Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä

  • 23 Vastauksia
  • 17235 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« : 27.01.2012, 23:24:08 »
Tuli eteen pieni vastoinkäyminen kaverin projektissa, nimittäin b5234t lohkon putket osoittautuivat yläpäästään sen verran kuluneiksi, että alettiin pohtia jatkotoimenpiteitä.
Kun monesti näkee puhuttavan tuosta D5 lohkon käytöstä viritetyissä bensakoneissa, niin miten paljon lohko oikeasti eroaa?
Mikä on D5 poraus, onko dekkikorkeus sama? Mitkä osat sopii ja mitkä ei? Yhtäkkiä en löytänyt oikein mitään infoa ja ruotsin kieli ei oikein taivu.
Jos kuitenkin käytetään bensan lohkoa, onko väliä onko lohko vaparista vai bensasta?
Männät oli kuitenkin todella hyvät, h-profiilitkanget jo hommattuna ja noilla 81mm männillä kuitenkin kestäisi sylinteriputketkin, mutta onko vaparin lohkossa muita eroja kuin öljynkierto turbolle? Löytyykö öljyruiskut vapareista? Ja onko lohkoissa vuosimallin mukaan eroja?

Tavoitteena vähintään 100hv/sylinteri ja moottori tulee kilpakäyttöön, joten sen pitäisi kestää melko kovaa kuormitusta, välillä pitkänkin matkaa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #1 : 27.01.2012, 23:35:36 »
Pukeman sivuilta löytyy aimo tukku bensa- ja diesellohkon vertailukuvia. Näyttäisi olevan öljysuihkut ainakin kuvien vm. 2004 vaparilohkossa.
http://www.pukema.com/d5moottori.htm
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #2 : 28.01.2012, 00:06:27 »
Pukeman sivuilta löytyy aimo tukku bensa- ja diesellohkon vertailukuvia. Näyttäisi olevan öljysuihkut ainakin kuvien vm. 2004 vaparilohkossa.
http://www.pukema.com/d5moottori.htm

Kiitoksia linkistä, tämä auttoi jo paljon!
Eli d5 näyttäisi olevan ainakin korkeammalla dekillä. Mites poraus?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #3 : 28.01.2012, 10:33:33 »
81mm
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #4 : 28.01.2012, 12:32:59 »
Ok. Eli periaatteessa homma onnistuisi besakoneen 81mm vakiomännillä ja mittatilauskangilla? Toki jakopää yms on sovellettava.
Mites noi uudemmat lohkot, kun kankien pituuksissa on eroja, johtuuko se dekistä, mäntien pk:sta vai mistä?

Tällähetkellä näyttää siltä että katsellaan hyväkuntoinen 81mm vakiolohko, jollaoin saadaan kasata kone olemassaolevilla osilla ilman turhaa sovittelua.
Mutta ihan mielenkiinnostkin olisi mukava tietää :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #5 : 28.01.2012, 12:37:57 »
Mikähän on dieselissä vievin pituus? Eli mihinkä puristukset asettuis diisselin veivillä ja bensakoneen männillä? Jostain semmoinen kuvitelma omassa päässäni, että dieselin männät ovat korkea lakisemmat.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #6 : 28.01.2012, 12:48:14 »
Mikähän on dieselissä vievin pituus? Eli mihinkä puristukset asettuis diisselin veivillä ja bensakoneen männillä? Jostain semmoinen kuvitelma omassa päässäni, että dieselin männät ovat korkea lakisemmat.

http://pukema.com/kanget.htm

Eli 147mm. Kanget vaan on aika painavat ja 28mm yläsilmällä. Tod näk myös männät on korkeammat. Dekkitasossahan oli eroa noiden kuvien perusteella jotain luokkaa 20mm
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #7 : 28.01.2012, 12:51:10 »
Joo.. Menee turhan vaikeeksi, eli mittatilaus veivit ois sit se vaihtoehto.
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #8 : 28.01.2012, 13:32:25 »
Meillä on töissä D5 lohko, jota saa lainata jos kiinnostaa selvittää osien sopivuutta kokeilemalla. Laita YV:tä jos kiinnostuit.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jktku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #9 : 07.02.2012, 23:36:25 »
Jos toinen kotimainen sujuu, niin Bilsportin alkuvuoden numeroissa menee juttusarja tinakoneiden virityksestä. Lupailivat numerossa 3/2012 että sitä seuraavassa olisi juttua myös diesel-lohkon käyttämisestä viritysmielessä. En ole tosin tuota numeroa 4/2012 saanut käsiini, että jutun sisällöstä ei vielä ole mitään käsitystä.

