Ateho  Elekma

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 877797 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2730 : 18.05.2022, 22:00:18 »
Mistähän noi Bilsteinin B8 iskarit kannattas uutena ostaa, vpartsin kautta näyttäs ainakin saavan, mutta ootteko jostain muualta ostellu ja mihinkä hintaan  ???
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Poissa Murtsi

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2731 : 19.05.2022, 08:34:19 »
Ei ole omia kokemuksia, mutta ainakin https://www.tuning-expert.com/bilstein-b8-gekuerzte-sportstossdaempfer-volvo-740-744 näyttäisi saavan aika kohtuuhintaan.

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2732 : 28.05.2022, 20:49:20 »
Osaako joku kertoa uskaltaako tai pystyykö edes bc takaiskareita asentaa ylösalaisin? Niissä ilmeisesti tuo jäykkyys säätö jää sinne korin sisälle eli pitäisi koko iskari nykästä irti kun säätää, itsellä olisi semmoinen mielessä että aluksi iskee kiinni väärinpäin, ajelee ja säätelee kunnes löytyy sopiva asetus ja sen jälkeen kääntää takaisin oikeaan asennus suuntaan. Onko täysin järjetön idea? Vaikuttaako jäykkyyteen se että iskari on nurin vai kestääkö kyseinen tuubi edes sitä?

Poissa Seitensatkumies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2733 : 04.08.2022, 20:43:08 »
Itse kaipailisin suosituksia kanssa takaiskareista, mutta lyhyemmistä kun vakiot, ois tarkotus laittaa sedaniin farkun vakiot laikattuna ja pitäs saaha sit pysymään jouset kupeissaan, vieläkö porukka laittanu niitä opel astran takaiskareita vai onko löytyny parempia lyhyempiä kuin ne.  :idiot2:

tähän kiinnostas saada vieläkin vastauksia, pitäs käyttis farkku deekuun taakse keksiä laikattujen kuormajousien kaveriks lyhyemmät iskarit vai tilaisko suoraan bilsteinin B8.
Tosin käyttikseen kelpais jotkin budjetti mallin toisen auton iskarit, harraste seiskaan onkin jo tulossa joka nurkaan bilsteinin b8.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022, 20:46:28 kirjoittanut Seitensatkumies »
745 -88 B200E käyttis
745 -92 D24TIC harraste käyttis
744 GLE -89 harraste/kesäauto
Exät: 744 -89 D24, 744 -89 B200E

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2734 : 04.08.2022, 22:30:49 »
tähän kiinnostas saada vieläkin vastauksia, pitäs käyttis farkku deekuun taakse keksiä laikattujen kuormajousien kaveriks lyhyemmät iskarit vai tilaisko suoraan bilsteinin B8.
Tosin käyttikseen kelpais jotkin budjetti mallin toisen auton iskarit, harraste seiskaan onkin jo tulossa joka nurkaan bilsteinin b8.
90-luvun alun Chevy S10 etuiskareita on kuuleman mukaan käyttäneet jenkeissä varsinkin. Yksi pari on itelläkin hyllyssä odottamassa josko niille olisi käyttöä. Rockautossa tuotetiedoista näkee mitat. Jos säädettävyyttä ja jäykkyyttä haluaa niin laittaisin Gazit. Rallyracella on normaalisti ollut 4cm vakiota lyhempää hyllyssäkin ja se riittää jo suht lyhyelle jouselle.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2022, 22:37:04 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2735 : 16.08.2022, 09:52:34 »
Osaako joku kertoa uskaltaako tai pystyykö edes bc takaiskareita asentaa ylösalaisin? Niissä ilmeisesti tuo jäykkyys säätö jää sinne korin sisälle eli pitäisi koko iskari nykästä irti kun säätää, itsellä olisi semmoinen mielessä että aluksi iskee kiinni väärinpäin, ajelee ja säätelee kunnes löytyy sopiva asetus ja sen jälkeen kääntää takaisin oikeaan asennus suuntaan. Onko täysin järjetön idea? Vaikuttaako jäykkyyteen se että iskari on nurin vai kestääkö kyseinen tuubi edes sitä?

