vaikka koko oli täsmälleen sama kuin conteissa, niin mittari virhettä tuli 1km lisää

V70 d4 alle menivät
« Viimeksi muokattu: 11.05.2022, 08:50:29 kirjoittanut j_m_k »

Poissa BDT2A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 sivistyneemmäksi
« Vastaus #3 : 12.05.2022, 02:26:57 »
Missän nimessä ei ole tarve siirtyä tuumaa pienempään vanteeseen kyllä Volvon pitää 17” rengaskoollakin kulkea hienosti

Niinhän sitä luulisi, ja itsellekin oli yllätys kuinka "kaikkeen reagoiva" tuo V60 on kaupunki- ja taajama-ajossa. Ostin siis auton talvella, jolloin alla oli 205/55/16" ja kesän tultua järkytys oli melkoinen. Tuntuu että kokoajan tapahtuu vähän jotain. (Hyvällä) Maantiellä menee kyllä todella hienosti. Muistelen lukeneeni tältä palstalta, että V60 nimenomaisesti olisi normaalia herkempi reagoimaan leveämpiin renkaisiin ja siksi on jäänyt vähän kummittelemaan onko muutos riittävä. Voi olla että päädyn silti 17" kokoon, on helpompikin kun ei tarvitse alkaa etsimään uusia vanteita. Jos ei parane, niin katsotaan sitten uudelleen. 

Poissa Gt-70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 438
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 sivistyneemmäksi
« Vastaus #4 : 12.05.2022, 04:30:18 »
itsellä ajokokemusta 225/50*17 Nexenin kesärenkaista Mk3 V70/V60 malleissa ja
voin kyllä suositella merkkinä,turha maksaa esim.contin renkaasta joka uutena hyvä mutta kuluneena tosi äänekäs ???
-V60 D3-14

Poissa BDT2A

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 sivistyneemmäksi
« Vastaus #5 : 15.05.2022, 04:09:51 »
Tämähän meni jännäksi. Kuvittelin että tuolle orkkisvanteelle menisi molemmat leimatut rengaskoot mutta sepäs onkin 8x17" eikä 7x17". Tällöin 215 leveä rengas jäisi pieneksi. Saahan sen siihen laitettua, mutta onko ajo-ominaisuudet enää sitten optimaaliset, kun tässä nyt kerran valintoja voi tehdä. Joutunee siis sittenkin vanneostoksille ???
Rengas tulee olemaan Michelin, monessa liikkeessä esim Contin PremiumContant ei meinaa löytyä yhdistelmää jossa olisi oikea koko, kantavuus ja nopeusluokka.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon ja millaisia eroja noissa on Y, W, V ja jopa H-luokan kumeissa jos koko pysyy samana. Ainakin TM:n testin mukaan Michelinin korkeamman nopeusluokan (W/V) rengas olisi kai aavistuksen äänekkäämpi ja epämukavampi, loogisesti Y-luokan kumi olisi vielä pahempi.

 

KL-varaosat  Race.fi