Elikkäs, nyt olis spekulaation kohteena.
A ) onko mahdollista kyseisestä moottorista saada 200-220heppaa ulos vakio imu- ja pakosarjoilla?
B ) Mitä tarvitaan yli 200heppaseen vaparivitoseen?
Harkinnassa siis kartoittaa mahdollisuudet rakentaa 5-6ke budjetilla Endurance Saloon -luokan kilpuri 850stä.
Sen verran vielä noitten sarjojen lisäks rajotuksista että vakio immu ainakin.
*jatkoa museosta*
Vastauksiin vastattuja rajoituksia
17.70.4.2. Puristussuhde
Vapaa, huomioitava polttoainerajoitus.
17.70.4.3. Sylinterikannen tiiviste
Vapaa
17.70.4.4. Männät
Vapaat, kuten myös männänrenkaat, -tapit ja niiden
kiinnitysmekanismi.
17.70.4.5. Kiertokanget, kampiakseli
Alkuperäiset osat on voitava tunnistaa. Osia voidaan
hioa, keventää, tasapainottaa ja lämpökäsitellä. Myös
aineen lisäys (esim. naarmun korjaustäyttö) on sallittu.
Iskupituus tulee säilyttää alkuperäisenä.
17.70.4.6. Laakerit:
Valmiste ja materiaali ovat vapaat, niiden tyyppi ja alkuperäiset
päämitat tulee säilyttää. Niin kutsutut yli ja
alikokolaakerit sallitaan.
17.70.4.7. Vauhtipyörä
Vapaa.
17.70.4.8. Polttoaineen syöttö
Alkuperäinen lukuun ottamatta ilmansuodattimen
panosta, suuttimia, siirtopumppua, keräilysäiliötä, suodatinta,
polttoainesiirtoputkia ja polttoainesäiliötä. Kaasuttimen
tai suihkutuslaitteen käyttövaijerit/ -vivustot
ovat kiinnikkeineen vapaat. Kaikenlaiset aineet ja laitteet
polttoaineseoksen jäähdyttämiseksi on kielletty.
17.70.4.11. Nokka-akseli(t)
Vapaa paitsi lukumäärä ja laakerien lukumäärä. Laakerointi
voidaan korjata holkittamalla, mutta laakerin leveys
ei saa muuttua. Nokka-akselin vetopyörä on vapaa.
17.70.4.13. Keinuvivut ja nostimet
Alkuperäisiä keinuvipuja voi koneistaa. Venttiilinostimet
ja säätöosat ovat vapaat edellyttäen, että ne ovat vaihdettavissa
alkuperäisten kanssa. (esim. hydrauliset voi
korvata mekaanisilla).
17.70.4.14. Sytytys
Sytytyspuola(t), kondensaattori ja tulpat ovat vapaat ehdoilla, että sytytysjärjestelmä säilyy samana, jonka auton valmistaja on kyseiseen moottoriin tarkoittanut. Elektronisen säätölaitteen uudelleen ohjelmointi vapaa, mutta ohjaustoimintoja/informaatiota moottorin ja ohjainlaitteen välillä ei saa lisätä eikä poistaa. Moottorinohjauksen johtosarjan on oltava alkuperäinen. Johtosarjan
väliin/rinnalle asennettava säätölastu on kuitenkin sallittu, jos sen ainoana tehtävänä on olemassa olevan tiedon muuttaminen. Moottorinohjauksen ohjelman muuttaminen ajon aikana on kielletty. Alkuperäisen virranjakajan sytytysennakon säätöosien muutokset ovat vapaat.
17.70.4.18. Pakojärjestelmä
Vakio pakosarja, muuten pakoputkisto vapaa edellyttäen,
että melurajoitusta ei ylitetä. Pakoputken päiden tulee
olla auton ääriviivojen sisällä ja niiden on oltava etuovien
takareunan takapuolella. Pakokaasujen virtausta
ei saa muuttaa sähköisesti tai mekaanisilla laitteilla.
VUODEN 2009 Rajoituksia, tullaaan tarkistamaan 2011 sääntökirjasta lähiviikkoina vielä...Siellä oltiin silloin kauan sitten nihkeitä, jos täällä vaikka olis jotain viriguruja ilmaantunut.
linkki joka tuli puheeseen:
230hp/240Nm vaparin tarina: http://www.swededemon.com/SDM/TheSDM.htmlMutta kai tosta joku on muutenkin saanut voemoo?
200heppaakin riittää, jos painosäännöt muuttuu..