Kyllä sinne väliin näpit saa kun ottaa renkaan irti, vähän on inhottava paikka.
Omaan makuun ei riittänyt säätövara noissa takaiskareissa, vaikka jäykimmälle käänti niin silti vähän pompottava perä oli sedanissa 6kg jousilla mutta farkussa vakio jousien kanssa nuo tuntuu ihan ok pelaavan

Poissa Laatikkovolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2736 : 25.08.2022, 13:01:24 »
Iltapäivää!
Kokemus luontoista tiedustelua.

Autona -95vm 940 sedan.

Aloitan alusta tarinani toivoen jonkun jaksavan lukea loppuun  ;D

Ostin pari vuotta sitten tuningstudion kautta GTS-alustasarjan (pumput + 60mm/40mm jouset). Näiden asennusten jälkeen perä tippui omaan käyttöön juuri sopivasti, mutta keula jäi "keulimaan" aivan holtittomasti. No sitten seuraavana talvena toinen etupumpuista päästi mehunsa pihalle joten piti nopeasti keksiä ratkaisu jolloin hain paikallisesta liikkeestä vakiopumput ja ängin ne noiden tilatun sarjan mukana tulleiden jousien kaveriksi. Hetken aikaa ajelin ja sitten vakioturbo antautui ja laitoin auton seisontaan odottelemaan että saa rahoitusta kerättyä.

No nyt sitä rahoitusta on saatu kasaan, osia hankittu pikkuhiljalleen ja osa jo asennettukkin (turbo, välijäähdytin jne.) Täyttä jarrupakettia aloin tuossa vaihtelemaan ja huomasin kuskinpuolen etujousen olevan poikki ja nyt meni totaalisesti kuppi nurin tämän kyseessä olevan alustasarjan kanssa ja sillä heitetään vesilintua.

Viimein pääsemme takaisin aiheeseen, mistä niitä käyttökokemuksia ja yleisiä neuvoja otetaan vastaan. Suunnitelmissa olisi tilata Bilsteinin B8 joka kulmaan, mutta millainen jousitus näiden kaveriksi laitetaan että saadaan auto suht jäykäksi muttei ihan kuitenkaan kivireki eikä asfaltinnuolija ole hakusessa. L-M-R:än sivuilta löysin B8-sarjan 60/40 jousien kera, kellään ollut tätä settiä? Tekeekö niillä paketin jousilla mitään vai hankinko vain pelkät tolpat ja haen motonetistä eteen vakiojouset ja taakse farkun kuormat vai millaista komboa tässä aletaan hieroa?

Ja oliko se niin että tämän vuosimallin autoon alustasarja piti muutoskatsastaa muttei tarvitse TUV-papereita esittää?




« Viimeksi muokattu: 25.08.2022, 13:04:15 kirjoittanut Laatikkovolvo »

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2737 : 29.08.2022, 22:49:10 »
90-luvun alun Chevy S10 etuiskareita on kuuleman mukaan käyttäneet jenkeissä varsinkin. Yksi pari on itelläkin hyllyssä odottamassa josko niille olisi käyttöä. Rockautossa tuotetiedoista näkee mitat.

Kiitos vinkistä! Tilasin Rockautosta takaiskarit. Kattelin että Chevyn S10 4WD etuiskari olis aika sopiva seiskasatkuun taakse.
Alla kuvassa KYB S10 4wd etuiskarin mittoja. Silmät aika lähelle sama 12mm ja ulostulo 50mm lyhyempi. (jos jonkun foorumilaisen mittaama 465mm on oikein?) Samoin parikytmilliä syvempi isku kuin Volvon iskarissa näissä Kyb:in halpiksissa.

Rockautossa näytti olevan myös Bilsteiniä B6 ja sit jotain madallussarjan iskaria kans S10 saatavana.



