Kulkukoira  Proturbo

940 Classic 2.3 FT

  • 13 Vastauksia
  • 1868 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
940 Classic 2.3 FT
« : 19.04.2023, 16:16:45 »
Moro

Moneenko heppaan asti tuon moottorin voi virittää? 165 hv taitaa olla vakiona tuossa.

Wikipedia taasen sanoo:

"B204 was also available in turbo form in some markets (such as Italy) where large displacement motors were taxed heavily. It came in two versions: The B204GT turbo motor operates with a lead resistant lambda probe and generates approximately 200 hp (149 kW). The B204FT has a catalytic converter and generates 185 hp (138 kW). Both were the first redblocks standard equipped with oil squirters for piston cooling."

-T

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #1 : 19.04.2023, 17:52:58 »
Noin 200 hv saa vielä pienellä virityksellä, sen jälkeen vaatii isompaa ahdinta yms. Esim. B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput aiheesta löytyy esimerkkejä.

B204FT/GT on kaksilitrainen 16v ahdettu versio. Hengittää paremmin kuin 8v.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #2 : 21.04.2023, 15:49:20 »
Anteeksi liian pienen informaation anto. Tarkoitus oli kysyä, mihin tehoihin asti tuon saa laillisesti virittää, muutoskatsastusta ajatellen.

Mutta toisaalta, näkeehän ihan tosi tehokkaita Volvoja rekisteröitynä - mitä kaikkea pitää tehdä, jotta saa leiman?

-T

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #3 : 21.04.2023, 19:05:44 »
Jos haluaa varman vastauksen kannattaa varmistaa katsastusasemalta/asemilta. Ainaki pk-seudulla tuntuu olevan vaihtelua muutoskatsastuksien tulkinnassa...

https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf?fbclid=IwAR1dmdOvYl1kCQhkcD_5Ylq6fb4L5S1Pm6QTtgGOE-k9hxXd-JK3YOn_VAM
Lainaus käyttäjältä: traficom

Moottorin vaihtaminen tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen yli 20 prosenttia on sallittua, mutta vain seuraavin edellytyksin:

  • Auton jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää
  • Mikäli moottorin vaihto edellyttää uusien kiinnikkeiden rakentamista tai olemassaolevien muuttamista, niiden tulee olla asianmukaisesti toteutettuja
  • Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus
...jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja...

Perus 121kW ft menisi maks. 15kg/kW kategoriaan jolloin uusi raja olisi maks. 7kg/kW, eli noin 200kW tehonmittaustodistusella jos olen ymmärtänyt nämä uudet säännökset oikein.

Jos Volvolta saa 940/b204gt vastaavuustodistusksen voisi saada eri rajan. Esim. Autodata listaa b204t farkun 1430 kiloiseksi, jolloin 149kw teholla painotehosuhde olisi alle 10kg/kW. Uusi raja silloin maksimissan 5kg/kw eli reilu 280 kW/kg.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #4 : 21.04.2023, 20:05:04 »
Ovatko nämä vastaavuustodistukset hankittava volvolta? Ja ovatko kertakäyttöisiä/tapauskohtaisia eli semmoisia ei voi jakaa täällä muitten käytettäväksi?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #5 : 21.04.2023, 21:22:58 »
Ovatko nämä vastaavuustodistukset hankittava volvolta? Ja ovatko kertakäyttöisiä/tapauskohtaisia eli semmoisia ei voi jakaa täällä muitten käytettäväksi?

Ne mitä tähän mennessä olen nähnyt maahantuojan kirjoittaneen on yksilöity aina kullekin valmistenumerolle, joten ei niiden jakamisesta oikein muille ole hyötyä (en suosittele väärentämään)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 178
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #6 : 21.04.2023, 21:45:10 »
Ne mitä tähän mennessä olen nähnyt maahantuojan kirjoittaneen on yksilöity aina kullekin valmistenumerolle, joten ei niiden jakamisesta oikein muille ole hyötyä (en suosittele väärentämään)

Jees tätä epäilinkin.
Sori OPlle langan pöllimisesta, mutta onko niin että volvo haluaa jonkun rahasumman tuosta lapusta, jos kyllä, paljonkin?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #7 : 21.04.2023, 21:46:35 »
124€ on mainittu useammassa aiheessa joten varmaan vähintään sen verran.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5018
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #8 : 21.04.2023, 22:49:53 »
Jotain tota kokoluokkaa oli kun kyselin joskus. Ihan hyvä tuntipalkka.
Ite ratkaisin asian toisin. ;) Valmiiks turbovehe niin syttyä pieleen ettei potki liikaa. Jos ei nyt mikään hullu viri ole jossa köllöttää semmonen keilapallon kokonen turbo ylimmäisenä.