Poissa volvo_p

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #10 : 08.02.2012, 20:09:54 »
Niin kuin tuossa ylhäällä todettiin, että jos tuo ruottin kieli on jollain lailla hallussa niin on tosi mielenkiintoista luettavaa noissa Bilsportin numeroissa 3/2012 ja 4/2012. Lehdissä käsitellään noitten Volvo viitosten trimmausta, alkoi jo numerosta 1-2/2012 tavallisella "lastuttamisella" ja uusimmissa numeroissa käsitellään sitten oikein perusteellisemmin koko "pakettia". Elikkä mikä esim. riittää noin 700 hp. jne...jne...  Se uusin numero (04/2012) käsittelee sitten ainoastaan sitä +1000 hp. konetta, löysin sen auton garagetin sivuilta ja laitan tähän linkin jos jotakin kiinnostaa... (moottori myyty reportaasin jälkeen Kalixiin ja jos olen oikein ymmärtänyt niin päätyy Volvo Amazonin keulalle)


http://www.garaget.org/?car=58795

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #11 : 09.02.2012, 12:19:23 »
Täytyy myöntää että tuo naapurimaan kieli ei oikein meikäläiseltä suju, toisinsanoen osaan noin 5 sanaa. Tuohon alkuperäisen kysymyksen moottoriin hommattiin backfältiltä vähänä ajettu hyväkuntoinen vakiolohko 81mm porauksella, joten se on siltä osin hoidossa.
Mutta muuten tuo asia kiinnostaa ihan pelkästä uteliaisuudesta ja siitä syystä että tuosta d5 lohkon käytöstä ei suomalaisilta sivuilta tunnu juuri juttua löytyvän. Samalla kylälläkin olisi ollut yksi ylimääräinen d5 lohko joka oli tarkoitus hakea vertailua varten, mutta oli kerinnyt mennä jo romukuormaan.
OttoB: Kiitos tarjouksesta, mutta taitaa olla turhan kaukana. Lohkon lähetteleminenkin edes-takas tulee sen verran hintoihin ettei pelkästä mielenkiinnosta kannata, varsinkaan enää kun tuo bensan alakerta on taas kohta kasassa niin ei ole enää mihin kokeilla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa mize91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 49
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #12 : 13.04.2015, 16:37:05 »
D5 alakerran ja vaparin kannen naitossa joutuu kohistaan vesi/öljy kanavia hiukan pirralla. 160,1 mm veivit ja audin männät (s2) niin joutunut lohkoon tilaa tekeen et pyörivät..  Tämä siis dieselin omalla kampiakselilla... Dieselin kannen pultit ostin ..niistä pitas soveltaaa jotenki..

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #13 : 14.04.2015, 19:15:08 »
Lainaus
Täytyy myöntää että tuo naapurimaan kieli ei oikein meikäläiseltä suju, toisinsanoen osaan noin 5 sanaa. Tuohon alkuperäisen kysymyksen moottoriin hommattiin backfältiltä vähänä ajettu hyväkuntoinen vakiolohko 81mm porauksella, joten se on siltä osin hoidossa.
Mutta muuten tuo asia kiinnostaa ihan pelkästä uteliaisuudesta ja siitä syystä että tuosta d5 lohkon käytöstä ei suomalaisilta sivuilta tunnu juuri juttua löytyvän.
Hyvän päätöksen teit, kun hommasit vakiolohkon- ei tartte ns.turhaan soveltaa.

Kupletin juonena ja villinä veikkauksena heittäisin miksi suomessa ei juurikaan ole käytössä d5lohkoja... kun kerran vakiollakin pärjää niin...
Tai no en nyt tiedä mitä tehonkestoa sulla mielessä, mutta useimmille riittää tuon vakionkin kesto
raw d

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Tinakoneen lohkot (D5?) virityskäytössä
« Vastaus #14 : 14.04.2015, 19:54:08 »
D5 lohkossa on paksummat sylinterien vuoraukset ja matalampi vesitila. SPM saa sopivia kankia D5 + bensa mäntä yhdistelmään.
T5 lohkosta saa kuulemma hirmuisen kestävän laittamalla rakotulkit pyttyjen väliin ja valaamalla betonia vesitila pohjaan vesipumpun reijän alareunaan asti.
Tällöin vesi vielä kiertää normaalisti.
citikka

 

Samppasport  Futurez