Edit. Eli Kybin Gas-a-just Chevyn S10 4wd sain kotiin.
Mitat:
Pultinreikä 12,8mm.
Kiinnikkeen leveys 40mm
Pituus pitkänä 415mm
Pituus lyhyenä 280mm

Henkilövaakaa vasten rauhallisesti painettuna nousi lukema 25-26kg ja  25kg painolla pysyi sisäänpainettuna.

Made in Malaysia
« Viimeksi muokattu: 12.09.2022, 11:07:07 kirjoittanut V850 »

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2738 : 29.08.2022, 23:12:07 »
Rockautossa näytti olevan myös Bilsteiniä B6 ja sit jotain madallussarjan iskaria kans S10 saatavana.
Kannattaa muistaa, että 700/900 perä on paljon kevyempi kuin S10 keula joten jäykemmät iskarit voi olla jo reilusti liian jäykkiä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2739 : 29.08.2022, 23:45:28 »
Hyvä pointti! Ja rockauton iskareissa näytti olevan pieniä eroja mitoissa. Esim joku Gabrielin iskari oli "vain" 40mm  volvon takaiskaria lyhyempi jne.

Täytyy päivitellä kokemuksia kun saa asennettua. Saattaa tosin mennä ens kesälle.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2022, 09:18:34 kirjoittanut V850 »

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2740 : 26.05.2023, 23:21:37 »
Tänään tulin ajatelleeksi yllä olevaa kommenttia takaiskareihin liittyen. Vaikka 740 perä tosiaan on kevyempi kuin S10 keula, on itse taka-akseli suhteessa aika painava verraten S10 erillisjousitettuun yksittäiseen pyöräntuentaan.
Iskarin tarkoitus on myös rauhoittaa jousittamattoman massan liikettä, ei pelkästään korin liikettä.

Mikäli autoon vaihtaisi lujemman ja myös yleensä painavamman taka-akselin, ei stydimmistä iskareista olisi haittaa.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2741 : 27.05.2023, 11:48:21 »
Reilu parisen viikkoa ollu nyt testissä tuollaset s10 iskarit takana 740 sedanissa, otin uspartsilta gabriel G63423 ja ainakii saabin ylilyhyisiin keppeihin verrattuna on ollu miljoona kertaa parempi ajaa. En nyt muista monta kierrosta takajousia on laikattu vuosia sitten, saatika onko siellä sedanin vai farkun kuormajouset.
Sen verran niitä on kuitenkin liikaa lyhennetty, että pitäis uudet jouset hommata taakse ja jättää ainakin kierroksen pitemmäksi. Noitten saabin iskareitten takia joutu laikkaamaan "liikaa", kun ne paukku maksimi ulosjoustoon ja talvella oli kyllä melko kamala ajettava, jos oli kiinnijäämisen rajoilla, niin perä pompotti.
Tällä hetkellä 205/55/16 renkaan pinta on melkolailla kaaren reunan kanssa tasalla.
Se kannattaa ottaa huomioon noitten s10 iskareitten kanssa, että kiinnitysholkki on (13mm? tjsp) kapeempi mitä orkkis iskareitten.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Paikalla maamies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2742 : 05.11.2023, 14:23:09 »
Saakohan vielä motonetista tai biltemasta farkun kuormajousia?

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1606
  • It's Hip To Be Square
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2743 : 05.11.2023, 16:22:20 »
Saakohan vielä motonetista tai biltemasta farkun kuormajousia?

Eikö sen nää suoraan niiden nettisivuilta? Vai onko nekin onnistuttu uudistamaan perseelleen?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 315
  • 940 230FT -98
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #2744 : 05.11.2023, 17:03:20 »
Eikö sen nää suoraan niiden nettisivuilta? Vai onko nekin onnistuttu uudistamaan perseelleen?

Ei näe suoraan, kun ei lue tuotekuvauksessa mitään, mätänetin sivut "uudistui" kyllä ihan päin persettä :idiot2:
Luettelo näyttää kahta eri jousta taakse, eli luultavasti toinen on kuormajousi.
Myös Fixuksella 12mm ja 13mm langalla takajousta.

 

Samppasport  Futurez