Tehonmittaus vaan jos on enempi sen näkönen että oikeesti viritetty ja penkissä säädöt sillain sopivasti.
Katsastuspaikoilla tosiaan melko eriävät mielipiteet mut.. no enpä sano enempää  :)

Laki ei ole sama kaikille.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 516
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #9 : 22.04.2023, 07:01:35 »
Laki on kyllä sama kaikille ja kaikkialla, sen tulkinnat vain vaihtelee paljon…. Itse en ole yhdestäkään lapusta maksanut maahantuojalle/jälleenmyyjille milloinkaan mitään. Samat tiedot löytyy manuaaleista, netistä ja varaosanumeroiden vertailulaskelmiin, näistä saa koottua uskottavan määrän paperia. Kaikkien merkkien myyjät ei suostu edes rahaa vastaan kirjoittamaan mitään lausuntoja.


Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #10 : 22.04.2023, 14:09:08 »
Luin noita lakitekstejä ja päädyin seuraavaan tulokseen - korjatkaa hetimiten, jos/kun olen väärässä.

Rekisteritiedot:
Suurin nettoteho (kW) 121,00
Omamassa (kg) 1525

Tästä saan tulokseksi:
Vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW -> 1525 kg / 121kW = 12,6 kg/kW

Ote tästä:
https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf?fbclid=IwAR1dmdOvYl1kCQhkcD_5Ylq6fb4L5S1Pm6QTtgGOE-k9hxXd-JK3YOn_VAM

3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;

Toistan nyt edellä mainittuja, mutta uudelleen:

Fakta: 12,6 kg/kW

Muutos: 7kg/kW -> 1525kg/7kW = 218 kW -> 310 heppaa

Ollanko edes tontilla laskelmien suhteen?


Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #11 : 22.04.2023, 14:21:17 »
Luin noita lakitekstejä ja päädyin seuraavaan tulokseen - korjatkaa hetimiten, jos/kun olen väärässä.

Rekisteritiedot:
Suurin nettoteho (kW) 121,00
Omamassa (kg) 1525

Tästä saan tulokseksi:
Vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW -> 1525 kg / 121kW = 12,6 kg/kW

Ote tästä:
https://www.finlex.fi/data/normit/46612/01_Auton_ja_sen_peravaunun_rakenteen_muuttaminen.pdf?fbclid=IwAR1dmdOvYl1kCQhkcD_5Ylq6fb4L5S1Pm6QTtgGOE-k9hxXd-JK3YOn_VAM

3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;

Toistan nyt edellä mainittuja, mutta uudelleen:

Fakta: 12,6 kg/kW

Muutos: 7kg/kW -> 1525kg/7kW = 218 kW -> 310 heppaa

Ollanko edes tontilla laskelmien suhteen?

Ihan oikeilla jäljillä olet. Toki leimapaino sitten hitusen vaikuttaa lopulliseen tehorajaan, mutta tuo 7kg/kw on ysissä se raja minkä mukaan lasketaan.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #12 : 25.04.2023, 16:15:06 »
Loistavaa!

Kun näiden pykälien mukaan mennään, niin mitä tarvitaan?
a) neuvottelua katsastuskonttorin kanssa
b) jotain todistusta Volvolta?

Kiitoksia jälleen!

-Tommi

Poissa Jore

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 Classic 2.3 FT
« Vastaus #13 : 25.04.2023, 19:00:51 »
Loistavaa!

Kun näiden pykälien mukaan mennään, niin mitä tarvitaan?
a) neuvottelua katsastuskonttorin kanssa
b) jotain todistusta Volvolta?

Kiitoksia jälleen!

-Tommi

Omaa FT classiccia muutoskatsastaessa mentiin juurikin tehopainosuhteen mukaan.
Tulkittiin ainakin täällä päin mallisarjan tehokkaimmaksi, joten alustamuutoksia ja vertailulappuja ei sen kummemmin tarvinnut.

Volvolta ei mitään lappuja ainakaan pari vuotta sitten saanut 900 sarjalaisiin ollenkaan, kun oli liian montaa variaatiota.
Ei niitä kyllä tarvinnutkaan..

Eli helpoiten ja varmimmin selviää, kun käväsee siellä asemalla missä haluaa muutoskatsastuksen tehä ja kyselee mitä kaikkea ne vaativat.
Itselläni tais olla tehotodistus pelkästään tekniikan osan muutoskatsastukseen.. Säädettävään alustaan tietenkin siitä laput.
Melumittaus ja punnitus hoidettiin konttorilla.

Helposti se meni noiden uusien pykälien mukaan. :)
Volvo 940 24valve -98 - http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=17397.0
Volvo 945 2.3T -97 käyttöpakastin

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy