Carcom Oy  Ateho

S80 T6 1999 ongelma

  • 17 Vastauksia
  • 809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
S80 T6 1999 ongelma
« : 05.06.2023, 16:42:53 »
Eli oireet on seuraavanlaiset koneen lämmettyä kunnolla:

Automaatti P - asentoon ja pieni polkaisu kaasupolkimesta tarkasti 1500 kierrokseen asti. Jalka pois kaasulta ja kierrokset putoaa hetkellisesti 500 paikkeille ja auto melkein sammuu. Jos 1200 kierrosta tai enemmän kuin 1500 niin ilmiötä ei esiinny lainkaan. Ajossa pitää polkaista nopeasti hieman enemmän kuin 1500 kierrosta niin ilmiö esiintyy. Tosin ei ilmaannu jos moottorijarrutusta tapahtuu.

Ajettu 28500km. Vaihdettu: Kaasuläppäkotelo, kaikki puolat ja ilmamassamittari. Lisäksi yksi täysin haljennut kumiputki, joka ei sitten ehjänä vaikuttanut mitenkään mihinkään  ???. Tulpat on aika uudehkot. icarsoft vikakoodinlukija ei anna mitään vikakoodeja.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2023, 17:03:58 kirjoittanut kyösti »

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2889
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #1 : 05.06.2023, 17:42:35 »
Vaikuttaako AC:n päälläolo mitenkään?

Poissa kyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #2 : 05.06.2023, 22:09:51 »
Vaikuttaako AC:n päälläolo mitenkään?

No ehkä kuiskauksen verran joo. Sanoisin silti, että aika mitättömästi. Magneettikytkin tosin naksuu liian tiheään. Prikka pitäis ottaa pois tai sitten kompura uusia jos prikat on jo poistettu.

Poissa jak900

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2226
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #3 : 05.06.2023, 22:43:38 »
Veikkaan ilmavuotoa, jos se risa letkukaan ei mitään vaikuttanut niin niitä löytyy sitten lisää..

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8916
  • Teiden tukko
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #4 : 05.06.2023, 22:46:46 »
No ehkä kuiskauksen verran joo. Sanoisin silti, että aika mitättömästi. Magneettikytkin tosin naksuu liian tiheään. Prikka pitäis ottaa pois tai sitten kompura uusia jos prikat on jo poistettu.

Magneettikytkimen välys ei vaikuta kytkentätiheyteen, kylmäaineen määrä vaikuttaa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa kyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #5 : 06.06.2023, 08:25:17 »
Veikkaan ilmavuotoa, jos se risa letkukaan ei mitään vaikuttanut niin niitä löytyy sitten lisää..

Joo... Täytyy yrittää metsästää lisää

Poissa kyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #6 : 06.06.2023, 08:27:25 »
Magneettikytkimen välys ei vaikuta kytkentätiheyteen, kylmäaineen määrä vaikuttaa.

Ilmastointihuollon mukaan vaikuttaa. Kävin täyttämässä järjestelmän ja selittivät tämän magneettikytkimen roolin. Itse en näistä tiedä, joten viisaammat voi selittää nämä hommat.

Poissa kyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #7 : 06.06.2023, 08:31:14 »
Mites tuo kaasuläpän asentoanturi? Vaihtoivat kaasuläppäkotelon sinisellä mutta tuleeko vaihdon mukana uusi asentoanturi? Tietääkö kukaan?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8916
  • Teiden tukko
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #8 : 06.06.2023, 08:43:05 »
Ilmastointihuollon mukaan vaikuttaa. Kävin täyttämässä järjestelmän ja selittivät tämän magneettikytkimen roolin. Itse en näistä tiedä, joten viisaammat voi selittää nämä hommat.

Kompuran magneettikytkintä ohjataan kylmäaineen paineen mukaan ja kylmäaineen määrä vaikuttaa paineen muodostumiseen ja täten kompuran käyntiin.

Jos tilanne olisi niin, että kylmää ei tule mutta magneettikytkin on kuitenkin kiinni vetäneenä, prikoilla pystyisi pienentämään välystä jotta kytkimen kitkapinta ottaisi kompuraan kiinni.

Mites tuo kaasuläpän asentoanturi? Vaihtoivat kaasuläppäkotelon sinisellä mutta tuleeko vaihdon mukana uusi asentoanturi? Tietääkö kukaan?

Anturit on kaasuläppäkotelon sisään rakennettu.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #9 : 06.06.2023, 08:56:49 »
En nyt hakis ilmastoinnista syytä tuohon pieneen käyntivikaan.
Jos läppäkotelo on sinisellä vaihdettu niin silti tarkistuttaisin sopeutuksen vidalla. Siis sinisellä tai jollakin sellaisella jolla vida on käytössä.
Tuohon ei muu pysty kun on marellin läppä.

Icarsoft ei lue marellin läppää eikä sopeuta sitä.

Heps! Mikä imm siellä on?
« Viimeksi muokattu: 06.06.2023, 08:59:21 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa kyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #10 : 06.06.2023, 11:41:41 »
En nyt hakis ilmastoinnista syytä tuohon pieneen käyntivikaan.
Jos läppäkotelo on sinisellä vaihdettu niin silti tarkistuttaisin sopeutuksen vidalla. Siis sinisellä tai jollakin sellaisella jolla vida on käytössä.
Tuohon ei muu pysty kun on marellin läppä.

Icarsoft ei lue marellin läppää eikä sopeuta sitä.

Heps! Mikä imm siellä on?

Bosch ilmamäärämittari. Itse kyllä taivun tuonne ilmavuodon suuntaan. Pitää ruiskutella vähän sinne tänne kun on aikaa leikkiä tuon koslan kanssa.

Poissa kyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #11 : 06.06.2023, 11:42:29 »
Kompuran magneettikytkintä ohjataan kylmäaineen paineen mukaan ja kylmäaineen määrä vaikuttaa paineen muodostumiseen ja täten kompuran käyntiin.

Jos tilanne olisi niin, että kylmää ei tule mutta magneettikytkin on kuitenkin kiinni vetäneenä, prikoilla pystyisi pienentämään välystä jotta kytkimen kitkapinta ottaisi kompuraan kiinni.

Anturit on kaasuläppäkotelon sisään rakennettu.

Aha. Kiitos tiedosta.

Poissa kyösti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #12 : 07.06.2023, 07:23:28 »
Kyllä sain oireita esiin myös kylmänä. Tallista ulos ja pysähdys mäenrinteen alkuun. Sitten kiipeämään. Epäröintiä ja viivettä melko paljon. Noin puolen kilometrin ajon jälkeen auto normalisoitui. Palailen asiaan kun pääsen suihkuttelemaan ilmavuotoja. Ei tämä iso vika ole mutta toivottavasti se ei ole oire tulevasta sammumisesta tien päälle. Pitkät kesäreissut nimittäin tulossa...

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5032
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #13 : 07.06.2023, 09:23:57 »
Ihan voi olla imuvuotokin juu. Tuossa aiemmin pointtini lähinnä oli että tuskin se aiheuttaja ilmastoinnista löytyy vaan jostain muualta. :)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa vikatila

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • Professional
Vs: S80 T6 1999 ongelma
« Vastaus #14 : 07.06.2023, 11:39:29 »
Eikö se pitäis ns. koodata uudellee se kaasuläpän asentoanturi?

 

KL-varaosat  Race.fi